דיווח (כמעט) תאונת צלילה

power max

New member
דיווח (כמעט) תאונת צלילה

בהתאם למסורת שהתפתחה כאן, אשתף ברשותכם במקרה שכמעט ונגמר באסון. אשים פה את הפרטים היבשים ושכל אחד יסיק מכך את המסקנות שלו.

מדובר בספארי בדרום מצרים של שבוע. הצלילות הוגבלו לשעה. גם הבאדי וגם אני צוללים מנוסים.
ביום הרביעי לספארי ירדנו לצלילה השנייה של אותו יום, באח הגדול מבין איי האחים. זאת היתה הצלילה החמישית שלנו באותו אתר בדיוק.
האתר הוא אי קטן מוקף בשונית ואליו מחוברת שלוחה שמתחילה בעומק של כ30 מטר ומסתיימת בסביבות ה50 מטר.
המסלול המתוכנן הוא התחלה מעל השלוחה (כמה מטרים מעל הקרקעית) כדי לראות אם יש כרישים או דברים אחרים מעניינים באזור ואז לחזור לשונית שמקיפה את האי ולהסתובב שם באזור שיחסית מוגן מהזרמים. מסלול שכבר נעשה כמה פעמים באותו טיול.
נכנסים למים בכניסה שלילית מהירכתיים של הספינה ומעמיקים ישירות לשלוחה.
את הצלילה הזאת צללנו ללא המדריך.

כשהתחלנו לצלול לאורך השלוחה בעומק של כ30 מטר הרגשנו שהזרם חזק מפעמים קודמות. זוג צוללים הולנדים שהיה מלפנינו סימן שהזרם חזק להם והסתובבו בחזרה.
אנחנו המשכנו עוד כמה מטרים בודדים, בערך לאותה נקודה שבה הם הסתובבו ואז החלטתי שגם אנחנו נסתובב. ניסיתי לסמן לבאדי אך זה לקח כחצי דקה משום שהוא התעסק במצלמה. החזרה לשונית היתה קשה לנו ובקושי התקדמנו.
בשלב הזה הבאדי סימן לי תנועה של אין אוויר. הצעתי לו את האוקטופוס שלי אך הוא סירב. מהמבט בעיניים ורעש הנשימות המהירות שלו הבנתי שיש לו אויר במיכל אבל הוא נכנס קצת לפאניקה והיפרוונטילציה. הרגעתי אותו קצת ואז סימנתי לו שננסה לעלות אבל עם חתירה לכיוון הריף משום שחששתי להיסחף רחוק מדי. אחרי ניסיון קצר הבנו שזה לא ממש אפשרי כי הזרם היה חזק מדי ודחף אותנו החוצה. בשלב הזה הוצאתי נקניק חירום וניפחתי אותו מעומק של 25 מטר. עלינו עלייה הדרגתית לפני הים כולל חניית בטיחות.
ברגע שהגענו לפני המים ראיתי שנסחפנו די רחוק מהספינה והריף.
צעקתי לבאדי שיחתור לכיווני בזמן שאני חותר אליו. ברגע שחברנו הבהרתי לו שאסור שניפרד ולכן שלא יעזוב לי את המאזן.
הנקניק חירום שלי מאוד ישן ודהוי ומסתבר שגם דולף מעט. הייתי צריך להוסיף לו אויר כל כמה דקות. כבר ביום לפני אמרתי לעצמי שאני חייב להחליף אותו...
החלטנו שאנחנו חייבים לחתור לכיוון הספינה. אם לא כדי להגיע אליה אז לפחות כדי להאט את ההיסחפות.
לפי המחשב צללנו רק 28 דקות, לכן ההנחה היתה שיקח כנראה חצי שעה לפני שמישהו בכלל יחשוב לחפש אותנו.
הזרם היה חזק מאוד והמשיך לסחוף אותנו ללב ים למרות המאמצים שלנו. בנוסף היו גם גלים מאוד גבוהים שהקשו עלינו לראות את הספינה וכן הקשה עליהם לראות אותנו.
לאחר בערך 45 דקות של היסחפות עלה לבאדי הרעיון שהיינו צריכים לחשוב עליו הרבה לפני וזרקנו את המשקולות שעלינו.
בשלב מסוים כבר התעייפנו ובקושי חתרנו. את האי כבר היה לנו ממש קשה לראות. נשאר ממנו רק נקודה באופק שניתן היה לראות רק פעם בכמה דקות כשבא גל גדול והעלה אותנו למעלה.
לאורך כל הדרך הרגעתי את הבאדי ודאגתי שלא ניפרד. כמו כן דאגתי שהמצוף יהיה מנופח וזקוף עד כמה שאפשר.
לבסוף הבחנתי בספינה באופק. לאחר עוד כמה דקות ראינו שזאת באמת ספינה שמתקדמת לכיוון הכללי שלנו. צעקנו, שרקנו ונפנפתי במצוף סימון ואכן לאחר כמה דקות הספינה, שהתבררה כספינת הספארי שלנו, היתה לצידינו. המדריך צלילה מהספינה קפץ אלינו עם גלגל הצלה ומשך אותנו משם.

לפי המחשב היינו מתחת למים 28 דקות ומהרגע שעלינו לפני המים לקח עוד 90 דקות עד שמצאו אותנו.
אני סיימתי את החוויה עייף וקצת מיובש, הבאדי היה מותש לחלוטין ובקושי הצליח לעמוד. סה"כ יצאנו בזול.
בדיעבד הסתבר שהם יצאו לחפש אותנו די מוקדם. היו עוד כמה אנשים שנסחפו גם מהספינה שלנו וגם מספינה אחרת. רק שאותם מצאו תוך דקות בודדות.
עוד לפני שעברה שעה מתחילת הצלילה המדריכים יצאו לחפש אותנו מסביב לאי מעל ומתחת למים. לאחר מכן הם שלחו את הזודיאקים לחפש לאורך הזרם ולבסוף גם עם הספינה עצמה.

בקלות הסיפור היה יכול להסתיים אחרת. המסקנה האישית שלי היא שתמיד צריך להיות במאזן נקניק חירום תקין ומוכן לשימוש. לכאורה לא משהו שלא ידעתי כבר מקודם אבל לא טרחתי מספיק לבדוק אותו ולחדש אותו (יש לי אותו איזה 10 שנים). בנוסף, בדיעבד כנראה שהייתי צריך להוציא אותו כבר מהרגע הראשון שהבנתי שאנחנו במגמת עלייה והיסחפות במקום לחכות שנגיע לריף.
 

giladshay

New member
תודה על השיתוף. רק בריאות.

מסכים עם המסקנות.

באופן כללי, עדיף להיצמד לחגורה הימית הצמודה ליבשה (במיוחד סביב אי בלב ים), כי מעבר לה- אתה נתון לחסדים של זרמי הים.

אם כבר נקלעים לזרם כזה- עדיף לא להילחם (הזרם ינצח וממילא תהיה מותש לאחר מכן) ולקוות שימצאו אותך במהרה.

ב- Power Scuba יש להם חוק בצלילות מסירה:
ALWAYS bring your dive essentials: A safety sausage, knife, and whistle (at a minimum)!
לגבי משרוקית- אני די
אבל Oh well... מעבר לכך- כמה כבר שוקלת משרוקית!?
 

power max

New member
קשה שלא להתפתות לצאת מהקרבה ליבשה כשיש סיכוי לכרישי שועל


לגבי המשרוקית, יש לי משרוקית מחוברת למאזן והשתמשתי בה.
שאלתי אנשים על הסירה אם הם שמעו אותה וכולם אמרו שהם בכלל לא שמו לב שהיו שריקות. לדבריהם מה שגרם להם לזהות אותנו זה רק המצוף סימון המעפן שלי.
 

עקרבנון

New member
לגבי משרוקית אל תהיה


יצא לי לחפש בים כמה אנשים, כשיש גלים ואפילו לא גבוהים קשה לזהות אדם במים בחשכה / אפלולית, אבל משרוקית תקנית (שני תדרים) שומעים מצויין עם יש מישהוא מחוץ לתא, ובסריקה בדרך כלל יש. או לפחות צריך להיות.
 

power max

New member
לא הבנתי. מה הכוונה מחוץ לתא?

אני רק יודע לומר ששאלתי אנשים מהספינה ואף אחד לא שם לב בכלל ששרקנו. כנראה כי הרעש של המנוע היה חזק יותר.
מצד שני, זה באמת לא שוקל ולא מפריע שיהיה.
 

עקרבנון

New member
מאיזה מרחק?

בים גלי בחשכה וגם לקראת חשכה אפשר לעבור מטר מאדם בים ואם שניכם, כלי השייט והאדם בתחתית גל ויש גל ביניכם לא רואים אותו
 

power max

New member
שרקתי עד שזה היה ברור מעל כל צל של ספק שהם ראו אותנו

אכן יכול להיות מאוד קשה לראות, אפילו ביום.
מישהו שהיה בדק העליון בספינה צילם את החיפוש בטלפון. ראיתי את הסרטון ורואים אותנו כנקודה ממש קטנה בים, וגם זה רק אחרי שכבר הינו ממש קרובים.
 

matliran

New member
מה הייתה המטרה של זריקת המשקולות אם כבר הייתם בציפה למעלה?

האם זה כדי להקל את ניסיונות החתירה?
 

רבנצרן

New member
תודה על השיתוף


תמיד טוב ללמוד ולנסות לתכנן לעתיד (ואת זה אני אומר בתור אחד שעבר תאונה - בדיוק לפני שנה). אם אפשר שתי שאלות: כשכבר התרחקתם מהריף הזרם לא נחלש? - בד"כ הזרם חזק באזור של הריף או קרוב אליו אבל כשמתרחקים הוא נחלש. שאלה נוספת: האם לא היה כדאי (וזה ניתן לומר רק בדיעבד) לוותר על חניית הבטיחות ולעלות ישירות - וזאת בהנחה שלא הייתם בדקו או על גבול הדקו.
בכל מקרה הנסיון לצלם בזרם חזק הוא תמיד בעייתי משום שקשה גם לעסוק במצלמה וגם לשלוט בתנועה בזרם. הסיפור מדגיש גם את זה שחובה לצלול עם נקניק תקין לכל צולל! אני יכול להעיד כי כשהייתי במאלדיבים לפני 11 שנה צללתי ללא נקניק כלל והדבר הגביל אותי בהצמדות למוביל. למזלי לא הייתי עדיין עם מצלמה אבל אני משער שלו הייתי גם עוסק בצילום זה היה מסתיים בהנתקות מהקבוצה והמוביל ועלייה בכחול ללא כל סימון...
 

power max

New member
אכן חשוב להמשיך ללמוד ולהשתפר

לגבי הזרם, זה ממש לא הרגיש כאילו הזרם נחלש. מצד שני, בשלב מסויים כשמתרחקים מהיבשה קצת מאבדים פרופורציות וקשה לאמוד מרחקים...
לגבי החניית בטיחות, בדיעבד יכול להיות שאתה צודק והיה עדיף לוותר, הרי באמת לא היינו בדקו.
אני חושב שרובינו לא מודעים כלכך (וגם אולי לא רוצים) לכמה שסט צילום משאיר אותנו חסרי עירנות בזמן הצלילה. כשצוללים בתנאים נוחים כמו באילת קל להתמודד עם זה, אבל כשהתנאים קצת יותר קשים כמה שניות של הסתכלות במצלמה או סידור סטרובים יכולים להיות קריטיים.
 

שיח סלימאן

Well-known member
מנהל
תודה ששיתפת

&nbsp
אני חושב שלכל אחד מאיתנו יש בהיסטוריה הצלילתית שלו איזה אירוע מכונן שהפיל לו כמה אסימונים.
&nbsp
מצטרף להמלצה שבמקומות כאלה כל צולל יהיה מצוייד בשרוול סימון (רצוי תקין
).
 

giladshay

New member
לא בטוח שהוא יודע מה זה אסימונים


לפי הגיל שלו- זה כבר היה פאסה
.
וואלה אסימונים... זוכר ת'תקופה שהיינו מתחמנים עם חוט ברזל. אז לא היה צריך ליפול שום אסימון עד שהעין הכחולה עברה ברחוב באיזה סיור שגרתי והיינו בורחים מהטלפון כמו טיל בליסטי.
יותר מאוחר הופיע טלפון ציבורי עם כרטיס (אבל אז כבר הייתי באונ'...).
עברו הרבה מים מאז...
 

שיח סלימאן

Well-known member
מנהל
בגיל שלו עוד היו אסימונים

&nbsp
אני זוכר שלילדים שלי כשהיו קטנים תמיד היה אסימון אחד משולב בשרוך של הנעל.
&nbsp
אגב ליתר בטחון אני מחזיק עד היום כמה במגרה למקרה שזה יחזור.
&nbsp
&nbsp
&nbsp
&nbsp

 

חול1

New member
תודה על השיתוף. חויה מאוד לא נוחה...

היה לי מקרה דומה יחד עם הבן הצעיר בספארי צלילות בסיני. ספארי ראשון כשאנו צוללים מתחילים. מתנדנדים שעה במים עד שאספו אותנו. לא ידעתי אז בכלל שיש משהו שנקרא מצוף סימון...נשמע שפעלת בשיקול דעת ובאחריות וניהלת בהצלחה את האירוע. כל הכבוד.
 

חי בר

New member
תודה על השיתוף! קרה לי משהו דומה (כמעט) לפני איזה עשר שנים

באלפינסטון: קפצנו מהדינגי רחוק מדי מהפינה של הריף, הזרם היה נגדנו ורוב הקבוצה עבדו קשה כדי להצליח להתקרב לריף (ולמחסה שלו מהזרם). הבאדי שלי היה עם סנפירים בלויים ורכים בצבע ורוד (הצבע כביכול לא חשוב, אבל בעצם כן) והם פשוט התקפלו והוא לא הצליח להתקדם לכיוון הריף- חברתי אליו ושנינו נסחפנו עם הזרם.

התחלנו בעליה וכשבאתי לשלוף את נקניק הסימון מצאתי כיס ריק- יום קודם הדייב מאסטר איבד את שלו, ואני השאלתי לו את הנקניק שלי. חוקי מרפי הדפוקים.

בקיצור, עלינו למעלה, כל הסירות בכלל עוגנות בצידו הדרומי של אלפינסטון ואנחנו נסחפים מהפינה הצפונית לכוון מזרח- מתרחקים במהירות. במקום נקניק שלפנו את הסנפירים (הוורודים!
) של הבאדי ונפנפנו בהם גבוה כדי למשוך תשומת לב. אחרי כמה דקות (שאשכרה הרגישו נצח, במיוחד למי שראה כמה ימים קודם את הסרט open water
) איזה סירת גומי הבחינה בנו, נאספנו ונלקחנו לסירה שלנו.

האמת, די מפחיד. היו לא מעט מקרים של צוללים שנעלמו בנסיבות דומות באותו האזור ממש.

מאז, אנחנו לוקחים לכל ספארי שני נקניקים ספייר (אחד איתנו בצלילה ואחד בסירה- למקרה שלמישהו הולך לאיבוד), סנפיר אחד צבעוני (במקרה שלי צהוב, כי אני אוהד בית"ר
), משרוקית וכו'.

יש לא מעט מקומות בעולם שצוללים עם זרמים חזקים, אני רואה צוללים בלי אמצעי סימון- סומכים על זה שלמוביל הצלילה יהיה
 

חי בר

New member
בהחלט, והייתי מוסיף שסנפיר הוא בראש ובראשונה אביזר בטיחות

יש משום מה נטייה להתייחס לסנפירים יותר בתור אביזר אופנתי או לחפש דגמים רכים "יותר קלים לטילוף" ובעקרון זה בסדר כל עוד הכל מתנהל על מי מנוחות- אבל בפעם היחידה והקובעת שאולי צוללן יזדקק להם עדיף שיהיו לו סנפירים חזקים ולא כל המצועצעים האלה שמתקפלים כמו עלה נידף ברוח.

בדומה לויכוחים אם עדיף אייפון או מכשיר אנדרואיד אפשר להתווכח עד אין קץ על איזה סנפירים הכי טובים, ואולי הם לא תומכי חיים מסדר ראשון (כמו וסת, למשל), אבל במקרים כמו שתיארתי (או בחילוץ צוללן אחר אל החוף) בהחלט יש להם חשיבות בטיחותית.

אמל"ק: לצלול עם ג'טפינס או דומיהם, לא עם צעצועים עם כל מיני "אבזמי שחרור מהיר ארגונומיים" בלה בלה בלה


ואם כבר מדברים על ציוד בטיחות, הפרסומת הזאת ישנה מאוד אבל לא נס ליחה למי שנתקל ב-BSOD (לצעירים בינינו שלא ראו מסך כחול מימהם נא לא להתבלבל עם BDS זה משהו אחר
)

https://www.youtube.com/watch?v=eNqPTOb31S8
 
למעלה