עד 2020 יטיילו בעולם כ-200 מיליון סינים ו-3 מיליון ישראלים

דניאלה1311

Active member
מנהל
עד 2020 יטיילו בעולם כ-200 מיליון סינים ו-3 מיליון ישראלים לגבי הסינים זה מופיע בכתבה הזו בגלריה של עתון הארץ:

צרות של עשירים: לאיטלקים נמאס מהתיירים
פיגועי הטרור בצרפת ובטורקיה הפכו את איטליה ליעד מועדף הקיץ, אבל האיטלקים לא מתלהבים מההצפה ההמונית ומחפשים דרכים להגבלת מספר המבקרים. לוונציה ופירנצה זה כבר לא יעזור.

אז מה כדאי לראות בביקור ראשון באיטליה? הרשימה הבסיסית כוללת את רומא, פירנצה, טוסקנה, ונציה, קפרי ורצועת החוף צ'ינקווה טרה. אלה, פחות או יותר, אתרי "החובה" האיטלקיים, שכל תייר מנסה להכיר בביקור ראשון. כולם נמנים עם קצפת יעדי התיירות בעולם. בכל האתרים האלה נאנקים באוגוסט 2016 תחת עומס כבד מדי של תיירים. בכולם מתלוננים על כך שהשנה הגיע הרגע שבו התיירים דרסו אותם.

צ'ינקווה טרה בצפון מערב איטליה היא שורה של חמישה כפרי דייגים קטנים. הגישה אל הכפרים ששוכנים על חוף הים קשה. אי אפשר להגיע אליהם במכונית והדרך היחידה לבקר ברצועת החוף היפה היא לנסוע ברכבת מגנואה, ולצעוד בין הכפרים ברגל. שביל הליכה שאורכו שבעה קילומטרים מתפתל ביניהם. הקסם של צ'ינקווה טרה טמון בריחוק, בניתוק, בבדידות. צעדתי שם פעם בסוף אוקטובר בין ההרים לחוף. במשך יום שלם ראיתי רק כמה חקלאים שמסקו זיתים. בערב אכלתי בבדידות מוחלטת במסעדת דגים קטנה בכפר ריומאג'ורה. אוגוסט 2016 מבשר שכל מה שכתוב כאן הוא שטויות ושאפשר לשכוח מן הבדידות הנינוחה של הצ'ינקווה טרה. הדיווחים האחרונים משביל ההליכה לאורך הים מעידים על כך שהצפיפות לאורכו כה גדולה עד שהצועדים לא מצליחים לפלס דרכם ובאחד המקומות היפים באיטליה, שמכונה גם "שביל האוהבים" בזכות הרומנטיקה שהוא משרה, נוצרו פקקי תנועה קשים, למרות שאין שם מכוניות.

2.5 מיליון תיירים יפקדו במהלך השנה הנוכחית את חמשת הכפרים הזעירים (למדינת ישראל כולה יגיעו השנה כשלושה מיליון). המספר מציין עלייה דרמטית של 20% לעומת השנה שעברה. מבחינת התושבים המקומיים זאת חציית קו אדום. הטענה המקובלת היא שחייבים להגביל את מספר התיירים בחמשת הכפרים ל-1.5 מיליון מבקרים בשנה. מעבר לכך, טוענים התושבים, משתבש אורח החיים בחבל הארץ הנינוח. ההצעות איך לעשות זאת שונות ומגוונות ותלויות בעיקר במידת האגרסיביות של המציע. כמה מן הדייגים בריומאג'ורה צוטטו השבוע כאומרים: "נזרוק אותם לים". הממשלה האיטלקית ורשויות החבל בוחנות הצעות סבירות יותר כמו הגבלת מספר המבקרים בעזרת חוק שיחייב אותם לרכוש כרטיס מבקר. ההנחה הרווחת היא שהמחיר של הכרטיס והצורך לרכוש אותו מראש, לפני ההגעה, יצמצמו את מספר המבקרים. פבריציה פקוניה, ראשת הכפר ריומאג'ורה, אמרה לעיתון "לה סטמפה" ש"הצפיפות מסוכנת ועלולה להפוך לסיכון בטחוני ולבעיה מבחינת הסדר הציבורי".

איטליה סובלת בקיץ הנוכחי ממה שנהוג לכנות "צרות של עשירים". מייחסים את זה לסיבות שונות – היא לא ספגה עד כה פיגועי טרור וזוכה לכן ליתרון על פני המתחרה הגדולה צרפת. מתחרות אחרות כמו טורקיה, מצרים וטוניסיה נמחקו כמעט לחלוטין ממפת התיירות הים־תיכונית (בכל אחת מהן סובלים מירידה של 25%–45% בתיירות), ולעומת זאת מספרי התיירים שמשוטטים בעולם צומחים במהירות. מספר הסינים שמטיילים מחוץ לארצם הכפיל עצמו בחמש השנים האחרונות ועמד בשנה שעברה על 128 מיליון. ומעריכים שיגיע ל-200 מיליון בשנת 2020.

באי הקטן קפרי מול חוף אמאלפי קפץ מספר המבקרים בעשרה אחוז. 4 מיליון מבקרים יפקדו השנה את האי. ג'יאני דה מרטיני, ראש העיר של קפרי, כבר הודיע שידרוש הגבלה של מספר המעבורות שמגיעות לאי. "אסור לנו לקלוט יותר ממעבורת אחת בכל עשרים דקות", הסביר בראיון לעיתון איטלקי, בניסיון די נואש לחסום את הצפיפות באי.


בוונציה ובפירנצה עלה השנה מספר המבקרים ב–5% . בוונציה מתמודדים עם הבעיה כבר יותר מעשרים שנה. ב-2015 נשבר שוב שיא המבקרים בעיר והוא עומד על 25 מיליון תיירים בשנה. רק לשם המחשה – המשמעות היא שכל תושבי הולנד ובלגיה יבואו השנה לבקר בעיר שבה מתגוררים 60 אלף תושבים. בחדרה מתגוררים 80 אלף. אין מתכון בטוח מזה לאסון חברתי, סביבתי ותיירותי.

ראש העיר לואיג'י ברוגנארו, שנבחר ביוני 2015 על בסיס מצע שהתחייב לצמצם את מספר המבקרים בעיר, בוחן כמה דרכים. הוא כבר הזהיר שהעימות בין התיירים לתושבים המקומיים עלול להתלקח ולגלוש לאלימות. כדי להקל תיקנו חוק שלפיו לתושבי העיר יש עדיפות בעלייה לוואפורטו, הסירות הגדולות ששטות בתעלה המרכזית. לכולם ברור שעקיפת התור לוואפורטו לא תפתור את הבעיה. הדרך העיקרית שבוחנים בוונציה היא הגבלת מספר הנכנסים לעיר בכל יום. לצדה מככבת הצעה להטיל מס על התיירים. שתי ההצעות האלה נבחנו כבר בעבר ומעולם לא יושמו בפועל. החשש העיקרי הוא שהעיר תהפוך בגלל הצעות כאלה למעין פארק סגור, סוג של דיסנילנד חסר עתיד.

יש הסבורים שאת הפתרון צריך לחפש במקום אחר: ארגון אונסק"ו פירסם לפני חודש אזהרה שדורשת מוונציה להגביל את עגינת ספינות נופש (קרוזים) בנמל העיר. אם לא תפעל כך, הזהיר הארגון, יכריז על ונציה כעל אתר מורשת עולמית בסכנת הכחדה חמורה. ספינות הקרוזים הן נקודה רגישה במקומות שמתמודדים עם עודף תיירים. האוניות הענקיות שעוגנות ביעדים הפופולריים ביותר מורידות לחוף בבת אחת אלפי תיירים. הם משוטטים בעיר, גורמים לצפיפות, רעש, לכלוך, אבל לא מכניסים כמעט מאומה לקופה המקומית. הם שבים ללון באוניה ובדרך כלל לא אוכלים במסעדות. כלומר – התושבים סובלים אבל תעשיית התיירות המקומית, מלבד רשות הנמל, לא מרוויחה. לאחרונה נעשה ניסיון להגביל את גודל האוניות ונאסרה כניסת ספינות שמשקלן מעל 40 אלף טון לנמל ונציה. בית המשפט האיטלקי ביטל את המגבלה כלא־חוקית, אבל רוב חברות הקרוזים הודיעו שיכבדו אותה, כדי לשמר את העיר.

המאמץ העיקרי שעושה ממשלת איטליה כדי להתמודד עם הבעיה הוא להסיט את התיירים ליעדים אחרים בעיר או במדינה. עיריית רומא למשל מפרסמת כבר כמה חודשים אתרים מושכים בעיר שאינם המפורסמים ביותר. המטרה ברורה – למשוך תיירים מן המסלול הקבוע שבין הקולוסיאום למזרקת טרווי ולהזיז אותם לאזורים פחות צפופים. "אי אפשר לעשות זאת כאשר מתמודדים עם מבקרים שמגיעים לעיר בפעם הראשונה, אבל כל האחרים יכולים לגלות פינות חמד שלוות אם יזוזו קצת מהמרכז", אמרה באופטימיות דורינה ביאנקי, סגנית שר התרבות האיטלקי בריאיון לעיתון "לה סטמפה".

במקום ביקור בקפרי הצפופה מציעים לתיירים לבקר באיי אגאדי (Egadi) הזעירים, קבוצה שמונה חמישה איים מצפון מערב לסיציליה. מעטים שמעו עליהם ואין ספק ששם לא סובלים מבעיית צפיפות. הצילומים מאגאדי נראים יפים, אבל ההשוואה עם המיתוס של קפרי, שסופיה לורן נהגה לצאת בו לחופשה, קצת משעשעת כרגע. גם רומא, אומרים, לא נבנתה ביום אחד.

רשות התיירות האיטלקית מציגה את חבל היין בפיימונטה כאלטרנטיבה לטוסקנה ואומבריה הצפופות. ערים עתיקות ונטולות תיירים כפרארה ובולוניה מוצגות כאלטרנטיבה כמעט הולמת לפירנצה. טקטיקה נוספת שמציעים עכשיו באיטליה היא לפרסם באתרים פופולריים באינטרנט אזהרות צפיפות. אם אתם מנסים למשל להזמין מלון בפירנצה בעזרת אתר Booking הפופולרי, או לחפש מידע ב-Tripadvisor ייתכן שתיתקלו באזהרה בה ייאמר שפירנצה בתאריכים אלה עלולה להיות צפופה מאוד ושהדוחק עלול לפגוע בחוויית הביקור שלכם. מוטב לחשוב שוב, ימליץ האתר בשיתוף עם משרד התיירות האיטלקי. אף אחד עדיין לא יודע אם זה יעבוד.


חוקר התיירות ד"ר ערן כתר מהמכללה האקדמית כנרת מצביע על שתי דוגמאות מעניינות. הראשונה היא ברצלונה שסובלת לדבריו כבר כמה שנים מעודף חמור בתיירים שיוצרים צפיפות נוראה במרכז העיר. תושבי העיר מרגישים, לדבריו שהם נפרדים מן העיר שהכירו. היא נלקחה מהם. ראשת העיר ברצלונה, עדה קולאו נבחרה לאחרונה על בסיס מצע שקרא להגבלת מספר המבקרים בעיר. הדוגמא השנייה והמרתקת שמציג כתר היא איסלנד. באי שבו מתגוררים רק 300 אלף תושבים ביקרו בשנה האחרונה 1.3 מיליון תיירים. זאת עלייה דרמטית לעומת חצי מיליון תיירים שביקרו באיסלנד לפני חמש שנים. לשם השוואה – באופן יחסי הדבר דומה למצב בו יגיעו לישראל 30 מיליון תיירים בשנה.

השאלה הגדולה היא כמה תיירים אפשר להכניס למקום מבלי שתיגרם להם תחושת צפיפות מחניקה. לדברי כתר, עודף תיירות נוצר כאשר יש תיירים רבים מדי בשטח קטן. זו יכולה להיות כנסיה, רובע, עיר או מדינה. "השאלה הקשה היא מה קורה למעיין מים חמים נעים באיסלנד, שיש לו ערך עצום בתחושת הקהילה של התושבים ולפתע הוא נהפך לאתר מושך תיירים שנדרס תחת העומס?" הרובע היהודי והעיר העתיקה בירושלים הם דוגמאות טובות, לדברי כתר. כמעט כל תייר שמגיע לישראל מבקר בעיר והתחושה שנוצרת בכותל היא של דיסנילנד. קשה לדבר על חוויה רוחנית בין מוטות הסלפי. (יש המשך)
 

דניאלה1311

Active member
מנהל
ההמשך
כתר מסביר שההיבט הראשון שיש לבחון הוא כושר הנשיאה התיירותי – באיזה שלב או רגע נפגעת החוויה של התייר בגלל הצפיפות? כדוגמא נוספת הוא מביא את כנסיית הקבר בירושלים. המבקרים שמגיעים למקום כדי לזכות בחוויה דתית ורוחנית לא זוכים לה. הפתרון של רבים ממדריכי התיירים הוא להגיע לכנסייה בשעות הערב המאוחרות, כאשר היא מתרוקנת.
&nbsp
ההיבט השני הוא כושר הנשיאה החברתי – מה קורה לתושבים? האם הם חשים שנפגע אורח החיים שלהם בגלל התיירים? ההיבט השלישי הוא כושר הנשיאה הסביבתי – האם נוצר זיהום, או פגיעה בבעלי חיים בשטח שמורת טבע פופולרית? הבעיה טמונה, לדברי כתר, בכך ששני שליש מהתיירות העולמית מרוכזת כיום באירופה ובצפון הים התיכון. הסינים באים בדיוק לאתרים אלה.
&nbsp
הפתרון הקל והסביר ביותר הוא כמובן לנסוע מחוץ לעונה. אלא שבמקרים הקיצוניים ביותר – בוונציה, בפירנצה ובברצלונה – זה כבר לא יעזור. הערים האלה דחוסות בתיירים במשך כל השנה. בפרקי הזמן הקצרים בהם אין דוחק נורא (נובמבר או מארס למשל) אין גם שירותי תיירות טובים כי עובדי בתי המלון וכל נותני שירותי התיירות האחרים פשוט קרסו ונסעו לחופשה שהרוויחו ביושר בעונה הבוערת. באי כסנטוריני נסגרים רוב בתי המלון מיד בסוף הקיץ ונפתחים רק באפריל. גם הטיסות הזולות ליעדים אלה נעלמות בסוף הקיץ. לאיסלנד ממילא אין ביקוש גדול מחוץ לעונה החמה הקצרה שנמשכת בין יוני לסוף אוגוסט ובביקורנו היחיד עד כה באי, בסוף יוני, קפאנו מקור, עטופים במעילי רוח דקיקים שאמורים להתאים לקיץ.
&nbsp
http://www.haaretz.co.il/gallery/trip/.premium-1.3044522
 

דניאלה1311

Active member
מנהל
מכירות סופעונה בכמה ערים בעולם
גם זו כתבה מהארץ, אני לא בטוחה שהכותב עשה בעצמו שופינג בחנויות האלו או שאסף המלצות מאתרים או שופהוליות מבין המכרות שלו, הוא מדבר על סופעונה חורף ואני חושבת שגם עכשיו (אמנם קצת מאוחר) יש מכירות סופעונה וסופסופעונה.

הכתבה ללא תאריך: כשמכירות סוף העונה יוצאות לדרך, ינואר הוא הזדמנות פז לצאת לחופשה עירונית קצרה שמוקדשת לקניות

http://www.haaretz.co.il/st/c/prod/global/magz/shop9/4/

ריכוז כתבות תיירותיות ל-2026 של עתון הארץ

http://www.haaretz.co.il/gallery/trip
 
אין אתרי חובה
הריביירה האיטלקית היא הרבה יותר מאשר חמישה כפרים. מעל כפרים ועיירות אחרים יש מסלולי הליכה ריקים. ממערב לגנואה בוודאי, אבל לפי דיווחים, גם ממזרח לה. אפילו בטוסקנה יש חבלי ארץ לא מתוירים. שלא לדבר על אמיליה-רומניה, לה מרקה, אומבריה. לפירנצה הגעתי רק בביקור ה-13 שלי באיטליה, לפני כן לא הרגשתי צורך. אז מה אם "צריך"? אני הייתי "צריכה" רק במרץ 2016.

בוונציה ב-2010 וב-2015 הרגשתי צפיפות רק בשבילים מסוימים ליד סן מרקו, לא ברבעים אחרים. היה לי כרטיס קורוס לכנסיות ובאמצעותו נכנסתי ל-12, אולי יותר, מהן, והייתי כמעט לבד, זה בכל רחבי ונציה. הייתי עם חברה בפאדובה, עם חבר בוויצ'נצה ולבדי באתרים מוכרים פחות בוורונה, בכל המקומות האלה לא היה צפוף וכן היה המון מה לראות.

ואפילו בפירנצה מצאתי את עצמי לבד בכמה אתרים בתחילת מרץ. נכון, לא ביום ראשון הראשון של החודש בשעה 11 וגם לא באופיצי ביום חול ב-8 בבוקר, אבל יש מקום בכל הכנסיות הגדולות המתוירות ביותר - נפלאות - בפלאצו מדיצ'י ריקרדי ביום ראשון בבוקר, הייתי גם כן כמעט לבד. כך גם בקאפלה הקטנה שמציגה את יצירות קרפצ'ו, ממש לא רחוק מסן מרקו בוונציה.

אז המפתח הוא ללמוד מראש, להתכונן, לשהות בוודאי יותר מיום אחד בוונציה או בפירנצה, ולהנות. ולקרוא מדריכי תיירות רציניים, שנותנים מקום לאתרים הפחות מוכרים בערים השונות ואז מתברר שיש המון מה לראות חוץ מהלובר. באמת שבפריז מעולם לא הרגשתי שצפוף לי.

ואלה שטויות, מה שכתוב על פירנצה מחוץ לעונה, במרץ אין שירותי תיירים? יש ועוד איך. ויש גם המון מקומיים וזה כיף להיות בסביבתם בכל מקום.
 
הנה דוגמא: סנטיירו ליגוריה קטע 19
נולי-פינלבורגו או הפוך. 19 ק"מ רוב הזמן על שביל בטבע, כלומר לא על אספלט. בדרך עוברים בווריגוטי. הייתי בכל המקומות הללו (וחבל שלא ידעתי על השבילים המסומנים של השביל הליגורי אז, בשנה שעברה) ואם רואים את קאפו נולי מהדרך, זכיתם.

גם נולי, גם פינלבורגו, הן פנינים. לא שאין תיירים, יש. בסוף ספטמבר יש אנשים שבאים לרכוב באופני הרים, לטפס על סלעים, יש גם מתרחצים בים, מקומיים בעיקר. גם בכפרים בעיקר בסופשבוע, כיוון שהם קטנים ויפהפיים, יש מבקרים. אבל מחוץ ליולי-אוגוסט (שאז יש תיירות מקומית) לא צפוף. בוודאי לא בשבילי הליכה, גם לא צריך לעשות את כל הדרך. או אפשר לעשות חצי ממנה ברגל, לחזור באוטובוס או במונית, או ברכבת, המרחקים בסך הכל קצרים.

תסתכלו בתמונות, לא רעות בכלל. אז ממש לא חייבים דווקא את חמשת הכפרים, שאכן סובלים מספינות תיור, כמו שסובלת ונציה.
http://testslmappe.jimdo.com/tratta-19
 
כשקראתי את הכתבה על עודף התיירים, הצטערתי שטרם ביקרתי באיטליה. לפי דברייך, זה באמת לא נורא. עדיין יש מקום לטייל שם.��
 
בוודאי שיש, אבל צריך להכין את הביקור מראש בכל מיני דרכים
לקרוא. למשל מדריך כמו Rough Guides שהוא מדריך שאפשר להוריד לא ביוקר באתר שלו. ולקרוא אותו ממש מההתחלה עד הסוף. ואז לגלות שיש מחוזות שלמים שלא נמצאים על מפת תיירות ההמונים. אם פעם תתענייני בטוסקנה, תזכרי את המילים האלה:
Garfagnana, Mugello, Lunigiana
(3 שעולות לי בראש...זכרי ושמרי למקרה הצורך)

ולהבין שאין דבר כזה "ביקור ראשון באיטליה צריך לכלול..." זו פיקציה. בשבילי גם ללכת על הים כשמסביב הרים ואופק עד אינסוף זה "ביקור באיטליה". וזה, למשל, לא מחייב לבקר בקטע הים הכי מתויר במדינה.

לפירנצה כאמור הגעתי רק השנה (בעצם זה לא נכון, שכחתי! באתי אליה ב-2014 מבולוניה, בשבוע הפסחא, למה שהיה אמור להיות התרשמות של יום אחד. אבל ברחתי בתוך שעה כי הצפיפות היתה לי הרבה יותר מדי), לוונציה רק ב-2010. הביקור הוולונטרי הראשון שלי באיטליה, ב-2005, (היו 3 ביקורים ראשונים שנים לפניו, במסגרת עבודה) היה בכלל בוורונה, שבוע שלם שבו חגגתי אותה ולקחתי רכבות לכמה ערים קטנות אחרות בסביבה, כל אחת שונה מהאחרת ואף אחת לא צפופה, וזה היה בשיא עונת התיירות. ואז לא התחשק לי לבקר בוונציה, הדחף לזו התעורר בעקבות תערוכה של אמנות ונציאנית שראיתי בלובר, ב-2009.

ולזהות את הצרכים שלך מראש. 90% מהגדרה שאני קוראת בכל מיני מקומות זה "אנחנו לא אנשים של מוזיאונים" ובכל זאת הם מתעקשים לנסוע לפירנצה, כשלמעשה אפשר לראות אמנות יפה בכל מקום באיטליה כמעט.

ואם כן את רוצה לבקר באתר סופר מתויר, לחשוב מתי. אני חולמת על ביקור ברומא בינואר. פירנצה בתחילת מרץ, קר וגשום, היה אידיאלי מבחינתי. אתמול התוודעתי לאתר חדש על ליגוריה (הריביירה) שמוכר גם מדריך, של אישה שזה המדריך היחיד שכתבה, כלומר היא מומחית לאזור הספציפי. היא דיברה על חמשת הכפרים ועל כך שבריביירה הראות הכי טובה מעל הים היא בחורף. אז חשבתי שאולי פעם בינואר יהיה לי כרטיס טיסה לאיטליה וכיוון שזו עונה מתה, אוכל לדחות הזמנת מקום לינה לרגע האחרון, כשתהיה לי תחזית מזג אוויר. ואם יהיה יפה, לבוא לעיר שנמצאת ליד חמשת הכפרים (אני חושבת שבחורף מקומות הלינה שבהם סגורים) ולהגיע אליהם ברכבת, לעשות הליכות כשהמקום ריק. והראות מושלמת.

כן. ולהאט...חלק מהעניין זה להנות מהרגע. מארוחה עצלה של מזונות סלו פוד, שזו תנועה שצמחה שם ונלחמת נגד תנועת המזון המהיר, מהליכה בטיילת שמעל הים. לא צריך לעשות הרבה, להספיק. פשוט להיות. ושם יש כל הרבה איך ואיפה להיות.
 
קחי בחשבון שאלו שמות של אזורים שזכרתי, בלי שפתחתי את הספר
הם לא היחידים. יש מגוון נפלא בכל המדינה.
 
לגמרי ממליצה על להאט
הייתי לפני שנתיים בברצלונה, היו לי בערך חמישה ימים נטו (השאר הוקדשו לפסטיבל). היה נחמד אבל לא משהו שארצה לנסוע בקרוב שוב.
איכשהו יצא לי להגיע לאחרונה לעיר שוב להופעה, והפעם לא היה לי תאריך חזור. חשבתי שאשאר רק כמה ימים כי כבר ראיתי מספיק בפעם הקודמת, ו... נשארתי חודש. היה תענוג לעשות משהו כזה של לגור במקום אחד, לחוות באטיות וממבט אחר את המקום. עזר גם שבמהלך השנתיים הללו היכרתי כמה מקומיים מפה ומשם, כך שהיה עם מי לצאת ומי שיראה לי את הזווית המקומית. במקום אותם אתרים שגרתיים הלכתי לטפס על הרים שפשוט ראיתי במפה או בקצה שכונת מגוריי, הלכתי לפסטיבלים מקומיים קטנטנים ושאר אירועים נטולי תיירים, ושוטטתי בסמטאות קטנות בחיפוש אחר אמנות רחוב מגניבה בעקבות פוסט שקראתי ברשת על אמני גרפיטי קטאלניים. או לטייל ברובע הגותי בלילה, כשחלק מסמטאותיו יחסית שקטות אבל מלאות במוזיקאים שמנגנים או שרים אופרה והקול מהדהד באוויר. היה כיף גדול, היכרתי חברים חדשים שהכירו לי מקומות חדשים, ולא רק שלא השתעממתי מחודש שלם אלא שאשמח לשוב לעוד.
 
במיוחד כשמדובר במדינות שבהן הפסקת הצהריים היא ערך
בהתחלה חשבתי שזו "בעיה". אבל לא, זו מתנה. אם הכל משתתק ל-3 שעות בצהריים, אפשר לאכול ארוחה עצלה, לשוטט על החוף או לשבת על סלע, או להתכנס למלון לצורך תנומת צהריים מחיה. כמה נפלא זה יכול להיות?


ואני כל כך אוהבת עיר גדולה ביום ראשון, שדווקא אז אני לא מנסה לצאת ממנה. כמה נהדר לקום עם השעון הביולוגי הישראלי, שמושפע מן החום, בשעה 6 בבוקר, לצאת מהמלון ב-8 ולהסתובב לבדך בשקט, ביופי, בשלווה.
 
הבעיה מבחינתי בעומס התיירות היא אחרת
אני מטיילת ספונטנית. כבר קרה לי שנסעתי לחמישה ימים ונשארתי חודש, או שההחלטה לטוס לאנשהו נפלה חצי יום לפני שעליתי למטוס, או שהחלטתי ויממה אחר כך נסעתי למדינה שלא ידעתי עליה כלום חוץ משמה.
העומס בתיירות הורג את הטיול הספונטני ומוציא את כל הכיף מהתרמילאות, זו כבר לא תמיד תרמילאות! יש מדינות שאפילו כדי לזרוק אוהל עלוב בחור נידח שצריך ללכת אליו יומיים ברגל אתה צריך השנה כבר להזמין את היום המדויק חודשים מראש...

מצאתי את עצמי ממש מוחקת יעדים שלמים או נשארת בתקופות מסוימות בארץ רק כי זה מוציא לי את כל הכיף, ובמסע הארוך האחרון אשכרה הקדמתי טיסה לארץ כי שוב לא היה אף חדר פנוי והחלטתי שאין לי סבלנות לערוך חיפוש ולארוז ולעבור בגלל לילה אחד וכבר עדיף לפרוש הביתה שבוע קודם. בניו זילנד למשל זה נהייה אסון בעונה הבוערת, כבר עדיף לטייל מחוץ לעונה ולחטוף את הגשם והשלג.
 

לאונידס

Active member
אהבתי את ההשוואה בין ונציה לחדרה

ההשוואה הבאה בין עפולה לבוסטון?
תכלס מדובר באנשים שמתנהגים כמו עדר של גנו בשעטה, לא רואם לא שמאלה ולא ימינה, מדורבנים ע"י הקרניים שדוקרות בישבנם ורואים רק את הישבן שלפניהם.
מידת הפגיעה של מי שנפרד מהעדר פחותה בהרבה.
 
כן, עצם זה שלא נשארים ללון, או שלנים לילה אחד, חלק מהעניין
כי זה מעמיס קשות על חלקים מסוימים בעיר, בעוד אחרים נשארים ריקים כי אינם מסומנים על מפת ה"חובה".
צריך לציין גם, שחלק מהאתרים שאינם "אתרי חובה" דורשים יתר התעמקות ומאמץ.

אבל קח למשל את הקורוס הזה. לאנשים שלא רוצים להכנס למוזיאונים (עוד לא הייתי, גם אחרי שני ביקורים, בגלריית האקדמיה של ונציה ולא במוזיאון קורר הענק, עד כה הספקתי רק אתרים קטנים יותר, אך משמעותיים כאמור גם הם), כל מה שצריך לעשות זה לשלם 12 אירו ויש כניסה לכ- 15 פנינים ארכיטקטוניות ואמנותיות, וגם מגוונות, כלומר הן לא דומות זו לזו. והן פזורות בכל העיר, אז יוצא לך לראות כל כך הרבה, פשוט למצוא אותן זו חוויה.
למשל הקיצונית ביותר מחייבת ופורטו לאחד האיים הקטנים. זו לא אטרקציה בפני עצמה, גם הכנסיה יחסית עניה ביצירות אמנות - ועדיין מעניינת - אבל כל המסע הזה, אחר כך ההסתובבות בתעלות שקטות, לראות איפה אנשים חיים, כמה זה מעניין.

והנה משהו לעשות שרוב הזמן אתה לבד בו. ומדובר על סוף אפריל, אמצע ספטמבר, שיא העונה, ובכל זאת לא היה לי צפוף, להיפך. אידיאלי כדי להכיר אמנות נפלאה. כלומר אם רוצים, אפשר. אבל לא כשהמנטרה הקבועה היא "לוונציה מספיק יום אחד" וכשהעיר תקועה בסד של טיול ל-10 ימים לכל צפון איטליה והדולומיטים.

גם מקום הלינה חשוב, יש שכונות קצת מחוץ לסן מרקו, או מעבר לתעלה, שיש בהן מקומות לינה יותר שקטים, כשהסביבה גם יותר מקומית. אני זוכרת בשנה שעברה, שכנראה ירדתי מאוטובוס המים בסן זכריה, שזו תחנה מאוד מרכזית (הכנסיה בשם זה אתר נפלא בפני עצמו) וכנראה הלכתי לבקר שוב באתר שהזכרתי בהודעה קודמת, חדר שמציג כמה יצירות של קרפצ'ו, על כל הסיפור של סן ג'ורג'ו והדרקון. וכנראה בדרך לשם - או אולי בחזרה, זה יחסית קרוב לסן מרקו אבל ספציפית הסביבה הזאת ריקה - עברתי בכמה סמטאות שיותר קרובות לסן מרקו. ואז הבנתי ברגע את כל מה שמספרים עליו. כל החנויות עם המסכות שמייצרים היום בסין, והמזכרות, והמון האדם, באמת סוג של דיסנילנד. זה היה קצת שוק.

אבל כמה קל להימנע ממקומות כאלה, אם רוצים.
 

לאונידס

Active member
יש בי אמפטיה כלפי המקומיים
וב"מקומיים" אני כולל את הכל, ההולכים על שתיים וגם אלו בעלי ה 4 רגליים שמוגדרים באמנה של "חוות החיות" - וגם את סביבתם.
באים המוני מבקרים, תורמים מעט יחסית לכלכלה ומעמיסים מאוד את המקום.

יש בי פחות אמפטיה לתיירים שמתנהגים כמו עדר ואחרי כן מתלוננים על ה????עדר....
 

Faria

New member
מעניינת אינפלציית התיירים בצ'ינקווה טרה
הייתי שם בדיוק לפני 5 שנים (אוגוסט 11), מצאתי מקום לינה בזול יום לפני שהגעתי (אמנם מחריד, אבל טיילתי לבד והייתי צעיר יותר ופחות מפונק). טיילתי בין הכפרים ברגל, ולמעט "דרך האוהבים" בין מנרולה לריומג'יורה שהיו בה לא מעט, אבל גם לא פיצוץ תיירים, טיילתי בלי לפגוש כמעט אנשים במסלולי ההליכה בין הכפרים (טוב, כמה טמבלים מארגנים מסלול הליכה של כמעט 15 ק"מ, הכל בעליה/ירידה, כשבחוץ מעל 30 מעלות) וגם העיירות עצמן היו יחסית שקטות ונעימות. מבין שכיום לא הייתי זוכה לכך.
 
למעלה