לפני זמן לא רב,היה דיון על מכוניות חשמל סיניות, בפורום מכובד

boriska1

Member
לפני זמן לא רב,היה דיון על מכוניות חשמל סיניות, בפורום מכובד

זה. הדיון היה אם עתיד מכוניות חשמליות הוא בסין. לדעת עבדכם, לא העתיד, אלא ההווה. מביא לכם קישור של חברת NIO. הם מייצרים מכוניות חשמל בשלשה דגמים,עם מגוון גימורים.המחירים בין 50 ל65 אלף דולר. כמחצית ממחיר הטסלה.מה כלול בעסקה: אחריות ושרות לכל החיים. לא כולל שיקום אחרי תאונה קשה. תכנית ביטוח במחיר מועדף הפותר גם שיקום או נזק טוטלי. טעינה חינם לכל החיים.יש תחנות שמחליפות בטריה תוך דקות ויש תחנות טעינה. מתקן ביתי לטעינה, כולל התקנה.(בטסלה זה עולה 2000$). גלישה סלולרית בהיקף גדול. בקיצור הכל מכל,רק ביטוח לא כלול. המכונית מאוד משוכללת, מי שמתעניין יש הרבה סרטונים ביוטיוב. החברה נסחרת בבורסת ניו יורק, בכוונתם להיכנס לשוק אמריקני, בינתיים ללא הצלחה. להערכתי בסוף ייכנסו. https://www.nio.com/ וכרגיל בשולי הדברים: בדיון הקודם, עבדכם הנאמן ציין, כי סין מייצרת כ 600,000 מהנדסים בשנה ומושכת אליה מיטב המרצים מכל העולם. ואוסיף: בכל רגע נתון לומדים בארה"ב בלבד כ 50.000 סטודנטים במיטב מוסדות השכלה גבוה. רובם ככולם חוזרים אחרי לימודיהם לסין. הערכה היא, שרובם המכריע לומדים על חשבון ממשלת סין.
 
מאד מעניין...

השאלה כמובן מה מחיר החשמל באותה הארץ שבה אתה בודק את כדאיות/יעילות המוצר... זה משתנה חשוב לצורך חישוב של כמה ק''מ אתה נוסע ליחידת עלות/ כסף. &nbsp אגב בוריסקה1, ברכב המוסב לגז שלי, עלות הנסיעה היא 8.5 ק''מ לשקל ואצלי מדובר על נהיגה מאתגרת הכוללת גישור בין נקודת המוצא בגובה פני הים לנקודת היעד בגובה ק''מ בפיסטין בהרי המרכז. כמובן שגם הדרך עצמה כולל עליות וירידות לסירוגין ככה שסכ''ה הטיפוסים גדול יותר. &nbsp מעניין האם הגז ברכב הקטן והצנוע מהווה קונקורנציה כלשהי לרכבי החשמל. הרכב החשמלי יחסית כבד בגלל המחברים וזה מייקר נסיעה בעליות. מצד שני הירידות משמשות להטענת המצברים... &nbsp &nbsp &nbsp
 

enigo

New member
העלות העיקרית ברכב חשמלי זה לא החשמל, אלא בלאי המצברים

מצבר עולה היום מעל 200$ לקילוואט שעה (וברב המקרים גם מעל 300),כשמספר האצבע המקובל הוא אורך חיים של אלף טעינות. משמע עלות הבלאי היא 0.2$, לפחות, פר קילוואט שעה. יותר מעלות החשמל בארץ... קילוואט שעה מספיק לבערך שישה ק"מ נסיעה במכונית משפחתית, לפי הנתונים הרשמיים.
 
לא בטוח אם הבנתי

חסר לי ידע. ניסיתי לנחש כדי לגשר ואלה מסקנות הניחוש ובתהייה שלי: &nbsp אם אתה הבאת רק את עלות בלאי המצברים ולא את עלות החשמל. למשל 0.2$/1kW*H. זאת עלות בלאי המצברים עבור טעינה אחת בלבד. נניח אקח כדוגמה את רנו זואי שזה רכב חשמלי 100% של רנו. תכולת האנרגיה החשמלית במצברי הרנו הזה היא 40kW*H כלומר עלות הנזק עקב בלאי עבור טעינה בודדה זה יעלה אצלו $8. אעגל את זה בקירוב ל30 ש''ח. רכב חשמלי לא גומע יותר מ300 ק''מ לפני הטעינה הבאה, ובתנאי הנהיגה שלי, דהיינו, טיפוס מסיבי על פיסטינים סלולים רציניים, זה יהיה הרבה פחות. אני מניח שזה יהיה גג 200 ק''מ. 30 ש''ח ל200 ק''מ זה אומר שאכפיל ב4 ואקבל 120 שח ל800 ק''מ. עדיין לא שילמנו את עלות החשמל אם הבנתי אותך נכון אלא אם גילמת את מחיר החשמל + בלאי המצברים יחד. על כל פנים אני משלם על מילוי הגז בלבד לא יותר מ120 שח וגומע יותר מ800 ק''מ מטנק בודד. (אצלי טנק גז 80 ליטר. מחיר ליטר 1.63 כלומר מילוי כל הטנק עולה 70*1.63 שזה פחות מ115שח וזה מספיק ל900 ק''מ לפחות) &nbsp זה אומר שהפיקנטו גפ''מ שלי הרבה יותר ריווחית. &nbsp אבל רק כדי להשלים עבורי את הידע. מה עלות החשמל ברשת הביתית של טעינת אנרגיה חשמלית השווה ל1kW*H?
 

enigo

New member
לא כללתי את עלות החשמל, שעומדת

היום, בארץ, על כשישים אגורות לקילוואט שעה (אבל לא כל החשמל מגיע למצבר. חלק אובד בדרך). אבל השארתי פתח שאף אחד לא נרנס בו - האם עלות בלאי המצבר בכלל רלוונטית היום, כשאורך חיי המצבר המתוכנן הוא מעל מאתיים אלף ק"מ?
 
אתה צודק

1000 תדלוקים זה בקירוב 300,000 ק''מ. ככה שזה אורך חיי הרכב. אין לזה כל משמעות אם ככה כי אף אחד לא יחליף את זה וימשיך לנהוג ברכב. &nbsp לגבי המחיר של אנרגיות החשמל: 0.6nis/kW*H זה אומר שכדי לטעון את בטריית הרנו זואי צריך לכפול ב40 שזה עולה באופטימום 24 ש''ח וזה מספיק בתנאי פיסטינים כפי המקיפים אותי להניח 200ק''מ ודהיינו 96 ש''ח יספיקו לכ800 ק''מ. אם יש אובדן חשמל בצנרת, העלות כמובן תגדל. נניח ל105שח. אצלי זה 114שח לכ900 ק''מ. ככה שפיקנטו עלטהזעכן מוגזת היא לא הרבה יותר יקרה מבחינת האנרגיה. &nbsp בהיבט הנוחות אין אצלי בגז' כי יש טנק גז ענק. צריך להחליף פלגים 22*3 מידי 10,000 ק''מ אבל בעירת הגפ''מ נחשבת פחות מזהמת את הסביבה לעומת שריפת פחם לייצור חשמל בתחנות דלק מסויימות
 

דיברגנט חדש

Well-known member
אבל צריך לקחת בחשבון שיש מקומות שהכניסה לרכב עם גז אסורה

כמו חניונים מקורים ועוד ...
 

yehuda7K

New member
כדי להשוות נכון, יש להוסיף לחשמל ולגז נטל מס זהה לשל הבנזין.

 

enigo

New member
למה? מישהו גובה ממך על חשמל וגז מס זהה לשל בנזין?

 

haimgds

Member
נטל המס הזהה (בנזין/חשמל) כבר מצפה לנו בעתיד הקרוב...

זו משמעות מס הנסועה המתוכנן. &nbsp ד"א. כשמחשבים את ההפרש של מחיר הרכישה בין רכב חשמלי לבנזין בניכוי הסובסידיות, מנכים את המס על הדלק והאגרות השונות אז אין רוח כל כך גדול באחזקת רכב חשמלי.
 

boriska1

Member
אז תקנה מונית. למוניות, משאיות ודומיהם יש ניכוי בלו וכמובן

מע"מ כמו לכל עוסק מורשה. פעם , לפני הרבה זמן, התרגיל הזה עבד. לא היה מדובר בבלו, (אז הסדר זה לא היה קיים),אלא ברכישת אוטו מפואר בפטור ממכס. היום לא יעבוד.
 

enigo

New member
יש החזר בלו על דיזל,וגם זה רק למשאיות ואוטובוסים

למיטב זכרוני. וההכרה במעמ והוצאות לא היתה על רכב מפואר, אלא מה שהוגדר כרכב עבודה - הגדרה שכללה בזמנו גם ריינג' רובר...
 

boriska1

Member
גם למונית . אכן רק לדיזל. אני מדבר על מונית.

פעם היה תרגיל: הייתה קונה מספר למונית, זה גם נחשב להשקעה טובה. היית מוציא רישיון נהיגה למונית. מקים חברה למונית שנותנת שרותים רק לך. המונית מוציאה חשבונית לך. זה נפסל,לזכרוני כעסקה מלאכותית. הרווח היה במכס ברכישת מונית מפוארת. אחר כך אלה לקחו נהג ונתנו לו לעבוד קצת עבור חברים. אבל זה כבר כל כך מסובך שלא שווה את המאמץ.
 
למה אתה רוצה ל"השוות נכון"?

האם לא מעניין אותך כמה משלם לקוח הקצה (אותם אלה המשתמשים ברכבים השונים)? &nbsp האם אתה מבקש לייקר את תעריפי החשמל באופן ''ברוטלי''? או את הגפ''מ? על מכירת החשמל הרווח של היצרן יפה בפרט לאחר הסבת יצורו לע''י גז טיבעי. הגפ''מ לא מתאים לכל רכב ורכב. למשל לא מתאים לרכבי טורבו עם ''הזרקה ישירה רב מוקדית'' וזה מחריג את כל מנועי בנזין קטנים מודרניים המותקנים ברכבים חדשים של vw, רנו, פיז'ו ועוד. בנוסף, כדי להנות מיתרונות הגפ''מ ברכב קטן, הנהג צריך להיות שפיץ שיודע לנהוג מעולה בגיר רגיל. אחרת, הבלאי יהיה אסטרונומי. כמה כאלה יש לך במדינה היהודית כיום? אלטרנטיבה היא התקנת גפמ ברכבים אוטומטיים מיושנים יותר וגדולי נפח מנוע. כלכלית, זה עדיין כדאי (למרות שפחות מבפיקנטו)... וכשאני מתדלק אני נתקל אך ורק בריכבי ''ממותות'' אוטומטישיים בזבזניים ומיושנים שכאלה. בכמעט שנה וחצי, פעם אחת בלבד, ראיתי סוזוקי קטן ידני... כל שאר הקטנים שהוסבו בעבר, נכחדו. נראה מתי שלי יכחד? &nbsp הוספתי נתונים על הפיז'ו 208e דהיינו ה208 החשמלי המלא וזה נשמע רכב מוצלח יותר מהרנו זואי אותו הזכרתי במעלה השרשור. זה מועתק מאתר ''אוטו'': &nbsp לסוללות אנרגיה של 50 קילוואט-שעה, ועם מטען מהיר (DC) של 100 קילוואט ניתן לטעון 80% (ל-240 ק"מ) תוך 30 דקות. עמדת טעינה ייעודית ביתית (AC) של 11 קילוואט תאפשר טעינה מלאה ב-5 שעות, ואילו טעינה משקע ביתי רגיל תעלה את זמן הטעינה מריק למלא ל-16 שעות. &nbsp
 

enigo

New member
ממש לא מסכים עם האמירה שלך

ש"כדי להנות מיתרונות הגפ''מ ברכב קטן, הנהג צריך להיות שפיץ שיודע לנהוג מעולה בגיר רגיל. אחרת, הבלאי יהיה אסטרונומי". מכיר כמה וכמה שהסבו משפחתיות אוטומטיות לגז, ולא סבלו משום בלאי. למה בכלל שסוג התיבה ישפיע על הבלאי?
 
התשובה בנויה מכמה רבדים:

א. דיברתי על המרה לגז של רכבים קטנים (כפי שאכן ציטטת במדוייק). להבדיל, המשפחתיות האוטומטישיות עליהן אתה מספר אינן באותה קטגוריה. האם הבעיות שלהם שונות? על כך בהמשך
ב. אכן, אתה חלקית צודק כי גם אני ראיתי בעת תדלוק שבסמוך יש הרבה מכוניות משפחתיות אוטומטישיות די מיושנות והן בעיקר דגמים יחסית ישנים של טויוטה, מיצובישי, סובארו, קיה ויונדאי, הונדה סוזוקי וכד' (משום מה אני לא זוכר שראיתי הרבה מכוניות אירופאיות...) כאמור בנוסף ראיתי רכבים אמריקאיים ישנים של משפחתיות גדולות וכמובן גם SUV גדולים למיניהם אמריקאיים, יפניים וקוראניים. &nbsp שאלתי רבים ולא נתקלתי ולוא באחד שללא בעיות עם אתראת check engine. רבים מכבים את זה בקביעות, אחרים מאפסים רק לפני ביצוע טסט שנתי. כולם לוקחים כמובן מאליו שזאת עיסקת קומבינציה: היתקנת גז ואתה מקבל issues עם הצ'ק אנג'ין... &nbsp למעשה לדעתי בצניעות האופיינית לי, אני חושש
שאולי אני היחיד שללא בעיית צ'ק אנג'ין כעת. אני מזכיר לכולם שמדובר בהתאמה של המערכת גז לרכב קיים. יש למשל את סוגיית הפלגים הלא אופטימליים. (יתרה מכך, קיה, חברה בעלת מוניטין לכל הדעות, שייצר בעצמו דגם פיקנטו לגפ''מ לפני אי אילו שנים "ירד" מזה... (לשם השוואה, הוא לא ירד מייצור דגמים מבוססי בנזין עם תערובות מוגבלות של אתמול/מתנול וכד'). &nbsp כלומר, יש פוטנציאל לבעיות הצתה ופעולה חלקה וחכמה ובעיקר נכונה של הגיר הידני מסייעת במניעה מסויימת של נזקים או לפחות דוחה את היווצרותם. &nbsp בהזדמנות אסביר למה כל ההתראות קשורות לבעיות בהצתה. אני הפכתי לממש מומחה בתחום התפעול והאחזקה של הפיקנטו-גז. אם אינך מבין את הבסיס (לא אתה אלא באופן כללי) אז תקבל אינסוף אתראות שכל אחת שונה מרעותה ויש להן רק מכנה משותף אחד שרק בו יש לטפל, ואשר אינו מתייחס לתקלה עצמה הרשומה במחשב הרכב...). &nbsp אני מאד מודע למה שקורה לרכב בעת הנהיגה, ואני נוהג בסביבה מאתגרת עבור הרכב. כחלק מ''הפיכתי למומחה'', ידעתי לנבא מתי תידלק הצ'ק אנג'ין והכוונה מתי בדיוק על הכביש בתוך המסלול. זה כמובן נובע מההבנה של העומס שקשור לטופוגרפיה, למסלול ולמאפייני הנהיגה שלי באותו מסלול. זה לא קיים אצל מרבית נהגי האוטומט. &nbsp אגיד לך יותר מזה, יש לי ידיד שהתקין גז בקיה סיד כבר ב2012. ולפי מה שסיפר לי בדיעבד, ברח מזה כמו מאש אחרי כ2-3 שנים. בלי סוף אתראות והוצאות כספיות על החלפות של חיישנים וחלקי בקרה למיניהם. אני החלפתי לגז את ריכבי מודל 2012, לפני פחות משנה וחצי. כששמעתי ממנו לאחרונה את קורותיו אז, ידעתי מה קרה לו והיכן השגיאות שלו. הרכב שלו היה אוטומטי אני לא אומר שאי אפשר להמיר אוטומט לגז אבל צריך להיות ''מודע לרכב''...
 

yehuda7K

New member
ממליץ לקרא את הפרק "האוצר הוא בעל הבית" בכתבה של בן גדליהו

הכתבה של בן גדליהו
 
למעלה