יוצאים מאזור הנוחות
רכילות

../images/Emo204.gifיוצאים מאזור הנוחות../images/Emo204.gifרכילות

שאלתם עצמכם פעם - למה אנו מרכלים? על איזה צורך זה עונה לנו? מהו מקור הצורך הזה? או שמא אין זה צורך אלא משהו מולד? רכילות סובבת אותנו כל הזמן בין אם נרצה בכך ובין אם לא.
אנחנו מדברים על מעללי הידוענים, משתתפי תוכניות הריאליטי, השכן או סתם עמית לעבודה. רבים מאיתנו מכחישים שזה משהו שמעניין אותנו ומנסים להמעיט בחשיבות הנושא. אנחנו תופשים רכילות כמשהו שלילי, חטטני ולא בריא, כעיסוק נחות ולא רצוי. אבל הפופולאריות לה זוכים מדורי הרכילות, המגזינים ותוכניות הטלוויזיה שמוקדשות לרכילות, מעידים כנראה על כך שרבים מאוד מתעניינים ברכילות גם אם לא יודו בכך בפה מלא.
המונח רכילות מתייחס לשיח שנושאו אנשים אחרים. רכילות עוסקת בהפצת מידע שלא פורסם ברבים, תוך חדירה לפרטיות, עיסוק בשערוריות, שמחה לאיד ולשון הרע.
רובין דנבאר, פסיכולוג אבולוציוני, חושב שרכילות היא מילה נרדפת לתקשורת חברתית. אנחנו פשוט מדברים יותר על אנשים מאשר על פילוסופיה כי אנשים סובבים אותנו כל העת.
מחקרים שונים מראים שבאופן עקרוני אנשים מעדיפים לשמוע רכילות חיובית על אנשים הקרובים להם או אנשים שאיכפת להם מהם, ורכילות שלילית על זרים, או אנשים שהם לא אוהבים. גם גברים וגם נשים מעדיפים לשמוע רכילות על אנשים מאותו המין בני גילם, אבל נשים נוטות להיות יותר אובססיביות בנוגע לרכילות של נשים אחרות.
גברים נוטים לרכל יותר כאשר הם עם בנות זוגם, בעוד נשים מחלקות שווה בשווה את הרכילות שלהן בין בני זוגם ובין חברותיהן. אנשים באופן עקרוני לא מעוניינים בשמיעת והעברת רכילות חיובית על זרים. הממצאים הללו תומכים בהשערה שרכילות נוצרה כמנגנון אבולוציוני להגברת הסטטוס האישי, מכיוון שהתחרות הגדולה ביותר מגיעה מבני אותו המין ובני אותו הגיל..
אנשים אוהבים מאוד לשמוע סיפורים שליליים על סלבריטאים כי זה גורם להם להרגיש טוב יותר עם עצמם וגורם להם לתפוס את הסלבריטאים בצורה ארצית ואנושית יותר..
אבל אנשים מעוניינים לשמוע לפעמים גם רכילות חיובית על סלבריטאים. כי ככל שאנחנו שומעים יותר על אנשים מסוימים, כך נדמה לנו שאנו מכירים אותם טוב יותר. בנוסף ליצר המציצנות הטבוע בנו וכל המידע החיובי שאנחנו אוספים על סלבריטאים משמש הכנה לשמחה לאיד שנחוש כאשר יתרגשו עליהם צרות עתידיות.
לסיכום
רכילות היא תופעה מורכבת הרבה יותר ממה שנראה במבט שטחי. להסתכל עליה כמשהו שלילי בלבד מפספס הרבה מהמשמעות שלה להרבה אנשים. רכילות היא חלק אינטגראלי ממה שמגדיר אותנו כבני אדם ומה שהופך את החיים בחברה למה שהם. רכילות טובה היא בעלת ערך רב ויכולה להגדיר את היחסים שלנו עם אנשים אחרים.. בבליאוגרפיה http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3628526,00... http://greengross.wordpress.com חברים
בשנים האחרונות הפכו מדורי הרכילות ל "מוכרי העיתונים". כותרות ענק צהובות על שערוריות ובגידות, תצלומי פפראצ'י, מדורי רכילות ברשת, פורמים ספציפיים ועדכונים שותפים לעיתים גם בזמן אמת. כמעט כולם מתעניינים, כמעט כולם קוראים. ואתם, היכן אתם ממוקמים על סקלת הסקרנות? בדיון שלנו היום בחרתי לעסוק דווקא בנו. לגעת ברכילות במעגלי החיים האישיים שלנו, בעבודה, במשפחה ובחברה הקרובה. לדיון:
מהן הסכנות הטמונות ברכילות לשם רכילות?
איך אתם מתמודדים עם רכילות על קרובי משפחה, עמיתים, שכנים, מכרים?
מהי רכילות מרושעת? האם נחשפת לה במקום העבודה?
היכן אמור לעבור גבול הסקרנות של אדם באשר לאירועי חייו של זולתו?
האם היית קורבן רכילות?
האם רכילות יכולה להיות כלי שרת עבור אנשים בחברה / במשפחה? אשמח לשיתוף תודה
תודה
 

שמים1

New member
שומר פיו ולשונו שומר מצרות נפשו

אני לא מוצאת דבר חיובי ברכילות לעיתים כולנו חוטאים בה פה ושם לא תמיד מכוונה רעה לא תמיד במזיד אבל הרכילות לעניות דעתי רעה היא לעיתים מאבדת אתהאחיזה במציאות וחוטאת לאנשים . ולשאלותייך : מהן הסכנות הטמונות ברכילות לשם רכילות? הסכנה היא גרימת עוול לנשוא הרכילות לפעמים מר שמועתי מפיץ רכילות שמאבדת אחיזה במציאות ומתנפחת למימדים מוגזמים . איך אתם מתמודדים עם רכילות על קרובי משפחה, עמיתים, שכנים, מכרים? אני פשוט לא משתפת פעולה ואומרת חד משמעית שלא נעים לי לדבר סרה באנשים שקרובים לי ובכלל . מהי רכילות מרושעת? האם נחשפת לה במקום העבודה? רכילות מרושעת היא רכילות שמטרתה מראש להזיק ולהנות מצרתו של הזולת מתוך ידיעה שרכילות זו מזיקה . היכן אמור לעבור גבול הסקרנות של אדם באשר לאירועי חייו של זולתו? אני חושבת שכל מה שנוגע לפרטיות הזולת הוא הגבול ! האם היית קורבן רכילות? כן , לצערי הייתי קורבן כאן בנט לרכילות זולה ומרושעת שעשתה לי עוול גדול למי שאני והיתה שקרית וכה רחוקה מהמציאות . האם רכילות יכולה להיות כלי שרת עבור אנשים בחברה / במשפחה אני לא מוצאת ברכילות כלי כשר לתקשורת יש דרכים אחרות לתקשר ולחבר בין אנשים . תודה שהבאת תפו מרתק כרגיל
 
../images/Emo204.gifתודה לך.

ואשאל אם תסכימי לשתף: כיצד התמודדת עם אותה רכילות בנט? מה עשית ? אני שואלת כי גם אני הייתי במקום הזה וזה היה
לא נעים......
 

נירהמ1

New member
משתדלת מאוד לא לההיכנס לשיחות שמתערבבת

בהן רכילות, ואם בכל זאת יוצא לי, משתדלת להתחמק באלגנטיות. רכילות יכולה להיות הרסנית מאוד, ולא רוצה שיהיה לי כל קשר לכזאת. בינתיים לא יצא לי להיות "קרבן רכילות", אבל אם מישהו מרכל עלי שלא בידיעתי, לא איכפת לי - מה שאתה לא יודע, לא יכול להזיק לך.
 
אני זוכרת רכילות בחדר מורים

הייתי מרגישה ממש רע עם התככים האלו....... שלמתי על זה מחיר.
 
../images/Emo20.gif../images/Emo20.gif מה זה רכילות? כשאני מדברת עם חמותי

והיא מספרת לי מה קורה עם בני הבמשפחה, זה רכילות? שרמנטי אומר שכן, אני אומרת שלא כשאני מדברת עם אחיותי על האחים והאחיות האחרים, זה רכילות?
 
אדם יכל לחוש לבדו../images/Emo204.gif

מתי זה חורג מגבולות המיידע של "מה קורה" עם בני המשפחה. כאשר מוסיפים פרשנות אישית, מבקרים, מביעים דעה, זה כבר מעבר לדיווח.......
תודה
 

פברואר22

New member
אני משתדלת לזכור תמיד את זה:

איש בא אל סוקרטס ואמר : "האם שמעת כבר מה שמספרים על הידיד שלך ?" "לא", ענה סוקרטס, "אבל, לפני שאתה מספר, אמור לי : האם העברת את השמועה על ידידי דרך שלוש המסננות ?" "אילו מסננות ?", שאל האורח. "הראשונה- מסננת האמת : האם אתה בטוח, שהדבר שאתה עומד לספר לי על ידידי הוא אמת ?" האורח היסס : "בעצם, אני לא בטוח. אני רק שמעתי את הסיפור מפי אחר. ומה המסננת השנייה ?" "המסננת השנייה", אמר סוקרטס, "היא מסננת הטוב : האם הדבר שאתה עומד לספר לי על ידידי הוא דבר טוב ?" "להפך", אמר האורח. "זה משהו איום ונורא. והמסננת השלישית ?" "השלישית היא המסננת של הנחוץ", המשיך סוקרטס. "האם זה נחוץ לספר לי את הדבר הנורא על ידידי, שספק אם הוא אמת ?" אחרי הפסקה, אמר האורח : לא, אין זה נחוץ כל כך". "אם כך, אם מה שאתה הולך להגיד לי הוא לא נכון ולא טוב ואפילו לא נחוץ עבורי, אז...בשביל מה לי לדעת זאת ?"
 
מעולה. תודה ענקית ../images/Emo204.gif

ברשותך אצטט את שכתבת כאן במקום נוסף זה בסדר?
 

עיר שלם

New member
מסכימה לחלוטין עם הסיפור של פברואר...

משתדלת מאוד מאוד לא לרכל וגם כאשר שומעת רכילות לא מגיבה לנושא ושומרת את דעותי והשקפתי בנושא לעצמי. כפי שנאמר לעיל שומר פיו ולשונו שומר מצרות נפשו. או כפי שאומרים אצלינו...קEN BOCA CERRADA NO ENTRAN MOSCAS ובתרגום חופשי לפה סגור לא נכנסים זבובים.
 

volcman

New member
נדמה לי שיש פאנץ' לסיפור :)

משפט אחד אחרון שאומר: "וכך סוקרטס המשיך להיות בחוסר ידיעה לגבי הבגידות של אישתו". או משהו בסגנון הזה. :)
 

פרומית1

New member
אני ש ו נ א ת אנשים שבתור פטפטנים טוחנים

הכל,פשוט שונאת אותם,והרכילות נמצאת בכל מקום וזה כואב מאד כי מסתם משהו קטן זה נהפך למשהו לא נכון,כמו ששיחקנו כשהיינו ילדים טלפון שבור,ולרוב האנשים זה בא מיצר חטטנות ושיעמום בפה
 

mykal

New member
אומר כך: רכילות היא ענין לבטלנים ורעים.

כי העברת מידע היא בד"כ רצון 'לצבור' כח עם מידע חסוי, מה אדם מרויח מרכילות? אם הוא כבר יודע, 'שינצל' ידע זה לתועלתו--למה הוא רוכל (מוכר) רוצה רוחים,נכון? אחרת לא מוכר? אז מה הרוח, שאולי יחשבו שהוא עוזר?ויהיו חייבים לו, רוצה להיות מעניין, ושיארו בחברתו. יש מישהי מחברות הבנות שלי--שאני קוראת לה מודיעין 144, חייה עסוקים, בלבחוש, לדעת מידע אישי ולרכל, למכור לכל המעונין בשמיעה. העיסוק הזה ממלא אותה. בעיני זו תכונה מגונה.
 

ניריתי 1

New member
וואי וואי איזה נושא ../images/Emo2.gif

מתרחקת מרכילות כמו מאש ! לא אוהבת ולא נוהגת לרכל. לפעמים אני נקלעת לסיטואציה בה מנסים לדבר איתי על מישהו ... אני מנסה להתחמק או להעביר נושא. רכילות זה הרסני. לכל המעורבים בדבר. כלום טוב לא יכול לצאת מזה. לא מומלץ !
 
אבל, סלבס מצפים "לקידום"

בזכות מיידע רכילותי שהם דואגים להפיץ על עצמם בסיוע יחצ"נים.
 
למעלה