המוח שלנו פעיל גם שעות לאחר המוות הקליני

ב ן ח ו ר י ן

Member
מנהל
המוח שלנו פעיל גם שעות לאחר המוות הקליני

מה קורה לנו אחרי שאנחנו מתים? הרבה מאוד תיאוריות, רובן רוחניות, חלקן מדעיות, עלו בהקשרה של שאלה זו. לכל דת יש פרשנות משלה על מה שקורה לאחר המוות- מגלגול נשמות ועד תשלום על מה שעשינו בחיינו כאן והגעה לגן עדן. מאידך אנשים שאינם מחזיקים באמונות דתיות טוענים שלאחר המוות התודעה נמחקת, כמו טלוויזיה שמכבים אותה לעד.
סדרת מחקרים חדשים אשר נעשית בבית הספר לרפואה של אוניברסיטת סטוני ברוק (New York’s Stony Brook University) בשנים האחרונות בהובלתו של ד"ר סם פארניה (Sam Parnia) מצאה עדויות פיזיות לכך שגם לאחר שאנו מתים פעילות המוח האנושי עדיין קיימת. הנבדק מודע למה שקורה גם לאחר שליבו חדל לפעום, הוא מודע לכך שחייו הסתיימו והוא אפילו יכול לשמוע את הצוות הרפואי מדווח שהוא נפטר (חוש השמע הוא החוש ששורד את הזמן הרב ביותר מכל שאר החושים). הסיבה לכך...לחצו להמשך קריאה
 

דיברגנט חדש

Well-known member
ייתכן מאוד שבדום לב, או מוות כתוצאה מתאונה זה יכול להיות אך

מוות ממצב סיעודי או משבץ מוחי קשה לי להאמין שהמוח ימשיך לפעול כאשר טרום המוות לא בדיוק פעל.
 

ב ן ח ו ר י ן

Member
מנהל
זה לא בדיוק שהמוח פועל, לא כל התאים מיד

תהליך תמותת התאים הוא הדרגתי ויש כאלו ששורדים יותר, כמובן שזה מאוד תלוי באופן המוות, צורת מיתה שהורסת מבנית את המוח כמובן שלא ישארו תאי מוח בכלל.
 

uzi2

Active member
כיום, ההגדרה של מוות

מאפשרת חיים לאחר המוות, כיוון שהמוות מוגדר לא כמצב שבו תאי המוח מפסיקים לתפקד לחלוטין, אלא כמצב שבו אין פעילות משמעותית במוח ואין פעילות של הלב. עדיין, על אף שמתחילים להיווצר נזקים שאינם ניתנים לתיקון, למוח, לא מדובר במוות של המוח בכללותו.
אכן, חלקים במוח נשארים חיים תקופה של עשרות דקות (הכתבה מחדשת לי כשכותבים שעות אכנס לעומק העניין בהמשך - עד כה מחקרים לא הראו מקרה של יותר מחצי שעה - לכן זה מפתיע) לאחר הפסקת פעילות לבבית. זה לא שאספקת החמצן מופסקת, אבל היא מאוד נחלשת, וסוגים מסויימים של מערכות במוח (כמו ה- Default Mode Network) מופסקת הפעילות שלהן זמנית בעת החנק - מה שגורם לאנשים להרגיש שהם מחוץ לעצמם (המערכת אחראית על הרפלקציה העצמית ועל המטה-קוגניציה - קרי חשיבה על חשיבה, וחשיבה על עצמי, ושנחשבת לצרכנית חמצן גדולה).
למעשה המגבלה הזאת של אנשים שמרביתם מתים לאחר זמן כזה ארוך ללא חמצן, מעלה שאלה כיצד בדקו. אמנם אפשר לשים אדם כזה ב- fMRI אבל לא רצוי להתמקד בלנסות להציל אותו במקום להתעסק עם אספקטים מחקריים?

מצד שני - יש נזקים רבים למוח לאחר הפסקת הזרמת דם למוח של יותר מדקות ספורות, ומדובר בנזקים שאינם ניתנים לתיקון. זה כמובן משפיע על התודעה, על הזכרון, על כל דבר. הרבה מאוד מחקר נעשה על חוויות של סמוך למוות, והרבה מאוד מקושר לשאלה אלו חלקים במוח מפסיקים פעילות, כאשר יש ירידה בכמות החמצן ועלייה בכמות הפחמן הדו-חמצני. מאוד ממליץ על הספר של Kevin Nelson - The God Impulse, כמו גם על הספר של
Michael Polan - How to Change your Mind, על אף שהספר השל פולן, מכיוון שהאיש חווה חוויות בעקבות סמים פסיכדליים ופטריות קסם - הפך אותו למסיונר, וקצת קשה לפספס את זה שיש לו הטיות. יחד עם זה, עדיין הוא מספר על מחקר מרתק בתחום, והחומרים הפעילים שם יוצרים במוח תופעות שגם קיימות על סף מוות. למשל משתקות אזורים מסויימים במוח. השילוב של קריאת שני הספרים לימד אותי דברים שלא היו כתובים באף אחד מהם, כיוון שראיתי את הדמיון בתהליכים.
המחקרים שהכי ריתקו אותי בתחום הם של Robin Carhart-Harris, שממש מובילים להשערה אבולוציונית לתופעה, כיוון שהחלקים שמפסיקים פעילות ראשונים, הם גם החלקים היותר מאוחרים מבחינה אבולוציונית.
 

ב ן ח ו ר י ן

Member
מנהל
מעניין מאוד, הספרים האלו קיימים גם בעברית?

אין לי בעיה לקרוא באנגלית, פשוט קצר בזמן (-:. שעות זה אכן אולי הגזמה, אני גם מסכים שאין הרבה משמעות לעניין שהאדם בתודעה מסוימת לאחר מותו, אין אפשרות להשתקם מזה.
 

uzi2

Active member
אין אותם בעברית

יש סיכוי שאת הספר של פולן יתרגמו מתישהו לעברית, שכן מדובר בספר מאוד חדש שלו, וספרים קודמים שלו (בנושאים אחרים) תורגמו לעברית.
יש את הספר של פולן בגירסאות אודיו להאזנה, אם זה יותר נוח לך.
הספר של נלסון יש רק מודפס או בגירסת קינדל.
 
למעלה