סוגי עץ שונים

סוגי עץ שונים

אחרי שקראתי באינטרנט על הנושא, יש דברים שאני עדיין לא בטוח לגביהם.
1) האם סיבית זה אוטומטית אומר MDF או שהאם MDF הוא רק סוג של סיבית ויכולה להיות סיבית שהיא לא MDF?
2) האם יש עדיפות כלשהי לשבבית על פני סיבית?
3) האם עץ אורן באמת פחות איכותי?
 

milch

New member
תשובות...

1. עפ"י האקדמיה ללשון, סיבית = MDF - Medium Density Fiberboard. יש גם LDF ו-HDF, פחות מודעים להם בארץ.
2. יש מספר איכויות של שבבית גם כאלה שאיכותיים יותר מלבידים בכל הקשור לתכונות הפיזיקליות/מכניות. יש עדיפות לכל אחד מן הסוגים בתלות בשימוש והיעוד שלהם.
3. פחות איכותי ממה?
נ.ב. עצה ידידותית: תבקש במחסן עצים "סיבית" ותקבל "שבבית", תבקש "שבבית" ואתה מסתכן בלהיות מסולק מן המקום. דבר עברית, תאמר MDF וסיבית
.
 
אז בכל מקום שאומרים שאין MDF אבל יש סיבית

אז בעצם מתכוונים שהם מוכרים שבבית?
אני רוצה להימנע מ-MDF כמה שאפשר בגלל הגזים הרעילים שלו אבל בכל מקום אומרים שמוכרים "סיבית" אבל "לא מתקרבים ל-MDF". אף אחד לא באמת מבין מה הוא מוכר?
ובעץ אורן הכוונה של השאלה הייתה אם ברמת הרהיטים מעץ מלא, אם הוא באמת העץ הכי פחות איכותי בקטגוריה.
 

milch

New member
כן ולא...

רשמתי קודם את מונחי הלוחות המקובלים (גם אם זה לא נכון אקדמית) שמוכרים.
אשמח שתפרט את סוגי הגזים הרעילים של ה-MDF. לעולם לא מפסיקים ללמוד...
פעעעם, בייצור MDF כמו בלוחות כבושים אחרים, השתמשו בדבקים המכילים פורמלדהייד שהוא חומר מסרטן. כיום, התקנים אוסרים זאת! נקיטת אמצעי זהירות בזמן עיבוד כל חומרי הנגרות חשובה! בזמן ניסור וליטוש MDF נפלטת אבקה מאד עדינה שיש להתגונן מפניה באמצעות מסכה עם מסננים יעודיים.
"אף אחד לא באמת מבין מה הוא מוכר?" - זו שאלה/טענה כוללנית מדי. כמו בכל תחום, יש בעלי מיקצוע בעלי ידע ונסיון ברמות שונות.
עץ אורן עם עיניים למשל הוא ממשפחת עצי המחט/עצים רכים והוא בין הזולים לסוגיו. בונים מעצי אורן לסוגיהם רהיטים יפים וטובים.
 
ממה שהבנתי, עדיין משתמשים בפורמלדהייד

נכון שיש תקן לנושא שאמור לצמצם את הסכנה, אך זו בעיה כשמייבאים את החומר ממדינה שבה לא שומרים על התקנים כגון סין. אתה לא יכול להיות בטוח שייבאו מספרד לדוגמה. ואם מייבאים לפעמים ממש מוצר מוגמר אז גם אין אפשרות לבדוק את כמות החומר הרעיל. בכל מקרה, אם נגיד ההתלבטות הייתה רק על משהו כמו "האם המוצר יחזיק מעמד או לא" אז אולי הייתי מסתכן, אך כשמדובר בפליטת גזים רעילים ומסוכנים, אני לא רואה סיבה לקחת סיכון.
בקשר לעץ אורן, בדיוק בגלל שהוא רך בדרך כלל אומרים שהוא פחות איכותי, מכיון שהוא נשבר יותר בקלות. בגלל זה הבנתי שלרוב משתמשים באורן לבנות רהיטים שאתה מראש מייעד להחליף לאחר זמן לא רב כגון חדר לתינוק שגדל ואז צריך בכל מקרה לקנות לו דברים חדשים.
 

milch

New member
אתה רק שואל ולא עונה...

לא קבלתי ממך תשובה על סוגי הגזים הרעילים שה-MDF פולט.
ההתנהלות שלך כל כך מאפיינת את מי שמאחורי החתימה (גם אם זה לא נכון). למה אני אומר את זה? כי הייתי שם פעם...
המשך לקרוא היכן שאתה קורא אך על מנת שאוכל לנסות לעזור לך, אנא שאל שאלה ממוקדת, מה מטריד אותך? אשמח לנסות לעזור...
נסיתי לתמצט את הידוע לי מנסיון רב שנים, כנראה שלא הצלחתי...צר לי...אינני יכול להכנס להסברים מפורטים על ייצרני/יבואני/משווקי חומרי גלם לנגרות, כיצד להבחין בין הסוגים השונים וכו'.
 
מאיפה אני אמור לדעת מה הם סוגי הגזים שנפלטים

אני יודע שמשתמשים בפורמלדהייד וכשהתקן לא נשמר אז נפלטים גזים רעילים, ושאי אפשר לדעת תמיד בודאות אם התקן נשמר או לא. בן אדם לא מתעמק אם יוצא גז ציקלון B או שיצא גז מסוג אחר - מספיק פשוט לדעת שיש סיכון שיפלט משהו רעיל כדי לא לסכן את המשפחה, במידה ויש אופציות אחרות בשוק. אני חושב שזה די ברור מה מטריד בזה..
לא מבין מה לא מאפיין ועל איזו התנהלות בדיוק אתה מדבר? התנהלות של לשאול שאלות בנושא שאני לא מבין בו אך לאחר שקראתי עליו קצת באינטרנט?
וסבבה שהבאת תימצות אבל אני ידעתי את מה שרשמת.. פשוט רשמת "יש תקן וזה לא קורה יותר". ואני עניתי לך בעוד מידע שכנראה לא ידעת שאומר שאי אפשר לדעת בודאות אם התקן נשמר בכל המוצרים או לא, וגם שהוא כנראה כן נשמר ברובם, זה מבחינתי לא מספיק להסתכן בפליטה של גזים רעילים בבית.
לגבי השאלה על עץ האורן אתה יודע או לא עדיין לא הבנתי, כי לא התייחסת למה שרשמתי בסוף עליו.
 

milch

New member
נראה לי שלא תגיע ליעד מבוקשך

אתה נעול ומקובע, לא מקבל את מה שעונים לך וממשיך עם אותם טעונים.
אינך סומך על מה שאתה קורא אינני יודע איפה, אינך סומך על התשובות שלי (בינתיים אין תגובות של אחרים). שני המקורות הנ"ל ננעלו בפניך ולכן אני ממליץ שתמשיך לחפש עוד...
אני עוסק בתחום קרוב ל-3 עשורים ואני יודע דבר או שניים על MDF ועץ אורן (וגם דברים אחרים כולל הנושאים שהעלית), אך עד שלא תשאל שאלה ספציפית, האם אתה רוצה לקנות רהיט, להזמין אצל נגר או להכין בעצמך, אין לי יותר מה לתרום לדיון.
יחד עם זאת, אשמח להמשיך את הדיון התאורטי, אתה מוזמן אלי לכוס קפה/תה, צור איתי קשר בפרטי אם אתה מעונין.
שבת שלום
 
כי אתה עונה על דברים שלא שאלתי אפילו

אני סך הכל שאלתי אם מוכרים שאומרים בחנות שהם מוכרים סיבית אבל לא MDF, אם זה אומר שבבית. אתה פתאום התחלת להיכנס לתוך תקן MDF ואיזה גזים נפלטים וכו' וזה משהו שבכלל לא שאלתי אותו, וגם לא הייתי שואל מכיון שאני יודע ש-MDF זה דבר מסוכן שלא צריך להכניס הביתה. זה שאני לא סומך על מה שאמרת בנוגע למשהו שבכלל לא שאלתי זה אך ורק על משהו שאני כבר ידעתי מראש את התשובה אליו.
אני כן סמכתי על מה שאמרת בהתחלה שסיבית זה MDF (או HDF/LDF). ועדיין אפילו לא ענית על מה ששאלתי על עץ האורן. אז בקיצור ענית לי על שאלה אחת מתוך ה-3 ששאלתי במקור ומה שענית, אני סומך על זה. רק נשארו שתי השאלות האחרונות שניתנה תשובה חלקית עליהן ועדיין לא מלאה.
 

milch

New member
סליחה

שכחתי לציין שאני לא עובד כאן!
מזכיר לך, לשיחה נרחבת ומקיפה אתה מוזמן, מבטיח שתצא מורווח ותשובות על כל שאלותיך.
עכשיו אני הולך לנוח, ברשותך.
 
אמרתי מתישהו שאתה עובד כאן?

אתה זה שאומר שאני לא סומך על מה שאתה אומר, ואני מסביר שבדברים שלא ידעתי, כן סמכתי על מה שאמרת. במה שכן ידעתי, אין סיבה שאני אסמוך על משהו שאני יודע שהוא לא מדויק. לא מבין על מה אתה מתעצבן כשאתה זה שהכניס נושאים שלא שאלתי עליהם..
 

אייבורי

New member
שאלה

&nbsp
האם הסכנה היא בפליטת גזים בזמן עבודה (ניסור וכדומה)
או בפליטת גזים לאורך חיי המוצר ?
או שזאת אגדה אורבנית למיטב ידיעתך ?
 

milch

New member
זאת אגדה אורבנית למיטב ידיעתי, נכון להיום

אין פליטת גזים בזמן עיבוד ה-MDF. כפי שכבר רשמתי, בזמן הניסור והליטוש נוצרת אבקה מאד עדינה שחשוב להגן על דרכי הנשימה מפניה באמצעות מסכה מתאימה.
פליטת גזים לאורך חיי המוצר - בעבר יצרו את ה-MDF עם תוספת פורמלדהייד בחומר המלכד. גז פורמלדהייד היה נפלט לאורך תקופה רק מ-MDF גלוי. ברגע שה-MDF מצופה פורמייקה/מלמין/פורניר או מגומר בצבע/לקה והלזבזים מכוסים גם, אין פליטה של גזים.
נכון להיום, תקנים לייצור MDF אינם מתירים הוספת פורמלדהייד (אינני זוכר החל מאיזו שנה). לפי-כך, מי שחשוף לסכנה הוא זה שמעבד את ה-MDF ואינו דואג להגן על דרכי הנשימה שלו. במפעלים באירופה מחויבים העובדים לחבוש מסכות מתאימות לתקנים של רשויות הבטיחות.
 

milch

New member
אה, גזים...

מאותו מקור שמאיים עליך בגזים נפלטים נסה לברר מה הסוגים, רק למען סקרנותי כיוון שלי לא ידוע על כך.
 
כמעט אף מקור לא מפרט מהם הגזים הנפלטים

הדבר היחיד שמצאתי דיברו על אדי קסילן וטרי-כלורו-אתילן. בשאר המקומות שקראתי רק אמרו בכללי שהוא פולט גזים רעילים.
 

Pilon

New member
הגז שאתה "מחפש" הוא

Formaldehyde הידוע כמסרטן. כל העצים המתועשים עושים שימוש בדבקים המכילים פורמלדהייד. הסכנה ב MDF גדולה יותר כיוון שבתהליך העיבוד שלו -ניסור שיוף וכו - נוצרת נסורת דקיקה החודרת בקלות לדרכי הנשימה, לכן יש להקפיד הקפדה יתרה על איורור וסינון הן למקום העבודה והן לנגר.

אורן - יש עשרות סוגים של אורן הנבדלים זה מזה לא רק בזן שלהם אלא גם במקום גידולם. הארן האירופאי מרומניה אינו דומה לאמריקאי ממדינת וושינגטון שאינו דומה לאורן הפיני וגם אז, יש הבדל בטיב (GRADE) העץ מאותו הזן. אפשר ליצור מאורן ריהיטים סופר איכותיים. זה כבר תלוי בבחירת טיב העץ, מה צורת חתך העץ (Flatsawn, Riftsawn, and Quartersawn), איך העץ יובש ומה רמת הלחות שבו, יכולותיו של הנגר והיכן ימוקם המוצר המוגמר.
 

drors01

New member
הכל תלוי במה אתה רוצה לבנות או לקנות

השאלה שלך מאוד כללית
כמו לשאול מה עדיף רכב או רכבת.

הבחירה בחומר היא לפי המוצר הסופי כולל מידותיו והגימור.
ניתן לבנות כמעט כל דבר מכל חומר אבל בתהליך או שתתווסף מורכבות בבניה או בגימור.
סתם דוגמאות לא מחייבות
ארון בגדים רגיל עדיף ברוב המקרים את הארגז כולל המדפים סיבית מצופה - זול, קל לייצור, קל להובלה ושומר על המבנה לאורך חיי הארון.
לארון מטבח תהיה עדיפות בד"כ לסנדביץ' באיזור הרטוב.
מיטה יכולה להיות מ-MDF או מעץ מלא אולי בגלל שיטות העיבוד המקלות על ייצור סדרתי והאפשרות לגימור מעניין או טבעי.

לגבי גזים, אם החומר מגומר טוב ואיכותי אז ממש לא סביר שיהיה מסוכן לסביבתו לאחר סיום הניסור.
 
אלה באמת שאלות כלליות

לא שאלתי על איזשהי העדפה מביניהם אלא פשוט לדעת את הדברים הכללים האלה.
שבבית וסיבית הם הרי חומרים מאוד דומים, רק ששבבית היא פסולת עץ עם חלקים גדולים יותר ולא מודבקת בדבק רעיל. ואם בעצם סיבית זה אומר MDF (סיבית זו בעצם מילה נרדפת לתהליך הדחיסה הזה כשבארץ הנפוץ הוא MDF), אז מתי כן משתמשים בשבבית?
 

drors01

New member
זה מרגיש כמו פסיכומטרי


האם אתה מתכוון ל OSB?

OSB משמש לבניה, מידוף, חיפוי, ריהוט ועוד
 
למעלה