שעור - The Zone System מבוא

Nat King Cole

New member
שעור - The Zone System מבוא

שלום לכולם. לאור ריבוי השאלות בנושא לאחר הפירוט על אנסל אדאמס (אמני הצילום הגדולים- ב"טאגליינס"). החלטתי לכתוב על השיטה שהמציא אדאמס. לשם כך יש לקרוא ראשית את השעור הרביעי של רן רפאל העוסק בתאורה. בהמשך אפרט עוד על שיטות מדידת אור במצלמות היום. ואז אגיע לחלק המענין של הכרות (כללית) עם השיטה. קריאה מהנה לכולם.
 

Nat King Cole

New member
הגוון האפור 18%

כפי שרן תאר ברב המצלמות שבידנו כלי מדידה לזיהוי עוצמת האור הנופל על עצמים במרחב וחוזר אל העדשה והמצלמה. הרעיון הוא למדוד חפצים שהגוון שלהם הוא גוון אפור (18% אפור ליתר דיוק) קיימות מספר דעות בנושא למה נבחר דווקא הצבע הזה ולא אפור באחוז אחר. אחת הסיבות לכך (הגזענית בדיעבד) היא שהצילום הומצא בתחילת המאה ה-19, תקופה בה האדם הלבן ביקש לצלם את עצמו (ואחוז זה הוא מיצוע מוערך של עור האדם הלבן). עד היום אחד מהדגשים של כל סרט או סנסור נקבע ביכולת שלו לשחזר צבעי עור. וטיפ נוסף לאור כך: אפשר להשתמש בכף היד כתחליף לקרטון אפור 18% שחברת קודאק מיצרת. מד האור מתאים את עצמו להוציא על הסרט או הסנסור תוצאות אפורות 18%: אם נמדוד ערך חשיפה על קיר לבן שמחזיר יותר אור משציפינו נקבל תוצאה אפורה 18% (תת חשיפה) אם נמדוד ערך חשיפה על קיר שחור שמחזיר פחות אור משציפינו נקבל תוצאה אפורה 18% (חשיפת יתר) אם נמדוד ערך חשיפה על קרטון/יד/קיר 18% אפור נקבל תוצאה מדויקת אפורה 18% (חשיפה מדויקת)
 

Nat King Cole

New member
שיטות למדידת אור במצלמה

ובאנגלית: Light/Exposure Metering Modes מדידת אור נקודתית (Spot): הרעיון הוא שלא כל משטח המיקוד ישתתף בהערכת כמות האור אלא רק חלק קטן שלו: במצלמות הP&S היכן שהשיטה קיימת מדובר על אזור הAF הרלבנטי או על מרכז משטח המיקוד (ניתן לבחירה) במצלמות רפלקס מדובר על מעגל של 3 מ"מ במרכז המסך שמכיל כ-2% משטח מסך המיקוד. באמצעות מדידת האור הנקודתית אפשר לחפש בפריים החזרי אור מאוביקטים שונים וכך לבחור מה יקבל מדידה נכונה מיבהק או דווקא אזור מוצל. מובן ששאר האלמנטים עלולים "להיפגע" מהמדידה הזו: להישרף או להיות חשוכים מידי. מדידת אור ממוצעת (Matrix or Evaluative) מד האור מבצע מספר בדיקות נקודתיות במשטח המיקוד וממצע בינהן לפי תוכנית שהוכנה במצלמה כדי שכל האזורים יקבלו חשיפה "סבירה" ככל שהצילום קונטרסטי יותר יש סיכוי שהמיצוע ימשוך לשריפת אזור אחד או הצלת מקום אחר (יש גבול ליכולת המיצוע). מדי האור הראשונים מהסוג הזה כללו 5 אזורים ומאז מספר האזורים עלה. מדידת אור מודגשת למרכז (Center Weighted) מדידה המסתמכת על כל משטח המיקוד: ממצעת 60% ממרכז המשטח ו-40% מסביבתו. כל מדי האור עובדים על עקרון האפור 18%. במדידות לצורך הZone System כדאי לעבוד במדידה הנקודתית (אם קיימת) או במדידה המודגשת למרכז (רק אם אין נקודתית). סימנים במצלמה: נקודתית: נקודה בתוך מלבן. ממוצעת: נקודה מוקפת במעגל בתוך מלבן. מודגשת מרכז: מלבן ריק או מלבן ומעגל בתוכו. אפשר לודא במדריך המצלמה לפי השמות שניתנו באנגלית. (למען הסר ספק, לכל חברה יש את סימניה).
 

Nat King Cole

New member
מיבהקים וצללים

את השיטה פיתח אנסל אדאמס ככלי עזר לחישוב החשיפה הנדרשת לתחומי גוונים מסוימים. השיטה מתבססת על סולם צבעים מלבן ועד שחור דרך אפורים ברמות שונות. השיטה מיועדת לצילום בשחור-לבן. וגם כאן אדגים אותה על צילומים בשחור-לבן. אחד מהעקרונות החשובים שלה הוא פיתוח ושימוש באותם האמצעים: אותו סרט, אותו ניר, אותו מכשיר הגדלה, אותו מפתח. וגם בעידן הדיגיטלי יש להצמד לכלים אחידים: אני ממליץ לעבוד בRAW אם הדבר ניתן, לעבור לש"ל (GreyScale) באותה תוכנה, לדחוס ל-Jpeg גם כן בתוכנה קבועה, ולהקפיד על כיול טוב וקבוע של מסך המחשב. הרעיון הוא לדעת מראש איך כל אפור יראה בתוצאה הסופית. כל צילום מורכב מאזורים כהים יותר (אזורי צל) ואזורים בהירים יותר (אזורי מיבהק - המחזירים את אור השמש): הרעיון הוא לתפוס את כל גווני האפור מבלי שהמיבהקים החזקים ישרפו (יהיו לבנים עד אובדן פרטים) ומבלי שהצללים החזקים ישחירו (כנ"ל עד אובדן פרטים). צילום שצילמתי בקיסריה וישמש אותי בהמשך הצילום כאן הוא במדידת אור נקודתית על מרכז הצילום (המזח הלא מוצל). החשיפה כאן היא חשיפה מדויקת של 1/1000 שניה בצמצם f5.6, הצילום הזה נוטה יותר למיבהקים מאשר לצללים: הסירות וקטע השביל הקרוב - מיבהקים בהירים במיוחד רב המזח, הים והשמים - גווני ביניים כהים יותר של אפור למזח יש גם קטע מוצל (בצילום הזה עדין יש בו פרטים).
 

simaniya

New member
רק כדאי לזכור שהשיטה מתאימה../images/Emo18.gif

ללוחות צילום בדידים (כמו אלה ששמים בגב של מצלמה טכנית) או לסרט שלם שכל הפריימים בו צולמו בתנאי תאורה שווים על מנת לעבור פיתוח והדפסה אחידים. אי אפשר ליישם את השיטה עבור סרט צילום רגיל שצולמו בו נושאים שונים במקומות ובתנאים מגוונים מבחינת תאורה,
 
למה?הן כל חשיפה היא בפני עצמה בעת

הצילום,לעומת זאת את כל הסרט מפתחים באותה הטמפרטורה\משך זמן שקובעים בעת הפיתוח. או שלא הבנתי ..
 

simaniya

New member
כי לפי ה-ZS החשיפה תלויה בפיתוח

דוגמה טובה לכך היא היישום הרווח לשיטה בתנאי הארץ כאשר מבקשים להתמודד עם צללים עמוקים ומבהקים "שרופים" כמעט באותו פריים. במקרה כזה, עבור פילם 400 ASA עושים חשיפת-יתר של כ-2 סטופים, בידיעה שאח"כ בפיתוח הסרט יעשה פיתוח-חסר של כמעט 30%, על מנת לא לסתום את המבהקים (המופיעים בנגטיב כאזורים האטומים יחסית). זה ההסבר לכלל האצבע האומר "לחשוף על פי הצללים ולפתח לפי המבהקים". עכשיו, אם את מצלמת על גבי אותו סרט נושאים המתאפיינים בתנאי תאורה ובקונטרסט שונים משמעותית זה מזה, איך תוכלי לתת לכל פריים ופריים בסרט את הפיתוח המתוקן המתאים להחלטות החשיפה הספציפיות לו?
 

Nat King Cole

New member
זה נכון לאור כלל האצבע שהוספת

"לחשוף על פי הצללים ולפתח לפי המבהקים".
 

simaniya

New member
אבל כלל האצבע הזה אינו נכון תמיד

מה תעשה למשל בתנאים של העדר קונטרסט ואור דיפוזי?
 

Nat King Cole

New member
כיול מסך לפני שנמשיך

יש לכוון את הבהירות והקונטרסט במסך שלכם כך שההפרדה בין גווני האפור תהיה ברורה כמו כן כדאי שרק הלבן הימני ביותר יראה לבן לחלוטין ורק השחור השמאלי ביותר יראה שחור לחלוטין.
 

Schnitzell

New member
משהו קטן לגבי כיול מסך...

כדי ליצור כיול נכון, יש לצפות בסטריפ של הגוונים על רקע מסך שחור בלבד. כאשר צופים בסטריפ בממשק של תפוז, לדוגמא, הרקע הלבן מסביב מכווץ את האישונים וגורם לגוונים הכהים להיעלם, ולכיול לא נכון בעקבות כך.
 

masterboy

New member
נכון בהחלט

באמת לא הבנתי למה השחור אצלי לא נראה מופרד טוב למרות שכיילתי לפני כמה זמן את המסך והיו לי תוצאות טובות... שהסתרתי את זה יצא מצויין תראו איזה חמוד אני הכנתי לכם רקע מספיק גדול שימלא את המסך והוא בדיוק בגוון של האפור האמצעי
 

masterboy

New member
בבקשה ../images/Emo13.gif ורק בילבול קטן

זה לא היה הגוון האמצעי אלא 128 מכל ערוץ כבר דגמתי צבע מהאמצעי אבל שכחתי לצבוע את הרקע ולפני זה באמת עשיתי 128 מכל ערוץ אז זה נשאר. אבל זה לא צריך לשנות כלום
 

שח_מט

New member
תודה

רק במסך בעבודה אני לא מצליח להגיע לאבחנה טובה בשחורים... יש הצעות? שח
 
למעלה