הרצאה מצויינת ששמעתי אתמול, איך לקרא ולתרגם

יוסי ר1

Active member
הרצאה מצויינת ששמעתי אתמול, איך לקרא ולתרגם

עגנונית. ההרצאה החלה בסיפור מעקב בלשי ממש , או במילים אחרות - מחקר - של קטע קצרצר שהעלה אחד אלון מזרחי, קטע לא מוכר, ובו מתאר עגנון את הסגר הנורא בעת מחלת השפעת הספרדית לפני מאה שנה. מעקב בלשי, כי את הקטע לא כתב עגנון אלא מזרחי. בשפה עגנונית מדוייקת , כמעט בכל מאת האחוזים. כמעט, כי בשתיים שלוש מילים שהוא פיספס, אפשר היה להתחקות ולקבוע שעגנון לא כך היה כותב. אני מאוד מחבב את המרצה, הרב והדוקטור ג'פרי זאקס. אבל מה שהעגים אותי לשמוע, שיש להם בבית עגנון תוכנת חיפוש שמאפשרת לסרוק את כל כתבי עגנון ולמצא בשניות כל מילה או צירופי מילים מבוקשים. העגים, כי התוכנה הזו (וכתבי עגנון סרוקים) אינה פתוחה לקהל, לא חינם ולא בתשלום. וזה חבל, חבל חבל.
 

קלייטון.ש

Well-known member
ככה מוכיחים שלא אלוהים כתב את התנ"ך, לא?

כי בהכרח אם אלוהים כתב את התנ"ך סגנון הכתיבה היה צריך להיות אחיד לכל אורכו, והוא לא.
 

שיח סלימאן

Well-known member
מנהל
אבל אף אחד לא טען את זה מעולם

&nbsp הדבר היחידי שנכתב על ידי האל הן עשרת הדיברות. &nbsp
 

יוסי ר1

Active member
אלוהים האהוב שלנו הוא לא איזו דמות צרת אופקים שמסוגלת

לכתוב רק בנוסח אחד. הוא יכול לכתוב איך שהוא רוצה, ואפילו לברא אבן שהוא לא יכול להרים! &nbsp ------------------- שני סופרים כדוגמא קטנה להפרכת דבריך - קח את פרנק סלוטר - כתב המון ספרים על רופאים. קראת אחד - קראת את כולם. אותו סגנון, אותם קווי עלילה. &nbsp קח את קולין מקאלוג - שלושה ספרים שלה שקראתי - שונים בסגנון זה מזה עד כדי כך שלא היית מאמין שנכתבו בידי אותה אישיות. ציפורים מתות בסתר, שירתה של טרוייה , ו האזרח הראשון ברומא.
 

צליליתה

New member
תמיד עצוב לשמוע על ידע, מקורות ידע, כלים לידע, וכו

שבעל הבית מסרב לחלוק עם העולם הרחב. אם לא פתוח לציבור, למי כן פתוח?
 

יוסי ר1

Active member
מן הסתם לחוקרים שיש להם קשר עם בית עגנון.

ועצוב מאוד שאם כבר מישהו טרח וסרק את כל הכתבים, וחיבר תוכנת חיפוש, ישמור לעצמו. הייתי שמח לרכוש - גם תמורת טבין ותקילין - אפשרות בלתי מוגבלת לשימוש. במקרה שהובא לדוגמא, הקטע שאלון מזרחי "שכתב", תחילת הבדיקה הייתה באיתור מילים חשודות. &nbsp "מחמת שהיו ספונים איש ואישה בד' אמותיהם וכל עניניי מלאכה ופרקמטיא עומדים על מכונם, ושומם רחובה של עיר ואין איש מתענג על זיווה ועל הדרה של תבל, לא השגיחו כי חמה לא יצתה מנרתיקה כל אותו ניסן, ואף אייר מתרגש ובא עליהם ואין חורף מסתלק והולך לו. שפופים בפוזמקאותיהם וברדסיהם התהלכו מעט מעט לפתחי הבתים, שמא יראו חתול או עורב זה ויתרונן ליבם שקדר בשל אותה פנדמיה שהפילה חללים רבים באותה שנה מקצה עולם עד קצהו, ומחמת שקדר ליבם תכפו וקדרו שמיהם." &nbsp הבודק חיפש את המילה "פנדמיה" הלועזית, ולא מצא לה זכר בכתבי עגנון, אבל "מגיפה" עברית מצא גם מצא. &nbsp הוא חיפש את הצירוף "פונים איש ואישה בד' אמותיהם" ולא מצא, אבל הצירוף התנכי "ספונים בבתיהם" הופיע כמה פעמים ועוד. &nbsp זה אגב סוג הבילוש שאני מאוד מאוד אוהב לעשות.
 
למעלה