שיעור מספר 2

ran refael

New member
שיעור מספר 2


"את אמנות הצילום ניתן ללמד רק בחלקה, כלומר באותו חלק העוסק בטכניקה הצילומית. כל הדברים האחרים תלויים בצלם עצמו, כל מה שניתן להשיג בצילום כאשר ניגשים אליו בתבונה ובכושר דמיון." אנדריאס פיינינגר "הצלם המושלם" השיעורים הנלמדים כאן הם לא תחליף ללימודים בבתי ספר וכל החומר הניתן כאן לקוח מנסיון אישי. אין להעתיק את החומר הנלמד או לפרסמו. שיעור לפורום 215 בפורטל תפוז מבנה המצלמה ומרכיביה: מרכיבי המצלמה הבסיסיים: א. קופסה אטומה לאור ב. צמצם המורכב בתוך העדשה, ובעל פתח כניסת אור משתנה ג. כוונת המאפשרת לראות את התמונה שתוצג על גבי הפילמ' או החיישן הדיגיטלי. ד. עצמית, המורכבת ממספר עדשות, ומאפשרת לאור להכנס בצורה מרוכזת אל הפילמ' או החיישן ה. תריס המפריד בין חיבור העדשה לבין הפילמ' או החיישן רגישות הסרט- ASA: סרט הצילום דורש כמות מסויימת של אור, על מנת להחשף בצורה נכונה, את הרגישות של הסרט לאור, מסמנים כ ASA (לפי השיטה האמריקאית שבה משתמשים גם בישראל) ככל שמס' הASA נמוך יותר, כך יהיה הסרט פחות רגיש לאור ומרווח הגוונים שלו יהיה נמוך יותר (ז"א שתוצאות הצבע יהיו מושלמות יותר ביחס למציאות). ככל שמס' ה ASA גבוה יותר, כך רגישות הסרט לאור תהיה גבוהה יותר, מרווח הגוונים כמובן יגדל וכך גם הגריין. גריין- צפיפות החלקיקים באמולסיה (משמע: תערובת כימיקלים) המרכיבה את הפילמ', ככל שהאסא יהיה גבוה יותר, כך הגריין יגדל. במצלמות דיגיטליות ניתן לראות את הגריין כנקודות קטנות על המסך (הנקודות במסך דיגיטלי נקראות פיקסלים ולכן לגריין בתמונה דיגיטלית נקרא תמונה מפוקסלת ולא תמונה מגורענת). מומלץ להשתמש במספר רגישות ASA גבוה בתנאי תאורה חלשה, ובמספר ASA נמוך כאשר התאורה היא חזקה. ההבדל המתמטי בין היחס של מספרי ה ASA הוא פשוט, סרט של 400 אסא רגיש לאור פי 2 מסרט של 200 אסא וסרט של 200 אסא רגיש לאור פי 2 מסרט של 100 אסא וכו'.. בקרת חשיפה- צמצם ומהירות תריס: שני הגורמים העיקריים המשפיעים על כמות האור הנכנס לפילמ' /חיישן הם: 1. הצמצם- בעזרתו ניתן לשלוט על עומק השדה בתמונה (עומק שדה: הטווח שבו התמונה תהיה ברורה וחדה) גודלו של פתח הצמצם נמדד במספרים המסומנים ע"י האות f מספרי הצמצם תלויים בסוג העדשה והם נעים בין 1.4 ל 22 ככל שמספר הצמצם גדול יותר (לדוגמא: 11f-), כך יקטן פתח הצמצם וכמות האור החודרת לפילמ' תקטן, בכך גם עומק השדה יגדל. ככל שמספר הצמצם קטן יותר (לדוגמא: 2.8f-) פתח הצמצם יהיה פתוח יותר, ובכך יקטן עומק השדה וכמות רבה יותר של אור רך יחדור לעדשה. חלק מהסיבות שבגללם משתמשים בצמצם פתוח למקסימום הם א. למטרות תאורה רכה יותר ב. בשביל להכניס יותר אור למצלמה בתנאי תאורה חלשה במיוחד ג. למטרת הדגשת הנושא בעזרת עומק שדה קטן מאוד (כך שהרקע יהיה מטושטש ולא ברור ולעומת זאת הנושא יהיה חד ומפוקס). 2. התריס- בעזרתו ניתן לשלוט על זמן החשיפה, (חלק ממטרותיו העיקריות היא ליצור אפקט של מריחה בתמונה) את זמני החשיפה ניתן לראות במצלמה כמספרים הנעים בין BULT או T עד ל 1/20,000 תלוי בסוג המצלמה, כל מצלמה מספקת הגבלה שונה לזמני חשיפה (ע"י לחיצה על פונקציית BULT/T ניתן לשלוט על החשיפה למשך זמן בלתי מוגבל). מספרי התריס הם מאיות בשניה ולכן מסמנים אותם כ 1/60 שניה או 1/125 שניה וכו.. ככל שהמספרים קרובים יותר לשניה כך התריס והצמצם יהיו פתוחים זמן רב יותר, ויותר אור יחשף לפילמ. חלק מהסיבות שבגללם משתמשים בחשיפות ארוכות הם א. למטרות הדגשת תנועה בעזרת מריחה של הרקע או של אדם בתנועה וכד' ב. לשם הכנסת כמות רבה יותר של אור למצלמה בתנאי תאורה חשוכה מאוד ברוב העדשות הקיימות, מהירות 1/60 שניה מסמל קו אדום לכל צלם המצלם עם מצלמה מוחזקת ביד במקרה ורוצים לשמור על פוקוס חד בתמונה, מתחת למהירות הזו, רצוי להשתמש בחצובה או בתומך כלשהו למצלמה. ההבדל המתמ' ביחס בין כל מס' מהירות תריס בסדר עולה הוא כפולה של 2. ז"א, שהיחס בין מהירות 1/250 ו- 1/125 הוא פי 2 כמות אור שנכנס. אותו הדבר גם עם מספרי הצמצם עליהם דיברנו מקודם. בכל פעם שאנחנו קופצים דרגה אחת בזמני החשיפה (גם בצמצם וגם במהירות תריס), אנחנו מכפילים את כמות האור הנחשף אל הפילמ'. חוק הגומלין: חוק הגומלין בצילום קובע שהחשיפה היא מכפלה של מהירות התריס בעוצמת האור המגיעה אל הסרט/ חיישן. לדוגמא, חשיפה של 1/60 בצמצם 8f- תהיה שווה בדיוק לחשיפה של 1/125 בצמצם 5.6-f וכד'.. על מנת להבין טוב יותר את תפקידי הצמצם ומהירות התריס בזמן הצילום, עקבו אחר השיעורים הבאים שיתקיימו אחת לשבוע.. ספרים מומלצים: "הצלם המושלם" מאת אנדיאס פיינינגר "הצילום" מאת יעקב בורנשטיין "צילום" המדריך המלא לצילום מאת ג'ון הגיקו "חוג לצילום" מאת דר' שאול טל שאלות 1. מה הם היתרונות והחסרונות של מצלמת הרפלקס (מצלמה בעלת עדשות מתחלפות) על מצלמות הכוונת (מצלמה קומפקטית)? 2. מה הם החסרונות בצילום במצב אוטומתי/ PROGRAM לעומת שימוש במצב ידני M? 3. סוגי עדשות, מה היא עדשה סטנדרטית? מה היא עדשת אורך מוקד קצר? מה היא עדשת אורך מוקד ארוך? מה היא עדשת מאקרו? תרגילים: 1. העלה תמונה אחת בצילום פאנינג (עקיבה) במהירות נמוכה 2. העלה תמונה נוספת בצילום מריחה במהירות נמוכה 3. העלה תמונת קלוז אפ שצולמה עם צמצם פתוח למקסימום 4. העלה תמונת קלוז אפ שצולמה עם צמצם סגור ל 11-f אני מזכיר שיכול להיות שהשאלות והתרגילים נראים פשוטים לחלקכם, אך ישנם אנשים הזקוקים לתשובות ולדוגמאות על מנת ללמוד מנסיונכם. מקווה שנהנתם
 

dark spy

New member
../images/Emo45.gif

יש לי רק תיקון אחד.... מהירות החשיפה היא BULB/B ולא BULT/T
 

saritkm

New member
:/ בכל מקרה אני לא מוצאת את הפונקצי

הזאת במצלמה שלי :S רק רשום לי על המסך כל הזמן F2.8 או F3.4 וזה משתנה עם הזום... ולא נראה לי שזה מצביע על הצמצם. או שכן? יכול להיות שאין יל את האפשרות הזאת במצלמה שלי? יש לי אולימפוס C-725
 

ran refael

New member
היי שרית

מספרי ה f שרשומים לך על הצג, אלו מספרי הצמצם, העדשה שלך בנויה בצורה כזו שבכל זום הצמצם המקסימלי הוא שונה ולכן המצלמה משנה לבד את הצמצם בזומים שונים. לדוגמא: בזום 28ממ' הצמצם המקסימלי של העדשה יהיה f2.8 ובזום 80ממ' הצמצם המקסימלי יהיה f3.4 אפשרות ה BULB ניתן למצוא בקטוגורית מהירויות התריס, לא כל מצלמה תומכת באפשרות הזו, כנראה כמו שאמרה JAZZ, מצלמתך אינה תומכת ולכן המהירות המינימלית במצלמה שלך היא שונה. אך במידה ומצלמתך כן תומכת, תוכלי למצוא את האפשרות בזמן משחק עם מד מהירות התריס לגבול היכולת שלה - זמן החשיפה הכי ארוך שלה. ז"א שתצטרכי לרדת במהירויות התריס בצורה כזו: 1/125 - 1/60 - 1/30 - 1/15 - 1" - 2" - ... BULB
 
זהו שרק קומפקטיות בודדות יש בהן

אפשרות כזו,של חשיפה מתמשכת ארוכה מאוד:בגלל החיישן הקטן אז בדיוק כמו הגברת הרגישות,כך גם חשיפה ממושכת שלו גורמת להגברת הרעש ולהבלטת הבעיות האחרות שבו. בדרך כלל בדגם שבו גם מופעלת אופציה אוטומטית להפחתת הרעש,אבל לא רק. בגדול-זוהי אופציה בכלל לא מומלצת במצלמות הקומפקטיות הקטנות,ובכלל הנקודה ה ח ל ש ה של המצלמות הדיגיטליות,היא דווקא החשיפה הארוכה: מעטים החיישנים העומדים בזה בכבוד, להבדיל מפילם, שניתן לחשוף...ולחשוף...ולחשוף... (יתרון לפילם-מה לעשות
)
 

dark spy

New member
די לשטיפת המוח! ../images/Emo8.gif ../images/Emo6.gif

גם ה20D שלי עומדת בחשיפות ארוכות כמו גדולה...
 
כמה ארוכות?חצי שעה?שעתיים?שלוש?

(ושלא יהיה לך ספק:אני מאוד אוהבת את הדיגיטלית שלי,ומוציאה איתה דברים 'בונבון'!טוב,בעצם גם במצלמת הפילם,שעולה עשירית ממנה
)
 

saritkm

New member
תודה על התגובה.

אני אנסה להבין טיפה יותר את התפריט ולנסות למצוא.... מה שכן יש לי 1/20 וכו' בצג ליד ה f2.8... והוא משתנה גם לבד כשאני מזיזה את המצלמה לאובייקטים שונים... מממ.. אני לא חושבת שאני מוצאת.. לא נורא. זה לא BKT נכון? לא זה לא.. אולי אני צריכה למצוא פה איזה פונקציה שמבטלת את המהירות תריס האוטומטית ואז אני אוכל לשלוט עליה...
 

Nat King Cole

New member
../images/Emo41.gif../images/Emo41.gifאהבתי ../images/Emo13.gif וגם מספר הערות

- בענין מהירות התריס הסימון T משמש בד"כ לצילום בשתי נגיעות במחשף: נגיעה אחת פותחת את התריס והשניה סוגרת אותו. הסימון X משמש בד"כ לצילום עם מבזק המהירות המקובלת במצלמות היה בתחילה 1/60 עלתה ל1/90 1/125 וגם 1/250 במצלמות מקצועיות. - בענין הצמצם המספר מציין כמה קוטר הנקב קטן מאורך המוקד של העדשה: צמצם 2 קוטרו חצי מאורך המוקד. צמצם 4 קוטרו רבע מאורך המוקד וכן הלאה. המספרים גדלים לפי מכפלה ב1.4 (שורש של 2) כיוון שהשטח גדל אז פי 2 ושטח הנקב הוא זה הקובע כמה אור יכנס למצלמה. אגב, יש צמצמים גדולים מ-22 כמו צמצם 32 ואפילו 64 בעדשות מסוימות. כמו כן יש צמצמים קטנים מ-1.4 כמו 1.2 ואפילו צמצם 1 - עדשת L לקנון EOS ככל שלעדשה צמצמם גדול יותר היא נקראת "מהירה" כמו סרט "מהיר" עם אסא גבוה. עדשות אלה גדולות כבדות ויקרות יותר מעדשות "איטיות". בעניין "חוק הגומלין" עבור סרטים יש סטיה מחוק הגומלין כאשר מצלמים במהירויות גבוהות מאוד או איטיות מאוד: עבור רב הסרטים בין 1/10000 שניה עד שניה אחת אין בעיה אבל כשהחשיפה איטית מאוד צריך להוסיף עוד צמצם או יותר ועל חשיפות מהירות יש להפחית צמצם (תלוי בהוראות של הסרט).
 

ran refael

New member
תוספת מצויינת

הסימן X נמצא רק במצלמות טכניות של פורמט בינוני ומעלה לא?
 

Nat King Cole

New member
זה נכון אבל יש

מצלמות "ותיקות" עם סימון X קטן ליד מהירות המבזק במיוחד אלה שלא מבינות את זה לבד, מצלמות כוונת ישירה למשל. אני חושב שקנון הפסיקו ליצר את העדשה 50 מ"מ f/1.0L עדשה מפלצתית קצת. היא הוכרזה עם הEOS1 הראשונה.
 
למעלה