מושגים משגשגים

אתי77

New member
מושגים משגשגים

אז הנה פינת יום רביעי שלנו.
אני אנסה להזמין לכאן מומחים שונים, וכשלא יהיה לי מומחה בשלוף, אביע כאן מושג שעליו נדבר קצת, נשתף במידע שיש לנו עליו, נספר איך היה לנו איתו וכו'...
את המושגים האלו אשמור בהודעות הנבחרות כדי שהורים חדשים יוכלו לקרא עליהם כשיצטרפו לפורום.
 

אתי77

New member
בדיקת סינון שמיעה

בדיקת סינון השמיעה לילודים הינה בדיקה בה ניתן לרשום מילודים תגובה לגרוי שמיעתי ולאתר פגיעה במערכת השמיעה. החל מחודש ינואר 2010, בדיקת סינון השמיעה הפכה להיות חובה לכל תינוק שנולד, לפני שיחרורו מבית החולים.
בבדיקת הפלט האקוסטי TEOAE משמיעים לילוד צלילים בעצמה בינונית דרך אוזניה קטנה. מיקרופון זעיר בתוך האוזנייה קולט את ההד הנוצר באוזן הפנימית. כאשר השמיעה תקינה והאוזן התיכונה והפנימית במצב תקין נרשמת תגובה.
הבדיקה עורכת כמה דקות, לא נדרש שיתוף פעולה מהתינוק, היא לא כואבת, ואין לה תופעות לוואי.
תוצאות בדיקת הסינון מופיעות בטופס שיחרור מבית החולים.
זוהי בדיקת סינון ובאחוז מסוים מהתינוקות לא מתקבלת תגובה משביעת רצון. התוצאות יכולות להיות עקב חסימה של האוזן (הצטברות פקק, שעווה ונוזלים), תינוק לא רגוע או בעיית שמיעה. רוב התינוקות המוזמנים לבדיקה חוזרת, בריאים ושמיעתם תקינה. הבדיקה לתינוקות במכון השמיעה נועדה לאתר את הבודדים הסובלים מלקות שמיעה ולשקמם בגיל צעיר ככל האפשר.
---
יש חשיבות רבה לחזור לבדיקת BERA במקרה והילד נכשל בבדיקת סינון. הורים רבים, עייפים ועסוקים אחרי הלידה, אינם חוזרים לבדיקת BERA ולכן, עדיין מתפספסים ילדים רבים עם לקות שמיעה.
---
 

אתי77

New member
ועכשיו, תורכם


תוספות על המידע שכתבתי, שתפו מחוויתכם האישית,
מתי שמעתם על הבדיקת סינון?
האם הייתם נוכחים כשעשו אותה לילדכם?
ואם נכשלתם - מי הודיע לכם שעליכם לחזור לבדיקת שמיעה?...

---

כשילדיי נולדו, עדיין לא היתה בדיקת סינון מעוגנת בחוק, ולא היתה אוטומטית בלידה.
לכן, בני הבכור פוספס ואיתרנו את לקות השמיעה שלו רק בגיל שנה וחצי.
כשידעתי שאני אלד את בתי, בחרתי ללדת בבי"ח הדסה עין כרם, יכ ידעתי ששם עורכים בדיקות סינון באופן אוטומטי. אך, היו עושים אז באופן אוטומטי בדיקה רק באוזן אחת, ועשו לה את הבדיקה כשלא הייתי נוכחת, ולכן, זה לא מנע מאיתנו ריצות לאחר מכן...
כשבני השלישי נולד, (אותו ילדתי בבית חולים אחר), נסענו להדסה כדי לעשות לו בדיקת סינון כשכבר היה בן חודש בערך. הוא עבר את הבדיקה באוזן אחת ונכשל בשניה, ולכן, היינו בטוחים שהוא לא שומע מאוזן אחת כמו אח שלו. בסוף התברר שזה היה רק נוזלים, ובבדיקת BERA התבשרנו שהוא שומע מצויין.
 

לימר2

New member
אצלנו האבחון עבד טוב...

נכשלנו בסינון הראשוני בעין כרם. הם מיד אמרו לו שיש צורך לקבוע תור לABR. לא כל כך הבנו מה זה אומר האמת, אבל עשינו מה שאמרו. בגיל חודש היתה בדיקה לא מוצלחת ובגיל ארבעה חודשים הוכרז שהיא כבדת שמיעה. אני הייתי בזמן הסינון, ואם אני זוכרת נכון מרים (אודיולוגית בכירה) הדריכה אישית את המתנדבת ופיקחה עליה.

פגשתי הורים שנכשלו בסינון ורק אמרו להם שיש צורך המעקב. הם לתומם חשבו שבדיקת השמיעה בשפת חלב היא המעקב... רק בגיל עשרה חודשים הם התחילו לחשוד שיש בעיה ואז עשו ABR.
 

wranger

New member
ה-BERA שלנו:

הבן שלנו לא עבר את הבדיקה בפעם הראשונה, ונאמר לנו שכנראה הסיבה היא שהוא נולד קיסרי ולכן נותרו לו עניינים באוזניים. אבל אין סיבה לדאגה, אמרו לנו, אצל רוב הילדים זה מסתדר בתוך כמה ימים.
לא הבהירו לנו את חשיבות הבדיקה, לא הסבירו שכדאי לעשות בדיקה חוזרת. שחררו אותנו הביתה בצירוף "יהיה בסדר!" - וזהו.

כמעט שנה וחצי אחר כך גילינו שהוא לא שומע טוב בבדיקת שמיעה שגרתית בשדה חופשי. הפנו אותנו לבדיקת BERA נוספת, ואז כבר נאלצנו לתת לו הרדמה כדי שיישן בזמן הבדיקה. הילד שלי נלחם כמו אריה, ולמרות הסדציה סירב להירדם, אז זה לקח לנו המון זמן עד שהוא נרדם מתשישות - ורק אז אפשר היה לערוך את הבדיקה כמו שצריך.
יש בנו המון כעס כלפי בית החולים שבו הוא נולד, ששחרר אותנו מבלי ליידע אותנו עד כמה חשובה הבדיקה הזאת. אילו היינו עולים על זה קודם, אני משער שדברים היו נראים - כלומר, נשמעים - אחרת היום.
 

duda100

New member
תוספת מאד חשובה - אחוז שגיאה

הייתי עם הבת שלי בבית החולים במהלך בדיקת סינון השמיעה לאחר הלידה והיא עברה את הבדיקה בהצלחה בשתי האוזניים. זו אחת הסיבות שלא העלנו על דעתנו שהילדה לא שומעת (והיא חרשת לחלוטין מלידה בשתי האוזניים...)
מאוחר יותר כששאלתי איך זה יכול להיות, אמרו לי שאחוז השגיאה של בדיקת סינון השמיעה הוא: 30% !!!!!
זה היה לפני 5 שנים, וחלק מהסיבה לאחוז השגיאה הגבוהה היה שאת הבדיקה העבירו מתנדבים ללא הכשרה מספקת, היום למיטב ידיעתי זה כבר לא ככה. אבל בלי לזלזל ביתרונות האדירים של סינון השמיעה המוקדם, חשוב לדעת שבהחלט יש אחוז שגיאה לא מבוטל...
 

אתי77

New member
ואוו ! תודה!

אני חשבתי שאחוזי השגיאה הם גבוהים רק בצד ההפוך, לא ידעתי שזה גם אצל הילדים שעוברים את הבדיקה.
 

tallyko

New member
וואו, תודה רבה רבה על האינפורמציה!!

בדיוק בדקנו מה נכתב לגבי הבת שלנו לגבי סינון שמיעה, ובמכתב השחרור נכתב כי היה תקין. עכשיו אני מבינה שמאד מאד יכול להיות שכבר אז לא היה תקין... אמנם היה לפני שנה ו-3, אבל בהחלט מדאיג.
 

wranger

New member
מנקה ומבשלת לפסח.


אשתף כמובן מהניסיון שלנו, אבל זה עניין אמוציונלי שקשה להתמקד בו בכמה-הדקות-שאני-גונב-מזמן-העבודה. אולי יותר מאוחר.
 
למעלה