יוצאים מאזור הנוחות

../images/Emo204.gifכולנו מכורים../images/Emo70.gif כולנו מכורים../images/Emo35.gif

ספורט, טלפון, קפה, אינטרנט, מחשב, שוקולד, קולה, קניות, הימורים, סקס, סמים, אלכוהול וסיגריות הם חלק מרשימה אינסופית של מושאי התמכרות להם אנו חשופים. מקצועית, נהוג להגדיר אדם כמכור כאשר התפקוד היום יומי שלו נפגע ועולמו מצטמצם למושא ההתמכרות.
התמכרות הינה תלות עמוקה בחומר בהתנהגות או פעילות, שגורמת לפגיעה בתפקודו, ברווחתו והתנהגותו של האדם. התמכרות מאופיינת בדחף כפייתי להתנהגות או פעילות למרות תוצאותיו הקשות לאדם.
התמכרות היא מעגל קסמים. התמכרות היא ניסיון להקל על מציאות בלתי נסבלת. כאשר לא ניתן לעמוד בפני מציאות מכאיבה באה ההתמכרות להקל על הכאב, אך למעשה עצם ההתמכרות גורמת לסבל ולכאב ממנו האדם מנסה להשתחרר. הקריטריון המרכזי באבחון התמכרות הוא אובססיה לדבר, התעסקות יתר בהתנהגות או צריכה מוגזמת של החומר מעבר למה לראוי וצורך להגדיל את המינון על מנת להגיע לסיפוק מההתנהגות או מהחומר. לאחר הפעילות באות רגישות אשמה. בסוגים מסוימים של התמכרות חש המכור גועל מההתנהגות או מהצריכה ועם גמר הפעילות באה הבטחה כי לא יעשה זאת שוב. אך למעשה ברגע שנוצר שוב החסך, תשוב ההתעסקות האובססיבית מחדש.
במצבים רבים יוצרת ההתמכרות באדם, חוסר שקט וחרדה, פגיעה בהתנהלות היומית, בבית או בעבודה. אדם מכור טרוד (מחשבתית) במהלך כל היום בהתמכרות, לעיתים הוא יסתגר מפני חברים המבקרים את התנהגותו או יסתיר אותה אך ימשך בה למרות ההבנה והידיעה כי ההתנהגות הזו גורמת לו לנזק ולפגיעה . (http://www.maane.co.il/ )
נכון. לא כל התמכרות היא הרת אסון. לא כל התמכרות פוגעת במכור/בסביבה באותה מידה, ויש מקום להפריד בין התמכרות למחשב והתמכרות לחשיש ויחד עם זאת אני חשה לעתים שאנו חלק מחברה שמכורה לכוח, לכבוד, לכסף, למין, לאוכל, לקניות ולמה לא בעצם? לחברה שרבים מתוכה בוחרים לכסות עצמם בענן עשן משכר חושים, בכדי לברוח ולו לרגע מהמציאות ולחוש בהתנתקות מהחיים!
דיון.
כן, הייתי במתמכרים, גם אם זה נשמע לכם הזוי ולא אמיתי. הייתי מכורה לתפוחי עץ. הם החליפו אצלי ארוחות והיוו את מרכיב המזון המרכזי שלי, אותם תפוחים כיסו אצלי את הפחד ואני ידעתי בדיוק לקרא לו בשם. ואתם,
הייתם חשופים למתמכרים? הייתם בניהם?
חוויתם את מהות הפחד להימנע מ....... (קפה, שוקולד, ניקיון, ספורט, )
היש קשר בין התמכרות לצורך בשליטה?
ניתן להגדיר התמכרות כלשהיא כטובה? כחיובית?
מסוגל/ת לחשוב ולהודות בפני עצמך האם את/ה מכור/ה למשהו?
ומעבר להכל- האם החיים מאלצים אותנו לברוח מהמציאות, להתנתק לעתים, להיות ב"מקום אחר" ולשכוח?
תודה
 

recordion

New member
הממ

הייתם חשופים למתמכרים? הייתם בניהם? לא צריך ללכת רחוק - גם אני התמכרתי לכל מיני דברים במהלך החיים. בעיקר אוכל מהסוג המשמין והמתוק שלא יכולתי להמנע ממנו. אני מעשנת, אני יושבת הרבה (מדי) ליד המחשב. ספר טוב יכול למכר אותי (ואז אני צריכה לקרוא גם את יתר הסדרה, כשיש). חוויתם את מהות הפחד להימנע מ....... (קפה, שוקולד, ניקיון, ספורט, ) או בטח. כל דיאטה שניסיתי נגמרה בפחד שיותר לא אוכל לאכול משהו. זו נקודת השבירה. הידיעה שהנה - בלי האוכל הזה אני מצליחה לשקול טיפה פחות. ואז - אז את זה יותר לא אוכל לאכול? לאאאא. (התקפה חזיתית על המקרר) היש קשר בין התמכרות לצורך בשליטה? לא יודעת. אני צריכה שליטה בחיי ובסביבתי. מוציא אותי מדעתי כשאני מאבדת שליטה. אבל התמכרות היא בעצם איבוד שליטה. אולי לכן אני בדרך כלל מצליחה לצאת מההתמכרויות האלה ולא להגיע למצב שיזיקו יותר מדי. ניתן להגדיר התמכרות כלשהיא כטובה? כחיובית? כן. יש כאן כמה וכמה נשים שאני מעריצה את התמכרותן לבישול... הלוואי שהייתי מוכנה להשקיע במטבח כמוהן. מסוגל/ת לחשוב ולהודות בפני עצמך האם את/ה מכור/ה למשהו? בטח, וכבר אמרתי. מראש. אני מהמתמכרות בקלות. לכן צריכה לבדוק לפני שאני נכנסת לפעילות כלשהי ולהגדיר לעצמי גבולות. ומעבר להכל- האם החיים מאלצים אותנו לברוח מהמציאות, להתנתק לעתים, להיות ב"מקום אחר" ולשכוח? לא יודעת. לי קשה להתנתק ככה. אני יכולה להתנתק מהמציאות לזמן קצר (דקות של מחשבות-חלומות בהקיץ, שעות עם ספר טוב), אבל לא ליותר.
 

סמאדי

New member
התמכרות היא איבוד בחירה.

ארחיב כשיהיה לי קצת יותר זמן. אבל לגמרי. איבוד בחירה.
 

recordion

New member
כן. התמכרות היא איבוד שליטה

התמכרות היא המצב בו אתה מאבד שליטה על המידה בה אתה משקיע בדבר אליו התמכרת. השקעה של זמן, כסף, בריאות או כל משאב אחר. זה מתחיל בצורה תמימה לחלוטין. מתפתח למצב שאתה משקיע בזה על חשבון דברים חשובים או רצויים אחרים. והמטרה? והתוצאה? עד שאין איבוד שליטה מסוים, זאת לא התמכרות אלא תחביב. בשלב שזה מתחיל להיות על חשבון יותר מדי, זאת הופכת להתמכרות. במובן הזה התמכרות אינה רק למה שמסכן את החיים, וכוללת את ההתמכרות לכבוד, כוח ועוד תחומים שהזכרת.
 
../images/Emo204.gifאין ספק שלא כל התמכרות מסכנת חיים

וככל שנעמיק לחשוב כמו שכתבת באחרית דברייך, אזאי, תחומים רבים או אפילו אינסוף תחומים יכולים להיות מושא להתמכרות עבורנו. תודה.
 
גם לדעתי התמכרות היא איבוד שליטה

מצדיקה מילה במילה שכתבה recordion, התמכרות היא מצב בו אנחנו מאבדים שליטה על דבר שאנו עושים. התמכרות לאוכל - יש אנשים שלא יכולים להפסיק לאכול, שעבורם אוכל הוא נחמה וכן זוהי התמכרות. התמכרות למחשב - יש אנשים שיושבים שעות על גבי שעות במחשב, הם מבחינתם רואים זאת כישיבה מול המחשב, הנאה, אבל יש אנשים שמכורים למחשב והמחשב הופך לאובססיה בחייהם, הם לא יכולים להתנתק. התמכרות להימורים - אני כותבת ונזכרת בעת טיול שהיה לי בקניה, נכנסנו לקזינו ואני ילדה, שיחקתי במכונות בסכום אפסי ובפעם הראשונה המטבעות פשוט נפלו, זרמו, כמובן שהתלהבתי והייתי מאושרת, תפס את ידה של אימי אדם שישב שם, מסתבר שהוא מהמר מוכר וידוע שם, אדם בעל ממון שהפסיד את כול הונו במשחקי ההימורים, פשוט מכור, הוא סיפר זאת לנו, והתחנן שאפסיק לשחק, היה בו את הפחד שאתמכר. לכן התמכרות היא מבחינתי חוסר שליטה על דבר אותו אנו עושים ואוהבים, ברגע שאין לנו שליטה על המעשה,התחביב וזה מתחיל לקחת חלק נכבד מחיינו זוהי התמכרות.
 
עונה

פירוש המילה התמכרות היא פיתוח תלות בחומר ממכר. לידעתי התמכרות יכולה לקרות לכל אדם ואדם, אך בכל אדם היא מתבטאת באופן שונה. יש סוג של אנשים המתמכרים לאוכל, יש לחפצים ואפילו לנקיון. מבחינתי כמו שציינתי קודם התמכרות היא איבוד שליטה מעין אובססיה. אנשים לא מודעים שלמעשה הדבר אותו הם אוהבים לעשות כל כך הוא בעצם התמכרות ומגדרים זאת כהרגל שרכשו לעצמם למשך זמן מסוים, אך אם ימשיכו בהרגל זוהי כבר התמכרות. אנשים שומעים את המילה התמכרות וישר עולה מחשבה שלילית, אך שוב צריך להציב גבולות ולדעת מתי להפסיק על מנת לא להגיע להתמכרות, לאיבוד שליטה לאובססיה. וכן תפו ופוזה ההתמכרות החוסר שליטה בחיינו הופכת להיות חזקה יותר מאיתנו אם לא נציב לעצמינו גבולות וניתן להתמכרות להשתלט עלינו.
 
../images/Emo204.gifאומר לך בכנות לדעתי......

יש אובססיות שאינן מזיקות כאשר הן "משתלטות עלינו". ומאידך אני ממש לא בטוחה שכל מי שהיה רוצה להפסיק, להיגמל, אכן יצליח בקלות. תודה
 
עונה

הייתם חשופים למתמכרים? הייתם בניהם? לא הייתי מכור בעצמי, אבל כל אחד חשוף למכורים אחרים. אני רוצה להזכיר בהזדמנות הזאת התמכרות שלא מחשיבים אותה להתמכרות - אלה שמכורים לכל נושא המין. משום מה, התמכרות לנושא המיני נחשבת כדבר טוב. כביכול כמה שיותר - יותר טוב. יש להם פורומים והם הקימו בלוגים בנושא הזה, ועוסקים בזה כל הזמן.
חוויתם את מהות הפחד להימנע מ....... (קפה, שוקולד, ניקיון, ספורט, ) לא.
היש קשר בין התמכרות לצורך בשליטה? לא יודע, אני יודע רק שהתמכרות היא איבוד השליטה.
ניתן להגדיר התמכרות כלשהיא כטובה? כחיובית? אין התמכרות טובה. גם התמכרות לנושא המיני היא רעה, בניגוד למה שחושבים אותם מכורים שאפילו משוויצים בזה.
מסוגל/ת לחשוב ולהודות בפני עצמך האם את/ה מכור/ה למשהו? אם הייתי מכור באמת למשהו הייתי כותב.
ומעבר להכל- האם החיים מאלצים אותנו לברוח מהמציאות, להתנתק לעתים, להיות ב"מקום אחר" ולשכוח? מי שלא יכול לשכוח ישתמש בכל מיני אמצעים כדי לברוח מהמציאות, דבר שרק ידרדר אותו.
 
../images/Emo204.gifתודה שהגעת לפינה.

אין לי ספק שהתמכרות למין רחוקה מלהיות טובה אם "סכמנו" שהתמכרות ככלל היא איבוד שליטה אז גם נושאי המין השונים משתייכים לאותה קטיגוריה. מי שמכור למין מועד להיות אנס פוטנציאליאו בעל סטיה אחרת המסכנת אנשים בחברה. נכון שמכור לאלכוהול או לחשיש על סוגיו מסכן קודם כל את עצמו. אך.. הוא גם מסוגל לפגוע בסביבה כי מסוממים או שיכורים נוהגים תחת ההשפעה ואז פוגעים באחרים, מעורבים בקטטות וכו......... תודה.
 

prizman

New member
סליחה?

לא ראיתי מה סוכם פה ללא נוכחותי אבל אני מכור למין גאה ולא רואה בעצמי סכנה פוטנציאלית להיות אנס, גם לא רואה איך זה פוגע בי או באחרים. גם לא מוצא בזה שום אלמנט של איבוד שליטה. עכשיו תבואי ותגידי שאם כך אני לא מכור למין אז בואו ונגדיר מיהו מכור למין.
 
חלילה חיכיתי לך נואשות אבל ישנת עד 12:00 ../images/Emo8.gif

תסביר לי מה זה מכור למין? שאני הייתי מכורה לתפוחי עץ אכלתי כל יום תפוחי עץ במקום אוכל. http://www.tapuz.co.il/blog/UserBlog.asp?Blogid=131216 וכשאתה מכור לדבריך, אתה גם נהנה או שמספק את יצר ההתמכרות ומסמן V? הרי מי שמכור לסם סובל מההתמכרות הוא חש לעיתים גועל כלפי עצמו. ומה באשר לסקס, האם עודף סקס (יש דבר כזה? ) הופך את הריגוש לטכני?
ואולי בגלל זה בחרת להיות לא נשוי כדי שתהיינה לך המון שותפות?
שתף.
 

prizman

New member
אני רואה נכון?

קודם בא מישהו ומספר עד כמה ההתמכרות למין ראה ומתחלחל מכך שאנשים מאושרים מזה, את מסכימה ומוסיפה שמדובר באנסים פוטנציאלים וסוטים ורק לאחר הדברים האלה את מתפנה לבדוק מהו מכור למין? החלטתי לא להיות נשוי כי לדעתי מוסד הנישואים מיותר ואיזושהי פיסת נייר שנותן לי איזה רב או ראש עיר לא מעניינת אותי, זה הכל. מה גם שאני לא מעוניין ולא מתלהב מילדים. מכור למין זה אחד שאם יראה מישהי חמודה יפלרטט איתה ולא יסרב אם זה יגיע לשלב המיטה ומסוגל לעשות את המהלך הזה גם עם שלוש נשים בשבוע או יותר. זה לא רק מספק יצר התמכרות, זה כיף, רק שבחלק מהמקרים אתה שואל את עצמך לאחר מעשה למה היית צריך עוד זיון. יש לכך גם פן חיובי כמובן כי עם הזמן אתה נעשה יותר סלקטיבי לעומת אלה בעלי חסך מיני. * דברים אלה נכתבים בלשון זכר אך נכונים לגבי נשים באותה מידה. יתר על כן, מקבוצת בעלי העכבות והחסכים המיניים באים הסוטים למיניהם, חלקם הגדול טהרנים בפומבי, ראי את גל הרבנים והכמרים הקתולים המעורבים במעשי ניצול מיני, כך זה כשהופכים דברים טבעיים לטאבו. אני מכור גם לעישון ולא חש גועל כלפי עצמי ובפרוש נהנה מזה. ולא קמתי ב 12, קמתי ב 1. יום טוב.
 
../images/Emo204.gifקמת ב 13:00 ?

אני טענתי שמכורים למין יכולים גם להיות מסוכנים אין לי שאיפה להכליל אבל יש גם כאלו ואני עדיין לא יודעת שאינך מסוכן.
 
למעלה