לפעמים ויקיפדיה ממש מרגיזה.

חיא2

New member
בתיאוריה של הספרות מבחינים בין 3 קולות

-בעיקר בפרוזה, שם הענין מורכב מאוד, וכתוצאה מכך, בביקורת של ספרים שאינם "פרוזה אמנותית" אלא סתם "פרוזה"
: הסופר - האדם החי שישב וכתב, וחשב, והגה וכו' [ פעמים רבות יש לו צוות שעוזר לו: עורך או עורכים, קורא ראשון, חברים, מומחים שונים, יועצים וכו' ] - אני מתייחס רק לטקסט אמנותי. [ספרי מתח/משטרה וכו' נעזרים רבות באנשים מהתחום כדי להפוך את הסיפור לריאליסטי יותר]. מחבר - דמות ביניים בין הסופר לבין המספר. ככל שהמחבר קרוב לסופר, כך הטקסט יהיה יותר ביוגרפי, עד האאוטוביוגרפיה, וככל שהמחבר מתרחק מהסופר כנראה נקרא סיפור שמפריד בין הריאלי לבין הבדיוני [ המחבר ]. נוטים לייחס למחבר את ענין העמדה ביחס ל.. , גישות אידיאולוגיות, פוליטיות וכו' שאפשר להסיק מהסיפור/הרומאן. כפי שראית במאמר של ארנה גולן, היא הפרידה באופן נוקשה מאוד בין המחבר לבין המספר, ולבסוף נסתה לאזן את שתי הדמויות באמצעות חיטוט בעגנון הביוגרפי, האדם שעמד וכתב. המספר - הקול שמספר את הסיפור. לפעמים אין דמות מאחורי הקול, ואנחנו קוראים לו "מספר כל יודע", לפעמים יש לו דמות [ ואם זה מספר בגוף שלישי, כזה שלרגע לא אומר אני ] ברור שהמחבר [ראה הסבר קודם ] טורח שנדע מיהו, מהי עמדתו וכו' ישנו מספר בגוף ראשון, זה שמספר על עצמו. לפעמים הוא רק עד [ ואז הגיבור הוא דמות אחרת, מה שמייצר מערכת אירונית מורכבת בתוך הסיפור ], כזה שרואה ומדווח, יש שהוא הגיבור, הסיפור הוא עליו. לגבי מספר בגוף ראשון עולה תמיד שאלת המהימנות [ ודוק, אצל גולן העיסוק המופרז ברשימות של קהילה מטרתו הפיכת המספר למהימן כמה שאפשר יותר, על מנת לבסס אירוניה במתח בין שני המישורים של הסיפור - מישור גלוי - קידוש השם [המספר ] מישור סמוי - עונש על חטא הגאווה/היבריס [המחבר] ולא אירוניה הנובעת ממהימנות או חוסר מהימנות של המספר. בוודאי שהסופר לעולם אינו מספר. גם בסיטואציית ההיגוד הכי אינטימית- הורה וצאצאו/תו, המספר - האם או האב אינם המספר של הסיפור. דבר אחרון - גישות מודרניסטיות בחקר הספרות נוטות מאוד לעמדה שיש לחקור ולחפש את התשתית [ אינפראטקסטורה] של כל יצירה, כי היא האמת. בטח אתה זוכר את התיאוריה של חומסקי על הדקדוק הגנרטיבי ועל תבנית היסוד ממנה השפה נוצרת - is generated . מכאן גם בספרות התחילו לחפש מבני על ומבני עומק [ לאחרונה קראתי ספרון שכתב בנימין הרושבסקי - ריתמוס הָרחבוּת אצל אצ"ג, ושם הוא מנכיח בצורה הבולטת ביותר את אופיה של הקריאה הסטרוקטורליסטית בשירה. משקל דו קומתי, מבני עותק תימאטיים וכו' בדרך כלל, הגישה הזו בנויה על שרטוט של מבני על ומבני עומק. הפוסטמודרניזם בכלל לא מאמין שיש מצב כזה של גובה-עומק, בטח לא בלשון, שהיא כל כולה רק סימנים ולא כלום. לכן שיטת הקריאה והכתיבה הפוסטמודרניסטית תצרף צירופים ובאמצעות סמיכות ה"דברים" זה לזה תעלה "אמת" כלשהי. אם ארנה גולן לא היתה מנסה באמצעות הענין ההיסטורי והצגת מקור היטורי ראשוני לשקף עמדת עומק [ אמת!], אלא רק היתה מציבה כאפשרות את הענין ההיסטורי כרצף של דבריה, זו היתה כתיבה פוסטמודרניסטית מובהקת.
 

יוסי ר1

Active member
אתזה דווקא הבנתי. וטענתי שדבריה בעמוד האחרון

מוסבים על הסופר ממש, ולא רק על המחבר...
 

חיא2

New member
לא נתקררה דעתי, ומצאתי לך מאמר הטוחן את גולן

עד דק. עוד על מחולת המוות לש"י עגנון, משה י. הרצל תקרא וצחוק יעלה על שפתותיך, אני מבטיח לך. אין התכתשות של שני אקדמאיים כהתכתשות של יושבי גדר .. דוגמה קצרצרה - על המסקנה שלה שהפריץ הוא "זרועו של אלוהים" הוא כותב כלהלן: יש צורך במידה גדושה של דמיון.. וגו'
 

יוסי ר1

Active member
טוב, קראתי קריאה ראשונה. (בשבת יהיה לי פנאי אולי לקריאה

שניה, מדוקדקת יותר, מול הסיפור והמאמר אליו מתייחסים הדברים). אשאיר בצד את הקטע של "קנאת סופרים תרבה קנאה". אנסה להתייחס לעצם הטענות, בקצרה. השאלה הגדולה שצריך הקורא לשאול את עצמו, מה סיפור סיפר המחבר. האם סיפור של מוות נורא על קידוש השם, או שמא מידת הדין , חטא מול עונשו. הקריאה הראשונית - אומרת קרבנות חפים שמתו על קידוש השם. אבל מרגע שהוצבו מול עינינו אותם רמזים מוכמנים ששתל הסופר, אי אפשר שלא לתהות - אולי יש כאן באמת סיפור של חטא ועונש? כפי שציינה ארנה, הצירוף "חמוץ בגדים" בסמיכות לבגדים אדומים מגיע מישעיה, בתיאור הנקמה/עונש שעושה הקב"ה בגויים. שם יש עשיית דין, ולא מוות טהור. אמת, הרצל מצא מקום נוסף בו הגיע אדם עייף אחרי רציחת בעל לשם אינוס כלתו המאורסה לו - אבל מקור זה מן המדרש הוא, ולא מן הכתובים... ומה שכותב הרצל, כי מעמד אחר ולא מעמד החופה הוא המעמד בו מגיע "חמוץ הבגדים" ו"יז נצחו" אינו נכון - אמנם בזמן האירוע מאוחר יותר, אבל במהלך התודעתי הוא קורה כשהכלה מעלה ומזכירה, כמעט מילה במילה, את מהלך החתונה, ואף מבקשת ללבוש שוב את בגד כלולותיה. &nbsp מה שנראה לענ"ד, שאכן, הקריאה של חטא מול עונש היא קריאה אפשרית בהחלט, ויש לה סימוכין רבים בכתוב. אבל, גם הרצל צודק - הפריץ הוא "שבט אפו" של הנוקם האמיתי, הקב"ה, כנאמר "הוי אשור שבט אפי ומטה הוא בידם זעמי". הוא רק עושה השליחות, לא הדיין. ועושה השליחות הזה, שאכן בהיפוך תפקידים עושה מעשיהו מתוך רשעה טהורה להנאתו הוא, הופך את מות החתן והכלה למוות על קידוש השם, לכפרת כל עוון, עוון מוחשי - או רק צל עוון - דק על דק עד אין נבדק... &nbsp אם נתייחס לשאר הרמזים שארנה מביאה , ומפאת קוצר זמן לא אחזור עליהם - הקורא בהחלט יכול למצא במאמרה סימוכין לקריאה של חטא ועונשו. ונשארת השאלה, האם העונש כאן אינו בלתי פרופורציאוני לחטא, או לצילו של החטא. מצאתי עוד אצל עגנון ניפוח והגזמה בלתי פרופורציוניים כדי להעביר את מסריו, למשל ב"רבי גדיאל התינוק", שגם הוא סיפור קידוש השם - הדמות ומעשיה חורגות מכל פרופורציה אנושית. עד כאן להפעם...
 
למעלה