ran refael
New member
"את אמנות הצילום ניתן ללמד רק בחלקה, כלומר באותו חלק העוסק בטכניקה הצילומית. כל הדברים האחרים תלויים בצלם עצמו, כל מה שניתן להשיג בצילום כאשר ניגשים אליו בתבונה ובכושר דמיון." אנדריאס פיינינגר "הצלם המושלם" השיעורים הנלמדים כאן הם לא תחליף ללימודים בבתי ספר וכל החומר הניתן כאן לקוח מנסיון אישי. אין להעתיק את החומר הנלמד או לפרסמו. שיעור לפורום 215 בפורטל תפוז מבנה המצלמה ומרכיביה: מרכיבי המצלמה הבסיסיים: א. קופסה אטומה לאור ב. צמצם המורכב בתוך העדשה, ובעל פתח כניסת אור משתנה ג. כוונת המאפשרת לראות את התמונה שתוצג על גבי הפילמ' או החיישן הדיגיטלי. ד. עצמית, המורכבת ממספר עדשות, ומאפשרת לאור להכנס בצורה מרוכזת אל הפילמ' או החיישן ה. תריס המפריד בין חיבור העדשה לבין הפילמ' או החיישן רגישות הסרט- ASA: סרט הצילום דורש כמות מסויימת של אור, על מנת להחשף בצורה נכונה, את הרגישות של הסרט לאור, מסמנים כ ASA (לפי השיטה האמריקאית שבה משתמשים גם בישראל) ככל שמס' הASA נמוך יותר, כך יהיה הסרט פחות רגיש לאור ומרווח הגוונים שלו יהיה נמוך יותר (ז"א שתוצאות הצבע יהיו מושלמות יותר ביחס למציאות). ככל שמס' ה ASA גבוה יותר, כך רגישות הסרט לאור תהיה גבוהה יותר, מרווח הגוונים כמובן יגדל וכך גם הגריין. גריין- צפיפות החלקיקים באמולסיה (משמע: תערובת כימיקלים) המרכיבה את הפילמ', ככל שהאסא יהיה גבוה יותר, כך הגריין יגדל. במצלמות דיגיטליות ניתן לראות את הגריין כנקודות קטנות על המסך (הנקודות במסך דיגיטלי נקראות פיקסלים ולכן לגריין בתמונה דיגיטלית נקרא תמונה מפוקסלת ולא תמונה מגורענת). מומלץ להשתמש במספר רגישות ASA גבוה בתנאי תאורה חלשה, ובמספר ASA נמוך כאשר התאורה היא חזקה. ההבדל המתמטי בין היחס של מספרי ה ASA הוא פשוט, סרט של 400 אסא רגיש לאור פי 2 מסרט של 200 אסא וסרט של 200 אסא רגיש לאור פי 2 מסרט של 100 אסא וכו'.. בקרת חשיפה- צמצם ומהירות תריס: שני הגורמים העיקריים המשפיעים על כמות האור הנכנס לפילמ' /חיישן הם: 1. הצמצם- בעזרתו ניתן לשלוט על עומק השדה בתמונה (עומק שדה: הטווח שבו התמונה תהיה ברורה וחדה) גודלו של פתח הצמצם נמדד במספרים המסומנים ע"י האות f מספרי הצמצם תלויים בסוג העדשה והם נעים בין 1.4 ל 22 ככל שמספר הצמצם גדול יותר (לדוגמא: 11f-), כך יקטן פתח הצמצם וכמות האור החודרת לפילמ' תקטן, בכך גם עומק השדה יגדל. ככל שמספר הצמצם קטן יותר (לדוגמא: 2.8f-) פתח הצמצם יהיה פתוח יותר, ובכך יקטן עומק השדה וכמות רבה יותר של אור רך יחדור לעדשה. חלק מהסיבות שבגללם משתמשים בצמצם פתוח למקסימום הם א. למטרות תאורה רכה יותר ב. בשביל להכניס יותר אור למצלמה בתנאי תאורה חלשה במיוחד ג. למטרת הדגשת הנושא בעזרת עומק שדה קטן מאוד (כך שהרקע יהיה מטושטש ולא ברור ולעומת זאת הנושא יהיה חד ומפוקס). 2. התריס- בעזרתו ניתן לשלוט על זמן החשיפה, (חלק ממטרותיו העיקריות היא ליצור אפקט של מריחה בתמונה) את זמני החשיפה ניתן לראות במצלמה כמספרים הנעים בין BULT או T עד ל 1/20,000 תלוי בסוג המצלמה, כל מצלמה מספקת הגבלה שונה לזמני חשיפה (ע"י לחיצה על פונקציית BULT/T ניתן לשלוט על החשיפה למשך זמן בלתי מוגבל). מספרי התריס הם מאיות בשניה ולכן מסמנים אותם כ 1/60 שניה או 1/125 שניה וכו.. ככל שהמספרים קרובים יותר לשניה כך התריס והצמצם יהיו פתוחים זמן רב יותר, ויותר אור יחשף לפילמ. חלק מהסיבות שבגללם משתמשים בחשיפות ארוכות הם א. למטרות הדגשת תנועה בעזרת מריחה של הרקע או של אדם בתנועה וכד' ב. לשם הכנסת כמות רבה יותר של אור למצלמה בתנאי תאורה חשוכה מאוד ברוב העדשות הקיימות, מהירות 1/60 שניה מסמל קו אדום לכל צלם המצלם עם מצלמה מוחזקת ביד במקרה ורוצים לשמור על פוקוס חד בתמונה, מתחת למהירות הזו, רצוי להשתמש בחצובה או בתומך כלשהו למצלמה. ההבדל המתמ' ביחס בין כל מס' מהירות תריס בסדר עולה הוא כפולה של 2. ז"א, שהיחס בין מהירות 1/250 ו- 1/125 הוא פי 2 כמות אור שנכנס. אותו הדבר גם עם מספרי הצמצם עליהם דיברנו מקודם. בכל פעם שאנחנו קופצים דרגה אחת בזמני החשיפה (גם בצמצם וגם במהירות תריס), אנחנו מכפילים את כמות האור הנחשף אל הפילמ'. חוק הגומלין: חוק הגומלין בצילום קובע שהחשיפה היא מכפלה של מהירות התריס בעוצמת האור המגיעה אל הסרט/ חיישן. לדוגמא, חשיפה של 1/60 בצמצם 8f- תהיה שווה בדיוק לחשיפה של 1/125 בצמצם 5.6-f וכד'.. על מנת להבין טוב יותר את תפקידי הצמצם ומהירות התריס בזמן הצילום, עקבו אחר השיעורים הבאים שיתקיימו אחת לשבוע.. ספרים מומלצים: "הצלם המושלם" מאת אנדיאס פיינינגר "הצילום" מאת יעקב בורנשטיין "צילום" המדריך המלא לצילום מאת ג'ון הגיקו "חוג לצילום" מאת דר' שאול טל שאלות 1. מה הם היתרונות והחסרונות של מצלמת הרפלקס (מצלמה בעלת עדשות מתחלפות) על מצלמות הכוונת (מצלמה קומפקטית)? 2. מה הם החסרונות בצילום במצב אוטומתי/ PROGRAM לעומת שימוש במצב ידני M? 3. סוגי עדשות, מה היא עדשה סטנדרטית? מה היא עדשת אורך מוקד קצר? מה היא עדשת אורך מוקד ארוך? מה היא עדשת מאקרו? תרגילים: 1. העלה תמונה אחת בצילום פאנינג (עקיבה) במהירות נמוכה 2. העלה תמונה נוספת בצילום מריחה במהירות נמוכה 3. העלה תמונת קלוז אפ שצולמה עם צמצם פתוח למקסימום 4. העלה תמונת קלוז אפ שצולמה עם צמצם סגור ל 11-f אני מזכיר שיכול להיות שהשאלות והתרגילים נראים פשוטים לחלקכם, אך ישנם אנשים הזקוקים לתשובות ולדוגמאות על מנת ללמוד מנסיונכם. מקווה שנהנתם