זאת שאלה ודיון מאד פילוסופיים
כי אתה שואל מה לבחור אחרי הצילום כאשר השאלה צריכה להישאל לפני פעולת הצילום - הקליק.
האופציה של שחור לבן או צבע נשאלת בערך מאז המצאת סרטי הצילום הצבעוניים והבחירה בפילם כזה או אחר היו צריכים להתאים לצילום מראש, זה דורש ראיה אחרת ושונה.
אז שאל את עצמך לפני הקליק, אם אין לי אופציה לבחור אחרי הקליק אם זה יהיה בצבע או שחור לבן? במה תבחר?
ישנה גישה שדוגלת המרה לשחור לבן על מנת להעלים בעיות בתמונה והסחי דעת, אני מבין את זה, בטח בסיטואציות שאין עליהם שליטה מלאה כי קשה להשיג התאמה של צבעים וכו' אך זה בעיקר מצביע על חוסר חשיבה לפני הקליק, הרי אם היית שם לב לכל הפרטים לפני הצילום, לא היו בו בעיות שדורשות "טיפול".
תמונה גרועה לא הופכת לטובה עם המרה לשחור לבן....
כאחד שעדיין מצלם בפילם ומוצא את עצמי בסיטואציות שבהן יש לי ביד מצלמה עם סרט ש"ל ואני חושב "לו היה לי כאן צבע" וגם להיפך, אני לגמרי חושב שזאת החלטה שצריך לעשות לפני הקליק כי פשוט רואים אחרת, מצלמים אחרת ומחפשים ומתמקדים בדברים שונים.
ולמרות כל זאת, כן יש תמונות שנראות טוב גם בצבע וגם בשחור לבן.
ובמה לבחור? ללכת עם הרגש שכיוון אותך לצלם את התמונה מלכתחילה. הרי בעינית אנו רואים את התמונה בצבע, אבל אם חולפת לנו המחשבה בראש ברגע הצילום שזה יראה טוב בשחור לבן אז כנראה שהתמונה צריכה להיות שחור לבן.
אצלי שחור לבן מייצג לא רק את הסיטואציה ואת ההתאמה לדימוי, אלא גם את הלך הרוח שלי בצילום. לכן אם הייתי ב"מוד של שחור לבן" סביר מאד להניח שהתמונה תהיה שחור-לבן בסופו של דבר.
במצלמות שהתצוגה בהן היא דיגיטלית (כמו מירורלס וקומפקטיות), כשאני במוד של שחור לבן אז אני מכוון את המצלמה לצלם בשחור לבן, אמנם אני לרוב ישתמש בקובץ ה RAW שהוא צבעוני ואבצע המרה בתוכנה, אבל התצוגה משרתת את המוד שלי ועוזרת לי לראות את מה שאני מדמיין שזה יתרון גדול של מצלמות כאלו.
דבר נוסף זה גם כשעובדים למשל על סדרה או פרוייקט צילומי ארוך אז אני מאמין שלא מערבבים ולכן צריך לקבל החלטה מתישהו ורצוי בתחילת הדרך על הלוק של הפרוייקט. במצבים כאלו הדילמה קשה יותר ביחוד אם משאירים את ההחלטה לסוף, כי תמיד יהיו תמונות שיתאים להם יותר ש"ל וכאלו שיתאים להם יותר צבע וצריך לקבל החלטות קשות כמו לוותר על תמונות טובות רק בגלל שצבע או ש"ל לא יתאים להם.