רגע של תרבות - או פמיניזם אם תרצו

צליליתה

New member
רגע של תרבות - או פמיניזם אם תרצו

מכירים את המזרקה של דושאן? עבודה ששינתה את פני האמנות במאה ה20? אז נראה, שבעצם זו עבודה (או יותר נכון, רעיון) של אמנית אמריקאית, Elsa von Freytag-Loringhoven.

האמת, זה כבר לא כל כך משנה, כי משתנה היא משתנה , אבל אם כבר #metoo, גם הנושא הזה ראוי לדיון

 

קלייטון.ש

Well-known member
את זו שבתמונה אני לא מכיר אבל ראיתי הרבה דומות לה

במוזיאונים יעודיים שמקימים כיום בכל מקום ומתקינים שם גם מראות וברזים ומתקני מגבות נייר ועוד כאלה יצירות אמנות והכל משתלב למיצג מעורר מבחינה אמנותית.
שמעתי את הסיפור על המשתנה הזו ולא התרשמתי, אבל הלכתי לקרוא על הגברת שציינת את שמה ונראה לי שהיא כמו הגברת נטלי כהן וקסברג, לא?
במקרה הופיע מאמר באלכסון על מושג היופי, והיא מתייחסת שם גם לאמני המשתנות: "באמנות המודרנית, היופי הפך למושא לחבלה, בעיקר מצדם של דאדאיסטים וסוריאליסטים שביקשו לערער על המוסכמות שלו וללעוג לזכויות היתר שלו על ידי הצבת מִשְתנות בתערוכות אמנות ועל ידי ריסוק צורות פואטיות. הלקחים בעניין הזה הם אולי שהיופי, שהוא תמיד שברירי, נתון תמיד לאפשרות של מתקפות מצדנו. ותמיד אפשר לכונן אותו מחדש."

ובאותו ענין אני קורא עכשיו את הפרוטה והירח של סומרסט מוהם, ושם מופיעה האבחנה הבאה באשר ליופי, שאני חושב שהתייחסה מראש גם למשתנות למיניהן:

people talk of beauty lightly, and having no feeling for words, they use that one carelessly, so that it loses its force; and the thing it stands for, sharing its name with a hundred trivial objects, is deprived of dignity. They call beautiful a dress, a dog, a sermon; and when they are face to face with Beauty cannot recognise it. The false emphasis with which they try to deck their worthless thoughts blunts their susceptibilities. Like the charlatan who counterfeits a spiritual force he has sometimes felt, they lose the power they have abused.
 

צליליתה

New member
עוררת הרבה שאלות

מהי אמנות
מהו יופי
האם אמנות צריכה להיות יפה
ועוד

הברונית אלסה פון פרייטאג לורינגהובן לא הוכרה באמנית פלסטית, אבל לפני כמה שנים פורסם קובץ שירים שלה, שזכה להערכה רבה.

השירה הויזואלית, ובכלל, הנסיונות של אמני הדאדא מרתקים לטעמי

 

קלייטון.ש

Well-known member
אני חושב...

שיצירה שיש לה מסר ברור, שהיוצר התכוון אליו והעביר אותו היטב, היא אמירה פילוסופית ולא יצירת אמנות. ולא משנה הפורמט שלה.
היצירה הופכת בעיני יותר יצירת אמנות ככל שהמסר שלה פחות ברור וככל שאפשר לפרש אותה ביותר דרכים.
 

צליליתה

New member
נושא מעניין - הקשר בין פילוסופיה לאמנות

בחום הזה....כל שאני מסוגלת לעשות בנידון זה להביא קטעון של ברטרנד ראסל, שמאוד מדבר אלי.

(במאמר, הקטע מתייחס למוות. יפהפה ומנחם בעיני, אבל יש בדברים האלה, לטעמי, גם כיוון לחיים )

“Make your interests gradually wider and more impersonal, until bit by bit the walls of the ego recede, and your life becomes increasingly merged in the universal life. An individual human existence should be like a river — small at first, narrowly contained within its banks, and rushing passionately past rocks and over waterfalls. Gradually the river grows wider, the banks recede, the waters flow more quietly, and in the end, without any visible break, they become merged in the sea, and painlessly lose their individual being.”


מתוך המאמר how to grow old
הגעתי למאמר הזה במקרה, מכיוון אחר לגמרי, ולצערי, לא הצלחתי (לא היתה לי סבלנות...) למצוא את הספר. האתר הזה שמפרסם את המאמר הוא לא לגמרי בשפת אמי
https://www.douban.com/group/topic/21449666/
 

קלייטון.ש

Well-known member
"ימיך שוטפים כמו ירדן"

ברטרנד ראסל היה בעיקר מתמטיקאי ואותי הרשים הכישלון שלו - אולי כישלון מפעל חיים - לבסס את המתמטיקה על עקרונות לוגיים בעבודה הענקית "פרינקיפיה מתמטיקה". אחרי שנים של עבודה ופרסום בא מתמטיקאי אחר בשם קורט גדל והוכיח שעקרונית כל הפרויקט לא אפשרי. פעם קראתי שכתוצאה מכך ראסל נטש את עולם המתמטיקה. אני לא בטוח שזה נכון (שהוא נטש, ועד כמה נטש, ואם בגלל הפרכת עבודתו) אבל אני מתאר לעצמי שלא נעים לגלות שעצם האמונה שלך בדרך מסויימת היא שגויה ביסודה.

(בפילוסופיה יש ענף פילוסופיה של האסתטיקה, שעוסק בשאלות היופי והאמנות והיוצא מהם. לא תחום שאני מכיר אמנם מעבר לידיעה שהוא קיים)
 
למעלה