מה ההבדל בין דלק 98 ל95 אוקטן

פרטנר

New member
אוקטן גבוה יותר-

הדלק עמיד יותר בפני פיצוץ תחת לחץ. האוקטן נקבע ע"פ הלחצים שאליהם מתוכנן המנוע- יחס הדחיסה.
 

חן 1111

Active member
גם לחץ, גם טמפרטורה, גם תכנון

הבוכנות ותאי השריפה, גם יעילות קירור ראש המנוע וכושר הולכת החום של הדפנות, גם יחס התערובת במצבים שונים, תזמון ההצתה במצבים שונים, סוג המצתים.....
 

Guggelager

New member
הגדרת אוקטן

יכולת הדלק לעמוד בפני התלקחות עצמית שמקורה לא בניצוץ\בערה מכוונת האוקטן נקבע למספר רחב של חומרים ולקו דווקא דלק. גם לחומרי נפץ נקבע אוקטן בהתייחס לעמידות לניעור, לחום, וללחץ. כך גם דלק.
 
בפיסיקה חום ולחץ תלויים האחד בשני

עלית הלחץ מעלה את הטמפרטורה, במקביל עליית הטמפרטורה של תערובת, מעלה את הלחץ שלה. המושגים קשורים האחד בשני ותלויים האחד בשני. אגב, מערכת מיזוג מתבססת על העקרון הזה: דוחסת גז ובכך מעלה את הטמפרטורה שלו, הגז הדחוס והחם עובר לאחר מכן קירור במעבה החיצוני, לאחר מכן מוזרם אל סוללת הקירור שבתוך הבית/רכב, ואז נותנים לגז להתפשט - קריא לאבד לחץ והוא מתקרר בהתאם. לכן בחוץ המעבה חם ולוהט, בפנים הבית/הרכב סוללת התפשטות הגז קרה.
 

חץ הכסף

New member
אוקטן בחצי משפט

ככל שמספר האוקטן גבוה יותר כך הדלק "עצלן"יותר וככל שמספר האוקטן נמוך יותר הדלק "פראי" יותר דלק באוקטן נמוך ("פראי") מתלקח כבר בטמפרטורה וביחסי דחיסה נמוכים בעוד שדלק באוקטן גבוה ("עצלן") זקוק ללחצים גבוהים יותר ולטמ' גבוהה יותר כדי להתלקח בצילינדר ולהפוך אנרגיה של חום לאנרגיה של כוח. אם תתדלק מנוע המתוכנן לעבודה ביחס דחיסה גבוה בדלק באוקטן נמוך ("פראי")הדלק יתלקח ו"יתפוצץ" בצילינדר לפני שהבוכנה הגיעה לנק מתה עליונה וכתוצאה מכך תקבל נקישות במנוע בגלל שהבוכנה סופגת מכת לחץ בטרם שהתלתל מצליח להשלים את סיבוב המיסב שלו בקרנק ואז התלתל ומיסבו שבארכובה "חוטפים שוק" הבוכנה נכנסת לרעידות שמכות על קירות הצילינדר ואז אתה שומע צילצולים ונקישות מהמנוע, (והמכונאי ישמע את צלצולי הקופה הרושמת שלו,,,) הבעיה נפתרת בשימוש בדלק יותר "עצלן", שאינו מתלקח אלא רק כשהבוכנה נמצאת בנקודה מתה עליונה שממנה הבוכנה יכולה רק לרדת וליצר כוח נטו. משתמע שדלק באוקטן נמוך מתאים למנועי מכוניות ביחס דחיסה נמוך (במנועי מכוניות ישנות) ודלק באוקטן גבוה למנועים הפועלים ביחס דחיסה גבוה- (במרבית המנועים החדשים) מרבית המנועים החדישים מתוכננים לפעולה תקינה באוקטן 95 וגם 98 לא יזיק להם השיקול ההוא כלכלי, ביצועי המנוע והנחיות היצרן. הדלק הבסיסי הוא אותו הדלק, תפוקת הקלוריות שלהם בשריפה זהה, השוני בנק' ההתלקחות שלהם נובע משימוש בכימיה מסויימת המשפיעה על תכונות ההתלקחות.
 

avimor77

New member
תחלס אותו מחיר מה אתה מתדלק

הונדה סיוויק 2002 תודה על התשובה המיקצועית.
 

פרטנר

New member
"נקישות במנוע"

דהיינו "צילצולים" ניתן למנוע ע"י הורדת הילוך- משמע העלאת הסל"ד או ע"י חיישן במנוע המשנה את תזמון ההצתה (ע"ח פגיעה בביצועים).(וכמובן העלאת האוקטן) הדטונציה (פיצוץ עצמי מוקדם) גורמת גם להעלאת טמ"פ המנוע. תקנו אותי אם אני טועה.
 
הבהרות

הסיבה העיקרית בגינה הורדת הילוך מחלישה (או מעלימה) את הצלצולים היא מפני שבסל"ד גבוה יותר עבור אותו עומס נדרש מהמנוע, נדרשת תערובת פחות עשירה. ותערובת פחות עשירה אומרת פחות רגישות לצלצולים. כלומר: העלאת הסל"ד לא באמת פותרת את הבעיה, אלא רק מורידה אותה בעומס נתון. הנקודה השניה והיא שצלצולים מחממים את המנוע נובעת מישום שהצתת התערובת טרם זמנה, גורמת לאיבוד אנרגיה לטובת יצירת חום במקום לטובת הפיכתה לכוח מניעה (תנועת בוכנות). ובמילים פשוטות: צלצולים אומר ירידת ניצולת המנוע, והפיכת פחות אחוז מהאנרגיה לטובת כוח ומניעה, והפיכת יותר אנרגיה לטובת יצירת חום. נצילות מנוע בעצם נמדדת בכמה אחוז מההרכב הקלורי של הדלק הופך לכוח מניע, וכמה מבוזבז לטובת יצירת חום.
 
תיקון קל לאלון:תערובת... ...

פחות עשירה, כלומר ענייה יותר, רגישות יתר לצלצולים, ולא להפך..! תערובת דלק אופטימלית מקררת שסתומים, תערובת ענייה מחממת שסתומים, וגורמת לרגישות יתר לצלצולים. בברכה צביקה
 
למעלה