כיצד אפשר לדעת האם התקלה בפלגים או בcoils?

כיצד אפשר לדעת האם התקלה בפלגים או בcoils?

פיקנטו מנוע 1L תלת צילינדרי גיר 5 הילוכים קדמיים ידני, מוסב לגפ''מ.
מתברר שמידי 15,000 ק''מ (אני די טוחן הרכב ככה שהאינטרוול הזה קורה בממוצע מידי כחצי שנה) צריך להחליף פלגים. הפלגים הישנים נראים מעולים...כלומר, לא ''אכולים'', וגם הצבע שלהם תקין כלומר למשל, הצבע לא שחור (שמצביע שאוכל דלק, שהתערובת לא נשרפת), וגם לא צבע לבן-חום (שזה צבע של פיח כלומר המנוע אוכל שמן), וגם לא צבע ירקרק (המנוע מתחמם/ חסר מי קירור) וכו'.
בעבר חשבתי שיש בעייה בממיר הקטליטי אבל נורת הצ'ק אנג'ין שנדלקה בעבר והתריאה על תהליך קטליטי לקוי לא נדלקת עוד... (יש לי ''צ'יפ'' שמתחבר למחשב הרכב ובאמצעות הסמרטפון אני יכול לכבות את הנורה. כאמור מזמן נורת הצ'ק אנג'ין לא נדלקת בנסיעה. למרות שהיא תקינה
כי נדלקת כשמניע הרכב וכבית אחרי כשנייה.

כאמור, אחרי כ15,000 ק''מ (מהחלפת הפלגים) אני תמיד מתחיל לראות זיופים בפעולת המנוע, לעתים נורת הטעינה נדלקת בעליות או כשהרכב מתקשה לסחוב או כשהסל''ד נמוך בהשוואה ל''מה שצריך''.

כאמור לפני 3 ימים החלפתי 3 הפלגים והאוטו מרגיש לי כמו חדש. יש לי כבר דוקטוראט ברכב מוסב גפ''מ ואני מצוייד בפלגים מקוריים למפרע (יש לי בבית פלגים חדשים ל3 ההחלפות הבאות


האם יש מצב שהקואילים מזייפים או שזאת אופציה לא ריאלית לאור העובדה שהחלפת הפלגים מידי 15,000 ק''מ פותרת הבעייה לכ15,000 ק''מ.
האם ייתכן שהפלגים ''סובלים'' עקב טמפרטורת שריפה גבוהה של הגז? ולמעשה מטריד אותי שחיצונית כשאני בוחן את הפלאג המשומש, אין עדות לנזק של הפלאג ורק הידע והניסיון שרכשתי ממחישים לי מהי הדרך לפתרון הבעייה.

נקודה נוספת: היצרן ממליץ על החלפת פלגים מידי 60K וגם זה מיותר מבחינת הדחיפות והתכיפות. אפשר לרווח בשקט ב60K נוספים...

אבל, כשעסקינן בגפ''מ, ההחלפה מצטמצמת ל1/4 מזה... תעלומה.
 

enigo

New member
האם המרווח של האלקטרודה תקין?

תשווה לפלאג חדש ותראה אם המרווח זהה.
ההימור שלי הוא שכשהמרווח גדול עם הזמן, נוצרת בעית הצתה.
זה יכול לנבוע משתי סיבות:
1. הגז פחות דליק מתערובת הבנזין, ולכן ניצוץ שהיה מדליק את הבנזין לא מציתה את הגז. כשמתחילות להופיע בעיות (או אם שמרת את ה פלאגים הישנים), פשוט תעבור לבנזין ותראה אם הבעיה נעלמת.
2. הקויילים כבר עייפים, ולכן הם מתקשים "לדחוף" ניצוץ כשהרווח גדל. הדרך לבדוק זאת היא להחליף לכוייל תקין כשהבעיות מופיעות ולבדוק אם הן נעלמות. השאלה היא כמה עולים כויילים (בהנחה שאין מי שישאיל לך לטובת הבדיקה), והאם בירור הבעיה מצדיק את ההוצאה.
&nbsp
יכול להיות גם שמרווחי החלפה קטנו כי איכשהו השימוש בגז מאיץ את שחיקת הפלאגים. אם כי לא שמעתי על תופעה כזו.
 

Luminatis

New member
תופעה מוכרת של מצתים שעובדים עם גפ"ם
אם כי קצת מוגזם, הייתי מצפה שיחזיקו מעמד יותר זמן.
מציע לגשת למתקין המערכת לצורך כיול חוזר.
אגב, מי היצרן של המערכת?
 

חן 1111

Active member
אם החלפת פלגים פותרת את הבעיה, אז זה הפלגים

אם זה היה הקוילים, הבעיה היתה נשארת.
גפ"מ באמת מקצר את חיי הפלגים.
למעשה שני דברים יכולים לגרום לזיופים: האחד, כמו שכתבו פה, אם המרווח גדל, לא בעיה לבדוק את זה. והשני, אם האלקטרודות נאכלות ומתעגלות, מכיוון שיותר קל לניצוץ לקפוץ מפינת האלקטרודה מאשר מאלקטרודה עגולה.
אם בא לך לעשות נסיונות, אז אם המרווח גדל נסה לכוון מחדש, אפילו להקטין אותו, נגיד ל-0.8 מ"מ. ייתכן שתוכל למשוך עוד הרבה עם הפלגים. אם האלקטרודות התעגלו, ייתכן שאפשר לשייף אותן ולהחזיר להן את הצורה השטוחה.
 

Luminatis

New member
אין לשייף מצתים
כי יש להם ציפוי שמאריך את חייהם ומסייע לניצוץ תקין.
 

חן 1111

Active member
נכון, לפעמים, אבל אנחנו לא יודעים בכמה זה מאריך את חייהם

אז כמו שכתבתי, שווה לנסות. אם זה יאריך ב-10K ק"מ, אולי שווה. תלוי באיזה פלגים הוא משתמש ומה המחיר שלהם. אם פלגים פשוטים מחזיקים לו 15 אלף, לא הייתי באמת טורח.
 

Luminatis

New member
אני ממליץ לא להתעסק ולא לחפף עם מצתים
כי מצת שכושל ואלקטרודה או הציפוי חרס ,אם מתנתקים, יגרמו לנזק מנוע רציני.
&nbsp
לעניין הגפ"מ, עצה נוספת, בנסיעות בין עירוניות במהירות גבוהה וממושכת רצוי לא לנסוע עם מערכת מופעלת למשך זמן רב, אלא לעבור להנעת בנזין רגילה.
במהירות שיוט ממושכות, חשוב יותר לשמור על הקירור של השסתומים והמצתים.
כדאי גם להתייעץ עם מתקין המערכת לגבי מעבר למצתים קרים יותר.
 
רוב תודות לאניגו, לחן ולך, לומינטיס

המערכת אצלי, איטלקית, חברת Lovato: מתקין המערכת אמר לי לנסוע חצי שעה מידי חודשיים בבינעירוני בבנזין. לטענתו זה מספיק ולא צפויות בעיות. המערכת הורכבה ללא הוספת משמנת. ככה זה מערכות יחסית חדשות.
&nbsp
אני מנסה לחבר את מה שאתה רשמת ואת מה שאניגו רשם למעלה ולא מסתדר לי
האם הגפמ מתלקח פחות בקלות מהבנזין? ואם כן, על כן לפי ההגיון שלי צריך טמפרטורה גבוהה יותר באיזור האלקטרודה ובחלל הבעירה (צילינדר).
ואם ככה צריך פלאג חם יותר ולא קר יותר. כי אז יהיה פיצוץ בקלות. האם זאת טעות?
למה המלצת לעבור לפלגים קרים יותר?
&nbsp
3 הפלאגים שנחוץ לפיקנטו 1000:
NGK Lkr6d-10e
מהי הסדרה הקרה יותר ומהי החמה יותר.
אני מבין שה6 זאת דרגת החום וע''כ חם יותר זה 5dמולעומת זאת קר יותר זה 7d
&nbsp
מצד שני אני יכול בקלות להקטין קצת את המרווח של הפלגים כשמתחילים לזייף שיהיה פחות מ1ממ למשל 0.8ממ.
היה לי פעם אופנוע סוזוקי 1000 ומידי 12K פירקתי 2 פלגים ומדדתי הclearance ע''י feeler gauge ואף פעם לא מצאתי שינויים אז החזרתי הפלאג לעוד ועוד ועוד 12K... עבד כמו שעון.
&nbsp
 

haimgds

Member
"חם" ו"קר" במצתים הפוכים לאינטואיצייה שלנו...

מצת "קר" משמעו מצת היכול לפזר יותר חום החוצה, הדבר נדרש כי אם האלקטרודות חמות מדיי אז התערובת תוצת ספונטנית מוקדם מדיי, מה שגורם לדטונצייה (העלולה גם לחורר את הבוכנות...)). במנועים המשופרים של פעם הייתה חובה להשתמש במצתים "קרים" כי ההספק המוסף העלה את הטמפרטורה.
מצת "חם" שומר על טמפרטורת אלקטרודות גבוהה מספיק כדי לשרוף את שאריות התערובת המתפחמות עליו, והדבר נדרש כי הפיח המצטבר עלול לקצר את האלקטרודה. מטיילים ב"מכוניות של פעם" היו נוהגים להחליף למצתים "חמים" כאשר היו מגיעים למדינות בהם הדלק לא היה איכותי ו/או עם אוקטן נמוך (שגרם לשימוש בתערובת עשירה יותר)
&nbsp
מצתים "חמים" ו"קרים" היו חשובים לפני כ 30 שנה. היום, עם מערכות הזרקת הדלק, ההצתה וכיוונונן בזמן אמת ע"י מחשב המנוע זה פחות חשוב ממה שהיה פעם.
&nbsp
אצלך כנראה רצוי מצת מעט יותר קר כי טמפרטורת הבעירה של תערובת גפ"ם גבוהה, לא כל כך בגלל החשש לדטונצייה אלא כי החום מקצר את אורך חיי האלקטרודה. הייתי מציע לא לחסוך במצתים, הם זולים מאוד (הזמן מחו"ל, לא תאמין להפרשי המחירים לעומת המוסך הקרוב לביתך) ותקלה בהם עלולה לגרום לנזקים יקרים. החל מסלילי ההצתה עד לחורים בבוכנות....
 

חן 1111

Active member
מצת חם יותר אסור בשום אופן

מצתים חמים עלולים לגרום דטונציה ונזק למנוע. כמו שכתב haimgds, מה שכן, יש מצבים שבהם מצת חם מתבלה מהר יותר, ולכן אולי מצתים קרים יותר יכולים לעזור במקרה שלך. מצד שני, הם עלולים אולי לגרום בעיות אחרות כמו זיהום אוויר וצריכת דלק, ואולי לא. שווה לנסות. אותו דבר לגבי הקטנת המרווח. ייתכן שיעזור.
המספר 6 מתייחס באמת לדרגת החום, ובסדר הפוך, כלומר 7 זה קר יותר. תבדוק אם קיימת סדרה זהה עם מס' 7 במקום 6. שים לב שכל יתר האותיות חייבות להישאר, כי זה מציין נתונים חשובים של המצת שאסור לשנות בלי לבדוק טוב.
 
תודה לחיים וגם לך חן

לא היה לי ברור ''מהי הביצה ומהי התרנגולת''...
בתחילה חשבתי שהגפמ דורש טמפרטורה גבוהה יותר כדי להשרף כהלכה (כאילו השריפה שלו אינה אופטימלית בטמפ' נמוכה יחסית. אניגו רשם בתחילת השרשור שהגפמ פחות דליק מהבנזין. חשבתי לכן שטמפ' גבוהה יותר תסייע לבעירה) ולכן חשבתי שצריך פלגים חמים כדי שיותר חום יוותר בחלל בצילינדר ובקצות האלקטרודות של הפלג.
&nbsp
כעת ברור לי כי שריפת הגפ''מ מייצרת יותר חום משריפת ה''בנזין המקביל'' וע''כ פלגים קרים יעזרו להפתר מעודף החום.
שאם לא כן, עודף החום בקצות האלקטרודה כנראה ''מבשל'' את הפלאג מהר מדי...
&nbsp
אני מבין חן שלדעתך אני יכול בזהירות להצר את מרווח הפלאג, כמובן שלא ישבר... וכמובן שישאר מרווח כי אחרת הפלאג יקצר ולא יהיה ניצוץ יש לי feeler gauge מתקופת האופנוע ואבדוק...
&nbsp
האם אני צודק שאם הפלאג קר מדי אז יש תהליך של fouling? לא יודע מה זה בעברית אבל מדובר במשקעים של פיח שלא נשרפים כי הפלאג לא מספיק חם...
 

חן 1111

Active member
קודם כל, פלג חם לא מייצר יותר חום בצילינדר. הוא רק חם יותר

בעצמו כי הוא מוליך את החום פחות טוב לדפנות הצילינדר. כלומר הקירור שלו פחות טוב, וזה עלול לגרום להתלקחות עצמית או הצתה מוקדמת או דטונציה, כולן תופעות שליליות ומזיקות.
זו גם הסיבה שאסור להתקין פלגים חמים יותר ממה שהיצרן קבע.
אתה צודק שפלג קר מדי עלול להתכסות במשקעים, בגלל זה כתבתי שזה יכול לגרום לצריכת דלק גבוהה וזיהום אוויר. שווה פשוט לנסות. תתקין, אם תמצא, פלגים קרים יותר, תבדוק איך המנוע עובד, אך ההתנעה וצריכת הדלק, ותוציא אותם אחרי ק"מ מסוים ותבדוק איך הם נראים. לגבי המרווח, צריך מרווח סביר. לא מספיק "שיישאר מרווח". המרווח הכי קטן שאני מכיר הוא 0.6 מ"מ. מרווח קטן מדי יגרום לבעיות הצתה. גם כאן, צריך פשוט לנסות. שים לב שלא בכל סוג פלגים אפשר בכלל לשנות את המרווח.
 

haimgds

Member
מצת חם יותר אסור בשום אופן -היום-

כפי שכתבתי, השתמשו בו ברכבים ישנים (עד שנות ה 80 של המילניום הקודם).
הפעם הראשונה שנתקלתי בזה היה בשנות ה 80, הייתי אז ילד בתקופה שסיניי הוחזרה למצריים. זמן קצר לפני ההחזרה הייתה מכת גניבות אדירה של "בז'ו 404" שהועברו לסיני ע"י הבדואים לשימוש תחת השילטון המצרי. הם גילו מהר מאוד כי האיכות הסופר-נמוכה של הדלק המצרי (שגם היה בנוסף אוקטן 81 אאל"ט...) גרמה לפיוח המנוע ונפתרה ע"י מצתים חמים+קידום הצתה קל.
&nbsp
נאמר לי ע"י נהג "מונית" בדואי בשנות 90, ה"בז'ו 404" שלו עדיין נסעה...
 

enigo

New member
בזמנו היה ממולץ גם למי שנסע בעיקר נסיעות קצרות בעיר

 

enigo

New member
לפחות באופנועים זה היה המצב. אבל ההגיון זהה.

 
למעלה