אוקטן בחצי משפט
ככל שמספר האוקטן גבוה יותר כך הדלק "עצלן"יותר וככל שמספר האוקטן נמוך יותר הדלק "פראי" יותר דלק באוקטן נמוך ("פראי") מתלקח כבר בטמפרטורה וביחסי דחיסה נמוכים בעוד שדלק באוקטן גבוה ("עצלן") זקוק ללחצים גבוהים יותר ולטמ' גבוהה יותר כדי להתלקח בצילינדר ולהפוך אנרגיה של חום לאנרגיה של כוח. אם תתדלק מנוע המתוכנן לעבודה ביחס דחיסה גבוה בדלק באוקטן נמוך ("פראי")הדלק יתלקח ו"יתפוצץ" בצילינדר לפני שהבוכנה הגיעה לנק מתה עליונה וכתוצאה מכך תקבל נקישות במנוע בגלל שהבוכנה סופגת מכת לחץ בטרם שהתלתל מצליח להשלים את סיבוב המיסב שלו בקרנק ואז התלתל ומיסבו שבארכובה "חוטפים שוק" הבוכנה נכנסת לרעידות שמכות על קירות הצילינדר ואז אתה שומע צילצולים ונקישות מהמנוע, (והמכונאי ישמע את צלצולי הקופה הרושמת שלו,,,) הבעיה נפתרת בשימוש בדלק יותר "עצלן", שאינו מתלקח אלא רק כשהבוכנה נמצאת בנקודה מתה עליונה שממנה הבוכנה יכולה רק לרדת וליצר כוח נטו. משתמע שדלק באוקטן נמוך מתאים למנועי מכוניות ביחס דחיסה נמוך (במנועי מכוניות ישנות) ודלק באוקטן גבוה למנועים הפועלים ביחס דחיסה גבוה- (במרבית המנועים החדשים) מרבית המנועים החדישים מתוכננים לפעולה תקינה באוקטן 95 וגם 98 לא יזיק להם השיקול ההוא כלכלי, ביצועי המנוע והנחיות היצרן. הדלק הבסיסי הוא אותו הדלק, תפוקת הקלוריות שלהם בשריפה זהה, השוני בנק' ההתלקחות שלהם נובע משימוש בכימיה מסויימת המשפיעה על תכונות ההתלקחות.