שיעור בצילום בעזרת תאורת אור יום

ran refael

New member
שיעור בצילום בעזרת תאורת אור יום

שיעור זה נכתב לכל אותם חובבי צילום שרוצים להוציא תמונות איכותיות ומקצועיות יותר בעזרת מצלמתם הפשוטה הפעם לא אתיחס בכלליות על נושא התאורה, קומפוזיציה מדידת אור וכד' כפי שכבר עשינו בשיעורים קודמים (לכל מי שפספס, שיכנס לטאגליינס ויקרא) השיעור הפעם נכתב ספציפית לסוג תאורה מאוד אהוב עלי, תאורה מוצלת באור יום הרבה לקוחות שמגיעים אלי לצילומי דיוקנאות, וצילומי דוגמנות, נדהמים מהדרך הפשוטה בה אני משתמש באור מאז שאני זוכר את עצמי עם מצלמה, המטרה הייתה תמיד לצלם בדרך הפשוטה ביותר ולהוציא את המקסימום מכל תמונה אני אלמד אתכם כיצד לעשות זאת עם אור מוצל. בינתיים לא אתיחס לרפלקטורים, פלאשים וכד' הרבה צלמים לפעמים עושים טעויות בשימוש באור יום כאשר הם מנסים להאבק עם אור השמש הרבה גורמים משפיעים על אור היום, בין אם זה העונה, השעה והאקלים באותה מדינה. הדרך הנוחה ביותר להוציא תוצאות כמעט בכל שעה שבה יש שמש בחוץ, היא שימוש בצל אני לא אכנס לחוקים פיזיקלים כיצד פועלים קרני השמש אך כל מה שצריך לזכור הוא שהגוונים שיש באור מוצל הם חמים יותר ומחמיאים יותר לגוון העור מהגוונים שיש באור שמש ישירה נתחיל בהעמדת המצולם - כאשר אני מעמיד את המצולם באור מוצל, אני תמיד בודק סימני הצללות על הפנים ועל הגוף, במידה והשמש הצליחה לחדור ולגעת במצולם, רצוי לכוון אותו יותר לכיוון מקור הצל כך שיהיה מוצל לגמרי מראש ועד כף רגל שימו לב לעיניים של אותה בחורה קרנית העין (השחור שבאמצע) נסגר כמעט לחלוטין ונותן לנו דגש על צבע העין, במידה והעיניים של המצולם בהירות תוכלו להבליט זאת בעזרת האור המוצל, בניגוד מוחלט לשימוש בפלאש שמרחיב את הקרנית ולפעמים גם יוצר תוצאה לא רצויה של עיניים אדומות. הדבר הנוסף שנוכל לראות בעיניים היא השקיפות שמקבלת רישתית העין, כך שאנו יכולים לראות בבירור כל פרט קטן (דבר מדהים שכדאי להדגיש בכל צילומי הדיוקנאות) נמשיך מכאן לנתוני המצלמה - כיוון ה W.B - ברוב המצלמות הדיגיטליות ישנה אופציה לכוון את ה WB לתאורת צל, תזהו את האופציה הזו ע"י הציור של השמש מעל הבית (לפי מצלמות קנון) כאשר אני מעוניין ליצור תוצאה של צילום מקצועי, הדגש הבסיסי ביותר הוא העומק ותחושת התלת מימדיות בצילום את זאת אני יוצר בפשטות בעזרת שימוש בעדשה עם אורך מוקד ארוך (בין 70-150 ממ') בצירוף צמצם פתוח למקסימום (עד כמה שהעדשה או המצלמה מאפשרת לכם) את מהירות התריס אני קובע ידנית לפי מדידת האור שעליה אסביר מאוחר יותר. מדוע אני משתמש באורך מוקד ארוך וצמצם פתוח? מצב זה יוצר לי עומק שדה מאוד רדוד (הכוונה לרקע מטושטש מאוד) ובכך אני מבודד את הרקע מהדמות, במקרה שכאן, הרקע מאחור הם אביזרי הסטודיו שעל שימושם אני ארחיב במאמר אחר. מה קורה כשאין לי מספיק אור לצילום? (משמע, מהירות התריס נמוכה מ 1/90 דבר שיכול ליצור תמונה מטושטשת ולא חדה) כאשר אתם שמים לב שמהירות התריס שלכם עם שימוש בצמצם הפתוח ביותר במצלמה יורדת מתחת ל 1/90 יש 2 פתרונות פשוטים. א. להעלות את מס' ה ISO ולבדוק שוב את מדידת האור, כאן חשוב לא להעלות מעל ל 400 ISO אחרת יווצר לכם רעש דיגיטלי לא רצוי. ב. להניח את המצלמה על חצובה, או על משטח יציב כלשהו (רצוי במקרה הזה להשתמש גם בטיימר האוטו' של המצלמה או במחשף גמיש במידה ויש כל זאת על מנת להוציא את החדות הגבוהה שניתן) כעת לגבי מדידת האור - מדידת האור המדוייקת ביותר שלנו תהיה בעזרת לוח כרטיס אפור שממוקם קרוב לפני המצולם (ניתן לקרוא על לוח אפור בטאגליינס) אך מכיוון שאף אחד לא סוחב איתו לוח אפור בכיס רצוי למדוד את האור מחלק מסויים בפנים של המצולם, לדוגמא, הלחי או המצח כאשר אתם מקרבים את המצלמה למרחק של כחצי מטר מהפנים של המצולם * יש לכוון תחילה את מדידת האור של המצלמה למדידה נקודתית! במצלמות של קנון, סימון המדידה הנקודתית נראה כעיגול בתוך עיגול קטן. טיפ- כאשר מודדים אור מדמות עם עור שזוף עד כהה, מומלץ להוסיף צמצם עד 2 צמצמים ממהירות התריס (ז"א להגדיל את מהירות התריס בצמצם עד 2 תלוי בדרגת כהות העור) במקרה ועור הפנים בהיר נעשה את הפעולה ההפוכה ונקטין את מהירות התריס בצמצם עד 2 צמצמים, שוב תלוי עד כמה הוא בהיר. כעת לאחר שמדדנו את האור מאזור הפנים וכיוונו את המצלמה - מהירות תריס מעל 1/90 , צמצם פתוח למקסימום, עדשה באורך מוקד ארוך ואסא נמוך כמה שניתן. אנחנו מוכנים לצילום הפורטרט אנחנו כמעט מוכנים לצלם יש לזכור כמה דברים פשוטים על מנת שנוכל לקבל תוצאות מרשימות. 1. לוודא שהרקע אכן רחוק יחסית מהמצולם, במידה וצילמנו אדם נשען על קיר, איבדנו את כל אפקט העומק 2. לוודא תמיד שאין צלליות או נקודות אור מהשמש שנופלות על המצולם 3. לוודא שהשמש לא מסנוורת אף אחד מהצדדים, לא את המצלמה ולא את המצולם 4. העדשה גם כן צריכה להיות מוצלת! בדיוק כמו המצולם, ניתן להשתמש במגן שמש לעדשה במידה ואתם עומדים תחת השמש. בהצלחה :) המאמר נכתב ע"י צלם האופנה רן רפאל, אין לעשות שימוש במאמר מחוץ לגבולות הפורום.
 

ron14

New member
תודה רבה על המאמר

כל הכבוד , על הזמן שהשקעת והרצון לחלוק עם קוראי הפורם את הידע שלך. שאלה לגבי צורת מדידת האור. צורת הסימון של עיגול בתוך עיגול נקראת ב 350D ( ואני מקווה שיש אחידות בכל מצלמות הקנון ) , על פי החוברת (בעברית) - מדידה משוקללת. אשר מיועדת לשמוש כאשר הרקע מואר. אחרי קליטת נתוני מיקום הנושא המרכזי , הבהירות, הרקע ותאורה על הנושא . המצלמה קובעת את החשיפה. צורת סימון של המסגרת בלבד, ללא אף סימון של עיגול. נקראת מדידה נקודתית. בשיטה זו המדידה מתבצעת למרכז התמונה. האמת היא כשאני חושב על אופי הסימון , נראה שיש טעות בחוברת. הגיוני יותר שעגול בתוך עגול הוא סימול של מדידה נקודתית וללא סימון כלל הוא צריך להיות הסמל של מדידה משוקלת
 
לעניין הסמלים:

ריבוע ללא כל סימון בתוכו = מדידה משוכללת למרכז.לא חלקית,אלא על כל הפריים,עם עדיפות למרכז. עיגול קטן,ריק,בתוך המסגרת = המדידה החלקית.לשים לב,כי ברירת המחדל של המצלמה היא מנקודת הפוקוס המרכזית.יש דגמים שניתן בפונקציות משתמש לשנות לנקודת פוקוס אחרת. כל הפריים מסומן = מדידת תבנית,מכל חלקי הפריים,באופן ממוצע. *המדידה האחרונה היא המדידה שבדרך כלל מובילה להכי הרבה טעויות בחשיפה,מצד אחד, מצד שני - היא גם זו שלרוב נמצאת בברירת המחדל האוטומטית של המצלמה - מצד שני.
 

masterboy

New member
אם יורשה לי להוסיף

צריך לזכור שככול שמקור האור גדול יותר ככה האור יהיה רך יותר. אם הייתי יכולים לעמוד ליד השמש היא הייתה נותנת לנו תאורה ממש רכה. הבעיה היא שאם אנחנו מצלמים מכדור הארץ אז השמש היא רק נקודה קטנה בשמיים(היא יותר קטנה ממה שנדמה לנו בגלל שאם מסתכלים עליה בעין חשופה הסינוור מגדיל אותה ואם מסתכלים עליה בשקיעה הזווית שלה מגדילה אותה בגלל האטמוספירה). בגלל שהשתמש היא נקודה האור שיוצא ממנה הוא קשה משמע הצללים הם צללים כהים מאוד והמעבר בין צל לאור הוא מאוד פתאומי ולא מדורג. אם למישהו אין מושג על מה אני מדבר שישים את היד שלו ליד המנורה שיש לו עכשיו בחדר ושיסתכל על הקיר ויראה את הצל, הצל שאתם רואים עכשיו זה צל רך. אם תקרבו את היד לקיר(מרחק של כמה סנטימטרים) פתאום תראו צל קשה וזה בדיוק הצל שאנחנו לא רוצים בדרך כלל בתמונות. שימו לב שכל השיטות לפיזור פלאש לוקחות את הפלאש ומפזרות אותו על שטח גדול יותר. למשל, שמכוונים פלאש חיצוני לתיקרה הוא פתאום הופך להיות למקור אור ענקי. כל הכבוד רן ותמונה מקסימה.
 

geostant

New member
אפשר לפתור את הבעיה הזאת

אפשר לקרב את כד"א לשמש או לפרוס דפיוזר ענק בנינו לשמש (נראה לי עדיף, יהיה יותר קריר אצלינו בכוכב
)
 
תרשה לי לחלוק על המשפט הראשון שלך

ואם מקור האור היה מראה בגודל של 4 מטר על 4 מטר, שקרני השמש היו מוחזרות ממנה, גם אז האור היה רך ? יש הבדל בין מרחק הדמות ממקור האור לגודל מקור האור. מראה לעניות דעתי היא שוות ערך לפנס. בהחלט ניתן להגיד שאור רך תלוי במשטח ממנו מוחזר האור או שהאור עובר דרכו. וזה מוביל אותי לעניין השני שזאת האטמוספירה. אני לא הייתי מגדיר את האטמוספירה כדיפיוזר....
אולי סוג של ג'לטין אחר. עדיין ביום שמש הצללים מאוד ברורים. עננים ואובך הייתי מגדיר כדיפיוזר. אם לזה התכוונת, אז יופי.
 

geostant

New member
עננים הם דפיוזר מעולה

ברור שהחומר שמשמש כרפלקטור הוא מאוד חשוב רפלקטור תוצרת בית שעשוי מרדיד אלומניום לעומת אותו תוצרת בית רק מהסדין הלבן של המיטה יעשו עבודה שונה לגמרי
 

New member
תיקון קטן

ראשית כל, מאמר מצויין. אהבתי. רק רוצה לתקן תיקון קטן: ה"שחור הקטן" שבעין נקרא בעברית אישון ובאנגלית Pupil. הקרנית (Cornea) היא למעשה החלק החיצוני השקוף של העין שמכסה את האזור הצבוע שנקרא בעברית קשתית או באנגלית Iris (אותה מילה כמו צמצם). עוד מונחים בתחום האנטומיה של העין הנוטים להתבלבל בינהם הם: רישתית (Retina) - האזור הפנימי האחורי של העין שאחראי על קליטת האור והפיכתו למידע עצבי (למעשה ה"חיישן" של העין האנושית). לובן העין(Sclera)- ה"לבן" של העין שמקיף את הקרנית ולמעשה בנוי באופן דומה לקרנית רק בצבע לבן. ושוב תודה על המאמר וסליחה על הקטנוניות של התיקונים. אבירם נ"ב לרוב אלה פה שלא מכירים אותי. כתבתי פה לפני כמה עידנים וחזרתי לקרוא לאחרונה שמח לחזור גם להשתתף.
 

ran refael

New member
תודה, אין לך מושג כמה הסתבכתי עם זה

חיכיתי שמשהו יתקן את הטעות הזו
 
וואו, תודה גם על שיעור מס' 2.

איזה כיף פה. תודה תודה תודה, יש לי שאלות, אני אעיין בחומר שוב ואשאל אותם. שרון
 

z2s3

New member
תודה ! ../images/Emo13.gif באמת מאוד יעיל ומעשי .

שאלה שלא הבנתי - אתה מודד אור חצי מטר מהפנים , ונועל חשיפה ?...סליחה על הבורות , אבל ללא נעילת חשיפה , איך אתה משמר את נתוני המדידה ? הרי אח'כ אתה מתרחק ומתאים צמצם , מהירות , זום ושאר הירקות שמשנים את החשיפה , ואת המדידה שביצעת .... בקיצור - האם אתה נועל חשיפה ? ואם לא , איך אתה מקבע את נתוני המדידה שלך ?
 

ran refael

New member
הדרך הקלה שאני מכיר למדידת אור

כוון את המצלמה על AV (עדיפות לצמצם) מדוד את החשיפה מהפנים עם הצמצם הכי פתוח לאחר מכן עבור ל menual וקבע את הנתונים שהתקבלו
 
רק צריך לקחת בחשבון

שבמידה ומצלמים בעדשת זום שאינה בעלת צמצם אחיד לכל האורך, בביצוע זום עד הסוף (עדשה ארוכת מוקד) קריאת הצמצם במצב פתוח לא תהיה כמו קריאת הצמצם במצב של עדשה קצרת מוקד. לכן עדשה , למשל 70-300 עם 3.5-5.6 צמצם, תתן מדידה של 3.5 במצב עדשה רחבה ואילו 5.6 במצב עדשה צרה. מעבר למצב ידני ושינוי אורך מוקד, "יחרבש" את כל המדידה...
ואת האפקט של צמצם פתוח.
 
למעלה