שיעור מספר 3

ran refael

New member
שיעור מספר 3


"אילו נתנו למס' צלמים טובים אותה מצלמה, אותו סוג סרט ואותו נושא צילום, היה כל אחד מהם מפיק תצלום שונה, ההבדלים בין התצלומים היו משקפים את ההבדלים באישיותם של הצלמים" אנריאס פיינינגר ("הצלם המושלם") השיעורים הנלמדים כאן הם לא תחליף ללימודים בבתי ספר וכל החומר הניתן כאן לקוח מנסיון אישי. אין להעתיק את החומר הנלמד או לפרסמו. שיעור לפורום 215 בפורטל תפוז כעת.. אחרי שעברנו את שיעור מרכבי המצלמה ואנחנו יודעים איך להפעיל את החלקים העיקרים הפועלים במצלמה שלנו, נתחיל בנושא מעט יותר מורכב הנקרא קומפוזיציה. קומפוזיציה: מרכיבי הקומפוזיציה תלויים בגורמים שונים סידור המרכיבים בתצלום בצורה הנכונה יוצרים תצלום טכני מושלם והמון עניין בעיני צופים רבים. לכן, על מנת ליצור תמונות "מושלמות" חייב כל צלם לדעת ולהכיר את כל חוקיה ומרכיבי הקומפוזיציה הנכונים. יש להבין תחילה שלמצלמות יש ראיה שונה משל עין האדם, מוח האדם קולט נתונים דרך העין ומתרגם אותם מיד לתמונה מפוקסת וחדה לחלוטין וללא פרספקטיבה, לכן, על מנת שתבינו את עקרונות הקומפוזיציה, תצאו מהנחה שהמצלמה "רואה" אחרת ולכן יש להתיחס אליה לא רק כאמצעי להקפאת הרגע אלא גם כאמצעי לביטוי, רגשות, מחשבות וכו.. 1. עומק ומימד: תמונה בנויה משני מימדים שלא כמו עין הצלם המביט בנושא מבעד לעדשה, אנחנו נלמד טכניקות מיוחדות שבעזרתם ניתן ליצור תחושה תלת מימדית שתוסיף עוד עניין לתמונות שלכם. נתחיל מנושא התאורה, כמה טיפים שימושיים: א. הדגשת הנושא בעזרת השחרה קלה בצידי הפריים, אפשר לעשות זאת בעזרת מעבדה ידנית או בעזרת תוכנה גרפית במחשב הבייתי, המטרה היא ליצור מסגרת ועומק בעזרת הצללת השוליים. תאורה מהצד ותאורה מלפנים (אור מול המצלמה) גם כן יוצרות תחושת עומק כמו לדוגמא בצילום נוף, (הרים, עצים ומבנים) ובנושאים מסויימים, כגון פורטרטים, גם תאורה דו צדדית (משני צידי הפריים) מתאימה לעומק ומחמיאה מאוד. ואם כבר הזכרתי את עניין המסגרת, כל מסגרת שאתם יוצרים בתוך התמונה, יכולה ליצור תחושה תלת מימדית עם עומק, לדוגמא, נוף המשתקף מבעד לגזעי עץ, מבעד לחלון הביתי או מבעד לחור בקיר וכו.. ב. הדגשת המרחק בעזרת שימוש בצבעים קרים וחמים היא שיטה נפוצה ומצויינת, משתמשים בשיטה הזו בעיקר בציור מפות כאשר רוצים להדגיש גובה הר מסויים או מים עמוקים ורדודים בנחלים ובנהרות.. ג. שימוש בפרספקטיבה מעוותת, לדוגמא, אם נצלם בעדשה רחבה נושא מקרוב בשטח הפתוח, הנושאים הרחוקים ברקע יראו קטנים יחסית לנושאים הקרובים.. אפשר לעשות את התרגיל הזה גם בצילומי שקיעה, כאשר מכניסים לתוך הפריים סירה או גלשן שנמצאים קרוב למצלמה, או בצילומי פורטרטים בשטח הפתוח כאשר הדמות גדולה לעומת הבתים והעצים מאחור וכד'.. ד. עומק שדה, כבר למדנו שבעזרת צמצם פתוח ניתן לבודד דמות מסויימת בכך שהיא תהיה ברורה ומפוקסת והרקע יהיה מטושטש ולא בפוקוס, זאת שיטה מצויינת ליצירת עניין ולבידוד והדגשת הנושא העיקרי, השיטה הזו טובה במיוחד בצילומי מקרו בטבע. 2. מרכז העניין בפריים: השאלה שכל צלם צריך לשאול את עצמו לפני לחיצה על המחשף, היא: "מה אני רוצה להדגיש בצילום?" אחרי שענית על השאלה הזאת, הנה טיפ כיצד לגרום לצופה להבין את אותה תשובה שעליה ענית לעצמך. א. חוק השלישים: עין האדם רגילה להביט בתמונות לפי צורת הכתיבה של אותו אדם, לדוגמא, אם תקחו ספר ביפנית, יהיה לכם מאוד מוזר לקרוא אותיות מלמעלה למטה.. הסיבה היא הרגל. אותו הדבר קורה גם בזמן התבוננות בתמונה. עין האדם רגילה באופן אוטומתי לבחון את התמונה מימין לשמאל או משמאל לימין (תלוי בהרגל) קחו פיסת נייר חלקו אותה ל 9 ריבועים שווים ע"י 4 קוים כעת, שימו לב איך העין שלכם מתרכזת רק בפינות של כל ריבוע ולא במרכזם, לטכניקה זו קוראים חוק השלישים. כעת, כשאתה רוצה ליצור עניין רב יותר בתצלום שלך, "צייר" לך בעין קוים דמיוניים כפי שציירת על פיסת הניר, ונסה למקם את הנושא המרכזי שלך באחת מן הפינות הדמיוניות שתיצור בראשך. בטכניקה הזו משתמשים בעיקר בצילומים דינמיים להדגשת התנועה. ב. מילוי חלל הפריים בנושא: שיטה נוספת ליצירת עניין בנושא אותו בחרת להדגיש היא מילוי כל הפריים בנושא שבחרת. ז"א שכאשר אתה מרגיש שהרקע שמסביב לנושא שלך לא תורם לתחושה אותה אתה מעוניין להעביר בתמונה, התקרב לנושא ומלא את כל הפריים רק בנושא העיקרי. זכור לשאול את עצמך תמיד, "מה אני רוצה להדגיש בצילום?" תרגילים: 1. פתחו את המקרר והוציאו מס' פרות או ירקות צבעוניים צלמו להנאתכם את הנושאים שבחרתם עם דגש על חוקי הקומפוזיציה. פרסמו בשרשור של השיעור את הצילומים
 

ran refael

New member
התחלה טובה

לדעתי צריך להכניס עוד אלמנטים לפריים בשביל למלא אותו קצת
 

z 2 s

New member
זה ניראה גם לי...ובכל מיקרה , זה

מדגים יפה מאוד את מה שהתכוון במשיכת משקל העינין בתמונה...המלפפון מטושטש מאחור , אבל הוא מה שעינין אותנו בגלל רמז למה שיש עליו ...מעניין...
 

boboshai

New member
אפשר קישור לשיעורים הקודמים ?

חיפשתי וחיפשתי ואז חיפשתי עוד קצת אבל לא מצאתי כלום ואני מאוד רוצה לראות מה כתבו, אז אם אפשר איזה קישור להודעות הקודמות... תודה מראש שי
 

ran refael

New member
את כל השיעורים ניתן למצוא..

בטאגליינס בשורה הכחולה שבראש דף הפורום
 

elistein

New member
תרומתי לרעיון היפה הזה

באמת פעם ראשונה שאני רואה כאן שיעור יפה כזה. שיש בו מעיין סגנון שיעור בכיתה. כל הכבוד. מצפה לעוד.... אלי
 

elistein

New member
בשביל ההשקעה של רן

זה המינימום שאני יכול לתרום.
תודה לך אלי
 

masterboy

New member
הייי הייי

אני אמרתי בדיוק את מה שאנריאס פיינינגר אמר! בדיוק מה שחשבתי בעצמי זה הבדל באישיות של הצלם!
 

¥NeveR¥

New member
ניסיון? תותים...


אם זה מעניין אבל צמצם 3.2 מהירות צילום די נמוכה של 1:10 100 אסא... יצא די... מוזר:-:p
 

masterboy

New member
יצא יפה!

למרות התות עצמו לא משהו... אולי בחירה טובה יותר של תות יפה יותר הייתה נותנת תוצאה אפילו יותר טובה
 
למעלה