הסיפור שלנו

הסיפור שלנו

לזאת שפעם אהבה,
לזאת שעזבה.



אף אחד אף פעם לא טרח ללמד אותי איך חותכים מלון. כשהייתי קטנה אמא שלי הייתה חוצה מלון אחד לשניים, מוציאה ממנו את הגרעינים ונותנת חצי אחד עם כפית לי, ואת החצי השני לאחי הקטן, ככה אכלנו מלון כל חיינו, וכשאליס מבקשת שאחתוך לה את המלון לקוביות עם מזלג היא מקבלת חצי מלון עם כפית ״כי ככה אמא החליטה״. גם חביתה הילדים שלי מאוד אוהבים, בעיקר על צנימים, אבל אני מכינה רק מקושקשת כי אני אף פעם לא מצליחה להפוך את הביצה כמו שצריך, ומעדיפה שיאכלו לחם טרי מאשר שיהיה ריח שרוף בבית, פיטר מתבאס ומבקש לאכול חביתה ״כמו אצל סבתא״, ״כשתהיה בבית של סבתא תאכל כמו של סבתא, עכשיו אתה אוכל מקושקשת כי ככה אמא החליטה״ אני אומרת לו במבט שלא משתמע לשתי פנים, אליס לעומתו כבר בכלל לא מנסה, היא מכירה אותי מספיק זמן כדי לדעת שאני היא זו שמחליטה ושלא אשנה את דעתי ולכן זה קרב שההפסד בו ידוע מראש, גם בעלי יודע וההורים שלי והחברות, אף אחד לא מנסה לערער או למרוד, לכל אחד ברור התפקיד שלו בחיים. ואז הגיעה נטע וטרפה את כל הקלפים מחדש.

חבל. חבל שלא נשארת שם.
איפה זה שם את שואלת? במקום ממנו הגחת אליי כמו רוח פרצים.
חבל. חבל שהחלון שלי היה פתוח,
חבל שבדיוק באותו הרגע הייתי זקוקה כל כך לאוויר.
מה שעוד לא ידעתי היה שאני זקוקה גם לאור ולחום ולאהבה ולביחד,
לשמחה וציפייה והתרגשות ושייכות,
לכאב וגעגוע ואובדן והצלה,
לתשוקה וחרמנות וטירוף ושיגעון,
לא ידעתי שאני זקוקה כל כך לאישה,
לא ידעתי שאני זקוקה כל כך לך.


לפעמים אני עוד כותבת לה, זאת אומרת, לעצמי אבל לה, מילים ומשפטים ומכתבים שאיש לא יקרא לעולם, כשבעלי פתאום נכנס לחדר ושואל מה אני כותבת אני אומרת לו ״את הסיפור שלנו, מאמי״ ומחייכת בנימוס, תמיד כשהזיכרון שלה עומד בינינו אני מחייכת אליו בנימוס, כאילו הנימוס הוא תרופה לשקרים, כאילו שאם לא אהיה מנומסת הוא פתאום יחשוד וישאל אותי - ״תגידי לי את האמת, את בוגדת בי?? אני רואה עלייך שכן!״, אבל כשיש נימוס הוא מסתיר, אם אהיה מנומסת הוא לא יראה עליי.

אני יציבה, הולכת בגב זקוף על המדרכה ואז היא מנשקת אותי והאספלט שתחת רגליי נמס. כל השליטה שלי נוזלת מבין אצבעותיי ואנחנו הופכות להיות אחת שהיא זו שמחליטה עליה; על הגוף, על המחשבות, על הרצונות, על החלומות והתגשמותן, היא מובילה את המשחק הזה ועל אף שאנחנו שחקן אחד היא גם זו שתמיד מנצחת.

כשאני חוזרת הביתה אני חותכת לילדים עגבנייה אחרי שפיטר מבקש שרי, אליס מגלגלת אליי עיניים של בת 16 בגיל ההתבגרות על אף שהיא בסך הכל בת 8. היא אוהבת את נטע וקוראת לה החברההיפההכיטובהשלאמא אבל לפעמים אני תוהה אם היא מרגישה שזה יותר מזה. היא חכמה יותר מכל ילדה בת 8 שיצא לי להכיר, ולא כי היא הבת שלי, היא שקטה ובוחנת אנשים בקפידה, לומדת אותם על קנקנם, לפעמים אני חושבת שהיא באמת באה מארץ הפלאות ושיש לה כוחות על וזה מפחיד אותי, ובעצם, איזו אמא לא תרצה שלבת שלה יהיו כוחות על? כנראה רק אחת כזו שיש לה מה להסתיר.

פיטר כבר בן 4 אבל הוא ילדותי מאוד וכנראה יהיה לו קשה ובכל זאת החלטנו לעשות עוד ילד כי שניים זה מעט מידי, ככה כולם אומרים, ושלושה עדיין נכנסים ברכב אחד. "ילדה" אליס מתקנת אותי, היא רוצה אחות ואני יכולה להבין אותה, אין שום דמות נשית שפויה בחיים שלה. היא כמעט ולא שומעת כן על שום דבר שהיא מבקשת ומקבלת את הגזירה כמו שהיא, אז למרות שאני אתאיסטית גמורה אני מתפללת לאלוהי הביציות והזירעונים שתצא לי בת כדי שאליס תלמד גם תחושת ניצחון מה היא.

בלילה אנחנו מנסים כי אני מבייצת אבל לא רטובה, "זה בגלל שאני אחרי מקלחת" אני אומרת לו, "תביא את חומר הסיכה בטעם תות, אני פחות אוהבת את האננס", "מה זה משנה הטעם? את לא הולכת ללקק את זה" הוא עונה ואני נזכרת שהוא צודק, שעכשיו הוא יחדור לתוכי ויגמור ואני ארים את הרגליים במשך 20 דקות כי עכשיו לא עושים סקס או אהבה, עכשיו עושים ילד, ואת התותים אני אשמור למחר, לנטע.

כשנטע נוגעת בי הזמן עוצר מלכת. מגע של אצבע על הברך אני מרגישה עד הגב. לנשיקות שלה תמיד יש טעם של המסטיק שאני אוהבת, וריח הווניל שלה דבק בבגדיי ובגופי. היא לימדה אותי להקשיב לשקט, לצעוק כשכואב, כשאוהב, כשדואב, היא לימדה אותי לאהוב בצורות שלא הכרתי קודם, היא בנתה לה בית בתוך ליבי, ואני לא רציתי שתלך משם לעולם.

אהבתי את נטע כמו שלא אהבתי בחיים שלי, לא את בעלי, לא בני זוג קודמים בחיי, לא את החברות שלי ולא את הילד או הילדה שברחמי. היא הייתה דומה לי וההפך הגמור ממני. היא הייתה נשואה בעצמה והיו לה שני בנים שאהבה אהבה עצומה, ואני הייתי מחכה שתשכיב אותם לישון בלילה ותבוא לאהוב אותי.

בשקיפות עורפית כבר אמרו לנו בביטחון שזו בת, אליס שמחה עד דמעות ופיטר חלם בהקיץ ולא הבין, כהרגלו. היא הייתה שוחה בתוכי בטירוף כמו דג עם שאיפות לחצות אוקיינוסים והיה לי ברור שאקרא לה אריאל. היינו שוכבות על החוף בלילה ומסתכלות על הכוכבים, אני, אריאל ונטע, היא הייתה שמה את היד שלה על הבטן שלי בשביל להרגיש ואני הייתי מבקשת שאריאל תצא יפה כמוה. "בא לי שמשהו ממך יעבור אליה - העיניים, הגומות, החכמה, הטירוף, הלב שלך. כל מה שיהיה לה ממך אני אוהב יותר מכל דבר אחר. זה מוזר לחשוב מחשבה כזאת נכון? אבל לא אכפת לי מה מוזר, אני רוצה שיהיה לה משהו ממך".

אני רוצה לשכב איתך באור הירח
בזמן שכוכבים יפלו מהשמיים מרוב יופייך
אבקש עבורך משאלות
ואתפלל -
תאהבי אותי לעד


כשאני חוזרת הביתה כולם כבר ישנים ואני מרגישה הקלה שאני לא צריכה להיות מנומסת. אני לא מתקלחת, נכנסת למיטה עם הריח שלה והולכת איתה לישון. בבוקר אני מוצאת את עצמי במיטה עם פיטר ואליס, כל אחד מהם צמוד לחלק אחר של הגוף שלי, אני מתנתקת מהם במהירות ואז מעירה אותם ושואלת מה הם רוצים לארוחת הבוקר. הם לא קמים באיטיות כמו בני אדם נורמלים, לא משפשפים קודם עיניים או נמתחים או מתכרבלים עוד קצת, תוך רגע שניהם כבר מלאי אנרגיות, קופצים על המיטה וצועקים ביחד "פנקייק!!", אז אני מכניסה בורקסים לתנור כי זה מהיר יותר ונכנסת להתקלח, חייבת להספיק לראות את נטע לפני שהיא טסה לאמסטרדם.
 
הסיפור שלנו - המשך

הגעגוע שובר לי את הלב ואוכל לי את הבטן מבפנים, גם אריאל מרגישה בחסרונה ושוחה בפחות התלהבות. המוח שלי נמס מטפשת הריון ומהחוסר שלה ואני לא יודעת כלום כבר הרבה זמן, אבל כן יודעת שלגעגוע שלי, זה שפעם לא ידעתי בכלל שקיים, זה שהיה קיים ליום או יומיים כשאנשים עזבו או התרחקו ואז נעלם כי הוא התרגל למרחק, כי כזה הגעגוע שלי, הוא אחד שמסתגל מהר למציאות חדשה, אני יודעת שלגעגוע הזה יש היום אישיות וחיים משל עצמו, שהוא כבר לא הגעגוע שהיה בי פעם, היום הוא גידל שורשים ונטע אותם עמוק באדמה שבליבי. בימים של שמש הוא פורח, מימים של גשם הוא ניזון, הוא אף פעם לא קמל, לא נח, אי אפשר לגדוע אותו, הוא מתגעגע ביום ומתגעגע בלילה, הוא מתגעגע בעבודה, הוא מתגעגע כשהיא בחו"ל, ומתגעגע בעיקר כשהיא קרובה כי הוא כבר מכין את עצמו ללכתה ולגעגוע העצום עד לפעם הבאה שתשוב. זה געגוע שאף פעם לא הכרתי ונראה לי שאני אהיה חייבת להתרגל אליו, כי השורשים שלו כבר כל כך עמוקים שנדמה לי שהוא פה כדי להישאר. לתמיד.

אליס שמה לב שמשהו עובר עליי אז במשך כמה ימים היא לוקחת אחריות על פיטר ומטפלת בו, חותכת לו פירות לארוחת ארבע, מעסיקה אותו בחדר ולא מבקשת עזרה בשעורי הבית כדי לתת לי זמן עם היגון שלי. בלילה היא מבקשת שאקריא לה סיפור למרות שהיא קוראת יותר טוב מרוב המבוגרים שאני מכירה, היא עושה את זה כדי להסיח את דעתי. אני מקריאה לה את "שפת הסימנים של נועה" ומבטיחה לה שמחר תקבל חמש צמות לכבוד יום חמישי, היא מחייכת ומתרפקת עליי, יודעת שמחר, לשם שינוי, אקיים.

אני נוסעת באוטו ואת איתי
יש שמש בחוץ ועוד אחת בתוכי
ואני מוארת וקורנת ממך כשאת כאן
הרדיו שר שירים שמישהו זר כתב עלייך
אנחנו מדברות ושותקות אהבה
אם רק היית יכולה להרגיש מה שאני מרגישה
אז היית מבינה
כמה שאת אהובה.
והתשוקה אלייך והכמיהה
והחשמל שזורם לי בגוף מהמגע של ידך
או שפתייך
או מבטך
כבר גדלו לממדים לא מציאותיים
שלא נבראו עדיין או הומצאו
שאיש עוד לא חווה מעולם
חוץ ממני
וממך.


בבוקר אני קורנת וגם הילדים במצב רוח טוב, אליס הולכת לבית הספר בגאווה ששמורה רק לילדות שלאמא שלהן יש זמן לסרק אותן, ופיטר מרוצה כי הלבשתי לו חליפת כדורגל של ברצלונה. זה היום החופשי שלי ונטע חוזרת מחו"ל והיום אפילו טעם אננס מרגש אותי. אבל כשהיא נוחתת זה לא אצלי בסלון, היא מודיעה שהיא עייפה מהטיסה ושניפגש מחר, ולי אין שום זכות החלטה בנושא, היא זו שקובעת, תמיד.

רק שלושה ימים אחרי היא מוצאת קצת זמן להיפגש איתי, בין לבין אני שולחת לה הודעות געגוע אבל היא לא עונה ולי ברור כבר שזה נגמר ובאיזשהו מקום אני סוגרת אותנו. כשאנחנו נפגשות היא שונה ומרוחקת, מספרת בלקוניות על הטיול ואני נזכרת בכל ההבטחות שלה וצועקת עליה בתוכי – "הבטחת שנטוס אחרי שאלד! ושתביאי לי חולצה עם הריח שלך ותרכיבי אותי על האופנוע ושנעשן ביחד... את עוזבת ואני נשארת בלי כלום", אני לא מקללת אותה בדמיון למרות שאני רוצה, אבל אני לא אחת שמקללת באופן כללי אז אני רק מסננת בשקט "מטומטמת" על הדבר הטוב הזה שהיא מוותרת עליו וזורקת לפח בלי שום סיבה.

כן העוצמה משוגעת ובכל פעם שהיא באה אני לא יכולה לחשוב על שום דבר אחר, להתרכז בשום דבר אחר, כל היקום הופך להיות נטע, אני ממלאה את החורים בלב שלה והיא ממלאה את החורים בלב שלי ובלעדיה הם נפערים לבורות ענקיים שאין להם סוף, וזה מפחיד וזה כיף וזה מטורף וזה בדיוק מה שהיה חסר לי בחיים - אותה. וגם לה זה היה חסר, אני יודעת, היא אמרה לי כשהכרנו. יש בינינו חיבור מיוחד, טבעי, מדויק, כזה שיכול להיות רק בין אישה לאישה, ואני רוצה לנצל ולמצות ולחיות את זה, והיא מטומטמת.

המאזן המשפחתי משתנה כשאני יולדת. "בעצב תלדי בנים" ככה אליס מספרת לי שהיא למדה בשיעור תורה בבית הספר, "זה העונש שאלוהים הטיל על חוה", "ובנות?" אני שואלת, "עם בנות זה הרבה יותר קשה" אני אומרת לה, והעיניים שלה בורקות כאילו היא מבינה למה אני מתכוונת. יש לנו פלוס אריאל בבית ומינוס נטע בלב למרות שבתוכי אני ממשיכה לחכות לה, אליס שמה לב שהיא נעלמה אבל לא שואלת, היא שמחה מהאחות החדשה שלה וגם פיטר שמח בדרכו שלו. באחד הערבים אני מאשימה את ההורמונים של אחרי הלידה ומרשה לעצמי פתאום לבכות, תוך כדי שאני חותכת להם חצי מלון עם כפית.

נכנסת לחיים שלי בבום וככה גם בחרת לצאת מהם - באבחה אחת.
השארת אחרייך שובל של עשן ואת סדקי ליבי השבור ונעלמת.
ועל אף שלא היה לי כלום לפני שהכרנו,
רק כשהלכת הבנתי
כמה נותרתי חסרת כל.
 
למעלה