שיעור מספר 4

ran refael

New member
../images/Emo43.gifשיעור מספר 4../images/Emo43.gif

"האור יוצר את הצילום. חבק את האור. הערץ אותו. אהוב אותו. אך מעל לכל, דע אותו. דע אותו בכל מאודך, רק אז תגלה את המפתח לצילום". ג'ורג' איסטמן (מתוך הפינה של אופיר) השיעורים הנלמדים כאן הם לא תחליף ללימודים בבתי ספר וכל החומר הניתן כאן לקוח מנסיון אישי. אין להעתיק את החומר הנלמד או לפרסמו. שיעור לפורום 215 בפורטל תפוז מדידת תאורה וטמפרטורת צבעים תפקיד מד האור, למדוד את התאורה הנופלת והחוזרת מהנושא. למדנו בשיעור קודם שהמצלמה "רואה" דברים אחרת מעין האדם אחד הדברים שהמצלמה "רואה" וקולטת, הם צבעי התאורה. לכן בשיעור הזה נתרכז בטמפרטורת צבעי האור ובמדידת החשיפה המדוייקת, נתחיל בסוגי התאורה הקיימים: א. תאורה חמה- הנוצרת בין השאר מתאורת טונגסטן (כגון המנורות הביתיות ותאורות הרחוב) בקטגוריה הזו נכנסות גם תאורת נרות, הלוגן, אש ועוד.. תאורות אלו מפיצות חום, צבע האור המשתקף בפילמ (לאור יום) הוא חום אדום. ב. תאורת הפלורוסנט- המגיעה מתאורת הפלורוסנטים, הם לא מפיצים חום וצבע האור שלהם המשתקף על פילמ' (לאור יום) הוא כחול בהיר. ג. תאורת אור יום- תאורת השמש מפיצה גם כן אור כחול בהיר מאוד המגיע מצבע השמיים. וכמובן תאורת הירח והכוכבים המפיצים אור לבן חלש מאוד (בסרטים לאור יום). כאשר אנחנו מדברים במושגים של מדידת אור, אנחנו קוראים לסוגי תאורות אלו- אור חוזר, מכיוון שמדידת האור מהנושא מתבצעת מהאור הפוגע בנושא וחוזר אל הפילמ'. את תאורת האור החוזר ניתן למדוד בעזרת מד החשיפה המובנה בתוך המצלמה (ברוב המצלמות קיים מד חשיפה פנימי) ישנם כמה סוגים של מדידת חשיפה במצלמה כגון, א. מדידה מפוזרת ,זאת אומרת שהמצלמה מודדת אור מנקודות שונות בפריים, ולאחר מכן מחשבת את החשיפה הממוצעת. (שיטה לא מומלצת לצלם המתחיל) ב. מדידה נקודתית (המודדת אור רק מנקודה אחת בפריים) את מדידת האור מהמצלמה ניתן לעשות בשני דרכים א. בעזרת שימוש בפוקציית program p- (כך המצלמה מודדת אוטומתית את האור ומכוונת לבד את נתוני החשיפה) על אותו עקרון של צילום במצב אוטומתי. ב. דרך נוספת היא בעזרת הסקלה הנמצאת במצלמות חצי מקצועיות ומקצועיות בצג ה lcd כדי להבין את הסקלה אנחנו מכוונים את המצלמה לפונקצית menual, סקלת מד האור מחשבת בשבילנו את כמות האור הנכונה לחשיפה נכונה, רצוי ללחוץ חצי לחיצה על המחשף על מנת לבדוק את הסקלה המדוייקת וכמובן לכוון את המצלמה על הנושא המצולם בזמן המדידה. כאשר אנחנו מחפשים חשיפה מדוייקת, רצוי לשים לב שהסקלה נמצאת על ה 0 בזמן חצי לחיצה על המחשף. מד החשיפה במצלמה מתוכנתת למדוד אור בצורה מדוייקת אך ורק מלוח בצבע אפור מט המחזיר 18% אור למצלמה ולכן רוב המדידות של צלמים רבים אשר אינם משתמשים בלוח אפור, אינן מדוייקות, מדידה אור מנושא המחזיר אור רב או מופחת מ 18% יכול לגרום לחשיפה לא נכונה. לכן שימו לב לפני המדידה, באיזה צבע הנושא שאתם מודדים ממנו את האור, הנה טיפ שיעזור לכם להגיע לתוצאות חשיפה טובות יותר, נושא אדום מחזיר 70% אור ולבן מחזיר 90% אור כאשר מודדים מנושא בצבע אדום יש לפתוח בערך 2 צמצמים במצלמה, זאת אומרת להגדיל את מספר הצמצם בדרגה אחת יותר, כאשר מודדים מנושא לבן יש לפתוח בערך 3 צמצמים במצלמה. כמובן שכל מצלמה וכל עדשה בנויה בצורה שונה, נדרש לעשות נסיונות עם המצלמה והעדשות שברשותכם על מנת להגיע לתוצאות מדוייקות בכל צילום, הדרך הטובה ביותר להגיע לחשיפות מושלמות לכל מי שלא מכיר טוב את הציוד שברשותו, היא לצלם תמיד את אותו נושא באותה זוית 3 פעמים, פעם אחת עם צמצם אחד פחות, פעם שניה צמצם מדוייק לפי השיטה שכתבתי ופעם שלישית צמצם אחד יותר- לפי הסקלה שנמצאת בצג ה LCD שבמצלמה. עד עכשיו דיברנו על תאורה חמה הנקראת אור חוזר וניתן למדוד אותה בעזרת מד החשיפה של המצלמה, סוג שני של תאורה היא תאורה קרה המגיעה מהפלאש. מדידת אור מתאורה זו נקרא אור נופל מכיוון שהמדידה נעשת מהאור הפוגע בנושא לפני שהוא חוזר חזרה למצלמה. היתרון בתאורה זו היא השפעת הצבעים על הנגטיב, צבעו של אור הפלאש הוא לבן ואין צורך בשימוש בפילטרים מאזנים או בפילמ' מיוחד על מנת להוציא תוצאות מדוייקות. הצבעים בתאורת פלאש נותנים אינדיקצית צבע יותר מדוייקת למציאות מאשר כל סוג אחר של תאורה. טמפרטורת האור המגיעה מהפלאש שוות ערך לטמפרטורה המגיעה מתאורת השמש בעונת הקיץ והיא בין 5000-6000 מעלות קלוין מדידת האור הנעשת מהאור הנופל, מתבצעת אך ורק ע"י שימוש במד אור נפרד ולא ניתנת למדידה בעזרת המצלמה. כמו כן מדי האור המודדים תאורה נופלת, יכולים גם כן למדוד תאורה חוזרת, בצורה מדוייקת יותר ממד החשיפה של המצלמה, מכיוון שהם לא דורשים שימוש בלוח אפור למדידה מדוייקת. שיטת המדידה במד אור חיצוני מתבצעת ע"י החזקת מד האור לנושא הצילום במרחק של 15 סמ' ממנו, למד האור הידני, ניתן לחבר פילטר לבן המודד את האור נקודתית (מנקודה אחת), וכמו כן ניתן גם להסיר את הפילטר הלבן כדי למדוד אור מפוזר מהסביבה- בדיוק כמו במצלמה. תאורה וטמפרטורת צבעים: תאורה נכונה: תפקיד התאורה העיקרי בצילום, חוץ מלהאיר, הוא לעזור לצלם להוסיף מימד בצילום ולהדגיש את הנושאים המרכזיים אותם אנחנו רוצים להעביר לצופה. לפני שאנחנו נגשים לצילום, שני הדברים החשובים שצלם (חובבן או מקצועי) צריך להבחין בהם הם א. סוג התאורה איתו הוא צריך לעבוד ב.כיוון האור המגיע אל הנושא הנה טיפ שיעזור לכם המון בזמן הצילום לפני שאתם נגשים לנושא הצילום שלכם, קחו כמה דקות ותלמדו את הסביבה שלכם.. באיזה מיקום השמש והאם היא שוקעת או זורחת? האם נדרשת תאורה חזקה או חלשה על מנת להדגיש את המסר אותו אני רוצה להעביר? האם יש צורך להוסיף מקור תאורה נוסף על מנת להבליט נושא מסויים בפריים או אולי להוסיף פילטר על מנת להוריד את כמות התאורה הקיימת? שאלות מסוג זה לפני לחיצה על המחשף, תעזור לכם לשפר את הביצועים ואת איכות התמונה שלכם. טמפרטורת צבעים: כפי שכבר למדנו, ישנם המון סוגי תאורה שונים וכל סוג של תאורה מפיץ אור וצבע שונה לכן נדרש לפעמים להשתמש בפילטר או בפילמ' מאזן על מנת להגיע לתוצאות מדוייקות יותר במקרה של צילום דיגיטלי, בחלק מן המצלמות המקצועיות ניתן לשנות את טמפרטורת הצבעים, אך ברוב המצלמות הדיגיטליות כיום החשיבות הגדולה יותר היא על איזון הלובן W.B ולא על הטמפרטורה המדוייקת. איזון לובן- על מנת שהחיישן הדיגיטלי של המצלמה יוכל לקלוט צבע לבן בתאורה המפיצה אור חם (כתום) לדוגמא, החיישנים מפעילים מד טמפרטורת צבעים בכל צילום ובמידת הצורך המצלמה מפעילה מאין פילטר מאזן כדי שצבע הנושא לא יושפע מצבע התאורה וכך הצבע הלבן שהעין רואה, נקלט גם במצלמה כצבע לבן. לכל מי שעובד עם מצלמת רפלקס דיגיטלית המספרים בטבלה הם במעלות קלווין לכיוון טמפרטורת אור וצבע במצלמה. ככל שמעלות הקלווין קטנות כך צבע האור חם יותר (נוטה לאדום) ככל שמעלות הקלווין גבוהות יותר, כך הצבע הוא קר יותר (נוטה לכחול). תאורת אור נרות- 2000 נורות ליבון- 2700 נורת טונגסטן הלוגן- 3200 תאורת קולנוע (תפוז לדוגמא)- 3400 תאורת אור שמש בזמן שקיעה וזריחה- 3800 תאורת אור שמש חזקה- 5500 תאורת אור שמש במקום מוצל- 7000 תאורת אור יום בחורף עם הרבה עננים בשמיים- 7500 שאלות: 1. האם יש השפעה על מדידת החשיפה (במד החשיפה של המצלמה) כאשר משנים את זוית הזום בעדשה אחרי שמדדנו?
 

izackv

New member
תודה על עוד שעור מעניין

כשזוית הזום משתנה, משתנה הפריים. מאחר והפריים שונה, מדידת החשיפה יכולה בהחלט להשתנות.
 

Nat King Cole

New member
תודה

יש עוד מקור לבעיה כאשר הצמצם פתוח מקסימלית לפעמים יש לו ערכים שונים בקצוות הזום השונים. כשמפתח הצמצם קבוע (2.8 למשל) ניתן להשתמש בזום כמד אור נקודתי לפתוח חזרה את הצילום (עדשה רחבה) ולצלם.
 

ran refael

New member
../images/Emo45.gif נכון

ברוב העדשות עם זום משתנה יש גבולות צמצם משתנים. אם מודדים אור בזום קצר עם צמצם מינימלי יתכן מאוד והצמצם ישתנה כאשר אני ירצה למדוד אור עם זום ארוך יותר בצמצם מינימלי. תודה על התשובה
 

masterboy

New member
לפי ההגיון הזה

לא משנה מה יהיה הזום שלך תמיד תקבל אותה תמונה כי אם אתה אומר שכל האור שמגיע לעדשה משנה את איזון הלובן אז בעצם הוא גם יופיע בתמונה.
 

ran refael

New member
../images/Emo45.gif נכון

זה יכול לקרות כאשר המדידה היא אזורית ולא נקודתית
 

ran refael

New member
../images/Emo9.gif

השיעור הבא כבר בתהליכים.. בינתיים נראה מאוד מבטיח ומעניין כדאי לחכות. סוף סוף סיימנו עם העניין הטכני * תולדות הצילום * מבנה המצלמה * קומפוזיציה * מדידת חשיפה וטמפרטורת צבע את כל השיעורים אפשר למצוא בקישורי הטאגליינס בשורה הכחולה בראש הדף
 

OhFear

New member
תודה רבה על השיעור והשאלה המכשילה

אחלה שיעור! המשך בהשקעה! יש פקטורים רבים שמשפיעים על מדידת האור, כך שלא בטוח שיש תשובה "נכונה". למשל, אם משתמשים במד אור נקודתי - אז הוא אמור לא להיות מושפע ממצב הזום (שהרי הוא מודד רק את הנקודה הקטנה אליה מתייחסים, אך אם משתמשים במד אור "כללי" - בהחלט יהיה שינוי במדידת האור, כי כאשר נפתח זום או נסגור - יהיו בפריים חלקים אחרים - עם עוצמות אור שונות, ולכן - בשינוי זום - מדידת האור תשתנה גם היא.
 

Nat King Cole

New member
במדידת אור כללית או ממורכזת

אפשר להשתמש בזום עצמו כמד אור "ספוט". אם מפתח הצמצם המקסימלי של הזום קבוע.
 

OhFear

New member
אם יש לך הרבה כסף ואתה יכול לרכוש

28-200 2.8 למשל. חחח... לי, לצערי, יש רק מפתח צמצם משתנה.
 

OhFear

New member
מסטר מסטר, לא הציוד חשוב, אלא

מי שמאחוריו, לא?
יאללה, מתי קונים את ה- D2X? רק 4,000$ !!!
 

ran refael

New member
נכון מאוד ../images/Emo9.gif

במדידת אור אזורית גודל הפריים משתנה כמו שציין izackv ובמדידת האור הנקודתית, יכול להשתנות הצמצם כמו שציין אבי Nat King Cole תודה
 
למעלה