מן בלי בירמן
יותר מדי זמן בלי בירמן
יותר מדי זמן ב

אחד הדברים שאני אוהבת בחידות

הוא הידיעה שיש להן פתרון שאפשר למצוא אם חושבים מספיק. כשמדובר בבעיות פתוחות אמיתיות יש אפשרות לעבוד עליהן במשך שנים ולא להגיע לפתרון, ולפעמים זה בכלל כי אין כזה, ותמיד נמצאים בקונפליקט אם להמשיך לעבוד על הבעייה או להתייאש. זה יכול לקרות בחידות, אם נפלה טעות או אם כותב החידה פשוט לא עשה את זה כמו שצריך - אבל זה נדיר יחסית, ולרוב הפתרון גם בר השגה תוך זמן קצר. כך שחידות הן גם סוג של אימון של המוח לקראת הדבר האמיתי - שהוא פתרון בעיות אמיתיות, ולדעתי הן משפרות את יכולת פתרון הבעיות באופן כללי.
 

קלייטון.ש

Well-known member
אם לי יגידו שהפתרון לבעיה ידוע

אני אגיד שמי שיודע את הפתרון שיטפל בבעיה, מה רוצים ממני? גם במקרה שמציגים בפני בעיה אמיתית והתחלתי לחשוב עליה, ובהמשך אומרים לי "הסתדרנו", אני אפסיק לחשוב על הבעיה ואפילו לא אתעניין איך הסתדרו.
אם הבעיה פתוחה אני לא יכול להתייאש. אין לי שליטה על עבודה החשיבה שהשכל שלי עושה. הוא יכול לעסוק בבעיה באובססיביות 24 שעות ביממה, בשעות הכי לא מתאימות כמו לפני שינה, גם לאורך חודשים. היו כבר בעיות שלקח לי חודשים לפתור או לשפר פתרון קודם.
אני מכיר את הטענה שעיסוק בבעיות חשיבה תיאורטיות משפר את היכולת השכלית. אבל לדעתי משתפרת רק היכולת לפתור בעיות באותו תחום, בזכות רכישה של ניסיון, ולא היכולת הכללית. לראיה אני עוסק לפרנסתי הרבה שנים בפתרון בעיות בתחום אחד (מיחשוב), והיכולת שלי לפתור בעיות בתחומים אחרים, כמו תשבצים, נשארת אפס.
 
קודם כל, אני בטוחה לגמרי שיש גם חידות בתחום המחשבים.

אישית עסקתי במתמטיקה, ובמתמטיקה בוודאי שיש חידות, ולדעתי מעט מאוד מתמטיקאים לא פותרים חידות מתמטיות. לגבי זה שמשתפרת רק היכולת לפתור "בעיות באותו תחום" אני לאו דווקא מסכימה, אבל אני כן מסכימה שמאוד יכול להיות שיש חידות בתחום מסוים שלא עוזרות לפתרון בעיות בתחום אחר מסוים. מאוד יכול להיות, למשל, שפתרון חידות במתמטיקה כן יעזור לפתרון בעיות במחשבים, ושפתרון תשבצים רגילים, נניח, לא יעזור. מצד שני, המוח פועל בדרכים מורכבות, ויכולה להיות השפעה שלא תצפה אותה.
ספציפית לגבי פתרון תשבצים, בלי קשר לשאלה של היכולת של המוח להגיע לפתרונות של בעיות, דרוש ידע מסוים, שאם אין לך אותו באמת לא משנה אם אתה מאוד טוב בפתרון בעיות באופן כללי, כי התשובה פשוט לא נמצאת במוח שלך. גם מי שכן פותר תשבצים נתקל, כמובן, מדי פעם, בפריט מידע שלא היה לו, ומכניס אותו למוח - ותשבצים הם באמת דרך להעשיר את הידע הכללי.
 
תודה. קיבלנו יד חופשית מאמנון בירמן, ידיד הפורום, להעלות לפה

הגדרות שלו. וזה לא מובן מאליו... לא כל אחד מסכים.

 
יש לי הסבר בסיסי שתאהב, על דרך ה...קבלה


בד''כ*, בכל הגדרת הגיון יש שני חלקים: פשט ורמז. חלק אחד מגדיר את התשובה כפשוטה, והשני - בעזרת חידה קטנה. למשל, בהגדרה 2, "מוזיקאי נפרד מאחוריו'', המילה 'מוזיקאי' מגדירה את שלומי שבן, כי זה מה שהוא, והמילים 'נפרד מאחוריו' הן משחק אותיות.

לפעמים הפשט הוא בחלק הראשון של ההגדרה, ולפעמים בשני. למעשה, יש לפעמים הגדרות שהיה קל יותר לפתור על דרך הפשט, בלי החלק של הרמז...

די מהר תלמד לזהות איזה חלק של ההגדרה הוא הפשט.
=============================================


(*חוץ מאשר במקרים של מילה משותפת, כמו בהגדרה מס' 1).

 
למעלה