האם יש קשר בין סבון לבין ספיגת ויטמין D

פולספגן

New member
האם יש קשר בין סבון לבין ספיגת ויטמין D

מה-
? יש טענה ששמעתי מכמה מקורות לאחרונה שהסבון ואפילו המים במקלחת פוגעים בתהליך ייצור הויטמין בעור ולכן לא משנה כמה נחשפים, אלא כמה מתקלחים... הטענה היא כי לוקח לויטמין D עד 48 שעות להספג במלואו. מכיוון שכך, מומלץ לשטוף עם סבון רק את בתי השחי והמפשעות. מה ידוע לך על כך? האם הטענה הזאת מגובה בספרות? או האם יש בספרות טענה שסותרת את זה?
 
מנגנון ייצור ויטמין D

קרינת השמש הופכת חומר שמיוצר בתאי העור - דהידרו-כולסטרול לחומר בשם פרה-ויטמין D שתוך כמה ימים משנה את המבנה שלו ל ויטמין D - שמצבו של זה עדיין לא מאוקטב. אותו ויטמין D לא מאוקטב נע במחזור הדם. בכבד הוא עובד תהליך ראשון של אקטוב ובכליות תהליך נוסף של אקטוב ואז הוא ויטמין D פעיל. כמות קרינת השמש שצריך כדי להפיק מספיק מהחומר הינה לא גבוהה. אין צורך להשרף או להאדים ואין צורך לחשוף חלקים גדולים מהעור. למעשה ניתן לאמר שמספיק לשהות בלבוש רגיל שבו הפנים ומעט מהידיים חשופות את הפעילויות הרגילות היומ יומיות כדי לייצר מספיק ויטמין D בגוף. לגבי הסיבות לחסר בויטמין D- הסיבה העיקרית הינה חסר תזונתי - רב הויטמין D שלנו אינו מיוצר בגוף אלא מגיע מהאוכל. חוסר בייצור הויטמין בגוף קוראת בכל מיני מצבים - א. למשל בזיקנה אצל חלק מהזקנים משום שבייצור פוחת עם הגיל, ב. באנשים שאינם מובילים ולא יוצאים מספיק לשמש. או משתמשים שימוש מסיבי במסנני קרינה מסיבות שונות. ג. מחלות עור שונות שבהם מסיבות שונות ייצור ויטמין D בעור יורד. מעולם לא שמעתי שסיבון עלול לגרום לחסר ויטמין D. מה הם אותם "המקורות" מהם שמעת טענה זו ?
 

פולספגן

New member
רבה על המענה המפורט ואני עונה -

המקור מתוך האתר של ד"ר מרקורה:- {
Bathing It is important to remember, if you are using the sun or a safe tanning bed to obtain your vitamin D, that the vitamin D takes about 48 hours to be completely absorbed into your blood stream, and you can easily wash it off with soap and water. So you might want to consider only using soap in your armpits and groin for at least 48 hours to allow all the vitamin D to be absorbed. Personally I never use soap on my body other than these places (and my hands of course). Seems a waste to remove the sebum which is a collection of fatty acids on the skin. Over-washing can impair one of primary methods of staying healthy. Not washing my skin hasn’t ever seemed to harm it and many people comment that my skin is as soft as young child’s. I think that also has to do with keeping fat content optimized by avoiding processed fats and having high quality omega-6 and 3 fats.​
}
 
נדמה לי שזו לא הטעות היחידה במאמר המצוין.

נדמה לי שזו לא הטעות היחידה במאמר המצוין.
 

פולספגן

New member
תוכל
להסביר

לפי הידוע לי, ההפיכה של הכולסטרול לויטמין D מתרחשת על פני העור בעזרת קרני אור בתדר הספציפיי המגיע מהשמש, הלא כן?
 
קרני ה UVB הן האחראיות לכך

בדומה לתהליכים ביולוגים אחרים כמו ייצור ויטמין D בצמחים או תהליך הפוטוסינטזה.
 

פולספגן

New member
נכון, זאת הרוטציה של 6 אלקטרונים בתגובה

אלקטרוציקלית. השאלה שלי היא האם התהליך לא מתבצע על פני העור?
 
לוא דוקא

העור מורכב משני שכבות החיצונית נקראת אפידרמיס והפנימית דרמיס. ה - דהידרו-כולסטרול (אותו חומר ממנו מיוצר הויטמין D בהמשך) נמצא באפידרמיס לכל עוביו אבל בעיקר בחלקים הפנימיים שלו. זו גם הסיבה שהטענה באותו אתר אינה הגיונית : החלק החיצוני של התאים המתים שנמצא בחלק העליון ביותר של האפידרמיס שמוסר כאשר אנחנו מתקלחים בעיקר מפריע לתהליך האופטוכימי בשכבות העמוקות יותר.
 

פולספגן

New member
למה הוא מפריע?

הרי אנחנו כבר בין כה וכה לא ב-
לכן לפי ההגיון שלי לא צריכה להיות לו כל השפעה.
 

פולספגן

New member
לא הבנתי

מה התקרה מעל ראשי מפריעה לי? השאלה רצינית כי באמת לא מובן לי.
 
אני מאוד בספק.

אם אני מצליח להבין את דבריך... אני מקווה. הויטמין אינו מצוי בשמש ! הויטמין מיוצר אצלינו בגוף (לאחר שהגוף מקבל קרניים אולטרא סגוליות) לכן אין שום סיבה "שתרחץ" את הויטמין מהעור שלך. אגב..... בלי כל קשר לויטמין... לא חובה לקרצף את כל הגוף חמש פעמים ביום. כמו כן ניתן לקבל את הויטמין מהמזון - בתנאי שהמזון נחשף לקרנים ויש בו די ויטמין D. ויטמין זה חשוב מאוד והוא אחד משלושת הגורמים לקליטת סידן טובה בגוף. מוזר כי בישראל שטופת השמש יש מחסור בויטמין זה.
 

פולספגן

New member
לא מוזר כלל -

הפחד מפני סרטן העור גורמת לציבור להמנע עד כמה שאפשר מה-
, להתמרח בקרם הגנה וללבוש בגדים ארוכים שיכסו את כל חלקי הגוף.
 
נסה לדייק בדבריך.

רוב האנשים לא מורחים קרם הגנה בכל יום. ורוב האנשים לא לובשים ארוך בקיץ! די בחשיפה מועטה לשמש על מנת לקבל את היכולת לייצר את הויטמין. ובכל זאת יש מחסור. מוזר מאוד!
 

פולספגן

New member
מסתבר שלא חשיפה מועטה, אחרת לא היית צריך

להיות ערום בכדי לקבל את מיטב החשיפה.
 
כמות החשיפה הרצויה לשמש:

פולספגן יקר , על מנת לייצר את הכמות הדרושה לגוף של ויטמין D מספיקים שהייה של 15 דקות פעמיים בשבוע כאשר באותם פעמים נחשפים הפנים , הידיים, הזרועות או לחילופין הגב כפי שציינת מקודם ומשום מה החליט חברינו לבטל את דבריך החכמים - רבים אינם נחשפים את הכמות הזו ומכאן המחסור בויטמין D שיש לחלק מסוים באוכלוסיה באופן חילופי אפשר גם לצרוך ויט D מהמזון : שם הוא נמצא בדגים - אילתית, מקרל, בקלה טונה בשמן, סרדינים בשמן, ו בחלב שמן (3% ומעלה) (בחלב רזה אין הרבה ויט D זמין) . או בתרופות : אם אין חשיפה מספקת לשמש יש לצרוך 1000 יחידות ויטמין D ביממה וזאת על מנת שלא להגיע למצבים של חסר משמעותי בבויטמיןD . חסר שיש לו אפקט לא טוב על הגוף ... אבל יש כמובן אנשים ספציפים שזקוקים להרבה יותר מהמנה הסטנדרטית הזו למשל אנשים שנוטלים תרופות שונות ועוד.
 
מה קשור פתאום פסוריאזיס לנושא ?

אני שמח שאתה מתענין אבל אין שום קשר בין השמש בפסוריאזיס ועניני ויטמין D
 

פולספגן

New member
ויטמין D ו-E לא קשורים לפסוריאזיס?

הנה לדוגמא מחקר שמראה את יעילותו של ויטמין D בפסוריאזיס. מצאתי גם מחקר שמראה את הקשר בין NB-UVB לויטמין D בפסוריאזיס. כמו כן, לפי מה שקראתי, קיימות עדויות המצביעות על כך שלויטמין D יש תפקיד בבקרה על שגשוג יתר של תאים. אפילו ב-Ynet, שאינו מקור מדעי עבורי
, כתוב "פסוריאזיס. לאחר שכמה מחקרים הצביעו על רמות נמוכות של ויטמין D בקרב חולי פסוריאזיס, משווקות כיום כמה תרופות המבוססות על נגזרות שונות שלו לטיפול במחלה."
 
למעלה