שיעור בציור

sagiKor

New member
שיעור בציור

כן כן, שיעור בציור אבל כזה שאפשר ללמוד ממנו הרבה על צילום.
נוטן (Notan) זה התפלגות הטונאלית של כהים ובהירים בפריים, סידור האלמנטים הכהים והבהירים בצורה שיוצרת הרמוניה אסטטית.
צפו בשיעור (סרטון של פחות מ 7 דקות) בקישור הבא:
https://www.youtube.com/watch?v=rE5l7_eZaOY

הנרי קרטייה ברסון שהיה צייר לפני שהרים מצלמה, היה מודע היטב לנוטן והשתמש בזה היטב בצילומים שלו.
כך הוא גם בחן תחילה עבודות שהוגשו למגנום על ידי צלמים ששאפו להכנס לסוכנות. דבר ראשון הוא הפך את התצלום על מנת לנתק את הקשר בין המוח לתוכן של התמונה ובחן קודם כל את ההרמוניה הטונאלית. רק כשזה עבד הוא פנה לבחון את התוכן.

דיברנו הרבה לאחרונה על נושא האסטטיקה והתוכן. יש הרבה כלים שעוזרים לנו לייצר פריים שהוא אסטטי (נוטן הוא רק אחד מהם אבל אחד החשובים) וזה דרוש על מנת לתפוס את תשומת לב המתבונן על מנת שיתעמק בתוכן, בטח היום כאשר אנו מוצפים באלפי תמונות ביום.
ברסון טען פעם שלא צריך להגדיל תמונה על מנת לדעת אם היא טובה. אני נוטה להסכים עם הטענה הזאת, אם ההרמוניה הטונאלית לא טובה אז כנראה התמונה לא מספיק טובה ואת ההרמוניה הטונאלית אפשר גם לראות בגודל של בול, או ב thumbnails בעידן הממוחשב.

מקווה שזה תורם משהו למישהו....
 
זהו נושא חשוב גם לפני שמצלמים תמונה וגם בשלב העיבוד

אני מכיר את הנושא, ראיתי את הסרטון מהתחלה עד הסוף והוא חשוב

בציור וגם בצילום, פיזור טונאלי מעניין וגם התפלגות טונאלית הם בעצם סוג של sub-text של התמונה.
זה משהו שבמבט חטוף לא תמיד שמים לב אליו אך בהחלט מרגישים אותו.

זה בהחלט יכול להסביר מדוע לא מומלץ למתוח יותר מדיי את ה-highlight וה-shadows בעיבוד.
זה גם יכול להסביר מדוע HDR אינטנסיבי מידי לא נראה טוב בעינינו למרות שהוא חושף יותר פרטים
וזה גם יכול להסביר מדוע תמונות קונטרסטיות מידי גם עשויות לא להראות טובות. משהו בהם לא נכון.. קיצוני מידי..
 
ועוד משהו..

זה גם יכול להסביר מדוע מאותו נוף,
צלם א' יוציא תמונה טובה וצלם ב' לא
לא תמיד מספיק רק "להיות שם" ו"להרים את המצלמה"
יש הרבה מעבר לכך בשביל צילום טוב
 

sagiKor

New member
זה פחות עניין של עיבוד

אלא יותר עניין של ראיה של הפריים לפני הצילום ובניית קומפוזיציה טובה תוך התחשבות בפיזור הטונאלי בפריים.

בעיבוד אתה יכול להחליש או לחזק את הקונטרסט של הפריים ואתה יכול לחתוך את התמונה על מנת לשפר את הקומפוזיציה מבחינת הפיזור הטונאלי ולהגיע להרמוניה.
אתה לא יכול ליצור יש מאין מבלי לשתול או להסיר אלמנטים בתמונה.

הדרך להכיר וללמוד את הנושא זה לקחת צילומים שאוהבים ולהמיר אותם בתוכנה לנוטן של שני גוונים (שחור ולבן) ולזהות את הפיזור וההרמוניה ולראות איך זה נראה ואיך זה בעצם מה שעובד עלינו מבחינה אסטטית. להתחיל לחפש את זה בצילום, זה שלב של ראיה לפני שמרימים בכלל את המצלמה אל העין, שלב זיהוי הפריים ואחר כך קימפוז בעינית או במסך בהתאם לפיזור הטונאלי על מנת לקבל את ההרמוניה הרצויה.

 
רעיון לפטנט

שיצרני המצלמות יוסיפו עוד כפתור בצד שמציג את התמונה בשני צבעים בלבד לפני הצילום.

ועד שזה יקרה, האם יש דרך קלה ליישם את זה בפועל חוץ מלאמן את העין (נשמע לי מורכב ולא אמין...).
 

sagiKor

New member
המצב יותר גרוע מכפי שדמיינתי

אם לסמוך על עצמך זה מורכב ולא אמין ועדיף שתהיה מכונה שתעשה זאת במקום...
 

barakbl

New member
אם אתה סומך יותר על האוטופוקוס

מאשר על העיניים שלך, אם אתה נעזר בהיסטוגרמות, במד החשיפה של המצלמה, בכך שהמצלמה תבחר עבורך פרמטרים כמו מהירות תריס/צמצם/איסו לקבלת חשיפה אידיאלית (כן, אתה מבקר את מה שהיא מחליטה ולעיתים עוזר לה) למה שלא תרצה שהיא תספק לך גם פרט כזה כמו הנדון בשרשור?
 

sagiKor

New member
כי....

בעוד כל מה שהזכרת הם עזרים טכניים לתפעול המצלמה, נושא הדיון קשור ליכולת שלך כצלם לראות, לדמיין, ליצור. אם אתה לא מסוגל לעשות את זה אז אולי צילום כאמנות זה לא בשבילך.
 

barakbl

New member
לא הבעתי דיעה נגד או בעד

אין לי מושג לגבי הדיון. אולי זה באמת אל בשבילי בכל מקרה. כלומר זה לא בשבילי אם אני מחליט שלא בא לי.
זה לא מקצוע אצלי. אני מצלם כשבא לי וכשאני נהנה. לא עושה את זה בשביל להיות חלק מקבוצה אליטיסטית כלשהי, או לעמוד באיזה שהם הגדרות איכות כאלה ואחרות. אלא כי אני נהנה.

לגופו של ענין, היסטוגרמה זה לא עזר בתפעול המצלמה. זוג העיניים אמורות להספיק.
גם גריד במסך, וגם פלס אלקטרוני שיש היום במצלמות הם כלים שבאים לעזור לך בדברים שהם יכולים ובד״כ הינם קורים מעצמם דרך אינטואיציה אבל הם עזרים שעוזרים לצלמים רבים.

ועובדה שהייצרנים משלבים אותם ועובדה שלא מעט משתמשים משתמשים בהם.
 
מסופקני שהשיקול של יצרני המצלמות הוא הערך האומנותי

מה שמעניין אותם (או את רובם) הוא למכור כמה שיותר. ולכן אם יש פיצ׳ר מסויים שייראה להם ככזה שייתן להם יתרון מסחרי ו/או יגדיל מכירות הם ישקלו להכניסו. לא בטוח שכלי עזר להשגת נוטן הוא כזה (אני למשל לא הייתי קונה מצלמה רק בגלל שהיה לה פיצ׳ר כזה, אבל אם היה הייתי שוקל להשתמש בו, במיוחד אחרי שהארת את עיני בחשיבות שלו).

בכל מקרה, לתפיסתי, אם יש דרך שאוטומציה יכולה לעזור לי, אני מקדם אותה בברכה, כל עוד יש לי דרך לנטרל אותה. עצם העובדה שיש לי אוטופוקוס, עוזרת לי במצבים שמורכב לי לתפעל פוקוס ידני, אבל ברוב הזמן אני מעדיף פוקוס ידני (ועדשות ידניות). גם גריד מאוד עזר לי בהתחלה, אבל היום אני מעדיף שיהיה מנוטרל רוב הזמן כי אני פחות נעזר בו.

באותו אופן, אם הייתה דרך לראות את גרסת השני צבעים בצורה קלה בזמן אמת (ובטח ובטח בעיינית אלקטרונית שיכולה ליישם פיצ׳ר כזה), הייתי משתמש בה, ואולי עם הזמן הייתי מרגיש פחות צורך להשתמש בזה.

לא כל אחד יכול להשקיע את הזמן בלערוך תמונות (שצילם או של אחרים) בדיעבד כדי ללמוד את הנוטן של התמונה - במיוחד כי המטרות של כולנו בצילום שונות - אז למה לא למצוא דרך יותר מהירה ונגישה לעזור בכך?
 

sagiKor

New member
----->

אני לא חושב שאופציה למעבר תצוגה של שני גוונים יהיה הגיוני, איך תצלם ככה? לא תבין בכלל מה אתה רואה...

מה שאתה יכול לעשות במצלמה בעלת תצוגה אלקטרונית זה לעבור לצלם ב JPG+RAW ולעבור לצלם בשחור לבן ולהגדיר קונטרסט גבוה, זה אולי יקל לראות את הפיזור הטונאלי טוב יותר. אחר כך אפשר לחלץ את התמונה הרצויה מבחינת צבעוניות וקונטרסט מקובץ ה RAW.

יש מצלמות שיש להן פילטרים של שחור לבן קונטרסטי מאד סטייל מצלמות חריר, זאת גם אופציה ואז בשילוב עם RAW כאמור אפשר לחלץ אח"כ את התמונה הרצויה.
 
לא התכוונתי לצלם בשני גוונים

אלא לקמפז, להפעיל את האופציה של שחור/לבן כדי לראות את יחסי השחור/לבן כמו בסרטון שהבאת, ואז לעבור לצבע (+ אופצית raw) לצילום עצמו.

זה קצת מסורבל כי זה דורש עוד כמה קליקים לפני ביצוע הצילום אבל שווה ניסיון.
 
צודק לגמרי

אבל כדי לתרגל את הטכניקה נראה לי שצילומים סטטיים יספיקו, לא?

ברור שבצילומי רחוב זה לא יעבוד, אלא אם ימציאו כפתור שיציג את הטונאליות בקליק אחד, או תצוגה מוקטנת בדומה להיסטוגרמה.
 

enigo

New member
אני סומך על האוטופוקס כי לא שמים היום כבר מסך מתאים לפיקוס

בעינית.
אני סומך על המצלמה בענייני חשיפה כי לבצע את החישוב בראש של צמצם/מהירות/רגישות לוקח יותר מדי זמן ומאמץ ויפריע לי להתרכז בצילום - אבל אחד הצלמים שאני הכי אוהב את התוצאות שהוא מפיק עובד בדיוק ככה, בחשיפה ידנית.
אבל כאן אנחנו לא מדברים על פרט טכני, אלא על משהו שהוא חלק מהצד היצירתי.
 

אילן די

New member
פגשתי פעם צלם

שהסתובב עם מסגרת קטנה מקרטון. לפני שהוא בכלל נגע במצלמה, הוא מיסגר את הסצנה ע״י החזקת המסגרת מולו. אני לא מסתובב עם מסגרת אבל אני משתמש באצבעות לפעמים וככה יותר קל לבחון את הנוטן של התמונה שאותה אתה עומד לצלם.
 
וגם בסוני יש

תפעול ב -a6000:

- ללחוץ על הכפתור המרכזי כלפי מטה לבחירת אפקט
- לבחור באפקט posterization ואז ללחוץ ימינה/או שמאלה לבחירת B/W

קצת מסורבל, אבל יותר טוב מכלום.

עכשיו נראה מה יוצא מזה
 
למעלה