דרום איטליה ורומא - 12 ימים ביוני (חלק א)
סוף סוף ירד קצת הלחץ בעבודה ואפשר קצת לסכם טיול נהדר ומאד אינטנסיבי.
המקומות בהם לנו (אנחנו = אני וזוגתי) היו סורנטו (3 לילות), מאטרה (1), טאורמינה (2), פלרמו (3), רומא (2)
מבחינה קולינרית, הפעם הגענו מוכנים, הדפסתי את כל המלצות לונלי פלאנט למקומות בהם צפיתי שנהיה, לפעמים השתמשתי גם באתר תוך כדי הליכה. פשוט לא נפלנו באף מסעדה מהמלצות אלה (למעט אחת, ביום האחרון ברומא). אוסיף בהמשך קישורים למסעדות ספציפיות שאני זוכר כממש מעולות, למרות שכאמור, כמעט כל ארוחה היתה טובה מאד.
הטיול עצמו היה עמוס מהרגיל בשבילנו, קודם כל בגלל היעדים, בילינו יותר קילומטרים על הכביש מבטיולים קודמים שעשינו בשנתיים האחרונות (בעיקר ביומיים בהם נסענו מסורנטו לסיציליה) , ובאופן כללי מצאנו עצמנו כמעט כל יום כבר בסביבות או אף לפני 9 בארוחת בוקר, וחוזרים למלון רק לקראת 22:00 בלילה בערך (לפני שלפעמים יצאנו שוב), כמובן שבאף יום לא ויתרנו על כמה עצירות בבתי קפה לאיזו כוסית משקה וסנדוויץ/מאפה/גלידה.
יום 1 - נחתנו ברומא בצהריים, והלכנו לקחת את הרכב ממאג'יורה. קיבלנו את הפז'ו 2008 - קצת יותר גדול ממה שרציתי, בקלאס היו גם גולף וג'ולייטה, קיוויתי לאחת מהן, אבל גם האוטו שקיבלנו היה באותו קלאס, בגלל עודף הזמנות לא היתה לי האפשרות לשנמך, לאט לאט האכזבה התפוגגה והתרגלתי לאוטו, אפילו בדרום עם הכבישים היותר צרים לא נתקלתי בבעיות.
מרומא יצאנו לפרסקטי (תודה לטינטיןS על ההמלצה) עיירה נחמדה דרום מזרחית לרומא. בהחלט מקום מצוין טיפה לשחרר את הרגליים בסיור קצר של שעה ולהשביע את תאבוננו בפיצה ראשונה לטיול.
התכנון המקורי היה להמשיך משם לארמון בקאזרטה, אבל לאור השעה והעייפות (קמנו ב4:00 בבוקר) החלטנו לנסוע ישר למלון בסורנטו. הגענו לסורנטו, ולאחר התרעננות קלה יצאנו לסיבוב קצר במרכז העיר, עיר קטנה ונאה, בלי יותר מדי מה לעשות למי שלא בא במטרה להעביר את החופשה על חוף הים, אבל נקודת מוצא נהדרת ליעדים באיזור. והיות שהיא מאד תיירותית אין מחסור בפאבים לשעות הערב. לאחר סיור קצר, המשכנו לארוחת ערב נהדרת על הים במסעדת אמיליה, מסעדה מעולה (ובמחירים טובים) למאכלי ים שונים.
http://www.lonelyplanet.com/italy/campania/sorrento/restaurants/italian/da-emilia
המלון בו שהינו ב3 הלילות בסורנטו היה Bluroooms. מלון קטן, בלי שום שירות מעבר לחדר נקי ונאה. אפילו פקידת קבלה אין שם רוב היום. אבל הוא מאד מרכזי, לאור מיקומו מעל הרחוב הראשי, הוא היה שקט באופן מפתיע, וסה"כ, לאור העובדה שכשהזמנו אותו, סורנטו היתה בכ85% תפוסה, אני חושב שהוא היה הצלחה יחסית ל80 היורו ששילמנו ללילה. לא היתה בו א. בוקר, אבל הוא נמצא מעל בית קפה מצוין בו התחלנו את הבקרים עם מאפה וקפה - וסיימנו (סיימתי, אם לדייק) את הערבים עם בירה והמשחק שהיה באותו ערב ביורו.
https://www.booking.com/hotel/it/blurooms
יום 2 - יצאנו בבוקר לנמל לקחת את הספינה לקאפרי. מומלץ להזמין מקום מראש, היות שהתורים והתפוסה מאד גבוהים. אנחנו לא הזמנו מראש, והתמזל מזלנו והספקנו ממש ברגע האחרון לקנות את הכרטיסים ולהגיע בזמן למעבורת. התכנית בקאפרי היתה לעלות לוילה סן מיקלה באנאקפרי. בתחנת האוטובוס היה תור מאד ארוך של אנשים - מגיע רק אוטובוס אחד, קטנטן (בגלל הדרכים המפותלות והצרות אי אפשר יותר גדול כנראה), פעם ברבע שעה. עם חישוב מהיר של אורך התור וכמות האנשים שעולה כל פעם לאוטובוס הבנו שזה יקח 4-5 אוטובוסים (מעל שעה לחכות) עד שיגיע תורנו, ובחנו את האופציה הרגלית במקום. על פי גוגל מאפס דובר בהליכה של כחצי שעה, הנחתי שעם הכושר הירוד שלנו והעובדה שזאת עליה, יקח עד כשעה, אבל עדיף להעביר שעה בהליכה מאשר בהמתנה לאוטובוס (בדיעבד, הפתרון הנכון היה בכלל לשלם 30 יורו במחיר סופר מופקע על מונית). התחלנו ללכת, מטפסים ומטפסים במדרגות הפיניקיות. באמצע הדרך הבנו שגוגל מאפס לא לקחו בחשבון את העובדה שרוב העליה היא למעשה זיג זג כמו בניין של 30 קומות. והגענו למעלה אחרי הרבה יותר משעה, תשושים לגמרי, ומיובשים.
הוילה עצמה מאד יפה, נבנתה ע"י הסופר/רופא אקס מונתה (שכתב את מגילות סן מיקלה) לפני קצת יותר מ100 שנה. אחרי הוילה קצת שוטטנו במרכז אנאקפרי, ולקחנו את הרכבל להר סולארו להנות מהנוף, גם בעליה וגם מהפסגה עצמה - על כוס פסטיס מרענן. מיצינו וירדנו חזרה לאיזור הנמל (הפעם לקחנו את האוטובוס מאנאקפרי). אחרי סיור של עוד כחצי שעה לאורך החוף, הגיעה השעה לעלות למעבורת ולחזור לסורנטו.
אחרי ארוחת צהריים מאוחרת, חזרנו למלון לנוח כשעה ולהחליט לאן ממשיכים. לקחנו את האוטו ונסענו לפוזיטנו, עיירת חוף על צלע ההר, מאד נאה, וגם נתנה לי טעימה קטנה לקראת היום למחרת בנהיגה בדרך אמלפי.
יום 3 - את היום התחלנו בדרך אמלפי המופלאה. יעד חובה לכל מי שאוהב לנהוג בדרכים הרריות ומפותלות, דרך יפיפיה עם נוף של הים. עצרנו בעיר אמלפי, שם העיקר זאת הקתדרלה היפה שם. אחרי אמלפי עלינו בהר לרוולו, להנות מהנוף מלמעלה ולבקר בוילה רופולו. אחרי סיור קצר בוילה, חזרנו לכיוון החוף והמשכנו בנסיעה לאורכו עד שהגענו לאוטוסטרדה לנאפולי. הגענו לנאפולי אחה"צ, רעבים לפיצה נאפוליטנית משובחת (ולא התאכזבנו). טיילנו כמה שעות בנאפולי. עיר חביבה, אבל כמו שכתבתי פה בעבר, לא בדיוק כוס התה שלי (למרות שאת פאלרמו, שגם היא עיר דרומית בסגנון דומה אני אוהב, אבל זה בהמשך). קצת טיולים ברובעים העתיקים של העיר, עצירות למעט קניות ברחוב הראשי, והמשכנו חזרה לסורנטו.
יום 4 - היום הראשון מבין שניים של הנסיעה הארוכה מסורנטו לסיציליה. בשעות אחה"צ המוקדמות הגענו ליעד הראשון לאותו יום, שזאת העיר אלברובלו (Alberobello) בחלק המזרחי של איטליה. עיר מקסימה שנחשבת לבירת הTrulli של האיזור, הטרולי הם בתים מאד מיוחדים, נמוכים, בצבע לבן, עם גג קונוס מאבנים (תמונות יצורפו בהמשך ההודעה). מאד יפה, ובהחלט בניה שלא ראיתי דומה לה בשום מקום (כי אני לא הוביט). משם המשכנו למלון בעיר מאטרה. המרכז העתיק של מאטרה נבנה על צלע של רכס הרים, מבנים מאד יפים ומיוחדים, למעשה מערות חצובות בהר (עם חזית בנויה) ובאופן כללי אחת הערים הכי יפות בהן הייתי. כתוספת, סיירנו בעיר בשעות הלילה, בהן תאורת הרחוב המינימלית נותנת תמונה אפילו יותר מרהיבה של העיר והמבנים בה.
את הטיול סיימנו במסעדת Soul Kitchen. מסעדה מצויינת, עם מנות מתאבנים שבקושי השאירו מקום לסטייק הסינטה המצוין שבא אחריהן.
http://www.lonelyplanet.com/italy/basilicata/matera/restaurants/italian/soul-kitchen
באופן כללי, אמרתי על כל הטיול שהוא היה באמת מושלם אם היה ארוך יותר ביום-יומיים כשהכי היה לי חסר להעביר שני לילות במקום אחד במאטרה, מה שהיה מאפשר לנו להגיע למאטרה יותר מוקדם, ולנצל יום מלא לטיולים באיזור המשולש מאטרה-אלברובלו-בארי. מה גם שזה היה נותן הפסקה בין שני הימים בהם העברנו חצי מהיום בדרכים.
יום - 5 - יצאנו בבוקר לעוד סיור קצר במרכז העתיק של מטרה, הפעם לאור היום כאמור העיר נהדרת, למרות שבלילה זה בהחלט היה יותר מיוחד. משם יצאנו לנסיעה ארוכה לאורך המגף עד לוילה סן ג'ובאני ממנה יוצאות המעבורות למסינה. בדרך עצרנו לארוחת צהריים ומעט שופינג בקוסנזה. קוסנזה נחמדה, מקום חביב לעצירה, אבל לא יותר מזה. אחה"צ הגענו במעבורת למסינה ולקראת הערב הגענו למלון שלנו בטאורמינה.
בטאורמינה לנו יומיים בB&B Giulia. המלון הטוב ביותר בו שהינו בטיול. אמנם הליכה קצרה למרכז היפיפה של העיר (כ10 דקות), אבל B&B קטן ויפה, בעלת המלון והבת שלה היו מאד ידידותיות ונכונות לעזור. עם ארוחת בוקר בגן עצי לימון שהיתה דרך מושלמת להתחיל את הבוקר.
https://www.booking.com/hotel/it/giulia-taormina
<
סוף סוף ירד קצת הלחץ בעבודה ואפשר קצת לסכם טיול נהדר ומאד אינטנסיבי.
המקומות בהם לנו (אנחנו = אני וזוגתי) היו סורנטו (3 לילות), מאטרה (1), טאורמינה (2), פלרמו (3), רומא (2)
מבחינה קולינרית, הפעם הגענו מוכנים, הדפסתי את כל המלצות לונלי פלאנט למקומות בהם צפיתי שנהיה, לפעמים השתמשתי גם באתר תוך כדי הליכה. פשוט לא נפלנו באף מסעדה מהמלצות אלה (למעט אחת, ביום האחרון ברומא). אוסיף בהמשך קישורים למסעדות ספציפיות שאני זוכר כממש מעולות, למרות שכאמור, כמעט כל ארוחה היתה טובה מאד.
הטיול עצמו היה עמוס מהרגיל בשבילנו, קודם כל בגלל היעדים, בילינו יותר קילומטרים על הכביש מבטיולים קודמים שעשינו בשנתיים האחרונות (בעיקר ביומיים בהם נסענו מסורנטו לסיציליה) , ובאופן כללי מצאנו עצמנו כמעט כל יום כבר בסביבות או אף לפני 9 בארוחת בוקר, וחוזרים למלון רק לקראת 22:00 בלילה בערך (לפני שלפעמים יצאנו שוב), כמובן שבאף יום לא ויתרנו על כמה עצירות בבתי קפה לאיזו כוסית משקה וסנדוויץ/מאפה/גלידה.
יום 1 - נחתנו ברומא בצהריים, והלכנו לקחת את הרכב ממאג'יורה. קיבלנו את הפז'ו 2008 - קצת יותר גדול ממה שרציתי, בקלאס היו גם גולף וג'ולייטה, קיוויתי לאחת מהן, אבל גם האוטו שקיבלנו היה באותו קלאס, בגלל עודף הזמנות לא היתה לי האפשרות לשנמך, לאט לאט האכזבה התפוגגה והתרגלתי לאוטו, אפילו בדרום עם הכבישים היותר צרים לא נתקלתי בבעיות.
מרומא יצאנו לפרסקטי (תודה לטינטיןS על ההמלצה) עיירה נחמדה דרום מזרחית לרומא. בהחלט מקום מצוין טיפה לשחרר את הרגליים בסיור קצר של שעה ולהשביע את תאבוננו בפיצה ראשונה לטיול.
התכנון המקורי היה להמשיך משם לארמון בקאזרטה, אבל לאור השעה והעייפות (קמנו ב4:00 בבוקר) החלטנו לנסוע ישר למלון בסורנטו. הגענו לסורנטו, ולאחר התרעננות קלה יצאנו לסיבוב קצר במרכז העיר, עיר קטנה ונאה, בלי יותר מדי מה לעשות למי שלא בא במטרה להעביר את החופשה על חוף הים, אבל נקודת מוצא נהדרת ליעדים באיזור. והיות שהיא מאד תיירותית אין מחסור בפאבים לשעות הערב. לאחר סיור קצר, המשכנו לארוחת ערב נהדרת על הים במסעדת אמיליה, מסעדה מעולה (ובמחירים טובים) למאכלי ים שונים.
http://www.lonelyplanet.com/italy/campania/sorrento/restaurants/italian/da-emilia
המלון בו שהינו ב3 הלילות בסורנטו היה Bluroooms. מלון קטן, בלי שום שירות מעבר לחדר נקי ונאה. אפילו פקידת קבלה אין שם רוב היום. אבל הוא מאד מרכזי, לאור מיקומו מעל הרחוב הראשי, הוא היה שקט באופן מפתיע, וסה"כ, לאור העובדה שכשהזמנו אותו, סורנטו היתה בכ85% תפוסה, אני חושב שהוא היה הצלחה יחסית ל80 היורו ששילמנו ללילה. לא היתה בו א. בוקר, אבל הוא נמצא מעל בית קפה מצוין בו התחלנו את הבקרים עם מאפה וקפה - וסיימנו (סיימתי, אם לדייק) את הערבים עם בירה והמשחק שהיה באותו ערב ביורו.
https://www.booking.com/hotel/it/blurooms
יום 2 - יצאנו בבוקר לנמל לקחת את הספינה לקאפרי. מומלץ להזמין מקום מראש, היות שהתורים והתפוסה מאד גבוהים. אנחנו לא הזמנו מראש, והתמזל מזלנו והספקנו ממש ברגע האחרון לקנות את הכרטיסים ולהגיע בזמן למעבורת. התכנית בקאפרי היתה לעלות לוילה סן מיקלה באנאקפרי. בתחנת האוטובוס היה תור מאד ארוך של אנשים - מגיע רק אוטובוס אחד, קטנטן (בגלל הדרכים המפותלות והצרות אי אפשר יותר גדול כנראה), פעם ברבע שעה. עם חישוב מהיר של אורך התור וכמות האנשים שעולה כל פעם לאוטובוס הבנו שזה יקח 4-5 אוטובוסים (מעל שעה לחכות) עד שיגיע תורנו, ובחנו את האופציה הרגלית במקום. על פי גוגל מאפס דובר בהליכה של כחצי שעה, הנחתי שעם הכושר הירוד שלנו והעובדה שזאת עליה, יקח עד כשעה, אבל עדיף להעביר שעה בהליכה מאשר בהמתנה לאוטובוס (בדיעבד, הפתרון הנכון היה בכלל לשלם 30 יורו במחיר סופר מופקע על מונית). התחלנו ללכת, מטפסים ומטפסים במדרגות הפיניקיות. באמצע הדרך הבנו שגוגל מאפס לא לקחו בחשבון את העובדה שרוב העליה היא למעשה זיג זג כמו בניין של 30 קומות. והגענו למעלה אחרי הרבה יותר משעה, תשושים לגמרי, ומיובשים.
הוילה עצמה מאד יפה, נבנתה ע"י הסופר/רופא אקס מונתה (שכתב את מגילות סן מיקלה) לפני קצת יותר מ100 שנה. אחרי הוילה קצת שוטטנו במרכז אנאקפרי, ולקחנו את הרכבל להר סולארו להנות מהנוף, גם בעליה וגם מהפסגה עצמה - על כוס פסטיס מרענן. מיצינו וירדנו חזרה לאיזור הנמל (הפעם לקחנו את האוטובוס מאנאקפרי). אחרי סיור של עוד כחצי שעה לאורך החוף, הגיעה השעה לעלות למעבורת ולחזור לסורנטו.
אחרי ארוחת צהריים מאוחרת, חזרנו למלון לנוח כשעה ולהחליט לאן ממשיכים. לקחנו את האוטו ונסענו לפוזיטנו, עיירת חוף על צלע ההר, מאד נאה, וגם נתנה לי טעימה קטנה לקראת היום למחרת בנהיגה בדרך אמלפי.
יום 3 - את היום התחלנו בדרך אמלפי המופלאה. יעד חובה לכל מי שאוהב לנהוג בדרכים הרריות ומפותלות, דרך יפיפיה עם נוף של הים. עצרנו בעיר אמלפי, שם העיקר זאת הקתדרלה היפה שם. אחרי אמלפי עלינו בהר לרוולו, להנות מהנוף מלמעלה ולבקר בוילה רופולו. אחרי סיור קצר בוילה, חזרנו לכיוון החוף והמשכנו בנסיעה לאורכו עד שהגענו לאוטוסטרדה לנאפולי. הגענו לנאפולי אחה"צ, רעבים לפיצה נאפוליטנית משובחת (ולא התאכזבנו). טיילנו כמה שעות בנאפולי. עיר חביבה, אבל כמו שכתבתי פה בעבר, לא בדיוק כוס התה שלי (למרות שאת פאלרמו, שגם היא עיר דרומית בסגנון דומה אני אוהב, אבל זה בהמשך). קצת טיולים ברובעים העתיקים של העיר, עצירות למעט קניות ברחוב הראשי, והמשכנו חזרה לסורנטו.
יום 4 - היום הראשון מבין שניים של הנסיעה הארוכה מסורנטו לסיציליה. בשעות אחה"צ המוקדמות הגענו ליעד הראשון לאותו יום, שזאת העיר אלברובלו (Alberobello) בחלק המזרחי של איטליה. עיר מקסימה שנחשבת לבירת הTrulli של האיזור, הטרולי הם בתים מאד מיוחדים, נמוכים, בצבע לבן, עם גג קונוס מאבנים (תמונות יצורפו בהמשך ההודעה). מאד יפה, ובהחלט בניה שלא ראיתי דומה לה בשום מקום (כי אני לא הוביט). משם המשכנו למלון בעיר מאטרה. המרכז העתיק של מאטרה נבנה על צלע של רכס הרים, מבנים מאד יפים ומיוחדים, למעשה מערות חצובות בהר (עם חזית בנויה) ובאופן כללי אחת הערים הכי יפות בהן הייתי. כתוספת, סיירנו בעיר בשעות הלילה, בהן תאורת הרחוב המינימלית נותנת תמונה אפילו יותר מרהיבה של העיר והמבנים בה.
את הטיול סיימנו במסעדת Soul Kitchen. מסעדה מצויינת, עם מנות מתאבנים שבקושי השאירו מקום לסטייק הסינטה המצוין שבא אחריהן.
http://www.lonelyplanet.com/italy/basilicata/matera/restaurants/italian/soul-kitchen
באופן כללי, אמרתי על כל הטיול שהוא היה באמת מושלם אם היה ארוך יותר ביום-יומיים כשהכי היה לי חסר להעביר שני לילות במקום אחד במאטרה, מה שהיה מאפשר לנו להגיע למאטרה יותר מוקדם, ולנצל יום מלא לטיולים באיזור המשולש מאטרה-אלברובלו-בארי. מה גם שזה היה נותן הפסקה בין שני הימים בהם העברנו חצי מהיום בדרכים.
יום - 5 - יצאנו בבוקר לעוד סיור קצר במרכז העתיק של מטרה, הפעם לאור היום כאמור העיר נהדרת, למרות שבלילה זה בהחלט היה יותר מיוחד. משם יצאנו לנסיעה ארוכה לאורך המגף עד לוילה סן ג'ובאני ממנה יוצאות המעבורות למסינה. בדרך עצרנו לארוחת צהריים ומעט שופינג בקוסנזה. קוסנזה נחמדה, מקום חביב לעצירה, אבל לא יותר מזה. אחה"צ הגענו במעבורת למסינה ולקראת הערב הגענו למלון שלנו בטאורמינה.
בטאורמינה לנו יומיים בB&B Giulia. המלון הטוב ביותר בו שהינו בטיול. אמנם הליכה קצרה למרכז היפיפה של העיר (כ10 דקות), אבל B&B קטן ויפה, בעלת המלון והבת שלה היו מאד ידידותיות ונכונות לעזור. עם ארוחת בוקר בגן עצי לימון שהיתה דרך מושלמת להתחיל את הבוקר.
https://www.booking.com/hotel/it/giulia-taormina
<