עמית המכשף
New member
שיטה לבחירת תמונות (קצת ארוך)
פירסמתי את זה בבלוג השני שלי בתפוז. התמונה מצורפת לצורך הדגמת עניין הבחירה. הנושא מתקשר לי לדברים שרן וקדמוני ואחרים דיברו עליהם בימים האחרונים. טכניקה אישית שפיתחתי על מנת לבחור תמונות מוצלחות מתוך מאה או 200 צילומים. בשיטה שלי אפשר להגיע גם לבחירת תמונה בודדה מתוך כמות עצומה. השיטה היא בעצם אוסף של טכניקות כאשר כולן ביחד נותנות את הבחירה המיוחדת. אחת הטכניקות מאפשרת גם בחירת תמונה בודדה. את השיטות הללו פיתחתי לאחר מספר שנים בהן הייתי צריך לבחור תמונות מוצלחות לפורום אומנות הצילום וגם לשני בלוגי הצילום שלי. השיטות 1. צפייה וסינון ראשוני בדרך השלילה. תמונות מטושטשות או שעוברות על יותר מדי חוקי צילום נמחקות לאלתר. תמונות שנמצאות בספק נוקטים לפי בית הילל. דהיינו לא מוחקים (לא מייד). 2. צפיה על מסך מלא תמונה אחר תמונה בלי להתעכב יותר מדי. תמונה שמושכת את העין נותנים לה שם עם הסבר מדויק על התמונה. ממשיכים לצפות עד שמסיימים עם כל התמונות. 3. בתיקיית התמונות מעבירים למצב של THUMBNAIL או בעברית "תמונות ממוזערות" ועוברים על התמונות ומחפשים תמונות שנראות יותר טוב גם כשהן במצב ממוזער. בדרך כלל תמונות אלו תהיינה תמונות שיש להם ייחוד של חוק חלוקת הצילום לפי חלק מואר וחלק כהה. תמונות בעלי מסר או תוכן לא יבחרו במצב ממוזער כי אי אפשר להבין אותן. גם כאן תמונות שנבחרות מקבלות שם עם הסבר מפורט בעברית. 4. בחירת תמונות לפי ייחוד שקל לזיהוי. למשל: תמונות שעומדות בחוקי אומנות מסוימים. או תמונות שהייחוד שלהן הוא שצולמו בלילה, תמונות שבהן יש פנים אנושיות, תמונות שיש בהן קרני אור צבעוניות וכו' וכו'. כל קבוצת תמונות והדרישות המיוחדות לה. הדוגמא שעומדת מול עיני כאשר אני מתאר את השיטה הזו היא קבוצת התמונות של צילומי מראת הרכב. חיפשתי תמונות בעלות קרני אור צבעוניות, חיפשתי תמונות של ערב שרואים את אורות המכוניות. חיפשתי תמונות שרואים בהן מכוניות. חיפשתי תמונות שיש בהן עיר ובצורה חדה. והיו עוד מאפיינים שלפיהם ייחדתי את התמונות. החיפוש הוא בעצם אחר ערך מוסף. 5. בחירה ראשונית של קבוצת תמונות מובחרות מתוך התמונות שיש להן שם בעברית לפי סעיפי 1 ו- 2. את התמונות הללו מעתיקים לתיקיה שנקרא לה "המובחרים" ועוברים על שיטות 1 ו- 2 פעם נוספת רק על התמונות הללו ומנסים לראות מי מושכת את העין הכי הרבה. אפשר להחליט בשלב זה לנסות לבחור 3 תמונות מתוך קבוצה של 10. ההנחה שלי היא שמספר התמונות הראשוני היה בסביבות 100. 6. התייעצות עם חברים משפחה וכל מיני מומחים לתמונות. ה"מומחים" יעזרו לבחור את שלושת התמונות מתוך קבוצת עשרת הנבחרים. 7. שמים את עשרת התמונות הנבחרות בתיקיית "התמונות שלי" ומעבירים את שומר המסך למצב של דקה לשומר מסך שלוקח תמונות מתוך תיקיית "התמונות שלי" .דואגים שלא תהיינה שם תמונות אחרות חוץ מהנבחרות ונותנים למסך להיכנס לשומר מסך כדי לבחור. במקום שומר מסך אפשר בIRFANVIEW להעביר למצב דומה ולצפות בהן בשקט במשך כמה זמן כאשר הן חולפות אחת אחר השניה במסך מלא כמו מצגת. מנסים לחשוב איזו תמונה הכי מושכת. 8. במידה ויש לנו כמה מקומות בהם אפשר לפרסם תמונות ויש מקום שבו יש ביקורת פחות קטלנית אפשר לבחור קודם תמונות שיוצגו במקום הזה. למשל בלוג צילום. אפשר לפרסם כמה תמונות נבחרות מתוך העשר (אותן 3) בבלוג הצילום במועדים מתאימים ולחכות לביקורות שיבואו. להוסיף את כמות הביקורות וטיבן להגדרת האיכות המצטברת על התמונות כולל כל הסעיפים הקודמים. 9. אם מדובר בתמונה בודדה מתוך העשר, אותה נבחר כמובן מתוך שלושת התמונות הנבחרות לאחר כל השיטות האחרות. נפעיל את כל השיטות גם על שלושת התמונות הנבחרות כדי לבחור בתמונה האולטימטיבית. 10. זמן הוא גורם בעל משמעות בביצוע סלקציה כזו לצורך בחירה תמונה אולטימטיבית. תמונה שהיום לא משכה אותנו במיוחד עשויה להיראות שונה לגמרי לאחר יום או יומיים של צפייה נוספת. 11. גם את התמונה הבודדה אפשר להעביר מסכת "עינויים" של כל הסעיפים הקודמים ולקבל החלטה סופית רק אחרי כן. 12. שיטה נוספת שמשמשת אותי הרבה היא הגדלת התמונות. בשיטה הזו אני משתמש בעיקר כאשר אין לי הרבה צילומים מוצלחים ואני בהתלבטות רבה על הבודדים הסבירים ומחפש את הערך המוסף. בשלב הבחירה אנחנו מבצעים הגדלה לצורך צפיה על תמונות פוטנציאליות. לעיתים קרובות מתגלה "קרופ" מדהים מתוך תמונה בינונית לחלוטין. במידה וימצא פריים מתוך "קרופ" כזה הרי שבמקום להוריד איכות ורזולוציה לצורך פרסום התמונה, ניתן קודם לבצע את הקרופ ולהביא את התמונה למצב האידיאלי ורק אז להוריד רזולוציה (אם יש עוד צורך). כפי שציינתי בסעיף 3, קבוצת הצילומים שעומדת בבסיס הרשומה הזו היא צילומי מראת הרכב שצילמתי לאחרונה ומן הסתם אמשיך עוד לצלם זמן רב. אני מצלם לאחרונה המון צילומים בשיטת הרצף שיש לי בפוג'י. בשיטה זו אני מצלם עד 40 תמונות במרווחים של 0.2 שניה בין צילום לצילום. כשעוזבים את לחצן הצילום המצלמה בוחרת את חמשת התמונות האחרונות ושומרת אותן. שיטה זו מאפשרת לצלם בעיקר צילומים של תנועה. מוצלחת גם עבור צילומי מראת רכב בנסיעה כמו הצילום המדובר. בשיטה זו אני "מייצר" בקלות 100 צילומים בקטע דרך של רבע שעה שבו אני מצלם לפרקים. מנצל את הבמה הזו כדי לספר (שוב) קצת היסטוריה שקשורה לצילומים שלי ולפורום אומנות הצילום. כמו גם על השיטות שבהן אני נוקט כדי לבחור תמונות לפורום. לפי השיטה הקודמת הייתי מעלה עד 6 צילומים ליום לבלוג הצילום בתפוז בלבד. סופר תגובות (למעט התגובות שלי) ומנהל רישום לכמות תגובות. תמונות שזכו למקסימום תגובות קיבלו אצלי קידום וסיכוי להצגה בפורום. בחירת התמונות לבלוג הצילום נעשתה אומנם בשיטות שתיארתי קודם אבל אין דומה בחירת 6 צילומים כל יום לבחירת 3 תמונות באופן חד פעמי מתוך 100. הווה אומר, התמונות שנבחרו היו על פי מקדם איכות הרבה יותר נמוך וחפוז. לאחר ששקללתי את התמונות שזכו למירב התגובות במהלך יומיים – בחרתי בעצמי (לפי כל השיטות הנקובות להלן) את שלושת התמונות האהובות עלי ביותר. אותן העליתי לפורום. בשיטה החדשה אני מפרסם בפורום לעיתים רחוקות יותר. גם בבלוגי הצילום אני מפרסם לעיתים רחוקות יותר והרבה פחות צילומים. ולא שאני מצלם פחות. להיפך – אני מצלם הרבה יותר ממקודם. בשיטה הנוכחית בכל בלוג צילום אני שם תמונה אחת ליום פלוס מינוס. וכל תמונה בבלוג היא שונה מהבלוג האחר. בפורום אומנות הצילום אני שם תמונה אחת וותיקה שהתפרסמה בבלוגי הצילום וזכתה להצלחה רבה פלוס 2 תמונות חדשות שעדיין לא נראו בשום מקום והן תוצאה של בחירה מדוקדקת לפי כל השיטות שפורטו קודם. סיכום אני מאמין שקיימות עוד שיטות ודרכים לבחירת תמונות. אני חושב שאני בעצמי אגלה עוד שיטות ואשתמש בטכניקות נוספות בעתיד. את מה שכתבתי כאן הגיתי במוחי כבר דיי הרבה זמן ורק לאחרונה הוא קרם עור ורשומות והפך לעצמאי והגיע למצב של חומר לכתיבה. את מה שכתבתי כאן אני מייעד בין היתר גם למבקרי וצלמי בלוגי הצילום וצלמי פורום אומנות הצילום. אני מודע לכך שרבים מהצלמים, בייחוד חסרי הניסיון ביניהם, ממהרים להעלות תמונות לפורום ולא עושים את הסינון הנדרש. לסיבור האוזן אני רוצה לספר שבשנתיים האחרונות צילמתי כ- 30 אלף צילומים והקצב גובר והולך (בייחוד בשיטת צילום רצף התמונות). אני מניח שבקצב הנוכחי אני אצלם בשנתיים הבאות כשישים אלף צילומים. את הצילומים המובחרים שלי אני בוחר מתוך עשרות ומאות צילומים כל פעם. אני מצלם כל יום בין 100 ל- 200 צילומים ומעלה לפורום בקושי 3 תמונות לשבוע. בלוג הצילום בתפוז זוכה לראות תמונה אחת לפחות כל יום ובלוג הצילום בישראבלוג נדחק עקב הגבלת התמונות שם. (נכתב ביום העצמאות)
פירסמתי את זה בבלוג השני שלי בתפוז. התמונה מצורפת לצורך הדגמת עניין הבחירה. הנושא מתקשר לי לדברים שרן וקדמוני ואחרים דיברו עליהם בימים האחרונים. טכניקה אישית שפיתחתי על מנת לבחור תמונות מוצלחות מתוך מאה או 200 צילומים. בשיטה שלי אפשר להגיע גם לבחירת תמונה בודדה מתוך כמות עצומה. השיטה היא בעצם אוסף של טכניקות כאשר כולן ביחד נותנות את הבחירה המיוחדת. אחת הטכניקות מאפשרת גם בחירת תמונה בודדה. את השיטות הללו פיתחתי לאחר מספר שנים בהן הייתי צריך לבחור תמונות מוצלחות לפורום אומנות הצילום וגם לשני בלוגי הצילום שלי. השיטות 1. צפייה וסינון ראשוני בדרך השלילה. תמונות מטושטשות או שעוברות על יותר מדי חוקי צילום נמחקות לאלתר. תמונות שנמצאות בספק נוקטים לפי בית הילל. דהיינו לא מוחקים (לא מייד). 2. צפיה על מסך מלא תמונה אחר תמונה בלי להתעכב יותר מדי. תמונה שמושכת את העין נותנים לה שם עם הסבר מדויק על התמונה. ממשיכים לצפות עד שמסיימים עם כל התמונות. 3. בתיקיית התמונות מעבירים למצב של THUMBNAIL או בעברית "תמונות ממוזערות" ועוברים על התמונות ומחפשים תמונות שנראות יותר טוב גם כשהן במצב ממוזער. בדרך כלל תמונות אלו תהיינה תמונות שיש להם ייחוד של חוק חלוקת הצילום לפי חלק מואר וחלק כהה. תמונות בעלי מסר או תוכן לא יבחרו במצב ממוזער כי אי אפשר להבין אותן. גם כאן תמונות שנבחרות מקבלות שם עם הסבר מפורט בעברית. 4. בחירת תמונות לפי ייחוד שקל לזיהוי. למשל: תמונות שעומדות בחוקי אומנות מסוימים. או תמונות שהייחוד שלהן הוא שצולמו בלילה, תמונות שבהן יש פנים אנושיות, תמונות שיש בהן קרני אור צבעוניות וכו' וכו'. כל קבוצת תמונות והדרישות המיוחדות לה. הדוגמא שעומדת מול עיני כאשר אני מתאר את השיטה הזו היא קבוצת התמונות של צילומי מראת הרכב. חיפשתי תמונות בעלות קרני אור צבעוניות, חיפשתי תמונות של ערב שרואים את אורות המכוניות. חיפשתי תמונות שרואים בהן מכוניות. חיפשתי תמונות שיש בהן עיר ובצורה חדה. והיו עוד מאפיינים שלפיהם ייחדתי את התמונות. החיפוש הוא בעצם אחר ערך מוסף. 5. בחירה ראשונית של קבוצת תמונות מובחרות מתוך התמונות שיש להן שם בעברית לפי סעיפי 1 ו- 2. את התמונות הללו מעתיקים לתיקיה שנקרא לה "המובחרים" ועוברים על שיטות 1 ו- 2 פעם נוספת רק על התמונות הללו ומנסים לראות מי מושכת את העין הכי הרבה. אפשר להחליט בשלב זה לנסות לבחור 3 תמונות מתוך קבוצה של 10. ההנחה שלי היא שמספר התמונות הראשוני היה בסביבות 100. 6. התייעצות עם חברים משפחה וכל מיני מומחים לתמונות. ה"מומחים" יעזרו לבחור את שלושת התמונות מתוך קבוצת עשרת הנבחרים. 7. שמים את עשרת התמונות הנבחרות בתיקיית "התמונות שלי" ומעבירים את שומר המסך למצב של דקה לשומר מסך שלוקח תמונות מתוך תיקיית "התמונות שלי" .דואגים שלא תהיינה שם תמונות אחרות חוץ מהנבחרות ונותנים למסך להיכנס לשומר מסך כדי לבחור. במקום שומר מסך אפשר בIRFANVIEW להעביר למצב דומה ולצפות בהן בשקט במשך כמה זמן כאשר הן חולפות אחת אחר השניה במסך מלא כמו מצגת. מנסים לחשוב איזו תמונה הכי מושכת. 8. במידה ויש לנו כמה מקומות בהם אפשר לפרסם תמונות ויש מקום שבו יש ביקורת פחות קטלנית אפשר לבחור קודם תמונות שיוצגו במקום הזה. למשל בלוג צילום. אפשר לפרסם כמה תמונות נבחרות מתוך העשר (אותן 3) בבלוג הצילום במועדים מתאימים ולחכות לביקורות שיבואו. להוסיף את כמות הביקורות וטיבן להגדרת האיכות המצטברת על התמונות כולל כל הסעיפים הקודמים. 9. אם מדובר בתמונה בודדה מתוך העשר, אותה נבחר כמובן מתוך שלושת התמונות הנבחרות לאחר כל השיטות האחרות. נפעיל את כל השיטות גם על שלושת התמונות הנבחרות כדי לבחור בתמונה האולטימטיבית. 10. זמן הוא גורם בעל משמעות בביצוע סלקציה כזו לצורך בחירה תמונה אולטימטיבית. תמונה שהיום לא משכה אותנו במיוחד עשויה להיראות שונה לגמרי לאחר יום או יומיים של צפייה נוספת. 11. גם את התמונה הבודדה אפשר להעביר מסכת "עינויים" של כל הסעיפים הקודמים ולקבל החלטה סופית רק אחרי כן. 12. שיטה נוספת שמשמשת אותי הרבה היא הגדלת התמונות. בשיטה הזו אני משתמש בעיקר כאשר אין לי הרבה צילומים מוצלחים ואני בהתלבטות רבה על הבודדים הסבירים ומחפש את הערך המוסף. בשלב הבחירה אנחנו מבצעים הגדלה לצורך צפיה על תמונות פוטנציאליות. לעיתים קרובות מתגלה "קרופ" מדהים מתוך תמונה בינונית לחלוטין. במידה וימצא פריים מתוך "קרופ" כזה הרי שבמקום להוריד איכות ורזולוציה לצורך פרסום התמונה, ניתן קודם לבצע את הקרופ ולהביא את התמונה למצב האידיאלי ורק אז להוריד רזולוציה (אם יש עוד צורך). כפי שציינתי בסעיף 3, קבוצת הצילומים שעומדת בבסיס הרשומה הזו היא צילומי מראת הרכב שצילמתי לאחרונה ומן הסתם אמשיך עוד לצלם זמן רב. אני מצלם לאחרונה המון צילומים בשיטת הרצף שיש לי בפוג'י. בשיטה זו אני מצלם עד 40 תמונות במרווחים של 0.2 שניה בין צילום לצילום. כשעוזבים את לחצן הצילום המצלמה בוחרת את חמשת התמונות האחרונות ושומרת אותן. שיטה זו מאפשרת לצלם בעיקר צילומים של תנועה. מוצלחת גם עבור צילומי מראת רכב בנסיעה כמו הצילום המדובר. בשיטה זו אני "מייצר" בקלות 100 צילומים בקטע דרך של רבע שעה שבו אני מצלם לפרקים. מנצל את הבמה הזו כדי לספר (שוב) קצת היסטוריה שקשורה לצילומים שלי ולפורום אומנות הצילום. כמו גם על השיטות שבהן אני נוקט כדי לבחור תמונות לפורום. לפי השיטה הקודמת הייתי מעלה עד 6 צילומים ליום לבלוג הצילום בתפוז בלבד. סופר תגובות (למעט התגובות שלי) ומנהל רישום לכמות תגובות. תמונות שזכו למקסימום תגובות קיבלו אצלי קידום וסיכוי להצגה בפורום. בחירת התמונות לבלוג הצילום נעשתה אומנם בשיטות שתיארתי קודם אבל אין דומה בחירת 6 צילומים כל יום לבחירת 3 תמונות באופן חד פעמי מתוך 100. הווה אומר, התמונות שנבחרו היו על פי מקדם איכות הרבה יותר נמוך וחפוז. לאחר ששקללתי את התמונות שזכו למירב התגובות במהלך יומיים – בחרתי בעצמי (לפי כל השיטות הנקובות להלן) את שלושת התמונות האהובות עלי ביותר. אותן העליתי לפורום. בשיטה החדשה אני מפרסם בפורום לעיתים רחוקות יותר. גם בבלוגי הצילום אני מפרסם לעיתים רחוקות יותר והרבה פחות צילומים. ולא שאני מצלם פחות. להיפך – אני מצלם הרבה יותר ממקודם. בשיטה הנוכחית בכל בלוג צילום אני שם תמונה אחת ליום פלוס מינוס. וכל תמונה בבלוג היא שונה מהבלוג האחר. בפורום אומנות הצילום אני שם תמונה אחת וותיקה שהתפרסמה בבלוגי הצילום וזכתה להצלחה רבה פלוס 2 תמונות חדשות שעדיין לא נראו בשום מקום והן תוצאה של בחירה מדוקדקת לפי כל השיטות שפורטו קודם. סיכום אני מאמין שקיימות עוד שיטות ודרכים לבחירת תמונות. אני חושב שאני בעצמי אגלה עוד שיטות ואשתמש בטכניקות נוספות בעתיד. את מה שכתבתי כאן הגיתי במוחי כבר דיי הרבה זמן ורק לאחרונה הוא קרם עור ורשומות והפך לעצמאי והגיע למצב של חומר לכתיבה. את מה שכתבתי כאן אני מייעד בין היתר גם למבקרי וצלמי בלוגי הצילום וצלמי פורום אומנות הצילום. אני מודע לכך שרבים מהצלמים, בייחוד חסרי הניסיון ביניהם, ממהרים להעלות תמונות לפורום ולא עושים את הסינון הנדרש. לסיבור האוזן אני רוצה לספר שבשנתיים האחרונות צילמתי כ- 30 אלף צילומים והקצב גובר והולך (בייחוד בשיטת צילום רצף התמונות). אני מניח שבקצב הנוכחי אני אצלם בשנתיים הבאות כשישים אלף צילומים. את הצילומים המובחרים שלי אני בוחר מתוך עשרות ומאות צילומים כל פעם. אני מצלם כל יום בין 100 ל- 200 צילומים ומעלה לפורום בקושי 3 תמונות לשבוע. בלוג הצילום בתפוז זוכה לראות תמונה אחת לפחות כל יום ובלוג הצילום בישראבלוג נדחק עקב הגבלת התמונות שם. (נכתב ביום העצמאות)