מכירים את אלה ש...

קלייטון.ש

Well-known member
מזכיר מושג במימון, OPM

other people's money, שאומר שגם אם יש לך כסף שלך, אפלו הרבה, עדיף לעבוד עם כסף של אנשים אחרים.
 
יש סרט צרפתי ידוע מ-1978 בשם 'כספם של אחרים' על סקנדל בנקאי

היו בו כמה שחקנים טובים.

 
הזכרת לי משהו

שלפחות אצלי אני מניח הביא למודעות התנהגותית.
המדובר הוא ב "אפקט פיזור האחריות" (כמה חיפשתי את המונח ורק כעת מצאתי אותו) שיצא לי ללמוד באוניברסיטה.
הכל כתוב במאמר בקישור הבא:
https://alaxon.co.il/article/לא-עומדים-מנגד/
התוצאה: בכל פעם שאני עומד בפני מקרה כזה (זוכר לפחות שניים מהשנה האחרונה), לאחר מספר שניות שבהם אני רואה שאין התערבות מצד אחרים - אני מיד נרתם לבצע את הדרוש.
 
מידת הדמיון וההבדל בין שני הנושאים השונים היא לענ''ד ענין

מרתק בפני עצמו.

בקריאה ראשונית ("זמן קריאה משוער: רבע שעה"? אני אף פעם לא עומד בהערכות הזמן של 'אלכסון'...) תפס את עיני ענין שולי, לכאורה.

המשפט "ייתכן כי אינדיבידואלים בתרבויות אלה נכונים יותר לעזור לאדם אחר מהקבוצה, נכונות זו לא תופנה כלפי אנשים מבחוץ" חיבר אותי לפרשנויות שניתנות לפעמים ביהדות לציוויים של בין אדם לחברו.

'ואהבת לרעך כמוך', למשל, מפורש לפעמים על דרך הפשט, כאילו אין הכוונה למי שאינו בן עמך, דתך, מגזרך או אפילו קהילתך. גם ל'לא תגנוב' הומצאו כל מיני סייגים, שלא לומר ל'לא תרצח'. אני זוכר מעומעם מין התפלפלות אפילו על הדיבר 'כבד את אביך ואת אמך'.

ענין אחר שעלה בדעתי הוא ההשפעה ההפוכה שיש לאנשים מסביב, או להיעדרם, על היחיד: יתכן שלפעמים אדם שרואה מצב שדורש עזרה יימנע מלעזור כי אף אחד לא רואה אותו נמנע מלעזור, או שנוכחות אנשים דווקא תמריץ אותו לעזור, כדי להיראות טוב לב, אמיץ וכו'. לא פעם אני חושב על ההבדל בהתנהגות שלנו בנוכחות אנשים או בהיעדרה.

הטריגר העיקרי שמעלה בי את המחשבה הוא מראה אנשים שאוספים את ה...צואה של כלבם מהמדרכה - לעתים קרובות רואים אותם קודם מסתכלים לצדדים אם מישהו רואה אותם...

אבל זה כבר באמת לפרוט נושא משמעותי לרמה שולית.

תודה על הבאת המאמר, יוסי.

 
למעלה