דיון בנושא תמונות שחור לבן ותמונות בצבע

ran refael

New member
דיון בנושא תמונות שחור לבן ותמונות בצבע

קורה לכם שאתם נתקלים בתמונה שיכולה להראות טוב גם כשחור לבן וגם כתמונה צבעונית?
איך אתם בוחרים אם להשתמש בשחור לבן או להשאיר את התמונה בצבע?

אשמח ליעוץ
 
לא קרה לי, אבל ראיתי לא מעט שתיעצו בפורומים וביקשו דעות


 

sagiKor

New member
זאת שאלה ודיון מאד פילוסופיים

כי אתה שואל מה לבחור אחרי הצילום כאשר השאלה צריכה להישאל לפני פעולת הצילום - הקליק.
האופציה של שחור לבן או צבע נשאלת בערך מאז המצאת סרטי הצילום הצבעוניים והבחירה בפילם כזה או אחר היו צריכים להתאים לצילום מראש, זה דורש ראיה אחרת ושונה.
אז שאל את עצמך לפני הקליק, אם אין לי אופציה לבחור אחרי הקליק אם זה יהיה בצבע או שחור לבן? במה תבחר?

ישנה גישה שדוגלת המרה לשחור לבן על מנת להעלים בעיות בתמונה והסחי דעת, אני מבין את זה, בטח בסיטואציות שאין עליהם שליטה מלאה כי קשה להשיג התאמה של צבעים וכו' אך זה בעיקר מצביע על חוסר חשיבה לפני הקליק, הרי אם היית שם לב לכל הפרטים לפני הצילום, לא היו בו בעיות שדורשות "טיפול".
תמונה גרועה לא הופכת לטובה עם המרה לשחור לבן....

כאחד שעדיין מצלם בפילם ומוצא את עצמי בסיטואציות שבהן יש לי ביד מצלמה עם סרט ש"ל ואני חושב "לו היה לי כאן צבע" וגם להיפך, אני לגמרי חושב שזאת החלטה שצריך לעשות לפני הקליק כי פשוט רואים אחרת, מצלמים אחרת ומחפשים ומתמקדים בדברים שונים.

ולמרות כל זאת, כן יש תמונות שנראות טוב גם בצבע וגם בשחור לבן.
ובמה לבחור? ללכת עם הרגש שכיוון אותך לצלם את התמונה מלכתחילה. הרי בעינית אנו רואים את התמונה בצבע, אבל אם חולפת לנו המחשבה בראש ברגע הצילום שזה יראה טוב בשחור לבן אז כנראה שהתמונה צריכה להיות שחור לבן.

אצלי שחור לבן מייצג לא רק את הסיטואציה ואת ההתאמה לדימוי, אלא גם את הלך הרוח שלי בצילום. לכן אם הייתי ב"מוד של שחור לבן" סביר מאד להניח שהתמונה תהיה שחור-לבן בסופו של דבר.
במצלמות שהתצוגה בהן היא דיגיטלית (כמו מירורלס וקומפקטיות), כשאני במוד של שחור לבן אז אני מכוון את המצלמה לצלם בשחור לבן, אמנם אני לרוב ישתמש בקובץ ה RAW שהוא צבעוני ואבצע המרה בתוכנה, אבל התצוגה משרתת את המוד שלי ועוזרת לי לראות את מה שאני מדמיין שזה יתרון גדול של מצלמות כאלו.

דבר נוסף זה גם כשעובדים למשל על סדרה או פרוייקט צילומי ארוך אז אני מאמין שלא מערבבים ולכן צריך לקבל החלטה מתישהו ורצוי בתחילת הדרך על הלוק של הפרוייקט. במצבים כאלו הדילמה קשה יותר ביחוד אם משאירים את ההחלטה לסוף, כי תמיד יהיו תמונות שיתאים להם יותר ש"ל וכאלו שיתאים להם יותר צבע וצריך לקבל החלטות קשות כמו לוותר על תמונות טובות רק בגלל שצבע או ש"ל לא יתאים להם.
 

ran refael

New member
אני מאוד אוהב פילם

חסר לי מאוד השימוש בפילם
עם המצלמה הדיגיטלית אני אף פעם לא בטוח אם להשאיר את התמונה בצבע או להמיר אותה לשחור לבן, כשצילמתי בפילם, ידעתי שהתמונה הולכת להיות בשחור לבן הרבה לפני שצילמתי את התמונה.

 
אני באופן עקרוני מעדיף תמונה צבעונית

אם שחור לבן אז זה כתוצאה מאילוץ או רצון להדגיש משהו ספציפי
לפעמים באמת יש צורך בזה, וזה מאוד מוסיף
אך זה רק ממש לעתים רחוקות מבחינתי
&nbsp
 

xfwind

New member
שחור/לבן זורק אותי לראש של "פעם"

1. פעם למדתי (גם) צילום ופיתוח והדפסה, בשחור לבן. - אז אפשר לאמר שיש לי פרספקטיבה וגם הייתי "שם".
2. כיום אני מנסה לעטוף את עצמי בדברים חיוביים ואופטימיים והצבע מאוד עוזר להחיות "שמחה".
3. לא פוסל כלום על הסף, אבל הנטיה הנוכחית הובהרה.

ככה...בקטנה...
 

JacB

New member
האבחנה שלי

כל תמונה צריכה לעורר עניין. זאת ע"י העברת מסר/תחושה/רעיון.
אם הצבע לא תורם דבר לעניין שבתמונה, יתכן והוא מהווה רק רעש רקע. אפשרי שהתמונה חזקה כמות שהיא, וכל המוסיף גורע.
להוסיף צבע רק כי בתמונה אין כלום, זה כמו להגביר את הקול בנאום, כי הטיעון לא משכנע.
השחור/לבן בפני עצמו הוא גם אמצעי לחדד את המסר/להגביר את הדרמה/להשיג אפקט מעניין. ומעבר לש"ל לא בא כפעולה מתקנת לצילום גרוע. זה לא עובד.

במקרים רבים, הצבע שייך ותורם לתמונה מבחינת האסתתיקה וביצירת אווירה מתאימה.
לפעמים אפשר לתכנן מראש ולקבוע אם נבצע תמונה מונוכרומטית. במקרה שאנחנו פחות מוכשרים, אפשר לצלם בצבע ולבדוק בעיבוד מה הגירסה המועדפת (אם בכלל
)

 

enigo

New member
האם התמונה עובדה מעבר למעבר לשחור לבן? נראה כאילו מישהו

קצת הגזים בעיבוד עם מברשות הבהרה...
 

JacB

New member
לא ולא

בודק בקובץ ה RAW המקורי. פשוט הרקע חלבי. גם החול הבהיר עליו האופניים, וגם המיים והאויר שעוטים ערפל. לא היה צורך להבהיר. רקע בהיר, משעמם ודי חד גוני. דוקא מצא חן בעיני המצב לצורך הדגשת האובייקטים העיקריים. הש"ל התבקש. אם תרצה - אשלח RAW מקורי להגנתי
 

enigo

New member
מוזר. זה ממש נראה כאילו הבהירו קטעים - למשל סביב הרוכב

יש ממש פס היקפי שנראה מובהר. יכול להיות כמובן שזה משהו טבעי, אבל נראה מוזר.
ואם כבר, אני חושב שמיקום ימני יותר של הרוכב בפריים היה יוצר תמונה מאוזנת יותר.
 

JacB

New member
כן, בדקתי

אכן, מרחתי כמה פסים במגמה להחוויר את הרקע (החול), אבל רוב השטח לא ננגע.
לא מצאתי בכך פגם, אבל... מקבל. עובדה שהרגשת.
בכל אופן, נושא הדיון הוא... והבאתי את התמונה כדוגמא להעדפת הש"ל.
(מצרף JPEG בהמרה ללא התערבות (אם יש דבר כזה).שלי, בכל אופן).

 

enigo

New member
זו הדגמה טובה לשני הצדדים...

מצד אחד, השחור לבן מדגיש את הצורות העגולות ומחבר בינן. מצד שני בגרסה הצבעונית - לפחות מבחינתי - הכחול של המגלשה מדגיש את חיוורות המים והשמיים.
לגבי העיבוד - צריך להיות מאוד זהירים עם המברשות הללו. קל מאוד להיסחף איתן. בכל מקרה, אני מעדיף לעבוד איתן עם שוליים מאוד מאוד מטושטשים (בניגוד לשוליים חדים), כדי שהעיבוד יבלוט כמה שפחות.
 

lightflake

New member
מאוד מתאים פה הש-ל

נראה לי כמו סצינה מסרט של פליני
&nbsp
לא אוהב שהראש שלו התחבר עם מעקה המזח
נראה לי ששניה אחת לפני זה היה פריים מושלם
&nbsp
 

sagiKor

New member
מתנצל אבל...

לא רק שההמרה כאן ממש גרועה.
התמונה הזאת היא דוגמה מצויינת איך המרה לשחור לבן לא הופכת תמונה גרועה לטובה יותר.
 

lightflake

New member
דילמה מעניינת

האם היא נובעת רק מסיבות היסטוריות עקב הטכנולוגיה הישנה
או, שבכל מקרה יש בשחור לבן משהו שכן נראה ''טבעי'' לעין-מוח-נפש האנושיים ?
&nbsp
הוצאת הצבע מהתמונה מאפשרת שימת לב יותר גבוהה לאלמנטים האחרים אז אולי זה ממש טוב למתחילים
 

dudi4321

Member
אני מגיע מתחום הטכני ומנסה בכוח לראות את האומנות

באסה.
אז לכן כל מה שש/ל נראה לי היום זיוף וסוג של פוטושופ או סתם קריזיונרים או פיינשמייקרים שאוהבים לצלםבפילם ולהתעסק עם הכימיה הריחות והריטושים וכמובן פיתוח והדפסה.
&nbsp
אני מתייחס לצילום ואחר או שבוחרים מראש שהתוצר יהיה ש/ל או שעושים מניפולציות בפוטושופ או SilverEffect וכו' ליצור דרגות אפור או ספייה ועוד לקבל צילום מהמאה הקודמת.
אותי מקומם שאני רואה 2 צילומים וצריך לבחור ש/ל וא צבע.
העין האנושית רואה צבע. הטכנולוגיה פעם היתה ברמה של פיתוח עם כסף וכימיה וזה מה שהיה אז.
לכן אבחר תמיד צבע.
 

sagiKor

New member
מה זה משנה מה העין רואה?

העין רואה גם עם עומק שדה אינסופי, אז אתה לא מצלם בצמצם פתוח?
הבחירה בש"ל כמו כלי אחר שחלק מארסנל הכלים שעומד לרשותו של הצלם עוזרים לצלם להגיע לתוצאה. הכלים האלו הם חלק מהשפה הצילומית ששונה משפות אחרות וגם שונה ממה שהעין רואה ואיך שהיא מעבירה מידע למוח.

מה שגם אנשים שונים רואים צבעים בצורה שונה (למשל יש אנשים שיש להם עיוורון צבעים חלקי) אז איזה עיבוד צבע יהיה נכון? והאם קנון מרנדרת צבע כמו ניקון או כמו פוג'י או כמו.... מה נכון? מה מציאותי?

אז הטענה שזה מה שהעין רואה פשוט לא הגיונית.

נכון שצילום בשחור לבן היה פעם בקטע של "זה מה שיש" אבל זה כבר מזמן הפך לאופציה וכלי של השפה הצילומית.
לא להשתמש בשחור לבן זה כמו להחליט לדבר ללא אוצר מילים מסויים, אפשר לגמרי להעביר חיים שלמים בלי לומר את מילים מסויימות אבל זה לא עושה אותך מודרני יותר...
 
למעלה