האם קיים קשר בין שינה לבין יצירתיות ויזואלית ומילולית?

ב ן ח ו ר י ן

Member
מנהל
האם קיים קשר בין שינה לבין יצירתיות ויזואלית ומילולית?

שינה היא מצב פיזיולוגי ומחזורי אשר נחיצותו לתפקוד האדם ובעלי החיים הכרחי. משך השינה תלוי לרוב בפעילות האדם במהלך היום ואצל רוב האנשים היא תופסת שליש מחייהם. למרות חשיבותה של השינה, המחקר יודע עליה מעט מאוד.
מחקר חדש, אשר נעשה באוניברסיטת חיפה על-ידי הדוקטורנטית נטע רם-וולסוב מבית הספר לטיפול באומנויות בהנחיית פרופ' תמר שוחט מהחוג לסיעוד (תוך שיתוף עמית גרין מהמכון לרפואת שינה במרכז הרפואי אסותא ופרופ' אורנה צישינסקי ממכללת עמק יזרעאל), השווה בין דפוסי השינה של סטודנטים לאמנות וסטודנטים למדעי החברה בהקשר של יצירתיות...לחצו להמשך קריאה
 

דיברגנט חדש

Well-known member
מחקר שנראה לי לא הגיוני בעליל

לפי מה שכתבת (לא קראתי את ההפניות שלך למקור), במצב חוסר שינה סטטיסטית יש יותר יצירתיות, קרי מי שעייף יהיה יותר יצירתי שזה תמוה ודיי מגחך על איכות המחקר.
&nbsp
דווקא, אם כבר במצב של עייפות, הייתי מצפה, בניגוד לאמור שם, שהיכולת המילולית תעלה ולא תרד, כי בן אדם עייף מברבר בלי סוף גם על דברים שהוא לא מבין.
 

uzi2

Active member
ברברת זה בד"כ לא יצירתיות.

אמנם אחד האספקטים של היצירתיות הוא שחרור מאוטומציות, ובאמנות, גם מלוגיקה. לפעמים דווקא הטויסט הלא הגיוני עושה את היצירה האמנותית למעניינת יותר, ואני חייב להודות שההגדרות של יצירתיות בתקציר לא מוגדרות היטב, שכן יש הרבה פרמטרים של יצירתיות, והחלוקה ליצירתיות מילולית, ויצירתיות ויזואלית - פחות ברורה. צריך לראות בדיוק מה הם בדקו כמדד ליצירתיות.

כהערת אגב, הנושא של יצירתיות ושינה הוא נושא שנחקר המון, ויש המון תובנות בשנים האחרונות. מדברים על 5 שלבים שונים של שינה (יש כאלו שמתנגדים וסבורים שנכון להגדיר רק 4). שלב ה- REM ועוד 4 שלבים אחרים, ולכל אחד מהם תפקיד אחר בארגון המידע במוח שלנו.
לפחות לשניים מהם יש תפקיד ביצירתיות.
 

דיברגנט חדש

Well-known member
תלוי מקום

בברברת ברשת אתה בהחלט צודק, אבל בברברת על דברים רציניים, בהחלט יכולים לעלות דברים מחוץ לקופסה, כפי שהגדרת היטב כשחרור מאוטומציות.
&nbsp
אכן מדברים על 5 שלבים ושינה איכותית מוגדרת כלפחות 2 מחזורים מלאים של 5 השלבים.
 

uzi2

Active member
יש השפעות ארוכות טווח לשינה טובה יותר או פחות

זה לא רק העייפות. יש תהליכים שמתרחשים בשינה, ובהתאם ליעילות השינה בשלבים השונים, כך יעילות התהליכים. שנת REM למשל, עוזרת להגדלת הקישור האסוציאטיבי בין דברים שלכאורה פחות קשורים, וזה חלק ממרכיבי היצירתיות, שעשוי להשפיע על יצירתיות מילולית (בכפוף לאופן שבו היא נבדקה).
 

רוב הזמן נח

Well-known member
יש הבדל בין מצב עייפות לבין חוסר שינה

אתה יכול להיות בחוסר שינה אבל באותו רגע לא עייף. ואז אתה נמצא במין מצב של עודף מרץ שמשפיע על ההתנהגות.
 

דיברגנט חדש

Well-known member
העודף מרץ הזה נקרא עייפות ייתר

אני רואה את זה בילדיי בהתנהגות שלהם לקראת שינה
 

רוב הזמן נח

Well-known member
מצב של חוסר שינה..

מתחילים "להשתגע" והמוח מתחיל להתרוצץ במחשבות שחלקם נמהר וחסר היגיון. וזה מצב שהתפקוד יורד לכן הקטע של הכתיבה שיורד וככה גם כל התפקוד הפיזי הנוסף.
&nbsp
זה די תואם למחקר על היצירתיות המוגברת בחוסר שינה. אבל זה מצב לא בריא.
&nbsp
&nbsp
&nbsp
 
למעלה