אספקת אוויר בחירום

ספוקי

New member
כמה הערות:

1. אתה מחבר את המיכל הקטן למיכל הראשי באמצעות באנד נירוסטה. זה יעיל כאשר מדובר על מיכל פרטי שלך, אבל לצוללים ששוכרים מיכל ממועדון הדבר יצריך התעסקות מיותרת.

2. האם בקונפיגורציה הזו אתה יכול לפתוח את ברז המיכל הקטן? עדיף לצלול עם המיכל סגור ולפתוח אותו בעת הצורך כדי למנוע מצב שבמצב חירום אתה מגלה שהיתה דליפה והמיכל ריק.

3. עד כמה שאני מצליח לראות בתמונה שתי הדרגות הראשונות (הדרגה הראשית של מיכל הגב והדרגה של המיכל גיבוי) הן זהות ולשתיהן יש שאקל איבטוח (לא ממש ברור לי למה בקונפגורציה ספורטיבית-סטנדרטית זקוקים לשאקל אבל קטונתי....). בכל מקרה הדימיון בין הדרגות השניות עלול לגרום לבילבול. למשל להתחיל את הצלילה על המיכל גיבוי וכמה דקות לתוך הצלילה לגלות שאין לך אוויר.

4. עוד מקום לבילבול זה שני מדי הלחץ. נכון שבמקרה הנ"ל מדובר על מדים שונים, אבל ב-30 מטר עם מעט שיכרון והרבה לחץ של מקרה חירום מאוד קל להתבלבל ביניהם. אני לא בטוח שבכלל צריך מד לחץ בשביל המיכל הקטן, או לפחות להסתפק במד לחץ כפתור על גבי הדרגה הראשונה: לפני הצלילה בודקים שהמיכל מלא. כאמור שומרים את המיכל סגור במהלך הצלילה. במידה ויש מצב חירום שמצדיק שימוש במיכל אז פותחים את המיכל ומיד מתחילים עלייה. בסך הכל מדובר על צלילה ספורטיבית, ללא חניות דקומפרסיה וכנראה גם ללא חניית בטיחות. כמות האוויר במיכל היא לא באמת חשובה. ובכל מקרה במצב חירום אתה נצמד לבאדי כך שבמידה ואתה כן מגיע למצב של גמר אוויר במיכל הקטן יש לך את האוקטופוס של הבאדי.

5. אני מאמין שאם אתה רוצה מיכל גיבוי, עדיף לקחת מיכל תלוי על טבעות ה-D (כרגע עזוב את הדיון אם הוא צריך להיות 2 ליטר או 5.7 ליטר). מעבר ליתרונות הברורים של מיכל שכזה, אתה גם יכול לתת אותו לבן הזוג במידה והוא נתקל במצב של גמר-אוויר.
 

giladshay

New member
כמה תשובות בהתאמה (ותודה על ההערות)

1. מסכים, זה פתרון עבורי ולא פתרון למישהו שמשכיר מיכל ממועדון. רציתי לדבר על חשיבות מיכל ספאר בעת חירום.
2. כן
אני אישית- סוגר את המיכל בעת הצלילה רגילה.
3. צודק, אך כפי שרשמתי שזאת לא הקונפיגורציה הראשונה ולא האחרונה ובינתיים (יום אחרי שפרסמתי את השרשור)- אכן החלפתי בין הוסת חירום לבין האוקטופוס.
4. אישית אעדיף לדעת מה מצב האוויר שנשאר במיכל החירום בכול רגע. את מדי הלחץ אמנם שמתי אחד ליד השני, השמאלי מורה על כמות האוויר במיכל השמאלי (ספאר/חירום) והימני מורה על כמות האוויר במיכל הימני (ראשי). עדיין אציין שאני משנה כול הזמן מיקומים, לומד וכו'...
5. בהחלט אפשרי ואכן זהו מיקומו של מיכל פוני בקונפיגורציה טכנית. זהו גם פתרון פנטאסטי למי שלוקח מיכל מועדון. לי אישית- לא מתאים. יש לי מצלמה. דרך אגב בקונפיגורציה שלי ואם כ"כ רוצים שמיכל חירום יתאים לבן זוג (למרות שזה בפירוש לא תפקידו)- אפשר לחבר צינור ארוך לחירום.

תשובות לאיזי:
לי יש מיכל 2 ליטר שדחוס ל- 200 אט', כלומר יש לי 400 ליטר אספקת חירום. אני מניח שזה משנה טיפה את התמונה
. לגבי מצב של Free Flow- ספוקי כבר התייחס לכך ועניתי לו.
 

e zi

New member
מיכל "6" תלוי מקדימה על שני טבעות D לא מפריע למצלמה..

אני מעדיף להימנע מקומבינות. יש נוהג איך להחזיק מיכל נוסף. ד"א, גם 2 מכלי "12" תלויים מקדימה לא מפריעים למצלמה:

 

שיח סלימאן

Well-known member
מנהל
מיכל "6" שתלוי מקדימה מאד מפריע למצלמה

יותר מדוייק הוא לא מפריע למצלמה כמו שהוא מפריע לצולל שמצוייד גם במצלמה.
&nbsp
אני אישית סבור שבצלילה ספורטיבית שאינה צלילת סולו ואשר אינה חורגת ממגבלות הNDL מקור אויר נוסף הוא יתירות מסורבלת ומיותרת.
 

e zi

New member
אני אישית סבור, שכל צלילה ספורטיבית יש להתייחס אליה כ-סולו,

או לכל הפחות כל צלילה ספורטיבית שהיא צלילת עומק. כי אין לסמוך ב-100%, שהבאדי יהיה שם בשבילך בכל תקלה אם בכלל ואם בזמן*, מאינספור סיבות (כי הוא עסוק בלצלם איזה אלמוג 60 מטר Away והוא בכלל לא ער שקרתה אצלך תקלה, וגם אם לקח לו כמה שניות להבין ועד שהוא יגיע אולי כבר יהיה מאוחר מידי, או שאבד הקשר עין איתו לחלוטין: "מאוחר מידי" כולל כתוצאה מתגובת פאניקה, כי אין לך אמצעים להתמודד עם התקלה). ו- When The Shit Hit The Fan, עדיף שיהיו לצולל כל האמצעים עליו לחלץ את עצמו.

---
* אם הבאדי יהיה בזמן, יהיה נחמד מאוד ואולי אפילו מועיל (גם לא בטוח). אני אישית נתקלתי בבאדים ששמו-לב, שהיו בעולמם, ושהיו לפעמים כך ולפעמים אחרת.
 

giladshay

New member
e zi אין פה נק' חיתוך ברורה מה טוב יותר ו

ומה טוב פחות. מה שמתאים לך- לא חייב להתאים לשייח, ולבע"ן בכלל יש שיטה אחרת לגמרי. בסופו של דבר אני מאמין שמיכל ספאר, אינו משהו מיותר שאפשר להגיד- וואלה, מי צריך את זה, כי אף פעם אי אפשר לדעת מתי באמת תצטרך אותו. איך לסדר אותו ומה יהיה גודלו- כ"א ושיקולו הוא. ד"א, צירפתי תמונה של הקונפיגורציה היום בדחיסה.

 

שיח סלימאן

Well-known member
מנהל
יכול להיות שאתה צודק אבל

אשמח לקבל מראי מקום לתיעוד של תאונות שהיו יכולות להימנע אם הצולל היה מצוייד במיכל נוסף.

בעקרון יכול ליפול באזור גם מטאור ועדיין לא הייתי ממליץ לצוללים להצטייד ליתר ביטחון בשכפ"צ וכפל"ד.
 

e zi

New member
מראה מקום:

1) השתלשלות העיניינים בתקלה שדווחה, רק בשבוע שעבר, בפורום כאן:
תאונת צלילה – הצד השני: "עם תחילת החזרה שמרתי עדיין על קור רוח, וזאת למרות כשאנחנו בעומק של סביב 50 מ' וזמן החנייה מגיע ל-20 דקות ויותר! אך בשלב הזה החל הגז שבמיכל שלי הולך ונגמר וכבר מגיע ל 50-60 אטמ' בלבד – וזאת בעומק של 40 מ' + עם חנייה נדרשת של 25 דקות! כעת כבר הבנתי כי הצלילה השתבשה לחלוטין וכי יהיה עלי לעלות בכחול."

אני מעריך, שמיכל "6" (או "12") נוסף, על כל אחד מ-2 מהצוללים, היה משנה את סדר הפעולות שננקט ואת סף הסטרס הנפשי באותם הרגעים, וסיכוי טוב-מאוד, שהצלילה הייתה מסתיימת בשלום.

2) תקלה בדרגה ראשונה, שגורמת לפריקת המיכל דרך הדרגות השניות.

3) או בשורה התחתונה: כל תאונה, שמעורב בה גמר-אוויר

---
אני סבור, ש- 1-3 צפויים יותר מפגיעת מטאור.
 

שיח סלימאן

Well-known member
מנהל
דוגמה א' לא רלוונטית

מדובר בצלילה המוגדרת כצלילה טכנית כלומר צלילה שחורגת מהעומק וממגבלות הNDL של צלילה ספורטיבית בה אנו דנים (זה שהם לא לקחו מיכלים נוספים זה סיפור אחר).

לגבי 2 ו3 יש לך דוגמאות כלומר תחקירי תאונה המאששים את התזה שמיכל נוסף זה מה שהיה מציל את המצב או שמדובר בתאוריה לא בדוקה ?
 

e zi

New member
דוגמה א' רלוונטית מאוד. הצלילה הוגדרה ספורטיבית / NDL,

ובעקבות תקלה, גלשה לצלילה עם חניות דקו'. בפועל, הצוללים התכוננו - מכל הבחינות - לצלילת עומק *ספורטיבית*, ולכן חשבו, שמכיוון שלא עומד ליפול אסטרואיד, אין צורך בשכפ"צ ובקפל"ד, ולכן גם אין צורך במיכל נוסף.

לגבי ב') + ג') לא צריך להיות תחקירן, כדי להבין, שמיכל נוסף פותר מצב של גמר אוויר (מבלי להזדקק לבאדי שיושיע), ושגמר אוויר, בייחוד בעומק, הוא פוטנציאל משמעותי לתאונת צלילה.
 

Yoavl123

New member
דוגמא 2 (בערך)

צלילה מסירה, צולל שהשתמש בדרגה שנייה עם swivel ב40 מטר הציר נשבר והאויר מתחיל לזרום חופשי מהדרגה הראשונה. באותו מקרה הצולל עלה על האוקטופוס של הבאדי.
 

רבנצרן

New member
דעתי האישית:

ראשית לגבי הצלילה: הצלילה תוכננה כצלילה ספורטיבית למהדרין ללא כוונה לחרוג מה NDL או מהעומק המותר - כפי שאיזי אמר. אמנם הדברים השתבשו אבל shit happens
.
ולגבי כל הדיון: דעתי האישית היא כי בצלילה ספורטיבית רגילה אין כל צורך לקחת כל מקור אויר נוסף. אם יש מיכל גיבוי קטן בסגנון של spare air - נהדר
, אבל אם אין זה גם לא נורא. במקרה המקסימלי, ואם מדובר בצלילה שמתוכננת להיות ארוכה או צלילת עומק (נניח סביב 30 מ') - אפשר לקחת מיכל 15 או אפילו 18. כמובן שאם מדובר בצלילה שהיא הרבה יותר מורכבת או שחורגת מההגדרה הספורטיבית הסטנדרטית אז יש לשקול לקחת פוני, אבל רוב הצלילות הספורטיביות הרגילות אינן כאלה
(ושוב - לגבי הצלילה שלי: זהו מקרה אחר שעוד נלמד). אמנם יש צוללים שמבחינתם כל צלילה היא חצי טכנית וזה כולל שני מיכלים וציוד נלווה (מאזן פרפר/טכני אמרתי?) - אבל יש עדיין הרבה צוללים (לעניות דעתי הרוב הגדול!) שצוללים עם ציוד סטנדרטי - מיכל אחד עם מאזו אפודה סטנדרטי ואפילו, רחמנא ליצלן - יש כאלה שעדיין צוללים עם אויר רגיל ולא עם ניטרוקס
.
 
לא יודע מה אתכם , אבל לי יש מיכלצ'יק 850CC

תלוי עם 2 קרבינות מתחת לבית השחי .
באופן קבוע הוא סגור , דחוס ב 200 אטמ .
בזמן הצורך הוא ידע לתת לי 6 דקות
נשימה ראשונה ב 30 מטר, עליה ל 20 , עוד 2 נשימות .
עליה ל 6 מטר וביצוע חניית בטיחות .
המיכל בדרך כלל סגור , והפתיחה שלו קלה ביותר וזמינה בשעת חירום..
ה 160 ליטר שלו מחושבים לתת לי את ה 5 דקות עד ליציאה מהמים .
 
שלי שלי ורק שלי

רכשתי במיטב כספי מיכל של 850CC
הוספתי לו שיפצור לריתם על המאזן
ווסת דרגה ראשונה + שניה + שעון מאובטחים ע"י באנג'י
הדבר הזה יודע לתת לי 0.850X200= 170 ליטר
לדעתי זה יצליח לתת לי כ 5 דקות יציאה ,בהתחשב שעובדה שכמו שאני לוקח את זה לשימוש, ישר מטלף ל 20 מטר , ואחרי נשימה נוספת עולה לגובה תחנת הבטיחות .
עקרונית , לא נוהג להכנס לדקו בלי סיבה אמיתית
 

e zi

New member
הצעה: תקפיד לשמר לחץ בצנרת אחרת יכנסו מים אל תוך הוסתים

במוקדם או במאוחר
 
למעלה