שאלה בנושא אבולוציה - מדוע חיידקים תמיד נשארים חיידקים?

Oren אiרן

New member
שאלה בנושא אבולוציה - מדוע חיידקים תמיד נשארים חיידקים?

שלום,

שתי שאלות שנתקלתי בהן לא מזמן ורציתי לקבל עליהן תשובה טובה:

1. מאקרו אבולוציה - מדענים מבצעים כבר עשרות שנים ניסויים עם חיידקים (אשר מתרבים תוך שעות בודדות) ועם זבובי פירות שמתרבים גם הם תוך זמן קצר מאוד (שבוע-שבועיים) אך למרות שהם מפעילים עליהם קרינות רבות ולחצים סביבתיים גדולים, עדיין גם לאחר מיליוני דורות החיידקים נשארים חיידקים, והזבובים נשארים זבובים.

אם האבולוציה נכונה, כיצד זה שלאחר כל כך הרבה דורות ולחצים סביבתיים גדולים החיידקים והזבובים עדיין לא התפתחו לבעל חיים אחר? (הרי לפי האבולוציה האדם התפתח מקוף קדמון תוך הרבה פחות דורות ממה שעוברים החיידקים והזבובים במעבדה, מדוע האדם התפתח והחיידקים והזבובים לא?).

2. ידוע כי ניתן ליצור יונים צבעוניות מיונים אפורות תוך מספר דורות בעזרת ברירה מלאכותית, אך כאשר הניסוי נפסק תוך דורות בודדים היונים הצבעוניות חוזרות להיות אפורות, מה דעתכם על כך? מדוע השינוי אינו נשמר לאורך זמן והן חוזרות מיד למצב המקורי שלהן? האם זה לא מקשה קצת על ההסבר של האבולוציה?

תודה מראש.
 

ב ן ח ו ר י ן

Member
מנהל
במעבדה אתה לא מייצר שינויים לטווח ארוך

במהלך האבולוציה, תוך כדי מעבר של מיליוני שנים, נוצרים מינים חדשים בהתאם לתנאי הסביבה. במעבדה קשה מאוד להגיע למצבים כאלו. חוץ מזה, כשמדובר בחיידקים, בהחלט יכולים להיווצר זנים אחרים, אם כי בחיידקים ההגדרה קצת שונה מבעלי חיים רב-תאיים. קשה יותר להשתמש בעניין של מינים כשמדובר בחיידקים (בגלל צורת הרבייה שלהם ועוד סיבות).
 

BigBadWolf

Member
חידק הוא לא חיה אחת

למעשה זו ממלכת על של ייצורים, אחת מבין שלושה בסך הכל. השניים האחרים הם ארכאה ואוקריוטים. לשם המחשה ממלכת על אחת, האוקריוטים, כוללת משמרים דרך פטריות, צמחים וכל בעלי החיים הרב-תאיים ועד בני אדם.
ההבדל בין אדם לקוף יותר קטן מההבדל בין סוג חיידק אי קולי כלשהו לאי קולי אחר. לכן, מדענים במעבדה כן מסוגלים לייצר זני חיידקים חדשים מזן קיים בתהליך אבולוציוני אבל לא רק שהם עדיין יהיו חיידקים אלא שגם יהיו חיידקים די דומים. הבעיה שלפנינו איננה בעיה בביולוגיה אלא בפסיכולוגיה. ככל שאנחנו מרגישים יותר רחוקים ממה שאנחנו מסתכלים עליו כך התכונות מטשטשות ונראות דומות. תחשוב על הביטוי 'כל הסינים נראים אותו הדבר'. הרי סיני לא יחשוב כך וגם לא אדם מערבי שעובד בסין זמן רב, אבל מבחינתך סינים הם משהו רחוק וההבדלים ביניהם מטשטשים. דוגמה נוספת, אם תסתכל בשמיים ותראה חיה עפה תגיד הינה ציפור אבל אף פעם לא תגיד הינה יונק אם תראה כזה, תגיד הינה עכבר \ חתול \ היפופוטם במקום. לכן, מבחינתך החיידקים כל כך רחוקים שממלכת על שלמה נראת לך דומה יותר מאשר ההבדל בין האדם לקוף.

2. כשאתה משחרר את היונים הן מזדווגות עם יונים בצבעים אחרים ונוצר ערבוב גנטי. לכן הן חוזרות להיות אפורות. פשוט אין לחץ סביבתי חזק מספיק לכך שישארו בצבע מסויים.
 

uzi2

Active member
ראשית - אני נהנה לקרוא את התשובות שלך

ושנית, רק הבהרה: בחיידקים בגלל הפשטות היחסית שלהם, יש תופעה שנקראת Horizontal Gene Transfer שלא מתרחשת ביצורים מורכבים יותר. כלומר שינויים על ידי העברת גנים יכולים להתרחש גם באותו הדור. מדובר בשינויים מאוד מהירים, אך בכיוון של שילובי גנים שכבר קיימים בחיידקים אחרים.
לא משהו שייצור יצור שאינו חיידק.
כפי שאכן צויין, השינוי בין אדם לדמוי האדם שקדם לו הוא שינוי לא גדול מבחינה גנטית, אבל הדורות בבני אדם מתחלפים הרבה יותר לאט מאשר בחיידקים, ושנית אצל חיידקים יש את ה-HGT שמתרחש מהר יחסית והוא דווקא מאזן כיוון שמערבב בין זנים שכבר קיימים.
 

outrigger

New member
יש גם בע'ח שלא השתנו לאחר כ-400 מליון שנים

הנה קטע מתוך פוסט שכתבתי בזמנו על הנושא:

"מאובנים חיים מייצגים קבוצה גדולה של בע'ח אשר לא השתנו משמעותית (אם בכלל), במשך עשרות עד מאות מליוני שנים. סרטן הפרסה ודג הריאות למשל, נשארו סרטן פרסה ודג ריאות גם לאחר 400 מליון שנה. דג החדקן נשאר חדקן גם לאחר כרבע מליארד שנה וכן הלאה. טענה נפוצה היא שאיננו רואים אבולוציה מול העיניים כיון שתהליך שכזה דורש מליוני שנים. אולם קיומם של מינים אלה מוכיח לנו שגם אם היינו מבצעים ניסוי לאורך מאות מליוני שנים, לא בהכרח היינו צופים בתהליך אבולוציוני. כמובן, כאן נשאלת השאלה- כמה זמן של קפאון אבולוציוני נדרש על מנת שנוכל להגיע למסקנה כי תהליך אבולוציוני אינו מתרחש כלל? מליארד שנה? 10? 100? אין לכך באמת גבול. מה שמוכיח כי תיאורית האבולוציה אינה בת בחינה גם בניסוי שימשך מליארדי שנים, ולכן אינה מדעית."

ולגבי הראיות לתכנון עיין כאן:

http://www.tapuz.co.il/forums/viewmsg/570/182661682/אנשים_וחברה/אתאיזם
 
למעלה