אבן חול נובית (סלע אדום)

Feanor75

New member
אבן חול נובית (סלע אדום)

שיש גם אצלנו באזור אילת, האם זהו אותו סלע שמרכיב את פני השטח של כוכב מאדים?
 

BigBadWolf

Member
לא

נתחיל מזה שאבן חול מורכבת מסיליקה (כמו זכוכית) וזוהי אבן משקע, כלומר יש צורך במאגר מים נוזליים בשביל ליצור אותה. על מאדים פני השטח מורכבים בעיקר מסלעים וולקניים מכיוון שמים נוזליים אין על פני השטח כבר כ-4 מליארד שנה.
הצבע האדום של מאדים נובע מתחמוצות ברזל על פני השטח, שקיימות במידה מסויימת גם באבן חול נובי (ביחד עם תחמוצות נחושת ומנגן), אך התחמוצות אינן אותן תחמוצות. הסיבה לכך היא שהאטמוספרה של כדור הארץ מחמצנת בעוד האטמוספרה של מאדים לא. לכן, רוב תחמוצות הברזל על פני השטח של מאדים יהיו ברזל במצב חמצון +2 בעוד על פני השטח של כדור הארץ תמצא לרוב ברזל במצב חמצון +3, וכתוצאה מכך תייצר מינרלים שונים. בנוסף, גם הסביבה בה המינרל נוצר משפיעה מאוד על הרכבו. בעוד אבן החול הנובית נוצרה בסביבה מימית ומושפעת מאוד מכימיה מימית של ברזל, המינרלים על פני השטח של מאדים נוצרו בסביבה יבשה.
 

Feanor75

New member
מעניין

בכל זאת אני מבין שלריכוזי הברזל יש חלק נכבד בצבע האדום של הסלע בשני המקרים.
 

BigBadWolf

Member
אכן, צביעה של סלע בצבע אדום היא בסבירות גבוהה כתוצאה מברזל

אמנם לא בהכרח, יש גם גורמים אחרים לצבע אדום, אבל לרוב כן, שכן ברזל מאוד נפוץ על כדור הארץ (האדום באבן אודם לדוגמה נובע דווקא מיוני כרום). ולא רק צבע אדום, יש צבעים אינדיקטיביים אחרים. לדוגמה, סלע ירוק הרבה פעמים יהיה כתוצאה מנחושת או ניקל (תלוי איזה גוון), צבע כחול הוא ללא ספק נחושת (שים לב שזה אחד הצבעים היותר נדירים בטבע), מנגן לפעמים ייצר צבעים סגולים ועוד. אבל קח כל זאת בערבון מוגבל, אלו רק כללי אצבע כי הצבעים מושפעים לא רק מסוג האטום אלא מאוד מושפעים גם ממצב החצמון שלו והסביבה הכימית שלו, כלומר בזהות המינרל. לדוגמה כרום (שנתתי בהתחלה כדוגמה לצבע אדום) יכול במצבים אחרים להיות ירוק.
מעניין בהקשר הזה לטייל באגף המינרולוגיה של מוזאוני טבע (Natural history museums).
 

Feanor75

New member
מכתש רמון

תודה על התגובה.
במכתש רמון גם אפשר לראות הרבה מהצבעים שהזכרת. בכחול עוד לא נתקלתי ולא ידעתי שיש. יש באזור אילת גם מצוקים שעשויים מסלע כהה מאוד כמעט שחור, מאוד יפים.
רק להתפעל מהיופי ומפלאי הבריאה
 
למעלה