שעור - The Zone System מבוא

Nat King Cole

New member
The Zone System

לאחר שהמסך מכויל, שימו לב לפלטת גווני האפור הבאה: ערכי החזרת הצבע עלולה להטעות אתכם: הלבן דומה להחזרה של 72% מהחזרה מלאה (ולא ל100% החזרה) כלומר יש לבן בהיר יותר. האפור הבהיר דומה להחזרה של 36% מהחזרה מלאה. האפור הממוצע דומה להחזרה של 18% מהחזרה מלאה. האפור הכהה דומה להחזרה של 9% מהחזרה מלאה. והשחור דומה להחזרה של 4.5% מהחזרה מלאה (ולא 0% החזרה) כלומר יש שחור כהה יותר. העקרון כאן דומה לעקרון צליית סטיק על הגריל: האפור הממוצע מקביל לדרגת מידיום (צליה בינונית) האפור הבהיר דומה לדרגת מידיום-רר (צליה קלה) הלבן דומה לדרגת רר (צליה קלה ביותר) האפור הכהה דומה לדרגת מידיום-וול (צליה חזקה מבינונית) והשחור דומה לדרגת וול-דן (צליה חזקה) אם נעבוד לפי הערכים המדויקים שמד האור נתן (בהנחה שמדדנו לפי אזור אפור 18%) כל גוון בצילום יקבל את הערכים המתאימים לו. אם נשנה את החשיפה (נחזק את החשיפה ב"צמצם") כל גוון יזוז לאזור הבהיר יותר: האפור הממוצע יהפוך לאפור בהיר וכן הלאה. הלבן לפיכך ישרף. אם נשנה את החשיפה (נחזק את החשיפה בשני "צמצמים") כל גוון יזוז שני אזורים: האפור הכהה יהפוך לאפור בהיר וכן הלאה. אם נשנה את החשיפה (נחליש את החשיפה ב"צמצם") כל גוון יזוז לאזור הכהה יותר: הלבן יהפוך לאפור בהיר וכן הלאה. השחור לפיכך יהפוך לחסר פרטים. אם נשנה את החשיפה (נחליש את החשיפה בשני "צמצמים") כל גוון יזוז שני אזורים לכיוון הכהה יותר: האפור הבהיר יהפוך לאפור כהה וכן הלאה. שימו לב שהמילה "צמצם" שקולה לשינוי צמצם או לשינוי במהירות הסגר, על פי חוק הגומלין ההשפעה של שניהם שווה במובן כמות האור. בהמשך הראה מספר צילומים שנעשו בשינויי חשיפה ביחס לצילום מקיסריה ואסביר מה היו ההשפעות על גווני האפור. הסיכום נותן מושג כללי על השיטה ואינו עוסק בכל הפרטים. מקווה שלא חרגתי מידי ועייפתי אתכם.
 

OhFear

New member
תודה רבה! או... Well Done

כל הכבוד אבי. ושאלה: האם ביום חורף שלגי נצלם ב- rare כדי לקבל צילום well done?
 

Nat King Cole

New member
צילום בפיצוי חשיפה שלילי (צמצם אחד)

החשיפה דחפה את הגוונים לכיוון הצללים: הסירות והשביל הגיעו לגוון אפור בהיר. המזח הלא מוצל והים הגיעו לגוון אפור כהה. המזח המוצל הגיע לגוון שחור אך עדין רואים בו פרטים. החשיפה היא: 1/1000 עם f8
 

Nat King Cole

New member
פיצוי חשיפה שלילי של שני צמצמים

הגוונים זזו לכיוון הצללים בשתי מדרגות: הסירות והשביל הגיעו לגוון אפור ממוצע. המזח הלא מוצל הגיע לגוון שחור אך עדין מבחינים בו בפרטים. המזח המוצל הגיע לגוון שחור ולא מבחינים בו בפרטים. החשיפה היא: 1/2000 עם f8
 

Nat King Cole

New member
פיצוי חשיפה חיובי (צמצם אחד)

השינוי הזיז את הגוונים לכיוון המיבהקים: המזח הלא מוצל והים הגיע לגוון אפור בהיר. המזח המוצל הגיע לגוון אפור ממוצע. הסירות והשביל הגיעו לגוון לבן אך עדין רואים בהם פרטים. החשיפה היא: 1/1000 עם f4
 

Nat King Cole

New member
פיצוי חשיפה חיובי של שני צמצמים

הגוונים שוב משכו לכיוון המיבהקים בשתי דרגות: הסירות והשביל הגיעו לגוון לבן וכבר לא ניתן להבחין בפרטים. המזח הלא מוצל הגיע לגוון לבן ואפשר לראות בו פרטים. המזח המוצל הגיע לגוון אפור ממוצע. כיוון שבתמונה יש יותר מיבהקים מצללים הצילום בפיצוי הזה נראה שרוף. החשיפה: 1/1000 עם f3 שזה מספיק קרוב לf2.8
 

Nat King Cole

New member
מסר אחרון

חג פורים שמח לכל חברי הפורום.
ובלי קשר: חזרו לצלם בשחור ולבן! עם הרבה רספקט לאנסל אדאמס. תודה גבר-גבר. (או צלם-צלם) אבי.
 

SteadyHand

New member
ועכשיו - מה בעולם האמיתי?!

ראשית - תודה על ההסבר המפורט, המדויק והנעים - יישר כוח וכה לחי!! ועכשיו שאלה - כאדם (ולא כלב, למשל) המתהלך בעולם ורואה אותו צבעוני - מה עושים עם הצבעים? האם ללמוד בעל פה מטבלת צבעים לאיזה אפור מקביל כל גוון? אולי יש איזה 2-3 כללי אצבע בעניין? הרי גם כשאני מצלם בשחור לבן - אני רואה בצבע דרך העינית. ושוב תודה, מור.
 

Nat King Cole

New member
תודה מור

אני לא חושב שכדאי לתרגם צבעים לגווני אפור זה סוויץ' בראש שמסתכל רק על הקוים והקומפוזיציה, התאורה ומסנן אלמנטים "צעקניים" מידי. אין לי שום דבר נגד צילום צבעוני אבל יש עוד המון מקום לטעמי בצילום בשני צבעים. (עדיף שיוגדר מראש ככזה בזמן הצילום). אפשר לפתוח את הדיון בשאלה לעוד צלמים, לימור Operation Ivy מרבה לצלם בש"ל. מקווה שיהיו עוד תגובות.
 

SteadyHand

New member
התכוונתי שגם כשאני מצלם בש/ל - הנוש

...הנושא עדיין מופיע בצבעים. ואני צריך להחליט איזה ערך של אפור מקביל לצבע של האובייקט החשוב בתמונה שלי. ברם, לאובייקטים השונים גוונים שונים - שלא בהכרח ובאופן אינטואיטיבי מיתרגמים בעין (או במוחו של הצלם) לגווני אפור. מכאן השאלה הפרקטית להחריד: "אם האובייקט החשוב בתמונה שלי הוא טורקיז, כמה צמצמים לפתוח?" מור.
 

Nat King Cole

New member
בשביל זה יש קרטון אפור 18%

של קודאק למשל תמדוד את האור המוחזר ממנו כשהוא ממוקם באזור הנושא. (מייגע אבל עובד) בצילום מהיר יותר עדיף לעבוד בבראקטינג (פלוס מינוס צמצם) בסנאפשוט צריך לאלתר (כדאי למשוך לצללים ולא למיבהקים).
 
כחול עמוק של השמיים ביום בהיר=18%

תשווה יחסית אליו. אותו הדבר ירוק,או אדום(לא בהיר)
 

nishlup ish

New member
אין לי כללי אצבע...

אבל יש כל מיני דברים שכדאי לבדוק לפני שמתחילים לצלם בשחור לבן. למשל לראות איך חלק מהצבעים ייראו בשחור לבן. דוגמא עקרונית: אדום וירוק נחשבים צבעים מנוגדים. צילום של מכונית אדומה על דשא ירוק יראה מאוד בולט וניגודי בצילום צבעוני. מאידך בשחור לבן, האפורים שמייצגים אדום וירוק מאוד קרובים אחד לשני. אותו צילום בשחור לבן יראה חסר ניגודיות לחלוטין והמכונית כמעט תיעלם בצבע הדשא. יש כמובן דוגמאות נוספות. אולי אני אמצא כמה קבצים שמראים זאת טוב יותר (ברוח העבודה המדהימה שעושים כאן אנשים הקומונה...)
 

Nat King Cole

New member
בצילום ש"ל על סרט

אפשר להשתמש בפילטרים מיוחדים להדגשת צבעים: פילטר אדום (מבהיר אדום ומכהה ירוק) פילטר ירוק (מבהיר ירוק ומכהה אדום) גם בצילום הדיגיטלי הדבר אפשרי (על העדשה או בפוטושופ).
 
למעלה