בייץ ולכה?! האם אפשר ליישם לכה אחרי בייץ? תודה.

matzil

New member
בייץ ולכה?! האם אפשר ליישם לכה אחרי בייץ? תודה.

 

yuvaleitan

New member
זהירות!!

שמעתי על מיקרים של סמאדג'ינג ובלידינג, בתרגום חופשי מריחה ו"דימום" של הצבען של הבייץ, בזמן יישום הלכה. במיוחד כשמדובר בבייץ מיים ובלכה מיים.
שמעתי הצעה ליישם את הלכה בהתזה, שמעתי הצעה לתת לביץ להתייבש יומיים לפחות, שמעתי הצעה לאטום את הביץ עם #1CUT שלאק לפני הלכה.
שמעתי. לא נתקלתי בעצמי.
 

matzil

New member
תודה! לקחתי לתשומת ליבי אבדוק את המרכיבים ואמתין יומיים.

 

yerets

New member
אם הבייץ והלכה שניהם על בסיס מים

יכולה להיות בעיה של מריחות מאחר והבייץ (לפחות חלקו) עלול להתמוסס מחדש.
התזה של הלכה היא אפשרות אחת. אפשרות אחרת היא למרוח את הלק בזהירות ובשכבה עבה יחסית עם מינימום שפשוף.
עשיתי זאת מספר פעמים ולמעט מעט צבע קל שהלכה מוכתמת בו, זה אמור לעבוד.
 

jzim

New member
מישהו יכול להסביר מה ההבדל בין בייץ ללכה או צבעים אחרים?

 

ODK

New member
אין קשר - בייץ זה צבע. לכה זה ציפוי.

בייץ זו אבקה דקה מאוד שמכינים ממנה צבע באמצעות ערבוב במים, שמן או אלכוהול.
הצבע הזה חודר לתוך העץ ולא יוצר שכבה מעליו, למעט אבקה שנשארת לאחר היבוש, אותה יש להסיר היטב לפני יישום השכבה הבאה.
לכה זה חומר שיוצר שכבה (שקופה או צבעונית, לבחירתך) מעל שטח הפנים של העץ, ללא חדירה אל העץ. הלכה יכולה להיות גם היא על בסיס מים או "שמן" (ע"פ רוב ממס אורגני כמו טרפנטין).
 

yuvaleitan

New member
מה שכתב ODK, ובנוסף

יש באנגלית ניואנסים במושגים, שחסרים בעברית
למשל - staining (מילולית הכתמה), שמשמעותו הוספת גוון לעץ - למשל ע"י בייץ (באנגלית DYE), וזו המטרה היחידה. זה בד"כ שקוף ומשאיר ביטוי לציוריות של העץ, ואפילו בטכניקות מסויימות מדגיש אותה (לצורך ההמחשה - תה). או ע"י פיגמנט (חלקיקים קטנטנים מורחפים, אבל לא מומסים), שאינו חודר לעץ אלא ממלא את הנקבוביות, וכל איזור לא חלק בפני השטח (לצורך ההמחשה - קפה שחור).
לעומת - painting, צביעה. שימוש בחומר צבע שיוצר שכבה על העץ. חומר הצבע פה הוא בד"כ פיגמנט לפעמים גם DYE, והשכבה מכסה את העץ לגמרי.
גימור - finishing - שימוש בחומרים שונים על מנת לתת לפריט את מראהו הסופי, לרבות הגנה מלחות, חומרים, איטום וקיבוע הstain (בין אם DYE או פיגמנט), ברק וכולי. חומר הגימור יכול להיות שמנים, שנספגים לתוך העץ, ווקסים, שלאק, לכות מסוגים שונים, ורנישים וכולי - שבבסיסם הם שקופים (עם גוון בסיסי או לא).
עכשיו הלכו ופיתחו מוצרים שכוללים יותר ממרכיב אחד של הנ"ל, כדי להקל עלינו את החיים (ואולי קצת לבלבל, ובטוח כדי למכור ביותר...). למשל - צבעי ווש הנם חומר גימור שהוסף להם צבען DYE. כך מקבלים גם את הגוון וגם את הגנת הגימור. ורנית מגוונת או לכות שקופות למחצה מגוונות.
ואם לסבך עוד יותר, אז יש גימורים שמוסיפים להם DYE וגם פיגמנט, כך שהם אטומים למחצה, וממסכים על הבדלי גוונים בין קרשים שונים או באותו קרש.
וזה לא נגמר פה, ואבל בינתיים זה יותר ממספיק...
 

jzim

New member
אחלה של הסבר

תודה
 

eg1267

New member
ואם כבר בניואנסים עסקינן

אני מתנצל בפני אבשלום קור ובפני חברי ועד הלשון העברית, אבל את המשפט הבא באמת שאי אפשר לתרגם לעברית:

if you are a furniture maker (cabinetmaker) you apply finish, sometimes you may dye or stain your pieces. if you are a carpenter or a joiner - you paint your products

איל
 

yuvaleitan

New member
בעברית - נגר הוא נגר הוא נגר. ועוד כמה הגיגים

במקומות בהם בניית רהיטים היא סוגה בפני עצמה, ושונה בתכלית מבניית בתים (ואולי עם קורטוב של פיין-שמקט ואולי צל של ניחוח של עיליתיזם), ישנה אבחנה ברורה בין המיקצועות וגם בין שמותיהם.
בארץ, הנושא של בניית בתים מעץ הוא מאוד חדש ומאוד יוצא דופן, ועם ניחוח יוקרתי. במקומות רבים בחו"ל זו היתה כמעט מאז ומעולם ברירת המחדל.
ובעידן המודרני, פוסט המהפכה התעשייתית, ישנה גם אבחנה בין נגרות תעשייתית המונית לנגרות אומן אישית (שלצערנו הולכת ונדחקת לשוליים יותר ויותר)
מצד שני העידן המודרני מביא איתו זמינות לחומרי גלם וכלי עבודה, שאדם פרטי חובב עשייה בעץ יכול היה רק לחלום עליהם לפני כמה עשרות שנים.
 

ODK

New member
לי יש נסיון רק עם בייץ ולכה על בסיס "שמן"

בבייץ על בסיס כוהל (עליו התנסיתי), יש להמתין 24 שעות לייבוש סופי, ללטש עם נייר לטש בעל גרעין עדין מאוד להסרת שארית האבקה שנדבקה בשכבה חיצונית לעובד (לעיתים תדרש שכבת צבע נוספת לאחר הליטוש), להבריש היטב את כל שטח הפנים, ולבסוף לנגב עם מטלית בד (או בגד ישן), עד שלא עובר יותר צבע לבד (עדיף בד לבן - יותר קל לראות).
כל זמן שמקפידים לבצע את כל הפעולות הנ"ל ולהמתין בסבלנות את הזמן הנדרש, לא צריכה להיות שום בעיה (שוב, מנסיון שלי, אבל כמו שנהוג לומר - YMMV)
 

yuvaleitan

New member
ברור! אני תמיד נוהג לומר YMMV!

אבל רק כשיש ירח מלא, וכשאני לובש שרשרת של שיני שום על הצוואר....
סליחה ידידי ODK על הבורות שלי - YMMV stands for?
ד.ר.י.א
 
למעלה