יוצאים מאזור הנוחות
- שתיקה

../images/Emo204.gifיוצאים מאזור הנוחות ../images/Emo204.gif - שתיקה

סייג לחוכמה – שתיקה (מסכת אבות ג', י"ז)
הסייג המשמעותי ביותר של האדם החכם הוא יכולתו לשתוק, לעצור מעט ולהתבונן, לעצור מעט ולחשוש שמא טעה.
החיים שלנו הפכו לאינטנסיביים, מהירים, ואם לומר גם תובעניים אנו מדברים בכל מקום כל הזמן. בנסיעה ברכבת/ באוטובוס. בקניון, בבית, בשירותים, בקפה, בנהיגה, בעבודה. לפעמים יש תחושה שתופעה של שתיקה לא קיימת עוד. לא בחברה ולא בינינו לבין עצמנו. "שתיקה הפכה לתופעה בסכנת הכחדה ועימה גם ההזדמנות להתחבר לעצמנו, להקשיב או סתם להיות". (א. גל) בעבר לפני תקופת הסולולארי דברנו עם עצמנו, חשבנו, הרהרנו, התייעצנו, בחנו. היום מרבית הפעולות אפילו הקטנות ביותר מלוות בשיחה. . נשאל לרגע את עצמנו מתי לאחרונה נהלנו עם עצמנו שיחה איכותית? מתי הלכנו בגפנו לבהות בגלי הים, לשבת על ספסל בגן ציבורי עשר דקות תמימות להתבונן בעוברים ושבים? התמקדנו מבלי לעשות כלום? מעטים עשו זאת, ורובנו מחייכים לעצמנו בשקט או במבוכה ונוכחים לדעת שזמן רב עבר מאז ישבנו בשתיקה ונהנינו.
כשאנו מדברים הרבה ושותקים מעט,נחלשות מיומנויות ההקשבה העמוקה שלנו, עד שאנו נעשים מחוסרי סבלנות ואין לנו סבלנות לתת לזולתנו לסיים משפט מבלי לקטוע אותו. שתיקה היא גורם חשוב בצמיחה ובהתפתחות אישית, כי בתוך מרחב השתיקה שלנו עולה שיחה פנימית משמעותית של אדם עם עצמו. עולות שאלות חשובות, מסקנות חשבות בתהליך ההתפתחות האנושי ולעיתים עולה גם הקיום שמתוכו ניתן להצמיח הרבה דברים נפלאים. (בבליאוגרפיה. מאה שיעורים על החיים / אלון גל)
דיון:
באיזה אופן או מידה אתם מקבלים או לא את הגישה: שאנו דברנים ללא יכולת שתיקה או הקשבה. (הקשבה לעצמנו והקשבה לזולתנו)
האם את/ה חושש/ת ממצב של שתיקה בחברה/בזוג?
כאשר אתה/ה לבד בבית עסוק במטלה מסוימת האם תזדקק/י ל"קולות רקע" של טלביזיה, רדיו, או מוזיקה? למה? מ
הי משמעות השתיקה בעינך? והיום גם שאלת חשיבה מהבט אחר.
למה או לחילופין עד כמה הציווי / ההוראה - שתוק! מקומה שלילי? פוגע? מתריס?
תודה
ריקי
 
תודה על הפינה יקירה ../images/Emo23.gif

פעם בשבוע אצלי זה חובה ללכת רק אני והלפטופ שלי לבית קפה,עם השקט שלנו. למצוא פינה שקטה ופשוט להנות מהשקט הזה. כל כך זקוקה לו שזה מדהים,במיוחד לאחרונה שבין כל ההכנות לחתונה,טיפולי השיניים והעבודה המטורפת אין לי שנייה לנשום.
 
../images/Emo204.gifאני מאשרת שזה נכון.

הרי ניסינו להיפגש
ואני מעזה להציע לך אתגר: נסי ללכת ללא המחשב. קחי מחברת יפה שתרכשי לך למען השעות האלו (לי יש כמה) שבי איתה, עם הקפה ובעיקר עם עצמך יוצאים מזה המון דברים נפלאים. נסי. בהצלחה יקרה
 

רונה 2346

New member
על גשר המשאלות ביפו שקט ושלווה

אגדה עתיקה מספרת כי כל העומד על הגשר אוחז במזלו ומביט אל הים – משאלתו תתגשם! לאורך מעקה גשר העץ המפורסם בגן הפיסגה מוצבים פסלי ברונזה של המזלות השונים, ברחבת הכניסה קיים פסיפס אבן של גלגל המזלות ושילוט אשר מסביר את הרעיון מאחוריו. עבודות האמנות בוצעו על-ידי אמנים, תושבי יפו העתיקה, אשר נבחרו על-ידי ועדה מיוחדת. את פסלי המזלות לאורך הגשר עיצבו אסתר שלמה ופרדי פביאן והפסיפס נעשה על-ידי ורדה גבעולי ואילן גלבר.
 

recordion

New member
ואולי אותה שתיקה

הפעם אני מתחילה מהאמצע, מקולות הרגע. שנים חייתי לבד. הייתי רווקה עד כמעט גיל 40. בין השאר זה אמר להגיע מהעבודה הביתה לבית ריק. הזמן הכי קשה בשנים הראשונות היו שעות בין הערביים. העדפתי להשאר מאוחר יותר בעבודה ולא להמצא בבית עד שירד החושך. אני מדברת על תחילת שנות ה-80, כאשר עוד לא כל כך היתה טלויזיה סבירה בשעות האלה, ורדיו לא עשה לי תחושת חברה בבית. זו, אגב, הסיבה שכאשר נכנסו הכבלים לאיזור שלנו, הייתי בין הראשונות שחתמה על ממיר. פתאום היתה טלויזיה כל היום, ואפשר היה להפעיל אותה כדי לא להיות לבד בבית. עד היום אני מעדיפה שמשהו ידבר כשאני לבד בבית. יכולה להפסיק ולהמשיך אם אני צריכה להתרכז, אבל אוהבת שמשהו ידבר בסביבתי. מאז שנגמלתי מהטלויזיה, אני שומעת ספרים מדברים, מאזינה או צופה בקורסי השכלה, או שומעת מוזיקה. לא משאירה הרבה חלל לגמרי שקט. אבל זה לא מפריע לשתיקה בזמנים אחרים, למחשבות, לשיחה פנימית. אין לי בעיה עם שתיקה בחברה, או צורך תמיד להביע את עצמי בחברה. כשהייתי צעירה היתה לי בעיה כזאת. היתה לי תחושה שאם לא אדבר לא אהיה קיימת. לא ישימו לב שאני נמצאת. זה עבר לי כאשר למדתי שאני קיימת גם כאשר אינני מרכז העניינים, ושאני יכולה להיות בחברה גם בלי לחפש את מרכזה. כשלמדתי לראיין, גיליתי כמה שתיקות הן אינפורמטיביות. לא לעבור מייד לשאלה הבאה - אולי יהיה למרואיין עוד מה להגיד. ואת זה לקחתי לחיים בכלל.
 
הגדרת נפלא- שתיקות אינפורמטיביות ../images/Emo204.gif

ואם הם בעלות עוצמה ומשמעות בראיון מדוע את עדיין מתקשה מולן כאשר את בבית? תודה
 

recordion

New member
אלו לא אותן שתיקות

שתיקה בשיחה היא הזדמנות לצד השני לדבר. ולפעמים בדיוק אז יוצאים הדברים הכי מלמדים לגבי מי שלפני. היום השקט לא מפריע לי, להיפך. עם השנים למדתי שאני לא נעלמת בשקט, שאני מספיקה לעצמי, ואני דווקא נהנית כשאני לבד ולא נדרשת לתפקד כאמא, כבת, כמבוגר אחראי. רק מה, אני נהנית לעשות דברים כשאני שומעת משהו ברקע, כל עוד אני לא צריכה להתרכז בכל הכוח.
 

סמאדי

New member
למרות שכשאני כותבת נדמה שאני לא מפסיקה,

בדרך כלל אני שותקת. יותר קל לי לשתוק מלדבר.
 

סמאדי

New member
השנים הראשונות באשרם, היו רוויות

בקבוצות תרפיה וחוויות רוחניות. בחלקן היה צריך לשתוק במשך ימים ארוכים בכדי להשאיר את האנרגיה אצלנו ולא לפזר אותה החוצה. בהתחלה מאוד נבהלתי לשתוק שבועיים רצופים. אבל זה הכי טבעי. הכי קרוב לעצמנו. כששותקים מקשיבים. כשמקשיבים, מבינים. כשמבינים, לא צריך לשאול. טנדו שתקן. שתקנות מתחברת אצלי לשלמות. בבית שלנו יש הרבה שקט. לא עם הילדים כמובן. אבל שנינו לא דברנים. ואי אוהבת את זה.
 
מסכימה אתך../images/Emo204.gif

לאחרונה אני חשה כמה נפלא השקט שאנו שרויים בו. (שולחת מייל........)
 

mykal

New member
חוככת בדעתי מהבוקר, למקומה של השתיקה.

ורוצה להביא כמה , פניני לשון בענין השתיקה, סיג לחכמה--שתיקה. "גם אויל יחריש--חכם יחשב" שתיקה שווה זהב, יש המון עצמה בשתיקה, אבל, נדמה לי שהנכון הוא לומר בקצרה ולענין, ואז לשתיקה כח. בכל מקרה יש הבדל בין אם אני בוחרת לשתוק לבין אם משתיקים אותי. ואמי ז"ל היתה אומרת--מלא לומר--לא מפסידים, כשאומרים לפעמים זה טוב ולפעמים פחות.
 

ayeletba

New member
שתיקה.

א. תודה ריקי על פינה מושקעת ומלמדת. לגביי.. יש לי נטייה שאני נלחמת בה לדבר ולא לתת לזולת לסיים מפשט. ל"מזלי" אני עובדת עם קהל ומכל מקרה כזה לומדת ומנסה לשפר מיומנויות הקשבה. בזוג לא חוששת משתיקה. בחברה - כן. כשאני עסוקה אני דווקא צריכה שקט/מעדיפה שקט. אם כי אין לי בעיה להיכנס לריכוז גם ברעש - כי אני לא שומעת טוב. אבל אין כמו שקט. שתיקה=מנוחה, דיאלוג עם עצמי, מנוחה לאזניים המקולקלות שלי מידי פעם עושה לעצמי "ימי שקט" - אני בחדרי בשקט ואף אחד לא מפריע, יום חופש, השקט אחרי שכולם הולכים לישון.
 
תודה יקרה../images/Emo204.gif

מבין שורותיך רציתי להתייחס לראשונה שבהן. היות שאת מודעת לצורך ללמוד הקשבה אל לך להלחם בקושי. תתיידדי איתו, זה יבוא.. אין ספק שמיומנות ההקשה היא כלי מרכזי להגיע אל עצמנו. תודה לך
 

ניריתי 1

New member
איזה יופי של נושא ! ../images/Emo45.gif

אני נפעמת מהיצירתיות שלך כל פעם מחדש
אני אתייצב (בלי נדר) לענות מחר.... היום פשוט לא הספקתי !!
אבל הייתי חייבת להגיח ולהגיד לך שהפינה מצויינת וחשובה, כמו בכל שבוע ! תודה לך יקירה
 

א ל ק י ס

New member
טוב לי לשתוק

כשאני שותקת אני יכולה לחשוב. אני מרגישה שלווה,שקט ונינוחות אחרת.
 

פברואר22

New member
וואוו..אני כל כך אוהבת שתיקות

הלוואי ואפשר היה לשתוק כל הזמן מילים, הן נראות לי דבר כל כך קדוש, כל מילה שמוציאים מהפה היא כל כך משמעותית לחיים שלנו שהרבה מידי מילים מרגיש לי סוג של זלזול. לפעמים, יותר מידי מילים מורגשות לי כסוג של בהלה מחלל ריק אני כל כך אוהבת שתיקות ולשתוק ושקט , וסביר להניח שבהיותי אשה בין גברים בבית הם מרוצים מזה (מצד שני אני לא יכולה לחתום שהם אכן חושבים אותי לשתקנית...מצד שלישי...אני מדברת יותר ממה שהייתי רוצה ) אני חושבת תפו, שיש גם מקום לשאלה מה אנחנו מדברים, מתי איפה ולמה לפעמים כשבעלי ואני בבית קפה (שותקים שותקים שותקים ) מסביב (ברוב הפעמים) נשמעים רק שני סוגים של דיבורים מה אחרים (בדרך כלל זה לכיוון הפחות חיובי) ומה אני (בדרך כלל זה לכיוון היותר חיובי) כל כך הרבה מילים
 
למעלה