שעור בנושא Desaturation

Nat King Cole

New member
שעור בנושא Desaturation

ובעברית - הפיכת צילום מצבעוני לבין 2 צבעים לאחרונה נשאלתי קצת בנושא גיוונים וצביעות. הגיעה השעה לעשות קצת סדר ולפרט. השעור יורכב משני חלקים: חלק א' - הצד האומנותי חלק ב' - הצד הטכני
 

Nat King Cole

New member
חלק א - הצד האומנותי

מבחינה מילולית אני מתייחס לאותם תהליכים הניתנים לביצוע גם בהדפסות על ניר: הכוונה לתהליך הגיוון. ובאנגלית toning, בהדפסת ש"ל על ניר יש שני צבעים, שחור וצבע הרקע (הניר, הלבן בד"כ) גיוון משמעו לשנות את צבע ההדפסה לצבע אחר כמו כחול או ספיה (עליהם אפרט) צביעה colouring משמעה לשנות את צבע הרקע לצבע אחר. מדובר באפקטים שונים: ב"אסכולה הישנה" גיוון היה מושג ע"י הטבלת ההדפס באמבט מגוון (מיני תחמוצות שונות). היתרון בעידן הדיגיטלי שאפשר לשמור את הצילום המקורי וכמובן להתרחק מהמסת חומרים מבוססי ברזל (גיוון כחול) ופוטסיום (ספיה) הלא חביבים ביותר. צביעה מתבצעת ע"י הטבלת ההדפס באמבט המכיל צבע בגדים או צבע מאכל. שוב, בעידן הדיגיטלי יש יותר אפשרויות לשליטה בתוצאה וגם שמירה על הגרסה המקורית.
 

Nat King Cole

New member
חלק א המשך

באופן כללי מומלץ תמיד לצלם צילום בכל הצבעים (ולא להשתמש ביכולות של המצלמות לעבור לצבע יחיד) תמיד ניתן לעבור לצבע יחיד (הכיוון ההפוך בלתי אפשרי) צילום בצבע אחד (ש"ל כדוגמה) נותן תפיסה שונה לצילום כולו, מדחיק אלמנטים המעמיסים על הצילום. נפוץ לפעמים בצילום דוקומנטרי ועירוני. הגיוון התחיל מאלמנט לשמור על הצילומים (הצבע השחור היה דוהה) וצביעתו לחום-ספיה השאירה אותו יציב לאורך השנים. אחד מהרעיונות של גיוון ספיה הוא וינטאז' - "לוק" ישן לצילום. הצילום מקבל אווירה חמה משתלב טוב עם צבע אדמה, בתים, עור הגוף. גיוון כחול נותן אווירה קרה לצילום משתלב היטב עם ים, עור הגוף/ עירום, עיניים, "בלוז" - כמו הסגנון המוזיקלי קר ומנוכר/ אפל.
 

Nat King Cole

New member
דוגמאות לגיווני ספיה

באדיבות לימור Operation Ivy תודה
 

ejikipod

New member
זה אמנם בגוון של ספיה

אבל זה לא ספיה... ספיה זה הרבה יותר מצבע... (כתבתי תגובה ארוכה עם הסבר קודם... אבל עקב תקלה... היא נעלמה... בכמה מילים, ספיה זה אמנם גוון חום זהב שכזה, אבל בספיה התמונה נראית לגמרי אחרת, החלקים שמטושטשים בצילום רגיל, "שרופים" בספיה... טוב מסובך להסביר... קל להראות...)
 

eylonG

New member
זו לא מיכל במקרה?

בכל מקרה... זאת יופי של דוגמא לגיוון כחול.. אהבתי את התמונה אז, ואוהב גם עכשיו.
 
למעלה