שיעור מספר 1

ran refael

New member
../images/Emo43.gifשיעור מספר 1../images/Emo43.gif

השיעורים הנלמדים כאן הם לא תחליף ללימודים בבתי ספר וכל החומר הניתן כאן לקוח מנסיון אישי. אין להעתיק את החומר הנלמד או לפרסמו. שיעור לפורום 215 בפורטל תפוז זהו השיעור הראשון אותו נעבור מתוך סדרה של שיעורים שיתקיימו אחת לשבוע.. על מנת שכולנו נוכל ללמוד ולהבין כל שיעור, הוספתי בחלק מהשיעורים מס' תרגילים ושאלות. כל מי שאוהב לצלם ורוצה לדעת יותר, מוזמן לעבוד על התרגילים ולהציג אותם בשרשור של אותו שיעור וכנ"ל לגבי השאלות, כך נוכל ביחד לעזור אחד לשני להבין יותר את החומר ולהגיע לתוצאות טובות ומהנות יותר בפורום. מקווה שתהנו מהשיעורים.. תולדות הצילום: לאונרדו דה וינצ'י ישב בלשכת הציור שלו כאשר לפתע גילה השתקפות של הרחוב הסמוך ללשכתו על הקיר הפנימי של חדרו. לאונרדו, חקר את מקור ההשתקפות וגילה חריץ עגול קטן המציץ מחלונו, מכיוון שלשכתו הייתה חשוכה ואטומה לכניסת אור יום, הבין דה וינצ'י שגילה כאן תגלית התעזור לו בציוריו. בשנת 1558 התפרסם מתקן מיוחד אותו בנה לאונרדו הנקרא "לשכה אפלה" (בלועזית- "קמרה אובסקורה") המתקן היה בנוי מחדר קטן אטום לאור כאשר באחד הקירות מופיע חריץ עגול בקוטר של כמה מילמטרים, וממנו נכנס אור, בבואה של בניין מהרחוב שממול, השתקפה על הקיר המקביל לחריץ. במאה ה- 17 לשכות אפלות בעלות עדשות בזויות משתנות היו נפוצות יותר, והשתמשו בהן כאמצעי עזר לציירים וכאמצעי אסטרונומי לצפיה בכוכבים. הלשכות עד מהרה הפכו לקופסאות ניידות. הקופסאות, היו אטומות לאור, ניידות והעשויות עץ, בעלות עדשה קבועה בקצה אחד (F11) ומראה בקציה השני הפונה כלפי מעלה. אותן קופסאות נקראו גם הן "קמרה אובסקורה" ושמשו ציירים רבים, כאשר השימוש בהן היה פשוט.. מניחים ניר ציור שקוף מעל המראה ומעתיקים את ההשתקפות המגיעה מן העדשה. תהליך זהה נעשה ע"י המצאה הנקראת "קמרה לוצ'ידה", הדומה מאוד למטול שקופיות רגיל (ראה תמונה בלינק המצורף). הלוגפיה ופוטוגפיה: בשנת 1800, תומס ודג'ווד גילה שכאשר טובלים משטח מעור אטום לאור בתמיסת כסף חנקתי, באור השמש משטח העור נחשף לאור ומשחיר, כך היה ניתן ליצור העתקים של חפצים שהונחו על העור בזמן החשיפה בשמש. וכך ב 1816 התפרסמה הליוגרפיה הראשונה, כאשר הכניס ניספור נייפס את לוח העור של תומס אל תוך קופסת הקמרה אובסקורה ו"צילם" ע"י השחרות את ההשתקפות מחלון ביתו, מכאן והלאה נוצרה, המצלמה. בשנת 1826, צייר בשם לואי דגר, החל להתעניין ברעיון של נייפס, והתחילה שותפות מוצלחת בינהם שנועדה לשפר את רעיון ההליוגרפיה. דגרוטייפ: בשנת 1837 הצליח לואי דגר (אחרי מותו של נייפס) להעתיק במדוייק השתקפויות מקופסת הקמרה אובסקורה, בעזרת שימוש בלוח נחושת מצופה תמיסת כסף חנקתי, ליצור תמונה טכנית כמעט מושלמת הוא פיתוח את הלוח בעזרת תמיסת כספית ובכך הצליח להתעלות על הרעיון של נייפס. "מהיום הציור מת" דבריו של הצייר פול דלרוש לאחר פרסום המצאתו של לואי דגר בשנת 1839 מכאן והלאה המצלמות, וטכניקות ההדפסה המשיכו להתפתח ולהשתכלל עד היום. ספרים מומלצים: "תולדות הצילום" מאת מייקל לנפורד תרגילים: הסר ממצלמתך את העדשה (במצלמות רפלקס בלבד) ואטום את הפתח הנוצר במצלמה בעזרת ניילון שחור אטום לאור (אפשר להשתמש בחומרי אטימה דומים לפי בחירתכם) כעת, בעזרת סיכה קטנה, חורר את הניילון במרכזו וצור חור בקוטר של 4-10 ממ' צא החוצה לנוף הפתוח כאשר השמש זורחת במרכז השמיים, העמד את המצלמה על משטח יציב או על חצובה, ותתחיל לצלם בזמני חשיפה שונים (רצוי למקד את המצלמה בנושא אחד ולא להזיז אותה עד סוף הניסוי) לעלות את הצילומים (המוצלחים) לפורום רק בשחור לבן. בהצלחה לכולם.
 

roneneny1

New member
יישר כח

זה מספר שנים שאני מצלם, לא העמקתי בהתפתחות המצלמה ומנין הרעיון לכך. "מכל מלמדי בשכלתי",יפה .
 
כמי שהתחילה ללמוד צילום מהתאוריה

אני מאוד ממליצה ללמוד קצת על ההסטוריה, זה נותן השקפה על ההווה והטכנולוגיה שהתפתחה במיוחד בעשור האחרון.
 

DR ART

New member
כל הכבוד ../images/Emo6.gif

מצפה בקוצר רוח לשעור הבא :)
 

ran refael

New member
תודה לכולכם ../images/Emo140.gif

יש עוד הרבה שיעורים.. אני מבטיח שהרמה תעלה בכל שבוע אז תתכוננו, ואל תשכחו לעשות את התרגילים, זה הכי חשוב
 
למעלה