מיקרו סטוק

אילן די

New member
מיקרו סטוק

רואים את התמונה המצורפת? זוהי התמונה הכי נמכרת שלי. התמונה הזו בלבד הרוויחה עבורי בסביבות 120$ בשנה וחצי האחרונות והמונה עדיין דופק. בכל שבוע, התמונה הזו נמכרת לפחות שלוש פעמים כרשיון לשימוש מסחרי דרך אתרי מיקרו סטוק. בכל פעם שמישהו רוכש רשיון לשימוש בתמונה, סכום קטן נכנס לחשבון שלי. אני לא צריך לעשות כלום.
אתר מיקרוסטוק הוא בעצם סוכנות שמוכרת רשיונות לשימוש בתמונות של צלמים כמוכם. לפני כשנה וחצי קראתי כתבה על צילום סטוק. הכתבה לא היתה אוהדת במיוחד ורוב הצלמים שהתראיינו בכתבה התלוננו שההכנסות מסטוק הם לא מה שהיו פעם כיוון שלכל כך הרבה אנשים יש מצלמות מקצועיות היום. זה נכון, קשה מאד להתקיים מסטוק היום אבל אפשר לעשות הכנסה צדדית נחמדה שיכולה להיות מתורגמת לגוף חדש, עדשות ושלל ציוד אחר לאנשים שמוכנים להשקיע בכך זמן.

איך זה עובד?
לכולנו יש תמונות על ההארד דיסק או באתרים כמו פליקר ודומיו. במקום להשאיר אותם שם, אפשר להעלות אותם לאתרי מיקרוסטוק. האתרים האלו יעברו על התמונות ואם הן יימצאו ״ראויות״ (נגיע לזה תיכף) האתר יפרסם אותן והלקוחות שלו (אתרי אינטרנט, מגזינים, כל מי שאין לו מספיק כסף לשכור צלם אבל מוכן להוציא כמה גרושים על רשיון לתמונה) יוכלו לדפדף בהן ובעוד אלפי תמונות אחרות של צלמים כמוכם ולרכוש אותן.

שלב 1: רישום לאתר
יש המון סוכנויות מיקרוסטוק שתוכלו לבחור מהן. למעשה - למה לבחור? אפשר להעלות את התמונות לכמה שיותר ולזה אתם צריכים לשאוף. תצוגה בכמה שיותר אתרים. לכו על 5-10 בשלב ראשון. חלק מהאתרים יציע לכם להעלות תמונות אקסלוסיביות אליהם תמורת יותר כסף. מה שאומר שתמונות כאלו תוכלו לפרסם רק שם. אני ממליץ לא לעשות את זה, לפחות לא בהתחלה. אם בהמשך אתם רואים שהסוכנות הזו מוכרת את מירב התמונות ממילא, כדאי לשקול את זה.
לפני שתוכלו להעלות תמונות, רוב האתרים יבקשו לראות את התמונות שלכם. כל אתר דורש כמות אחרת של תמונות אבל זה נע בין 3 ל- 10 תמונות. קראו את הדרישות הטכניות. לכל אתר דרישות אחרות שנעות סביב רזולוציה מינימלית של התמונה, משקל מקסימלי של הקובץ וכו׳. מומלץ להימנע מתמונות שמציגות נושאים עם עומק שדה רדוד מדי. האתרים יבדקו את התמונות ויקבלו או יפסלו אותן. במידה והתמונות יפסלו, האתר (בדרך כלל) יתן לכם סיבה למה התמונה נפסלה. כל העסק הוא די אינדיבידואלי ותמונה שהתקבלה באתר אחד יכולה להיפסל באתר אחר ולהיפך. לאחר תקופה מסויימת שבדרך כלל נעה בין שלושה ימים לשבועיים (האמת שיש אתרים שעד היום לא קיבלתי מהם תשובה) האתר יודיע לכם אם התקבלתם כצלם מן המניין או שלא. אם לא, חלק מהאתרים יתנו לכם צ׳אנס לעבוד על התמונות שלכם או להעלות תמונות אחרות.
אם זה המקרה, כדאי מאד לקרוא את הסיבה שבגללה נפסלו התמונות שלכם ולפעול לתיקון הבעיה. הכי חשוב זה לא לקחת את זה קשה מדי


הנה רשימה של סוכנויות שאני עובד איתם:
iStock (האתר הכי גדול, שייך לגטי אימג׳ס, זה האתר שידחוף אקסלוסיביות בצורה הכי אגרסיבית)
Shutterstock (עוד אתר גדול)
Dreamstime
Bigstockphoto
Alamy
Fotolia
CanstockPhoto
DepositPhotos
123RF
Photodune

יש עוד המון וצריך רק לחפש.

 

אילן די

New member
חלק 2

שלב 2: התקבלתם!
אם התקבלתם לאתר, תקבלו מייל שיודיע לכם על ההחלטה המשמחת ויזמין אתכם להתחיל להעלות תמונות. עכשיו מתחילה העבודה הרצינית. תצטרכו להעלות תמונות לכל אתר, לתת לכל תמונה שם, לשייך אותה לכמה קטגוריות ולתת לכל תמונה מילות מפתח. מומלץ מאד לקחת את כל המשימות האלו ברצינות כי זה מה שיאפשר ללקוחות לראות את התמונות שלכם (במיוחד מילות מפתח). זו עבודה מייגעת וסיזיפית אבל צריך לעשות אותה רק פעם אחת. הנה כמה טיפים:
- לכל אתר יש ממשק שמאפשר להעלות תמונות ולהזין מידע כמו קטגוריות ומילות מפתח. אל תתפתו להזין את המידע ישירות לאתר. מיינו את התמונות לאצוות שבכל אצווה (Batch) יהיו עד 40 תמונות. פתחו קובץ אקסל והכניסו את המידע לקובץ : שם התמונה, שם הקובץ, קטגוריות (מופרדות בפסיק), מילות מפתח (מופרדות בפסיק). אני אישית מכניס את מספר האצווה לשם הקובץ. מומלץ ליצור פורמט אחיד.
&nbsp
- אחרי שסיימתם לעבוד על קובץ האקסל יש לכם שתי אפשרויות. אחת, לעבור אתר אתר, להעלות את התמונות דרך המימשק ולעשות קופי ופייסט מהקובץ לשאר הנתונים. שתיים : להשתמש בתוכנה כמו Stockuploader שמאפשרת העלאה של תמונות אוטומטית לכל האתרים. יש פה שני קאצ׳ים: אחד - תצטרכו גישת FTP לאתר. בכל אתר מיקרוסטוק יהיה את המידע על איך לגשת לאתר דרך FTP, ושניים, גם אם תעלו את התמונות בצורה אוטומטית לכל האתרים, התהליך לא מושלם וצריך לגשת לכל אתר, לבדוק, לתקן ולהשלים מידע. לכל אתר יש גם רשימת קטגוריות אחרת כך שאת זה תצטרכו להשלים ידנית לפעמים. עדיין זו השיטה שאני עובד בה והיא מהירה יותר מלעבור על כל אתר בנפרד מההתחלה.
&nbsp
- יש אתרים כמו iStock שלא מאפשרים גישת FTP בכלל. יש להם תוכנה משלהם שנקראת DeepMeta. תורידו את התוכנה ותשתמשו בה. iStock הוא האתר הכי גדול וחבל לוותר עליו.
&nbsp
- מילות מפתח יכולות להיות החלק הכי קשה בכל העסק. אל תעלו על דעתכם להזין מילות מפתח (Keywords) מהראש. זה תהליך ארוך ומייגע. במקום זאת, גשו לאחד האתרים וחפשו תמונה דומה לתמונה שלכם באמצעות מנגנון החיפוש. כשתמצאו תמונה דומה, פשוט תעתיקו את מילות המפתח משם. יש גם אתרים כמו Picknits שיכולים לעזור עם מילות מפתח ומילים נרדפות, אם אין תמונה דומה.
&nbsp
- אם אתם מעלים תמונות של פרחים או חרקים, השתמשו בשם המדעי שלהם כאשר אתם מזינים את שם התמונה ואת מילות המפתח. האמת היא שלרוב הסוכנויות יש מספיק תמונות של פרחים וחרקים, מה שמוביל אותי לטיפ הבא.
&nbsp
- לכל סוכנות יש רשימה של ״צריכים״ ו- ״לא צריכים״. כדאי לקרוא את זה.
&nbsp
- לכל סוכנות יש הגבלה על כמות התמונות שתוכלו להעלות בשבוע. כדי למקסם רווחים מומלץ להגיע להגבלה הזו. כמות בדרך כלל מיתרגמת לכסף. אציין שבאופן אישי אין לי זמן לצלם 140 תמונות בשבוע (זה המספר המומלץ) אבל יש טריקים להגדיל את כמות התמונות שלכם ע״י חיתוכים שונים (פורטרייט, לנדסקייפ), עיבודים שונים (ש״ל, צבע) ועוד. 140 תמונות בשבוע זה לדעתי עבודה במשרה מלאה כמעט.
&nbsp
- אל תקרפו את התמונות שלכם צמוד מדי לנושא. הרבה לקוחות רוצים מקום להכניס טקסט על גבי התמונה.
&nbsp
- חוזים - Model Release & Property Release. אם יש אדם שניתן לזיהוי בתמונות שלכם, אתם צריכים להחתים אותו על Model Release כדי להשתמש בתמונה למטרות רווח. אותו הדבר תקף למקום או בית פרטי (גם מבחוץ) וזה נקרא Property Release. יש סוכנויות שידרשו מכם להחתים את הטאלנט על טופס מיוחד שלהם (iStock למשל) ויש כאלה שיסתפקו בטופס גנרי. בכל מקרה תקפידו לצרף את הטפסים כשאתם מעלים תמונות של אנשים ומקומות פרטיים כי אחרת התמונות יפסלו. לכל זה יש יוצא מן הכלל אחד. אם אין בידיכם טפסים, אתם לא יכולים לעשות שימוש מסחרי בתמונות אבל אתם יכולים למכור אותם כחומר תיעודי (Editorial) כמובן אם יש להם חשיבות תיעודית כלשהי עבור הלקוח שלכם. במקרה כזה אין צורך בטפסים וחוזים.
&nbsp
- תמונות שכוללות לוגו של חברה (אפילו סמל של מכונית) בדרך כלל ייפסלו.
&nbsp
- נסו להימנע מעומק שדה רדוד מדי, חידוד והסרת רעשים בצורה אגרסיבית ובכלל עיבוד חזק מדי. הקפידו על פוקוס מדוייק ואיכות תמונה גבוהה ככל האפשר.
&nbsp
- קראו את התנאים של כל אתר, כולל תנאי התשלום. כל אתר משלם בצורה אחרת.
&nbsp
שלב 3: מה קורה עכשיו?
אז העליתם את תמונותיכם לכל הסוכנויות, צירפתם את הטפסים, מילאתם מילות מפתח, אתם עייפים ורצוצים ואתם ממתינים לכסף
בשלב הזה, האתר יעבור על התמונות שלכם ובדומה לתהליך שעברתם כשנרשמתם לאתר, הוא יקבל או יפסול כל תמונה בנפרד. אם התמונה תיפסל, בדרך כלל תינתן סיבה (או סיבות). אני חייב לומר שיש לי תמונות (למעשה התמונה המצורפת היא דוגמא לכך) שהתקבלו לאתרים מסויימים ונפסלו מאתרים אחרים. עם הנסיון, אתם תלמדו מה עובר ומה לא. תהליך אישור התמונות יכול לקחת כמה ימים או אפילו שבועיים שלושה. תלוי כמה עומס יש על הסוכנות. מומלץ לא להמתין ולהמשיך להעלות תמונות מדי שבוע.
&nbsp
מעולם לא הייתי מאושר מקבלת 20 סנט כפי שהרגשתי כשמכרתי את הרשיון הראשון. אמנם זה כסף קטן, אבל כשמישהו מוכן לשלם כסף על תמונה שצילמתי, זו הרגשה טובה. זו עבודה די קשה בהתחלה, אבל התהליך הופך לקל כשמבצעים אותו שוב ושוב והוא יקח פחות ופחות זמן. ושוב - זו לא הכנסה ברמה שתאפשר לכם לפרוש אבל בהחלט אפשר להוציא מזה גוף חדש ו/או עדשות חדשות אם מתמידים ורוצים. זה גם גורם מדרבן ללכת ולצלם.
&nbsp
אם יש שאלות או אם הייתי לא ברור, אשמח לענות או להסביר שוב.
&nbsp
 

izackv

New member
תודה רבה על השיתוף!

ואכן, כיף גדול לקבל כסף אמיתי תמורת תמונה שצילמת.
&nbsp
 

ommerl

New member
תודה רבה

כשהייתה לי fuji S5500 לפני שנים ניסיתי להעלות שתי תמונות שלא קיבלו אותן בגלל שהיו רועשות מידיי ובזה הסתיים הניסוי הקצר שלי..
&nbsp
המדריך הזה בהחלט עורר בי מחדש את העניין
 

sagiKor

New member
כבוד על ההשקעה

אבל אם לומר את האמת אני דיי סולד מכל העניין.
מצד אחד אני מבין את הצורך המקצועי באתרים כאלו, וגם אני רכשתי לא מעט תמונות לכל מיני צרכים של עיצוב גראפי ושל עיצוב אתרים.
מצד שני כצלם שנוטה יותר לכיוון של צילום אישי וצילום אמנותי זה מרגיש לי מאד מוזר כי צלם שנכנס לקטע הזה מפסיק לצלם בשביל עצמו אלא מתחיל לצלם בשביל להכניס תמונות לאתרים האלו, הופך לצלם מסחרי רק שמרוויח במקרה הטוב כמה פרוטות ($120 בשנה וחצי זה בערך 20 סנט ליום במשך השנה וחצי האלו...).
אנשים יכולים לטעון שהצילום שלהם לא השתנה וכך הם מצלמים בכל מקרה, אני לא יודע אם הם משקרים (בעיקר לעצמם) או שפשוט הם נכנסו לצילום מהסיבות הלא נכונות או שמעולם לא קיבלו הכוונה לצילום אישי אלא מתעסקים בעיקר בטכנולוגיה, יכולות טכניות ואסטטיקה ריקה (רוב בתי הספר לצילום אשמים בטיפוח הגישה הזאת).

אני יכול להבין צלם שמחליט להפוך את הצילום לפרנסתו ובוחר בדרך זאת להתחיל או לשלב זאת עם מקורות פרנסה אחרות מצילום (למרות שהיום אתרי סטוק לא ממש מפרנסים אף אחד מלבד את עצמם), אבל לחובבי צילום, הייתי ממליץ להתרחק, הייתי ממליץ להם להנות מהצילום כתחביב, לצלם מה שהם אוהבים כפי שהם אוהבים זאת ולא להסחף למערבולת הזאת של "כסף מצילום".
 

boringvered

New member
אילן, תודה על ההסבר המאוד מפורט

מודה שלמרות שבבוטום ליין זו דרך לא רעה להרוויח כסף, אני חושבת שיש כאן די הרבה התעסקות... בזמנו שקלתי את הנושא ולא הרגשתי שיש לי תמונות מתאימות - אלי פנתה סוכנות שמהווה מתווך עבור קבוצת אתרים כאלו שהמטרה שלה זה לגזור חצי מהרווחים שלי אם הייתי עובדת בלעדיהם...
 

אילן די

New member
כמובן שעדיף ללא סוכנות

אם את מסוגלת למכור את התמונות בלעדיהם, אין טעם בלהתחלק ברווחים

50% אגב זה לא נדיר כל כך.
 

IlanShacham

New member
זווית נוספת

תודה רבה אילן על הסקירה המקיפה - היה מאוד מעניין לקרוא את זה!
&nbsp
 

IlanShacham

New member
המשך

רציתי להציג לחבר'ה זווית נוספת ואולי עוד כמה תובנות.
&nbsp
 

IlanShacham

New member
המשך...

מזה כשלוש שנים שאני מוכר תמונות דרך Getty Images שזה מה שהיה סטוק, לפני שנולד המיקרוסטוק.
&nbsp
 

IlanShacham

New member
המשך המשך

מה ההבדל? המאגר יותר קטן אבל הרבה יותר איכותי - נעשה מאמץ גדול לסנן את התמונות לפי איכות, מקוריות ודרישה, ומוצמדות להן מילות מפתח "אמיתיות" ולא כל מה שעולה על דעתו של הצלם, על מנת שהלקוח שמחפש תמונה יקבל בחיפוש מבחר קטן ואיכותי של תמונות מתאימות ולא יצטרך לברור מבין אלפי תמונות בינוניות ולאו דווקא קשורות את האחת הטובה. בתמורה הלקוח משלם הרבה יותר.
&nbsp
 

IlanShacham

New member
המשך המשך המשך

כמה יותר? אמנם Getty לוקחת 80% מהמכירה, שזה המון, אבל ההכנסה הממוצעת שלי למכירה היא כ-25$. (מה שאומר שלקוח ממוצע משלם 125$ לתמונה, הרבה פעמים יותר, ולפעמים אפילו אלפי דולרים לתמונה אחת). אל Getty, אגב, הגעתי דרך פרויקט משותף שהיה להם עם אתר פליקר. מאוד מאוד מאוד קשה להכנס אליהם בדלת הראשית...
 

IlanShacham

New member
תובנות - למה זה טוב

- רגש סיפוק עצמי - עצם זה שלקוח בחר את התמונה שלך מתוך מבחר התמונות העצום בסטוק/מיקרוסטוק והוציא כסף אמיתי מהכיס בכדי לשלם עליה נותן הרגשה מצויינת.
- מרוויחים קצת כסף מצילום. זה תמיד נחמד

- גאווה/תיק עבודות - התמונות מגיעות לפעמים למקומות מרשימים - תמונות שלי הופיעו בספרים ומגזינים של לונלי פלאנט, נשיונל ג'יאוגרפיק (ישראל), קונדה נסט טרוולר, בלומברג ועוד הרבה מגזינים ועיתונים נחשבים בעולם.
 

IlanShacham

New member
תובנות - למה זה לא טוב?

- זה לא פרנסה, ולא קרוב לזה. שוק הסטוק בירידה מתמדת - העידן הדיגיטלי הביא איתו עושר ענק של צלמים שמפוצצים את אתרי המיקרוסטוק והסטוק בתמונות איכותיות יותר ופחות. המחיר הממוצע למכירה יורד ומספר המכירות פר תמונה יורד.
 

IlanShacham

New member
המשך למה זה לא טוב

הרבה עבודה יחסית להכנסה הסופית - אילן ציין את התמונה (המצויינת) שלו שכבר הרוויחה 120$ ועדיין ממשיכה לעבודה בשבילו, אבל לא ציין את מאות או אלפי התמונות שהוא עבד קשה בכדי להכניס למאגר ולא נמכרו מעולם (וכנראה גם לא יימכרו לעולם). הרווחתי עד היום לא מעט כסף דרך Getty, ועדיין אני בטוח שאם אחלק את זה בזמן שהשקעתי בהכנת התמונות העלאה, העלאתן, הוספת מידע, החתמה על טפסים, ההכנסה לשעה תהיה מגוכחת. אני מאמין שבמיקרוסטוק היחס עוד יותר גרוע.
 

IlanShacham

New member
אחרון ודי למה זה לא טוב...

- זה ממכר. למרות שני הסעיפים שלמעלה, יש הרבה התלהבות ואפשר, כאמור, להשקיע הרבה יותר מדי זמן, וחמור מזה, כפי ששגיא ציין לפני, לשנות את הדרך בה אנו מצלמים ואת נושאי הצילום שלנו בגלל זה.
 
למעלה