לגלישה באתר בגירסה המותאמת לסלולאר
| הוספת הודעה
הגדרות תצוגה

הגדרות עץ הודעות

מאפייני צפייה

הצג טקסט בתצוגה
הצג תגובות באופן
עדכן
94489,448 עוקבים אודות עסקים

פורום חרדים בעל כורחם

פורום חרדים בעל כורחם

  ברוכים הבאים לבית האמתי שלכם 

פורום לחרדים שחרדים בעל כורחם ומכורח המציאות.  פורום לחרדים שלא יוצאים בשאלה בגלל הסביבה, העבודה, המשפחה, האישה, הילדים, המעמד החברתי, בעצם בגלל הכל.

כאן תוכלו לשתף, לספר, לקטר, לבכות, לצעוק, להתלונן, להאשים, להגזים, להתחרט, לבקר, לצאת, לחזור, להישאר, לאהוב, לשנוא, לעניין, לדון, ליפול, לקום, כל מה שתרצו, העיקר תהיו אתם.

הצעות, הארות, הערות ובקשות, יתקבלו בברכה במסר האישי. מחיקת הודעות או חסימת חברים יימנעו, כל עוד אתם שומרים על הכללים. אז נא להתנהג בהתאם.

אודות הפורום חרדים בעל כורחם

פורום חרדים בעל כורחם

  ברוכים הבאים לבית האמתי שלכם 

פורום לחרדים שחרדים בעל כורחם ומכורח המציאות.  פורום לחרדים שלא יוצאים בשאלה בגלל הסביבה, העבודה, המשפחה, האישה, הילדים, המעמד החברתי, בעצם בגלל הכל.

כאן תוכלו לשתף, לספר, לקטר, לבכות, לצעוק, להתלונן, להאשים, להגזים, להתחרט, לבקר, לצאת, לחזור, להישאר, לאהוב, לשנוא, לעניין, לדון, ליפול, לקום, כל מה שתרצו, העיקר תהיו אתם.

הצעות, הארות, הערות ובקשות, יתקבלו בברכה במסר האישי. מחיקת הודעות או חסימת חברים יימנעו, כל עוד אתם שומרים על הכללים. אז נא להתנהג בהתאם.
x
הודעה מהנהלת הפורום
לפני כתיבת הודעה חובה לקרוא את תקנון הפורום. מה זה "חרדים בעל כורחם"?   - התשובה כאן.  תחקירנים/ מפיקים/ סטודנטים לקולנוע- לפני פרסום הודעה בפורום אנא קיראו כאן.
המשך >>

לצפיה ב-'ברוכים הנמצאים!'
ברוכים הנמצאים!
28/11/2011 | 19:04
72
74
ממש במקרה, הזדמנתי לפורום זה. הצצתי - ונשאבתי...
מזה זמן רב אני מחפש קבוצה מעין זו, איכותית וברת שיח אינטלקטואלי, והנה - מצאתי את שאיותה נפשי.

שלום לכולם!

לגבי השאלה מי אני ומה מעשי, ניתן למצוא את התשובה בבלוג שלי:
http://www.tapuz.co.il/blog/net/userblog.aspx?fold...
מלבד פרטי המזהים ומידת השתייכותי הפנימית לדת - תוכלו למצוא שם כמה אמיתויות עלי.
חרדים בעל כורחם >>
לצפיה ב-'וכדי לחסוך לחבר'ה'
וכדי לחסוך לחבר'ה
28/11/2011 | 19:11
3
71
תקציר: " לב יהודי
   הלב היהודי הינו הדבר הרוגש ביותר עלי אדמות. אהבת ה´ ויראתו, רצון כנה ואמיתי לקיום מצוות ולעבודתו יתברך, מתערבלים בשצף קצף עם תאוות ותשוקות, יצרים ופיתויים. בשעת נשיבת רוח התורה בסערה - מגיחות טיפות הגשם, ואף בעת המטר הזועף - מציצה דמות דיוקנו של הקב"ה, מחייכת וקוראת ´שובו בנים שובבים´... רצוני לנצל במה זו כדי לשתפכם במחשבות ובהגיגים הממלאים את ליבי בזמן קרבה כמו בזמן ריחוק, בלבטים ובהארות, בכשלונות ובהצלחות, וגם שאר נקודות למחשבה בעלי תובנות. ברוכים הבאים! "

לא יודעת מה הרעיון, אם אתה אנוס למה להפנות אותנו לתוכן כזה? אם אינך אנוס למה להפנות אותנו לתוכן כזה?

מציעה שתעיין בתקנון ותציג את עצמך ואת שייכותך לפורום בצורה מסודרת.
חרדים בעל כורחם >>
לצפיה ב-'הוא מסביר בפוסט הראשון שלו למה הוא אנוס'
הוא מסביר בפוסט הראשון שלו למה הוא אנוס
28/11/2011 | 19:43
1
54
כיצד הוא פוחד מלהביע את דעותיו בחופשיות בפני חבריו ורבניו בשל משטר הטרור והאימה השורר כיום בחברה החרדית.
חרדים בעל כורחם >>
לצפיה ב-'ובפרופיל הוא כותב שהוא דוס'
ובפרופיל הוא כותב שהוא דוס
28/11/2011 | 22:59
41
כבדהו וחשדהו
חרדים בעל כורחם >>
לצפיה ב-'חשדהו'
חשדהו
29/11/2011 | 23:57
30
לצפיה ב-'שלום לך'
שלום לך
28/11/2011 | 22:13
37
בא תציג את עצמך כמקובל במקומנו, בעיקר חשובה לנו השאלה האם אתה מאמין ביהדות, ורק ביקורתי עליה, או שאתה כלל לא מאמין ביהדות, במקרה הראשון סביר שלא תמצא את מקומך בינינו.
במקרה השני, אתה מוזמן בחפץ לב.
חרדים בעל כורחם >>
לצפיה ב-'ברוך הבא'
ברוך הבא
29/11/2011 | 01:23
2
26
דע לך!לפה אלוהים לא ניכנס,אז אם רצונך להחזירנו לצור מחצבנו.לך לך מדרכינו.ולא,ברוך הבא לביתנו.
חרדים בעל כורחם >>
לצפיה ב-'אלוהים לא נכנס?אז מה אתה עושה פה?'
אלוהים לא נכנס?אז מה אתה עושה פה?
29/11/2011 | 08:07
1
21
לצפיה ב-'מציץ בשקט בשקט,ששששששש'
מציץ בשקט בשקט,ששששששש
29/11/2011 | 09:18
16
לצפיה ב-'אז הנה סיפור חיי (פרק א')'
אז הנה סיפור חיי (פרק א')
<< ההודעה הנוכחית
29/11/2011 | 18:49
57
358
וואו, איזו קבלת פנים...
לא נורא, אני מבין אתכם, בהחלט.
כבקשתכם, אציג את עצמי, אפרוש את סיפורי ואציע את משנתי העכשווית. ראו בזה מונולוג אישי. אבקש סליחה על האריכות, אבל אם אתם רוצים את הסיפור והחשיפה, אז הנה הוא:

ובכן, נולדתי למשפחה חרדית, התחנכתי בחינוך מתאים ואני בוגר ישיבות חשובות. נישאתי לבת ממשפחה רבנית מובהקת ומפורסמת, למדתי (ועדיין לומד) בכוללים מובחרים, וכיום אני משמש כרב קהילה (על כל הכרוך בכך). בנוסף אני מגיד שיעור, מרצה/דרשן/מגיד מישרים בערים ובפריפריות (בהחלט יתכן שמי מכם ראה את שמי מתנוסס על לוח המודעות בין אלה המיועדים לדרוש בעצר התעוררות כזו או אחרת), ומספר ספרים תורניים ומגוונים חוברו על ידי (ספרים שזכו להסכמות נלהבות מרבותי המפורסמים ומעוד גדולי ישראל, ומי יודע, אולי אצל חלקכם ניתן למוצאן בארון הספרים שבבית ו/או בבית המדרש).
בנוסף, זכיתי באשה אוהבת ובילדים מקסימים.
לכאורה הכל בסדר. הכל מבריק. כמה היו רוצים להתחלף עימי במעמדי ובמצבי.
לכאורה. רק לכאורה (הישיבישר'ס שבכם יוכלו לקרוא מילה זו עם ההטעמה הישיבתית. היא מתאימה לכאן...).
בשנים האחרונות, תוך כדי ההתקדמות וההתברגות במערכת שאיפשרה לי להתחככות עם 'רב(נ)ים וטובים', נוכחתי מקרוב בצביעות החוגגת, זו האוכלת כל חלקה טובה. ראיתי את עולם השקר במיטבו בכל תחומי החיים: בנושאי המשרות והשררות, בענינים שבין קהילות ומגזרים, בענינים שבתוככי הקהלות, מאחורי הפרגודים ואף בענינים שבינו ובינה, בהשתמשות בתורה ובקדשיה לצרכים אישיים ואינטרסנטיים, בנגיעות האישיות המלהטטות בינותינו ומנהיגות את חיינו, ובהפקרות שבמערכות על כל רבדיהן, בהדגשה על מילת 'כל'. יש באמתחתי דוגמאות למכביר (בשלב מסויים רציתי לקבץ רבות מהן עלי גליון ולפרסמם תחת השם 'האמת על עולם השקר', אבל נמנעתי, מטעמים ידועים, שמקצתם יפורטו בין השיטין דלהלן), אך סבורני שחברי הפורום מבינים את כוונתי גם בלעדיהן.  
מלכתחילה ידעתי שלא אוכל לתקן את העולם ומאמרו המפורסם של הקוצק'ר היה שגור על פי, אך התעקשתי להתבצר באמונתי התמימה (-השכלתנית והתודעתית, רבת הידיעות וההרגשות) ולבנות לעצמי קונכיה, מעין חממה, בה אגדל עם משפחתי וקהילתי לתפארת עם ישראל.
אולם, באיזה שהוא שלב, נקעה נפשי מכל העוולות. אולי זה ישמע פתטי, אבל שאלותי ליושב במרומים היו נוקבות. נכון, ידעתי את כל התשובות, אך בכל זאת, לא ראיתי את ההשגחה כלל, נוכחתי שוב ושוב בצדיק ורע לו רשע וטוב לו, ועיקר העיקרים - לא יתכן שבין כל אלה הנחשבים בעיני העם כקרובים לקב"ה אותם אני מכיר (ולא מעטים המה), לא אמצא ולו אחד הדובר אמת בלבבו, נטול צביעות ומשולל אינטרסים לחלוטין. נשמע קשה, אך חיפשתיו - ולא מצאתיו. לאור האמור ולאור הרהורים/ערעורים נוספים, הגעתי למסקנה כי לא יתכן שיש מלך בלא עם, ואם זה עמו - איני רוצה להסתפח בנחלתו.

את האמת אומר ולא אכחד, שבנוסף לכל האמור, ניחונתי ביצר גועש, סקרנות עצומה, וראש פתוח מאוד. את התוצר לכל אלה - אשאיר לדמיונכם, כשאיני סבור שתרחיקו לכת כפי המציאות...
אימרתם ר' חיים שמואלביץ ור' חצק'ל שאין הקב"ה מביא נסיון אא"כ בעל הנסיון יכול לעמוד בו - אינה עומדת בשום מבחן מציאותי, גם אם הוכחתם מרש"י בתחילת כי תצא מבריקה. האם מישהו מכיר אדם, מלבד אברהם, שעמד בכל הנסיונות שנתנסה?
נו, אז נכון שכשיהודי מגיע אלי עם טענה כזו אני אומר לו (את שאמרו לי...) ש'שבע יפול צדיק וקם' עם ההסבר המאלף של ר' יצחק הוטנר (זה שבספר וזה שבמכתב המפורסם), מוסיף את דברי רבנו תם בספר הישר על ימי עליה וימי ירידה, ומקנח באנלוגיה של בעל התניא על היות האדם משול לעץ הנובע מזרע שנרקב וכו' וכו'.  
אבל מזלי הוא ששומעי ליקחי אינם חצופים דיים כדי להמשיך ולהתריס: ואיפה ה'קם' שאחרי ה'שבע יפול'? ואיפה התקומה שאחר המאה נפילות? איך יתחבר האדם שבנמשל לעץ המפואר שבמשל, העומד ניצב ואינו נופל, זה שצמח כתוצאה מרקבון הזרע? לו אני במקומו של הפחד יצחק, שנודע כבעל תעוזה מחשבתית ויומרה חינוכית, הייתי ממשיך וכותב לנמען המכתב, שלא רק בילדותו של החפץ חיים היו לו נפילות, אלא גם בהיותו החפץ חיים... מעניין מה היה אומר התלמיד אחר תשובה זו, ומעניין אם היינו רשאים עוד להחזיק את ספרי הפחד יצחק מאותה עת ואילך...
בהצצה חטופה אנו לומדים על ה'נורא בי עמרם', על פירושו של ר"ח לילבש שחורים וכו', על 'הדרכת הכלות' של רב חסדא ועוד, ומסבירים לעצמנו שודאי אין הדברים כפשוטן, הכל רמזים, וכולן היו נדמות בעיניהן כקאקי חיורי וכו' וכו'. לא מתאים לי. לא נכון לי.
אז יהיה מי שיאמר שאני נמנה על אלה שאמרו עליהם חז"ל שלא עבדו עבודה זרה אלא כדי להתיר להם את העריות. יתכן ובמידה מסוימת זה נכון, אך דברי חז"ל עצמם בענין זה צריכים תלמוד - אז מה אם המניע לפריקת העול הוא הרצון המובנה בנו ובלתי ניתן לאפוטרופסות? מלך שגוזר גזירות שבני עמו אינם יכולים להתמודד עימהן עד כדי כך שבעל כרחם הם נאלצים להסיר עולו מעליהם - אינו מלך שמתאים לי. ובמילים אחרות - אין זה המלך עליו חינכוני, זה שבורא מכה לצד רטיה. מכה מצאתי, רטיה אמיתית לא מצאתי.
התלמדנתי מדי, נחזור לעניננו.

כאן הגיעה תקופת ההתחבטות. מחד, איני רוצה להיות כבול למסגרת ולמערכת חוקים שאיני מאמין בה. מאידך, איני בחור רווק בתהליך טווית דרכו, אלא בעל לאשה מסורה ואוהבת ששאיפתה מאז ומעולם להקים בית של תורה ולמסור נפשה על כך (באמת ובתמים, היא הוכיחה זאת לא פעם) ואב לילדים מתוקים ומתבגרים המתחנכים במקומות חינוך מסודרים וגדלים בבית נורמטיבי ויותר מכך, יש לי שם ומעמד חברתי חשוב בקהילה מכובדת (ובלי בושה אודה שאין לזלזל בשום אופן בשם ובמעמד החברתי) ואני מתפרנס טוב מהרבצת תורה. פריקת עול בריש גלי היתה מנתקת אותי מכל הנ"ל וזורקת אותי באחת אל שום מקום בלי שום דבר, ובמצבי - מאוד לא פשוט, בלשון המעטה, להגיע למה שהגעתי במחוזות חילוניים. הרבה עשו ולא עלתה בידם... מה עוד, שטובת משפחתי חשובה לי מאוד. האם צריך להיות חרדי בשביל לדאוג לטובת האשה והילדים? לו אנטוש את דתי - יחרב עולמם של ילדי במידה רבה.

המילכוד הזה הביא אותי אל שערי הדיכאון. לעתים קצתי בחיי. טיפול תרופתי לא חילץ אותי מהמיצר כיון שהדיכדוך לא פלש למחוזות נפשי בכדי, אלא מכח התחבטות בלתי פתירה. לא ידעתי אנה אני בא.

חרדים בעל כורחם >>
לצפיה ב-'סיפור חיי (פרק ב')'
סיפור חיי (פרק ב')
29/11/2011 | 18:51
25
131
מצוקתי לא נעלמה מעיני רעייתי האוהבת. ניסיתי ללכת עימה סחור סחור, אך היא הבינה שהענין עמוק יותר. בלב כבד ומלא חשש תרתי אחר שעת כושר ועת רצון בה אוכל להשיח בפניה את שבליבי. קיויתי שתנסה להבין, שלא תאטום ליבה ולא תתיחס אלי כפי שלימדונו רבותינו דרך ההתנהגות עם הכופר... שגם אם לא תעלה, בכל אופן לא תוריד...
שעת הכושר הגיעה. ניצלתי הליכה משותפת בשעת לילה מאוחרת, התיישבנו על אחד הספסלים, והתחלתי לדבר. דמעות זלגו מעיני כשהבעתי את דעותי ורגשותי, ביודעי שהשאלה העומדת כאן על הפרק היא - דת או אהבה...
כשסיימתי את דברי (ביקשתי מראש שלא תאמר את דעתה אלא רק אחרי שתשמע את כל מה שיש לי לומר ולבטא במילים ובאלם) הבטתי בה. היא הביטה בעיני. ראיתי בעיניה דמעות. ראיתי שם כאב גדול. אך לא ראיתי שנאה, אדרבה - ראיתי אהבה יוקדת. רציתי לחבק אותה, לנשק אותה, אבל נו, אנחנו ברחוב, לא שייך...
חיכיתי למוצא פיה. אחר השתהות, היא התחילה לדבר. היא הביעה את הכאב העצום שלה, אך אמרה לי בכנות שאהבתה אלי אינה תלויה בדבר. היא אינה תולה את אהבתה בהיותי דתי. היא אוהבת אותי ותאהב אותי - ויהי מה.
נדהמתי. עד היום אני נפעם משאר הרוח שלה ומכוח ההכלה האמיץ והבוגר שמפעם בה.
חבל שמתי מעט עשויים מחומר כה מיוחד.
חששתי שהיא לא הבינה אותי כדבעי, חששתי שהיא סבורה שזו גחמה חולפת ויצריות זמנית. הבהרתי את עצמי באומרי שמבחינתי, לו איני תלוי בסובב אותי - אין ברכות ואין תפילה, אין שבת ואין תפילין, כלום. היא שבה והבהירה את דבריה הראשונים, ואף הוסיפה את מה שלא מובן מאליו, ששיחה זו תישאר לנצח בינינו.
באותה שיחה היא אמרה לי משפט חשוב: כשאני אוהבת אותך, אוכל לחיות עמך גם כשאינך שומר מצוות. אך אם תתמיד בדכאונך - חוששני שאהבתי תפוג. איני יכולה לחיות בקביעות עם מדוכא כרוני. אם אתה רוצה אותי, הבה נמצא דרך בה תוכל להלך בשמחה, להכניס אושר בחייך, וממילא בחיינו.
בינינו, היא צדקה בכל מילה.
החלטנו יחד (לא שהיו לנו אפשרויות נוספות), שהדרך לצאת מהפלונטר היא לחיות איתו. היה חילוני בביתך וחרדי בצאתך. כלפי חוץ נמשיך לשדר עסקים כרגיל עם כל הכרוך בכך, ואדרבה - נקצין במעט את עמדותינו, כעין מרווח בטחון ולמען הסר ספק מהסביבה. נתיחס אל תפקידי בקהילה ובישיבה כאל עבודה הדורשת תחפושת, משהו כמו סוכן מוסד במדינת אויב... האמת היא שזה ממש לא פשוט. זה לא רק להיות בחוץ מי שאתה לא באמת הוא, אלא עוד יותר - אני מעורר את הרבים לקיום התורה והמצוות בעוד אני מנוער מהן! לא פעם אני חוזר הביתה בערבו (או בלילו) של יום, ומביע את סלידתי מהצביעות שבי. היא מעודדת אותי להמשיך ואף להתקדם למרות הקושי (שהרי לפי אמונתה אני צובר בכך זכויות...). הרי גם חילוני מקריב הרבה כדי להרויח את לחמו ולא פעם יש צורך לעסוק במשלח יד שאינו תואם לחלומות והציפיות, אם כך, זו תהיה הקרבתי...
עם זאת סוכם שחינוך הילדים יהיה על פי התורה כפי שהיה עד כה, ולא יהיה להם שמץ של מושג על המהפכה שהתחוללה בי. הסכמתי לכך מיד, ולו מפני שלמרות חוסר אמונתי, אין מה לומר שהחינוך החרדי מחנך טוב יותר ומוציא פירות ראויים יותר מכל חינוך חילוני מצוי. יגדלו לתוך פלונטר? אין לי מה לעשות, זה לא בידי. לפחות יצאו מחונכים (אגב, שאלתם פעם את עצמכם למה אין מסגרת חינוכית בתוך החינוך החילוני שמחנך בשיטה החרדית בלא להיות כפוף לכללי התורה והמצוות? לדעתי זה אפשרי, אך משום מה זה לא קיים...).
היא בקשה ממני דבר נוסף: שאלמד כמה שעות בכל יום ויום, גם כשתפקידי אינו מחייב זאת. סיכמנו שאני אתן לה (-לקיום בקשתה) כמה שעות בבוקר, ואקח לעצמי, כמידת האפשר, את שאר שעות היום. לא תאמינו, היא מדגישה בפני מידי פעם את הכרת הטוב שלה כלפי ואת ידיעתה שאיני עושה זאת אלא עבורה... (וזאת למודעי, אשתי הינה אשה משכלת וחכמה מאוד, שבלתי אפשרי לשמוע ממנה דברי שטות).
אני יודע שלמרות הקבלה וההבנה האוהבת, כואב לה לראות אותי עושה עבירה מול עיניה. מסיבה זו, אני נמנע מכך, עד כמה שזה אפשרי. בשבילה, לא בשביל האלהים. היא יודעת שאיני מניח תפילין כשאיני במסגרת קהלתית, איני מתפלל, איני מקפיד על כשרות וכדו', אך בכל אופן - בסיום ארוחת ערב אברך על ידה ברכת המזון, מידי פעם אראה לה שאני הולך לבית הכנסת גם כשהמסגרת אינה מחייבת, ואשתדל לא לאונן על ידה (טוב, זה מסיבה אחרת, שלא ינקוף מצפונה על שהיא מחטיאה אותי...).
תגידו לי, לא מגיע לה? הויתורים האלו מצידי אינם מתגמדים ביחס לויתור העצום שהיא עושה?

בכלל, אין לי דבר וחצי דבר עם ה'חילוניות', לא היא מושכת אותי. פשוט גם אין לי דבר וחצי דבר עם היהדות, התורה והמצוות. איני חושב שהשקר שבדת הוא נחלת הדת אלא הוא נחלת העולם הזה באשר הוא, והוא נמצא באותה מידה לפחות גם במגזר החילוני. יש בהם רבים שאיני רוצה להיות כמותם ולא עמהם, אני רק רוצה להיות אני, לעשות ככל שארצה, והעיקר - להיות מאושר ככל הניתן מעולמנו בר החלוף.

עד כאן הסיפור שלי, בגדול. שאלות נוספות? בשמחה.
האם אני דובר אמת או שמא חפרפרת חרדית הבאה ללכוד את בחורי ישראל התועים ומתעים? כנראה שאין אפשרות להוכיח זאת מלבד לסמוך על מילתי. (האפשרות לכתוב הודעה בפורום בשבת כמעט ואינה מעשית מהטעמים שנתבארו).
חרדים בעל כורחם >>
לצפיה ב-'ברוך הבא'
ברוך הבא
29/11/2011 | 19:21
1
43
כתיבתך משובחת.
די נדיר לראות קבלה של בן/בת הזוג במחוזותינו אם לא שהוא אנוס גם הוא, אין ספק שיש לך הרבה מזל.

מוזמן להרגיש בבית.
חרדים בעל כורחם >>
לצפיה ב-'וכבדהו'
וכבדהו
29/11/2011 | 23:57
22
לצפיה ב-'סיפור סיפור...'
סיפור סיפור...
29/11/2011 | 19:30
42
קןדם כל שפר חלקך מרבים בזה שאשתך מקבלת אותך.ויש לך הרבה מה לעשות בתווך.והוא ענין לחברים יועצים ומקשיבים וד"ל.
חרדים בעל כורחם >>
לצפיה ב-'ואו!! הדהמת אותי!'
ואו!! הדהמת אותי!
29/11/2011 | 19:53
1
36
כתיבה מעולה ...
ברוך הבא!
חרדים בעל כורחם >>
לצפיה ב-'בהצלחה'
בהצלחה
30/11/2011 | 16:18
26
אינני חברה בפורום זה,
ולא קרובה דרך חיי לדרככם.
יחד עם זה קוראת פה המון ומתרגשת
לא פעם יחד אתכם.

תודה על השיתוף העמוק וכן שלך,
והמונמון בהצלחה לך!

חרדים בעל כורחם >>
לצפיה ב-'סיפור מדהים, וכתיבה מדהימה,'
סיפור מדהים, וכתיבה מדהימה,
29/11/2011 | 20:10
30
ברוך הבא בצל קורתנו.
חרדים בעל כורחם >>
לצפיה ב-'במושכל ראשון הסיפור היא מדהים כל כך שהיה קשה '
במושכל ראשון הסיפור היא מדהים כל כך שהיה קשה
29/11/2011 | 20:28
34
לי להאמין שזה אמיתי
אבל במבט שני הבחנתי שזה ממש הסיפור שלי למעט שינוים קלים (אני לא רב אלא בן לרב ולולא האנוסית שלי מן הסתם בעוד 5 -10שנים הייתי שם וגם אני משנה את דרכי ולא ממשיך ללמוד חוץ מן ההכרח)

ועוד חילוק שאתה כותב את זה באופן יפה יוצא דופן

אהבתי מאוד הקטע : אז יהיה מי שיאמר שאני נמנה על אלה שאמרו עליהם חז"ל שלא עבדו עבודה זרה אלא כדי להתיר להם את העריות. יתכן ובמידה מסוימת זה נכון, אך דברי חז"ל עצמם בענין זה צריכים תלמוד - אז מה אם המניע לפריקת העול הוא הרצון המובנה בנו ובלתי ניתן לאפוטרופסות?
לי זה היה העיקר במה שהשכלתי שקודם חשבתי זכל זה נסיונות וצריך ללחום על זה וכו' עד שהאירו עיני וראיתי שזה לא נסיונות אלא זה היא האדם ולא שייך ללחום על זה

והמשפט של אשתך שאם תמשיך בדכאונך אז יכול להיות שתפסיק לאהוב אותך אני לא יכול לומר כמה זה נכון

העיקר שתהיה חזק ותמצא פה בית חם שתומכים אחד לשני וזה תומך מאוד ליכולת להמשיך עם החיים באופן זה
חרדים בעל כורחם >>
לצפיה ב-'סיפור מדהים'
סיפור מדהים
29/11/2011 | 20:40
23
נכון שקצת קשה להאמין, אבל בינינו, מי היה מאמין עלי?
הסיפור שלך העלה דמעות בעיני, הניכרים דברי אמת?
חרדים בעל כורחם >>
לצפיה ב-'ברוך הבא'
ברוך הבא
29/11/2011 | 21:45
23
אוה, חתיכת סיפור מרתק, עשית 'תשובת המשקל' לפוסט ההיכרות המשובח ביותר שהיה לנו מני קדם, מקווה שלא חשפת יותר מידי.

בכל מקרה, הגעת למקום הנכון!!! כאן המקום שבו תקבל את התרופה היעילה ביותר ל'דיכאון על רקע קונפליקט דתי', זה עוזר כמעט לכולם, מניסיון.
הוראות שימוש:
1. יש ליטול את התרופה לפחות פעמיים ביום
2. בימי מצוקה יש להקיא לתוך המקלדת את כל הדרעק.
3. ההשפעה של התרופה לפעמים איטית, ולפעמים בלתי מורגשת, עליך להתמיד בנטילתה למשך תקופה.

בוא ותכיר אנשים כמוך פלוס מינוס. מזלך שפר עליך עם הגישה של אשתך (אולי עלית על הנוסחא, לשקוע בדיכאון למשך תקופה, ואז להראות שמדובר ב'סך הכל' בבעיות אמונה, שיטת העז המשופרת)
מצד שני, אני לא מקנא בך על כך שאתה צריך לעורר את ליבות בני ישראל לאביהם שבשמים ועל הארץ מתחת.
חרדים בעל כורחם >>
לצפיה ב-'לא הבנתי למה בבלוג אתה עדיין מטיף'
לא הבנתי למה בבלוג אתה עדיין מטיף
29/11/2011 | 22:46
4
50
נגד האינטרנט וכדומה
חרדים בעל כורחם >>
לצפיה ב-'הפוסט האחרון'
הפוסט האחרון
29/11/2011 | 22:51
1
47
נכתב ב2008, אתה פשוט צופה במכונת זמן בשלבי ההיסוס הראשונים של האדון, ולכן אני גם מאמין לסיפורו
חרדים בעל כורחם >>
לצפיה ב-'עדיין מוזר למה הוא הפנה אותנו לשם'
עדיין מוזר למה הוא הפנה אותנו לשם
29/11/2011 | 23:39
37
כביכול שם נבין אותו  וכמה אמיתות עליו

מחכה להסבר
חרדים בעל כורחם >>
לצפיה ב-' גם אני תהיתי, אשמח אם תסביר'
גם אני תהיתי, אשמח אם תסביר
29/11/2011 | 22:53
31
רוח הבלוג נושבת לכיוון אחר לגמרי מהודעת ההיכרות המושקעת והמשובחת שלך, שמא מדובר בהתפתחות ופתיחות בהתהוותה?
חרדים בעל כורחם >>
לצפיה ב-'וחשוב בצורה ישרה'
וחשוב בצורה ישרה
29/11/2011 | 23:58
26
לצפיה ב-'בקיצור, היה עדיף לא לספר לה כלום'
בקיצור, היה עדיף לא לספר לה כלום
29/11/2011 | 23:58
5
41
לא רק שלא יצא לך מזה דבר, להפך, יוצא שהיא אפילו הכריחה אותך להקצין כלפי חוץ וגם בבית כשאתה לא ב-ד' אמותיך.
חרדים בעל כורחם >>
לצפיה ב-''
30/11/2011 | 00:31
4
9
לצפיה ב-''
30/11/2011 | 23:51
3
4
לצפיה ב-''
01/12/2011 | 00:28
2
3
לצפיה ב-''
01/12/2011 | 00:42
1
3
לצפיה ב-'וכבר אמרו רז"ל פלוס מינוס דינו כמינוס'
וכבר אמרו רז"ל פלוס מינוס דינו כמינוס
01/12/2011 | 12:33
24
משא"כ, מינוס מינוס דינו כפלוס ויר"ש יצא ידי כולם.
חרדים בעל כורחם >>
לצפיה ב-'ברוך הבא. '
ברוך הבא.
30/11/2011 | 09:55
24
כתיבה מעולה.
סיפור מרגש ונוגע ללב.
האם אתה מצליח להתמודד עם הדיכאון בשביל אשתך?
האם אתה יכול לפרט את דיעותך על עיקרי האמונה?
חרדים בעל כורחם >>
לצפיה ב-'וואווווווו'
וואווווווו
30/11/2011 | 12:36
18
ברוך הבא

ריגשת אותי בסיפורך

יהא בואך לברכה
חרדים בעל כורחם >>
לצפיה ב-'לבעל מחשבות איזה סיפור מדהים, מרגש ומרתק!'
לבעל מחשבות איזה סיפור מדהים, מרגש ומרתק!
30/11/2011 | 17:47
23
דמעות עמדו בעיני כשקראתי אותו. איזו עזות ביטוי ויכולת הבעה מופלאה! אכן רעייתך, רעייה מופלאה היא. התמזל מזלך עלי אדמות לקבל תמיכה כה חזקה בעולם הזה. מאחלת לך שתמצא מזור ללבך ואת דרכך העתידית.
חרדים בעל כורחם >>
לצפיה ב-'וואו, ואוו, וואו,'
וואו, ואוו, וואו,
01/12/2011 | 11:32
1
25
הכתיבה שלך נפלאה, והצלחת לפרוש לפנינו את הסיפור בצורה מרתקת ביותר.

משהו בסיפור שלך לא כל כך מסתדר, אבל גם בהנחה ששינית פרטים, זה לגיטימי ומתבקש וכבר התירו חזלינו מפני השלום ומפני הסכנה, ומשרבו השוטין, פשיטא דמותר לשנות האמת קצת ודו"ק. וזה סבבה.

שפר מזלך שאשתך אתך בסיפור. אם כי, קשה לי קצת להבין את בחירתך להיות בעמדת משפיע.

אצלי, משהתחילו ספקותי ברחתי מיד מכל עמדות ההשפעה הרוחניות שיכולתי להיות בהם, וגם בזעיר אנפין בשיחות בין חברים. עשיתי שינוי רשמי מ'אברך יר"ש ות"ח' לבעלבת, על מנת להמנע לפחות מהקונפליקטים שאינני יכול ואינני חייב לעמוד בהן, אתמודד לפחות עם מה שאני חייב ולא עם עוד כל מיני 'היכי תימצעס' הזויות, כמו דיון על אורך הלולב או על חובת האדם בעולמו.


ברוך הבא. את ה'וחשדהו' הצלחת להסיר. לגבי ה'כבדהו' עוד נראה איזה רב אתה. ואולי בסוף תמונה לרב הפורום.
חרדים בעל כורחם >>
לצפיה ב-'עוד הוספה קטנטונת'
עוד הוספה קטנטונת
01/12/2011 | 11:34
34
בעיני הקושי שלך הוא כפול, כי גם בתוך החרדיות אתה נמצא במסכה נוספת של מגיד ורב ודרשן וכל המעלות. אולי תחשוב לפחות לרדת מזה וזה יקל עליך. אבל לפעמים יתכן שזה לבד קשה ומשול בעיני רבים כמיני יציאה בשאלה.
חרדים בעל כורחם >>
לצפיה ב-'ברוך הבא'
ברוך הבא
29/11/2011 | 22:52
14
לצפיה ב-'ואני תמהה'
ואני תמהה
30/11/2011 | 06:33
29
43
"ועיקר העיקרים - לא יתכן שבין כל אלה הנחשבים בעיני העם כקרובים לקב"ה אותם אני מכיר (ולא מעטים המה), לא אמצא ולו אחד הדובר אמת בלבבו, נטול צביעות ומשולל אינטרסים לחלוטין. נשמע קשה, אך חיפשתיו - ולא מצאתיו."

אדוני - כלל ידוע הוא כי יגעת ולא מצאת - אל תאמין.

ובכל אלו לא מצאת אפילו אחד הדובר אמת בלבבו?

כמים הפנים לפנים כן לב האדם לאדם.

אדוני ראה באחרים בבואה של עצמו, כי אדוני חי חיי שקר.  כי אדוני נושא משרה רמה ומתנהג בחסידות אך תוכו כולו רקוב.

לא חסרים בעולם החרדי אנשים צדיקים (לפי אמות המידה שלהם כמובן) ישרי דרך ותמימי לב האוהבים את השם באמת ובתמים והעובדים אותו שלא על מנת לקבל פרס (ואני אומרת את זה ללא שמץ של ציניות).

לא מצאת אותם כי גם כאשר הם נתקלו בך אף לאף ראיתי אותם מתוך המראה הפנימית שלך.

מכל הפוסט (בכתיבתך המעולה אגב) לא הבנתי בכלל מדוע הינך גוי בביתך ויהודי בצאתך.

אם משום "לא עבדו בני ישראל עבודה זרה אלא בשביל להתיר להם את העריות" - אז מדוע שתפת את זוגתך?  או שהיא לא ירדה לעומק דעתך או שאני לא הבנתי - אבל אם בנשים אחרות חשקה נפשך ("לבחור בין אהבה לדת"?), אז מה הקשר כאן לחרדיות או לאלוהים בכלל בכלל? הרי גם אם היית חילוני היית עומד בפני אותו המצב.

אדם שלא מקיים מצוות אך מאמין באלוהים ומחפש כל מיני תירוצים למה לא לשמור מצוות (ודבריך אדוני נשמעים כפי דברי הרב המפורסמים 'לא סיבות אלא תירוצים') לא יזכה ממני לפחות לכבוד ולא לאמפטיה.  אין לי כבוד לאלו שיצרם מוליכם.  יום אחד אומר לו כך ויום אחר אומר לו כך עד שהופך אסור למותר ומותר למצווה וחוזר הלוך ושוב. וסתם להשמיץ ציבור שלם של עובדי השם התמימים עם אלוהיהם - צר לי, זה פשוט מקומם וילדותי.  

כאשר אדוני ישתמש בשכלו אשר חנן אותו ה', ויבין בשכלו את מהות האתאיזם ולאחר מכן יבוא ויגיד - לאחר המחשבות נמשכים המעשים - או אז יזכה אדוני לכבוד הראוי לבני אנוש (שהבדילנו מן הבהמה אין).

אבל כל עוד אדוני מאמין בה' יתברך אך מובל על ידי יצרו, צר לי, לא בבית ספרי.

ותזכור עוד דבר, דרך ארץ קדמה לתורה - אל תירק לבאר ששתית ממנה.  אתה נהנה כרגע מהפירות של כל אותם דברים המעוררים בך סלידה. אתה מתפרנס מהרבצת תורה, אתה נהנה מהכבוד ומהמעמד החברתי - בזכות השקר שלך, בזכות רמאות, בזכות גניבת דעת הבריות.

אינך מובל כצאן לטבח, אלא כפי שהנך מודה, אתה ממובילי המחנה, ולא סתם מחנה, אלא ממובילי מחנה המחמירים (עם דגש על המם).  קשה לי לכבד אדם הפורס תלפיו כחזיר - כשר אני...
חרדים בעל כורחם >>
לצפיה ב-' ואני תמה'
ואני תמה
30/11/2011 | 08:48
35
מה קרה לך?
בא בן אדם חדש, וכבר בשרשור ההיכרות מתנפלים עליו כאילו הבנת את כל מכמני ליבו, ואת כל תסבוכת חייו - את מצבו הנפשי, את סביבתו וחברתו, ואת שיקוליו באשר לצעדיו, את אמונתו, ואת כל השאר.

דחילקום, תני צ'אנס לבנאדם.

ובלי קשר לדעתו, דעתי היא שאכן ישנם אנשים יקרים העובדים את אלוהיהם ברצינות, אך רובם המוחלט נשאר בצד, אלו המטפסים במעלה הסולם החברתי החרדי, זקוקים בדרך כלל לכלים נבזיים ביותר כדי להצליח בג'ונגל הפוליטי החרדי, ולכן, לא תמצאי שם למעלה הרבה אנשי מעלה אמיתיים.
אינני יודע כמה את מתמצאת בסבך הפוליטיקה הפנימית התוך חרדית, אבל בכל מיני מאבקים על שטעלעס, מעורבים עד צוואר גדולי הדור בצורה הכי גועלית שיש, כאשר למרבה הפלא כמעט כל גדול תומך בקרובי משפחתו ובאנשי חצירו.
חרדים בעל כורחם >>
לצפיה ב-'אחרי שאלות כאלו, מחובתי להיות "בעל תשובה"...'
אחרי שאלות כאלו, מחובתי להיות "בעל תשובה"...
30/11/2011 | 11:43
26
55
שלג יקרה,

בתגובות הקוטביות שעטו עלי אחר שחשפתי את סיפור חיי נשאלתי לא מעט שאלות. נדמה לי שתגובתך כוללת רבות מהן, והיא מהנוקבות שבהן, לפיכך, אקח את דברייך כפלטפורמה לתשובותי.
אקדים לומר שהדברים נכתבים מתוך רוגע וחברמניות, ובלא שמץ של טינה ורוגז. אבקש שברוח זו יקראו הדברים.

א. הרשי לי לפקפק בכלל הקובע שאחר כל יגיעה תבוא מציאה, כמו גם באמרת שלמה 'כמים הפנים לפנים כן לב האדם לאדם' במובנה הפשוט ובמובנה המחודש על פי פירושו של רש"י בקהלת.

ב. כפי שסיפרתי, תודעתי העכשווית וסגנון חיי הם תוצר של תהליך מתמשך שכלל בחובו כמה שלבים. החיפוש אחר אנשי אמת במגזר החרדי היה בזמן שדברתי אמת בלבבי והיה תוכי כברי. (ואכן, כמו שכבר כתבו כאן בצדק, הפוסט בבלוג נכתב בשלבי השתוממות המאמין לנוכח הצביעות הפושה בחלונות הגבוהים).


ג. דברייך כי "לא חסרים בעולם החרדי אנשים צדיקים (לפי אמות המידה שלהם כמובן) ישרי דרך ותמימי לב האוהבים את השם באמת ובתמים והעובדים אותו שלא על מנת לקבל פרס", ממש אינם נכונים. חסרים גם חסרים. איני יודע באיזו רמת היכרות את מכירה את ה'צדיקים ישרי דרך ותמימי לב האוהבים את השם באמת ובתמים', אך כנראה אינך מתרועעת עימם ואינך מכירה אותם במעגל הראשון, השני ואף השלישי. איך שרה יהודית? דברים שרואים משם לא (בהכרח) רואים מכאן.
ברור לי שישנם כאלה, אך רובם המוחלט של אלה אינם מצליחים להעפיל ולהתברג במקומם הנכון והראוי כמצביאים ומובילי צבאות ה'. על אלה דווה ליבי וגעשו רעיוני. איך יתכן שבורא עולם ישאיר את עמו כצאן בלי רועה אמיתי ויזניח את בני עדתו הנאמנים בידי דוברי שקר ואנשי רמיה?
אז נכון שחז"לנו ביטחו את עצמם מפני שאלה זו באמרם כי העוה"ז הוא עולם השקר, ושבימות המשיח יהיו פני הדור כפני הכלב (בייחוד לפי ביאורו של ר' אלחנן), ובזוהר מובא עוד שבימות המשיח יהיו המנהיגים מהערב רב וביאר הדברי חיים שהכונה לרבנים ומנהיגי היהדות התורנית, אבל למרות כל זאת - איני מקבל זאת.  

ד. כתבת: "קשה לי לכבד אדם הפורס טלפיו כחזיר - כשר אני".
בדרך צחות אתחיל ואומר שאת במצב טוב, כיון שלי קשה לכבד אדם, נקודה. העולם שראיתי הביא אותי לידי קושי רב בנושא זה.
ולגופה של טענה: כל חרדי בעל כרחו, האתאיסט בלבבו וחרדי בלבושו ובהנהגתו החיצונית, הרי הוא חסר סימני טהרה ופורס טלפיו כאומר 'כשר אני', ואעפ"כ הוא אינו חזיר. מדוע? כי את החזיר לא מכריחים לנהוג כך, אותנו מכריחים לשקר ולהציג טלפינו. חזיר מי שמכריח את זולתו להתנהג כחזיר... (איני מובל כצאן לטבח?? מה היית מייעצת לי לעשות?? בכנות, מה את היית עושה במקומי??)
אמרי נא לי, מה ביני לבינך? את מרמה את ילדייך, ואני מרמה את תלמידי ובני קהלתי. ההבדל הוא בכמות יצירי הרמיה? נו, אסתדר עם הבעיה הכמותית...

בנוסף לאמור ובלי לגרוע הימנו, אם מקובלת אימרת הרמב"ם ש'קבל את האמת ממי שאמרה', ישנה הצדקה נוספת למעשי, שהרי איני מלמד אותם אלא את שהם רוצים לשמוע וללמוד. אם אביע בפניהם את דעותי האמיתיות - הם יחפשו מישהו אחר שישמיע להם כרצונם, שלא כילדינו שאנו מכריחים אותם להכנס למערכת שקרית על לא עוול בכפם.

כאן המקום להשיב גם על טענתך:
"ותזכור עוד דבר, דרך ארץ קדמה לתורה - אל תירק לבאר ששתית ממנה.  אתה נהנה כרגע מהפירות של כל אותם דברים המעוררים בך סלידה. אתה מתפרנס מהרבצת תורה, אתה נהנה מהכבוד ומהמעמד החברתי - בזכות השקר שלך, בזכות רמאות, בזכות גניבת דעת הבריות".
אם האמור לעיל עדיין אינו מניח את הדעת כלפי טענה זו, אזכיר לך את בעיית הרצוי והמצוי של דייויד יום בספרו מסכת טבע האדם. לדבריו נורמות מוסריות אינן עולות בהכרח בקנה אחד עם הנורמות הראויות, וכפי שמרגלא בפומיה דאינשי - ברומא התנהג כרומאי...
טענתך אינה קשורה לעצם ההתנערות מהאמונה הדתית אלא לנושא המחויבות המוסרית. ובכן, השאלה אם המוסר הוא יחסי (כשיטה הרלאטיביסטית) או אבסולוטי, היא שאלה אחרת, גדולה ונכבדה העומדת לעצמה, כשלדעתי ככל שהאדם רחוק ממסגרת חיצונית מחייבת כך תנטה דעתו אחר האסכולה הרלאטיביסטית. אולי זה לא ימצא חן בעיני אי מי, אבל מרגע התנערותי מהדת איני מוצא את עצמי מחוייב לשום מערכת, מוסרית, ערכית, הומאנית וכדו', ואעשה כל מה שלדעתי יביא לי אושר. כפיפות למערכת כלשהי תיווצר רק כשהיא תשתלם לי ותהיה עבורי כדאיית (לכן אכפיף את עצמי למסגרת הנישואין, המשפטית, החברתית וכו' כמידת הצורך).
נשמע אנוכי? נכון. בתוך תוכנו, כשנודה בזה, כולנו כאלה. מי אמר שזה לא טוב? ואם יש מי שאמר, למה שאהיה כפוף לאותו אומר?

ה. כנגד טענתך על מה שהזכרתי את מאמר חז"ל שלא עבדו ישראל עבודה זרה אלא כדי להתיר להם את העריות, אשיב:

א. שימי לב שזה הסבר משני ולא ראשוני.

ב. לו היית יורדת לחדרי לבבו של גבר נורמטיבי, היית מבינה כי אין לנו ברירה אחרת. היצר שניתן בנו גדול מאיתנו, מכולנו, בכמה מידות. אפילו חז"ל הודו בכך באומרם כי 'יצרו של אדם מתגבר עליו בכל יום ואלמלי הקב"ה עוזרו אינו יכול לו'. יעידו כל בני התמותה ממין זכר - הקב"ה לא עוזרם (וכבר הבאתי בין שיטי סיפור חיי מובאות נוספות הקשורות לכאן, דון מינה ואוקי באתרין).
יקירתי, איני מאמין באלוהים שמשליך את יצוריו (אגב, גם אברהם לא האמין באלהים השורף את בירתו ומניח לביתו להתכלות, עד שזכה להצצה. אני לא זכיתי...).  

אגב, שמת לב לכך שמשפחת הפילוסופים והוגי הדעות שהביאו לעולם את האתאיזם, האגנוסטיציזם, ההומניזם ובני משפחתם, היתה פטריארכלית? אפיקורוס, ד'הולבאך, בורנה, שפינוזה, מרקס, פרויד, ראסל, אדאמס ועוד רבים אחרים, כולם נמנים על בני המין הזכרי... (למען האמת, בצדק יטען המשיב כי זהו טיעון דמגוגי, שהרי גם לא שמענו על רופאות, בעלות מלאכה וכדו', וגם בין הוגי הדעות התאיזם לא מצאנו נשים. ללמדנו שלפני מהפכת הפמיניזם לא ניתנה זכות הבעת דעה לאשה בכל במה באשר היא בלא קשר להשקפת עולמה ואמונתה. אכן, עדיין אי אפשר להתעלם מכך שגם אחר המהפכה הפמיניסטית לא בלטו דמויות של פילוסופיות אתאיסטיות לצד פילוסופים לא מעטים שהביעו דעתם באותה תקופה. נדמה לי שראיתי באיזה מקום סקר שמצא שיש יותר חוזרים בשאלה מחוזרות בשאלה. נקודה למחשבה...).

ג. כאתאיסטית (נוקשית או רכה) אינך אמורה לרחוש כבוד לאדם נטול אמונה רק אם כפירתו נובעת מטעמים וטיעונים נכונים יותר (כטיעון הנטוריאליסטי, המטריאליסטי, הפסיכולוגי, הפרדוקסאלי וכו' וכו')  או נכונים פחות (כטיעון סתירת המדע, בעיית הזמן וכו' או סתם יצריות בהמתית (חזירית...) מסמאת עיניים...), מכח שאלות או רק מחמת תירוצים. אם לדעתך זו הדרך הנכונה, שמחי עבורו שהגיע 'בטעות' אל האמת...
חרדים בעל כורחם >>
לצפיה ב-'אם כבר רב בתוכיינו עשה לי טובה'
אם כבר רב בתוכיינו עשה לי טובה
30/11/2011 | 12:20
9
48
ענה לי על השאלה לגבי דבורה כי אני חייבת תשובה!!
ועוד דבר מאיפה יש לך ככ הרבה סבלנות לכתוב כזה הרבה?
אני באמצע הקריאה התיאשתי
חרדים בעל כורחם >>
לצפיה ב-'אינסטנט פודינג'
אינסטנט פודינג
30/11/2011 | 13:34
36
בשביל זה אלוהים ברא את גוגל.

חרדים בעל כורחם >>
לצפיה ב-'אמנם לא שאלת אותי '
אמנם לא שאלת אותי
30/11/2011 | 14:42
5
34
תרשי לי לענות לך ממיטב ידיעותי (אני גם נחשב כרב ב׳כולל׳ שבו אני נמצא).

א. אם תשימי לב גם בדבורה וגם בחולדה שהיתה נביאה, הכתוב מזכיר מיד מיהו בעלה, וחז״ל טורחים לספר שלפידות האלמוני היה צדיק מאד וכו׳, הכל בכדי שנפנים ונכיר שאין אשה נביאה סתם.

ב. גישת חז״ל לדבורה ולחולדה היתה מזלזלת, סליחה על הביטוי, בגמרא מבואר שלשניהם קראו בשמות של חיות טמאות מפני שהם התגאו בנבואתם. לא שמעתי כזו התייחסות מחז״ל על שום נביא גאה אחר (חוץ מעל יפתח העם הארץ שלא התיר את נדרו ולכן לפי חז״ל נהרג בניפול אברים).

ג. סתם למען הידיעה הכללית, שופט הוא לא מלך, לא היתה לדבורה סמכות של מלך, אלא של שופט.

ד. למה לא שאלת על שרה שבפסוק מבואר שהיא היתה גדולה מאברהם בנבואה. וגם על זה כבר טרח הנצי״ב בהעמק דבר ואמר שהדבר לא מסתבר, וצריך לומר שיש רוח הקודש ויש נבואה, ורוח הקודש מגיעה על ידי התיחדות בה׳ ובזה יכלה שרה להיות יותר מאברהם, כי בתוך הבית ששם היתה היה לה יותר קל להתבודד.

ה. לא זוכר כעת היכן ראיתי שאומרים שזה היה חלק מהחטא של עם ישראל שלא היו ראויים באותה תקופה לשופט זכר, אלא נקבה.

מקוה שעזרתי לך.
חרדים בעל כורחם >>
לצפיה ב-'עדיין ברור מהתנ"ך בכללותו ומדוגמא זאת'
עדיין ברור מהתנ"ך בכללותו ומדוגמא זאת
30/11/2011 | 14:57
24
בפרט
שבימי כתיבת התנ"ך ההדרת נשים היה הרבה פחותה מהיום

וגם אם שופט אינו מלך בזמנם השופט היה המנהיג
היא היתה השופטת והנביאה והיא ארגנה את המלחמה
בקיצור דבר שלא יעלה על הדת בימינו

וכמובן שבזמן חז"ל ניסו לשפץ קצת את זאת לפי תרבותם שהיה אז

חרדים בעל כורחם >>
לצפיה ב-'עזרת מאוד!!! פשוט'
עזרת מאוד!!! פשוט
30/11/2011 | 15:00
1
20
היה לי ויכוח רציני עם מישו הנושא של מעמד האישה ופה הוא התקיל אותי...
אבל לגבי לפידות אותנו לימדו שהוא לא היה צדיק והיא עודדה אותו להדליק נרות ללומדי תורה או משו כזה
חרדים בעל כורחם >>
לצפיה ב-'היא היתה המעודדת'
היא היתה המעודדת
30/11/2011 | 15:08
16
והוא היה זה שעשה פתילות. אגב, ברד״ק שם מביא שברק בן אבינועם היה בעלה.

בכל מקרה אי אפשר ללמוד מחמשה אירועים שהתרחשו בטווח של מאות שנים שהגישה לא היתה מזלזלת.

גם אצל חז״ל מצאנו את ברוריה החכמה, שהיו צריכים מיד להוסיף אח״כ שהיא התפתתה לשידוליו של תלמיד בעלה, וכשנודע לו חנקה את עצמה.. ללמדך שזהו סופו של חכם מהמין הנשי.

ולאותו אחד שהתווכח איתך תעני גם שכאשר כל הגברים לא הצילו את ישראל מידי יבין, כאשר קמה אשה שמתנדבת לכך, הדבר נסבל..
חרדים בעל כורחם >>
לצפיה ב-'שופט, במציאות של תקופת הברונזה המאוחרת'
שופט, במציאות של תקופת הברונזה המאוחרת
30/11/2011 | 23:07
13
ותחילת תקופת הברזל, זה מעין ראש שבט לוחמים קטן, (באנגלית warlord), כמו הצ'יף של האינדיאנים.
חרדים בעל כורחם >>
לצפיה ב-'אמרתי לו את התשובות האלה. הוא היה בהלם!!'
אמרתי לו את התשובות האלה. הוא היה בהלם!!
01/12/2011 | 14:51
12
לצפיה ב-'למורדת - בעל מחשבות- כותב נפלא! וגם מעניין!'
למורדת - בעל מחשבות- כותב נפלא! וגם מעניין!
30/11/2011 | 18:01
1
12
קראתי בשקיקה, אם כי הכתיבה קצת קשה למי שאינו בקיא במקורות.
(אני חילונית)
חרדים בעל כורחם >>
לצפיה ב-'אני אמרתי שלא??'
אני אמרתי שלא??
01/12/2011 | 09:20
14
אבל לא תמיד יש כוחות לקרוא הרבה
חרדים בעל כורחם >>
לצפיה ב-'אני לא נגד אנוכיות'
אני לא נגד אנוכיות
30/11/2011 | 13:29
14
25
אדרבא, האנוכיות היא נר לרגלי והיא הדבר הזך והטהור ביותר שיש (הנני חסידתה הנאמנה של איאן ראנד, לפחות בענין זה).

וברצוני להעיר את עיניך, לא רק שאני כנראה מרמה את ילדי, אלא אני מאוד מקוה שאני מצליחה לפחות בחלק מהזמן לרמות את כל העולם.  כולנו לובשים מסיכות ומציגים דמות כזאת או אחרת כלפי העולם החיצוני ובתוכנו פנימה הננו אחרים.  השאלה היא רק במינון ובעובי המסיכה....

"אותנו מכריחים לשקר ולהציג טלפינו. חזיר מי שמכריח את זולתו להתנהג כחזיר... (איני מובל כצאן לטבח?? מה היית מייעצת לי לעשות?? בכנות, מה את היית עושה במקומי??)"

אף אחד לא מכריח אותך!  אתה לא קורבן ותצא מהמסכנות!  אתה אדם בוגר ואחראי למעשיו שבוחר - בחירה חופשית לחלוטין - אנוכית לחלוטין (ולפי השקפת עולמי אתה גם לא חייב לתת דין על כך או להצטדק על כך לאף אחד).  אתה בוחר להיות היכן שאתה נמצא כי אתה רוצה להיות שם. כי זה משתלם לך. כי זה נובע מהמקום האנוכי ביותר שיש - ואת זה אני דווקא מאוד מעריכה.

אבל אתה לא מסכן ולא תקבל את הרחמנות או הסימפטיה שלי. אל תבכה כמה קשה לך, אלא תראה את הקשיים שלך כחלק מהבחירה שלך (שהיא בסדר גמור כל עוד אתה בוחר בזה למען עצמך ולא בשביל לרצות מישהו אחר).

תהיה גבר וקח אחריות על הבחירה שלך.

אבל אתה כן תקבל את הסימפטיה שלי לדבר אחר - על שהנך בוחר להיות במקום בו רע לך. לא חבל?

חיים רק פעם אחת. רק פעם אחת.  אין עולם הבא ולא מחלקים סוכריות מתחת לקבר.

לא חבל על כל רגע שאתה לא מאושר בו?  הרי כל רגע כזה הנהו כהתאבדות.

ומה עליך לעשות?

את מה שאני עשיתי.

לחיות את חיי כפי שאני רוצה לחיות אותם.  באנוכיות גמורה.  באושר גמור. בלקיחת אחריות על הבחירות שלי ובהסכמה מראש לשלם את מחיר הבחירה שלי.

להרגיש קורבן?  להרגיש אתה מקריב אפילו רגע מחייך? חלילה.  זהו חילול הקודש!

איאן ראנד כותבת בספרה מרד הנפילים שכאשר אדם מחליף דבר בעל ערך מועט יותר בעבור דבר בעל ערך גבוה יותר - זוהי לא הקרבה, אלא מעשה ראוי.  אך כאשר אדם מחליף דבר בעל ערך גבוה יותר בעבור דבר בעל ערך נמוך יותר - זוהי הקרבה, וזהו דבר שהוא פסול מוסרית.  למשל להחליף סנט בעבור דולר.

תבחון את חייך - אם אתה מחליף סנט בדולר - אתה פושע מוסרי (כלפי עצמך בעיקר, הסביבה באמת לא מעניינת אותי).

אבל כל עוד אתה מחליף סנט בדולר - אל תלין על כך ואל תבקש סימפטיה.

אני מקוה שתקח את דברי מהמקום בו אני באמת רוצה לעזור לך.  ללטף לך את הראש ולהגיד לך כמה אתה מסכן רק יחמיר את מצבך.  לרחם על קרבן זה לקבע את החולשה של מישהו ולהפוך אותו לקרבן.  אדם שלוקח אחריות על חייו ועל הבחירות שלו הוא אדם חזק, ולא קרבן. כן, גם אם אותו אדם הוא גבר....

אני מברכת אותך שתהיה אדם חזק.

אני מרגישה שבתוכי שחיי השקר שאתה בוחר בהם הם ייסורי איוב עבורך (כי לפי סולם הערכים שלך אתה לא בדיוק מחליף סנט בדולר....).

והדרך החוצה מהכאב, הדרך אל האושר היא לחיות לפי הערכים האמיתיים שלך. זהו חופש.
חרדים בעל כורחם >>
לצפיה ב-'אני חולק עליך בתוקף'
אני חולק עליך בתוקף
30/11/2011 | 14:45
5
28
בהנחה שהסיפור שלו נכון והוא הפסיק להאמין
ולא משנה כ"כ מה הטריגר אזי מקומו איתנו

וכמובן שאני אישית  ורבים כמוני נגלה אמפתיה והבנה למצבו
כי חלקנו נמצאים פחות או יותר באותו מצב ומבינים מה רב הקושי
לעזוב את הכול, ומנגד גם אם ההחלטה היא להשאר אנוס עדיין רב הקושי  הסבל

יש אנשים כמוך שהעיזו והצליחו לעשות מעשה אשריכם ואשרי חלקכם
אך לא כולם מסוגלים לבצע צעד כזה אם מפאת שינוי מצבם האוביקיטבית ואם מפאת שינוי סוביקטיבי של תעצומות הנפש שלהם  

ולך בעל מחשבות אני אומר אם אתה מחליט להשאר אנוס, אתה יכול להשפיע המון מבפנים ובמקום להתקצן בכדי לקחת מרחב ביטחון

אתה יכול המון להשפיע למתן ולהקל על החיים לחרדים בני קהילותיך
כמו למשל עידוד יציאה לעבודה ללמוד השכלה ולקחת מניעה

היום זה כבר לא הס מלהזכיר, ובשום שכל אפשר לעודד את זה מבלי להראות כרפורמי או פשרן
חרדים בעל כורחם >>
לצפיה ב-'תודה משה. ולשלג אשיב:'
תודה משה. ולשלג אשיב:
30/11/2011 | 15:33
2
31

א. גם כשבוחרים את הבחירה המשתלמת והנכונה, לעתים מתמודדים בקשיים ויסורים. כדי לחצוב את היהלום מעמקי האדמה, צריך להזיע, להסתכן ולהתייסר... בזה אסכים עם דוד המלך ש'הזורעים בדמעה ברינה יקצורו'.
ואם כך, למה לא ללטף את ראשו של המתיסר בדרכו אל האושר?
אגב, אני סבור שאמפטיה אף פעם לא מזיקה. מנסיוני היא תמיד מועילה, לכל דבר (כשהיא במינו, כמובן).

ב. לא הבנתי מה עשית. בתחילת דברייך כתבת שאת עוטה מסכה וחיה חיי שקר, ובסופם כתבת שאת חיה כרצונך בהסכמה לשלם את מחיר הבחירה. באיזה חיים את חיה? מהו המחיר?

ג. חיי השקר שבחרתי בהם הם הטובים ביותר שאני יכול לקבל במצבי. ברור שהייתי מעדיף להוולד פורק עולם ובמקום שנותן לגיטמציה לחירות ולחופש בחירה אמיתי בלא גבול. כך גם הייתי שמח לו הייתי מתקבע במקום הנפשי והתודעתי בו הייתי לפני עשר שנים. הייתי חרדי מאושר, מה רע?
אלא שישנם מצבים שאינם נתונים לבחירותינו, ובצורה דטרמיניסטית אנו מתגלגללים אליה. כך אני מוצא את עצמי כאן ועכשיו בסיטואציה העכשווית. כעת, אנה אפנה ומה אעשה? לדעתי אין בעולם החילוני פחות שקר מבעולם החרדי. איפה אמצא אשה אוהבת ומקסימה כפי שיש לי היום? אחת מאלף מצאתי, ובמקרה היא עדיין חרדית חזקה. האם אנטשנה בגלל זה? לא! אהבתנו חזקה מהדת, ואקריב למענה כפי שהיא מקריבה למעני כדי שנוכל להמשיך ולאהוב חרף הקשיים ודרך החתחתים. קשה? כן,מאוד. יש ברירה אחרת טובה יותר? לא.
נמשיך הלאה: האם בחברה החילונית יקבלו בני חינוך טוב יותר מאשר הם מקבלים היום בחברה החרדית על כל תחלואיה? אני מחזיק בדעה ברורה שלא. החברה החילונית חולה לא פחות, ופירות חינוכה רחוקים מהפירות החינוך החרדי, בהכללה כמובן.
נאמר שאני מגלח את הזקן, זורק את הכיפה, עוזב את הבית, ומתנהג כמו 'גבר', כלשונך. ומה אז? החיים יחייכו אלי? אזכה להערכה על איזה דבר? מישהו יסתכל עלי? ממה אתפרנס (שלא לדבר על מחיר פירוק הבית שמישהו צריך לשלם אותו...). אם אנהג כך, אתחיל את חיי מאפס עם סיכוי גדול להשאר באותו מקום. אאבד את העולם הזה הטוב והשקרי שיש לי בעולם הזה רע אבל אמיתי. לטעמי, זה לא שווה...

עכשיו, אפשר ליטוף?
חרדים בעל כורחם >>
לצפיה ב-'שאלה'
שאלה
30/11/2011 | 15:37
21
מה מקורות המידע שלך על החינוך החילוני?

אינך האנוס הראשון שהגיע לכאן עם דעה מוצקה על מצב החינוך החילוני, שחטף את השוק שלו כשהתחילו להסביר לו מהי המציאות בשטח.

אין לי כוח לחפש בשבילך שרשורים, אבל אתה מוזמן לשוטט בארכיון.
חרדים בעל כורחם >>
לצפיה ב-'אין כזה דבר דטרמיניזם'
אין כזה דבר דטרמיניזם
30/11/2011 | 20:43
20
אני לא מקבלת את זה שאתה נתון במקום ללא בחירה - דטרמיניזם.

אתה בוחר.

ולהיות גבר - זה לא בהכרח לעזוב הכל ולהיות חילוני.

להיות גבר, להבדיל מלהיות נער - זה לקחת אחריות על הבחירה שלך.

תשאר מצידי איפה שאתה נמצא - אבל למען נפשך המיוסרת - תשלים עם המצב.

אני לא יכולתי להשלים עם המצב ולכן יצאתי.

אני לא חיה חיי שקר כלל - התכוונתי להגיד שכולנו בצורה כזאת או אחרת לא מציגים את עצמנו באופן שקוף לחברה.  אם כבר, אז אולי בפעם הראשונה בחיי אני חיה חיי חירות אמיתיים.  וחירות זה לא להיות חילוני דווקא.  חירות זה האפשרות לבחור ולקיחת אחריות אישית על הבחירה.
חרדים בעל כורחם >>
לצפיה ב-'איפה ראית שהוא כתב שהוא הפסיק להאמין'
איפה ראית שהוא כתב שהוא הפסיק להאמין
30/11/2011 | 20:48
1
14
הוא כתב במפורש "לא עבדו ישראל עבודה זרה אלא בשביל להתיר להם את העריות".

אפשר לחשוב שכל מי שיצא בשאלה חוגג.... נו באמת.

כשאדם חי בניגוד לערכים שלו, בניגוד לאמונה שלו, הדיסוננס הזה משגע.

אז או שמפסיקים את החיים הכפולים או שמשלימים עם מה שיש. אבל כל הזמן לסבול?

לא חבל?

באמת - לי אין את הבעיה הזאת יותר - אבל לך ולשכמותך - לא חבל על כל יום שיש בו סבל?
חרדים בעל כורחם >>
לצפיה ב-'"יקירתי, איני מאמין באלוהים שמשליך את יצוריו"'
"יקירתי, איני מאמין באלוהים שמשליך את יצוריו"
01/12/2011 | 12:01
14
לפי דבריו הוא הפסיק להאמין כי לא יכול להיות שאלהים יתן דרישה בלתי ישימה
אולי לא מוצא חן בעיניך הטריגר אבל הוא בהחלט כתב שהוא לא מאמין
חרדים בעל כורחם >>
לצפיה ב-'את מדברת כמו איין ראנדית משובעת'
את מדברת כמו איין ראנדית משובעת
30/11/2011 | 15:16
5
27
לצערינו העולם לא מתרחש במאמרים ובספרים של איין ראנד, אלא במציאות האמיתית.

לא כל אחד יכול לחיות את חייו במנותק מהסימפטיה שהוא מקבל מהסביבה, בעצם מעט מאוד אנשים יכולים לחיות כך.

המקום המועדף עלינו לקבל סימפטיה הוא מהמשפחההגרעינית והחברים הקרובים.
ולכן כשאת באה ומטיפה לאדם עם משפחה וילדים וקהילה ולומר לו עזוב הכל ואל תתקרבן, זו אמירה אכזרית נטולת אינטליגנציה חברותית.
חרדים בעל כורחם >>
לצפיה ב-'לא אמרתי לו מה לעשות'
לא אמרתי לו מה לעשות
30/11/2011 | 20:38
4
18
אמרתי לו שכל בחירה שאדם לוקח עליו לקחת עליה את האחריות - ולא משנה מהי אותה בחירה.

אין מושלמות בחיים, על כל דבר בחיים משלמים - אבל לא חייבים לראות בזה הקרבה אלא כחבילה שלמה.  להשלים עם המצב יכול למנוע הרבה סבל מיותר (למי שבוחר להשאר איפה שרע לו).

צריך להיות מוכן לשלם את המחיר של כל בחירה בחיים.

מי שבוחר - ואין כאן כל כפיה - יש כאן בחירה חופשית מתוך שיקולים כאלו ואחרים - להשאר בעולם החרדי למרות היותו אתאיסט - צריך להיות מוכן לקבל את החבילה כמות שהיא בלי להתלונן על כך.

מי שמספיק רע לו עושה שינוי.  מי שלא מספיק רע לו או שהפחד שולט בו - נשאר איפה שהוא נמצא.

מי שעזב את העולם החרדי, כפי הידוע לך משלם גם כן מחיר, ולא מחיר פשוט כלל - אבל הוא מוכן לשלם את המחיר.

כל אחד עם הבחירות שלו.
חרדים בעל כורחם >>
לצפיה ב-'שוב את מדברת על אוטופיה'
שוב את מדברת על אוטופיה
01/12/2011 | 01:06
14
מושג הבחירה היא ערטילאית, למעשה רוב הבחירות שאנשים בוחרים הן כתוצאה מאילוצים ולא מרצונם החופשי (אני ידע שאני אומר דיבורי כפירה ממש במשנתה של ראנד).

ואגב המשפט שלך "מי שמספיק רע לו עושה שינוי.  מי שלא מספיק רע לו או שהפחד שולט בו - נשאר איפה שהוא נמצא" הוא משפט חשוב, כי זו בדיוק הבחירה של כבד הרב בעל המחשבות, לא מספיק רע לו וטוב שכך, לא?

לגבי המחיר שמי שעוזב את העולם החרדי, שוב אסתכן בכפירה בדברי ראנד, אבל לאנשים חברותיים חשוב מאוד להמעיט בסבל של אנשים אחרים ובודאי קרובים ואהובים כתוצאה מהבחירות שלהם.

אני לא טוען שצריך להתחשב רק בכך, אני כן טוען שראוי לכבד בחירות של אנשים שלוקחים את בחשבון.
חרדים בעל כורחם >>
לצפיה ב-'לא מסכים איתך'
לא מסכים איתך
01/12/2011 | 09:35
2
24
המשפט "צריך להיות מוכן לקבל את החבילה כמות שהיא בלי להתלונן על כך".

נראה לי שהפורום הוקם בדיוק בשביל אנשים כאלו כדי שכן יוכלו להתלונן.

נראה לי שאת טועה בפורום, בפורום השכן זה שמילטון כל הזמן מטיף להגיע אליו שם תמצאי חברים בעמדתך.
חרדים בעל כורחם >>
לצפיה ב-'האובססיה שלך עם הפורום השכן בכלל'
האובססיה שלך עם הפורום השכן בכלל
01/12/2011 | 11:59
1
26
ואיתי בפרט ידועה זה מכבר, ולכן ברוב המקרים אינני טורח להתייחס להודעות שלך.

במקרה זה כבר השתמשת בשקר גס ("זה שמילטון כל הזמן מטיף להגיע אליו"), ולכן כדאי מאד שתחזור בך.
חרדים בעל כורחם >>
לצפיה ב-'כל הזמן'
כל הזמן
01/12/2011 | 19:44
9
לצפיה ב-'הטבת לבטא את הסלידה שלי מראנד.'
הטבת לבטא את הסלידה שלי מראנד.
30/11/2011 | 17:13
10
לצפיה ב-'בבקשה ממך, די!!!'
בבקשה ממך, די!!!
01/12/2011 | 11:26
22
הטיעונים שלך מזכירים את ההרגשה של ויכוח עם חבדניק המשוכנע שרבו המשיח, או כל קיצוני אחר מכל כת שהיא על פני הגלובוס. כל מאמרי חז"ל/המחקרים/הקונספירציות/הציטוטים מגוייסים לטובת עמדתו, הוא לא באמת מעוניין להשתכנע אחרת, ואין שום דרך אפילו להקהות את שיניו מלבד להפסיק להזין את אהבת ההתנצחות שלו בויכוחים נוספים.

את מייצגת דעה מסויימת, וזה לגיטימי, אבל כל צורות הדיון שלך מערערות בקביעות ובאופן אישי את בר פלוגתך, את מטיחה האשמות, קובעת עובדות פיזיות כביכול על בסיס מנטלי. את בוחרת לשפוט אותנו בדבר שהוא מסור ללב ולנפש בלבד. מוסכם על כולנו כי נדרשים כוחות ותעצומות נפש ענקיים בסך הלבטים הקורעים הללו. ואני לא מצליח להבין לאן את חותרת.

אנא, הניחי לנו, או נהלי את הדיון בידיעה שגם להגיון הלא הגיוני שלנו, וגם לטלפיים החזיריים שלנו יש מקום.
חרדים בעל כורחם >>
לצפיה ב-'לגבי ב' - דבר בשם עצמך'
לגבי ב' - דבר בשם עצמך
30/11/2011 | 14:44
25
מכיר מספיק אנשים שמכחישים את הטענה שלך.
חרדים בעל כורחם >>
לצפיה ב-'אני מבין אותך, ואני מבין את בעל מחשבות'
אני מבין אותך, ואני מבין את בעל מחשבות
02/12/2011 | 10:58
17
לפי מה שאני רואה ומבין, מפריע לך הצביעות שלו והאגואיסטיות שלו, בכך שהוא מקצין את עמדותיו והכל למרות שהוא בכלל כופר. גם הגבול של האם הוא מומר להכעיס או מומר לתאבון לא ברור כאן. מה גם שהוא פוגע בחרדים עצמם שמקצינים בעקבותיו.

אך מאידך גיסא אני מבין אותו, הוא בסך הכל רוצה לדאוג לעצמו.

לפי דעתי כל הנושא של אלטרואיזם מול אגואיזם זה דבר גנטי לחלוטין.
יש אנשים שנולדו אגואיסטים ויש אנשים שנולדו אלטרואיסטים. ואי אפשר לשנות את זה ( טוב, אולי עם דת )
חרדים בעל כורחם >>
לצפיה ב-'ברוך הבא!'
ברוך הבא!
29/11/2011 | 20:10
9
לצפיה ב-'ברוך הבא'
ברוך הבא
30/11/2011 | 09:15
13
תרגיש בבית,
חרדים בעל כורחם >>
לצפיה ב-'אכן, קבוצת אינטליגנטים בעל כורחם...'
אכן, קבוצת אינטליגנטים בעל כורחם...
30/11/2011 | 14:53
15
לצפיה ב-'ברוך הבא'
ברוך הבא
30/11/2011 | 15:02
14
אני מאחל לך השתלבות בפורום והצלחה בכל מה שתעשה.
חרדים בעל כורחם >>
לצפיה ב-'ברוך הבא '
ברוך הבא
01/12/2011 | 13:27
11
צדיק בא לעיר

אשרי תבחר ותקרב ישכן חצריך נשבעה בטוב ביתך קדש היכלך    

חרדים בעל כורחם >>
לצפיה ב-'ברוך הבא'
ברוך הבא
04/12/2011 | 10:33
9
בא לשכונה תלמיד חכם.

אולי נמנה אותו לרב הקהילה הקדושה.
חרדים בעל כורחם >>

הודעות אחרונות

22:40 | 21.01.16 משיח2016
01:30 | 25.08.15 Sol39
09:21 | 23.08.15 נמיתי
11:39 | 19.08.15 דער שייגץ
21:51 | 16.08.15 ים כחול 99
14:28 | 12.08.15 דער שייגץ
19:17 | 10.08.15 ESggg
15:43 | 06.08.15 ספרנו1
13:37 | 05.08.15 דער שייגץ
12:02 | 05.08.15 דער שייגץ
13:06 | 31.07.15 Nikol777

חם בפורומים של תפוז

חפשו אותנו גם באינסטרגם
חפשו אותנו גם...
פודי תפוז - האינסטגרם החדש כל התמונות של...
חפשו אותנו גם באינסטרגם
חפשו אותנו גם...
פודי תפוז - האינסטגרם החדש כל התמונות של...
בפייסבוק שלנו כבר ביקרתם?
בפייסבוק שלנו כבר...
רוצים להיות תמיד מעודכנים במה שקורה בתפוז?
בפייסבוק שלנו כבר ביקרתם?
בפייסבוק שלנו כבר...
רוצים להיות תמיד מעודכנים במה שקורה בתפוז?

מקרא סימנים

בעלת תוכן
ללא תוכן
הודעה חדשה
הודעה נעוצה
אורח בפורום
הודעה ערוכה
מכיל תמונה
מכיל וידאו
מכיל קובץ