מצבר חדש שלא נטען בנסיעה.

haimgds

Member
יש לי מסמך דרישות כזה איפה שהוא.

עד לפני שבועיים עבדתי בחברה המפתחת מערכות הספק שונות ואחד מהפרוייקטים היה עם קבלן משנה של VAG, הפרוייקט היה של מערכת המתחברת למצבר הרכב ואחד מהמסמכים (שלא היה ממש רלוונטיים לפרויקט כי הוא עבד רק עם רכב מונע) זכורה לי הדרישה הזו.
בגדול זו טבלה ענקית המאפיינת רכב/תת-דגם/תת-תת-דגם ומגדירה מהו הזרם המותר מהמצבר ברכב "כבוי" וסט נוסף של מאפיינים כמו טעינת המצבר וטמפרטורה.
&nbsp
בגדול, הזרם המותר נע בין 20 ל 30 מיליאמפר.
 

enigo

New member
זה למערכות מקוריות, כנראה

אני מדבר על מה נחשב תקין ברכב עם מערכת מיגון פעילה.
לפחות אלו היו ההנחיות לטכנאים בחברה שעבדתי בה בעבר.
 

haimgds

Member
לדעתי, זו ההגדרה ל"שימוש סביר"

אם בעל הרכב מוסיף מערכת מיגון פעילה, מוסיף מצלמות חנייה ולסיום מוסיף גם מאתר GPS עם חיבור סלולרי אז אין לו על מי להלין מלבד עצמו... חברת המצברים תטען (ובצדק) כי אינה אחראית במקרה של צריכת זרם הגבוהה יותר ממה שמגדיר יצרן הרכב.
&nbsp
ד"א, לדעתי כדאי להשתמש בבנק סוללות (כמו בוסטר להנעה) שהכניסה שלו מחוברת לנקודה בה ישנו מתח הרכב כאשר המנוע עובד והיציאה שלו להתקנים שיפעלו (גם) כאשר הרכב כבוי.
&nbsp
 

enigo

New member
אני לא חושב שזה קשור

את המצבר "לא מעניין" אם התרוקן בגלל שלא הניעו את הרכב חודש וזרם הפריקה נמוך, או שהוא עמד רק שבוע עם זרם פריקה גבוה.
או שבכלל מישהו חיכה בחניה שעה עם אורות דולקים.
 

חן 1111

Active member
לא. למעשה השאלה צריכה להיות אם יש פגם במצבר או לא

האחריות היא על פגמי ייצור. אם המצבר תקין, ומשהו בשימוש (או בחוסר השימוש) בו השבית אותו באופן בלתי הפיך, אז בעיקרון זה לא מכוסה באחריות. הבעיה היא שקשה ויקר מדי לשני הצדדים לנסות להוכיח את זה. אז בציוד זול יחסית מעדיפים לשקלל את זה במחיר הציוד ולקחת בחשבון שיצטרכו לפצות גם במקרים מועטים של נזק באשמת הלקוח.
בציוד יקר יותר משקיעים בבדיקות מעבדה ומומחים כדי להוכיח את מקור הנזק.
 

enigo

New member
נכון - לכן הוגדר עניין השימוש הסביר

כמבחן האם הכשל הוא בגלל השימוש או בגלל תקלה במוצר.
אם מצבר "מת" אחרי פעם אחת שבה הוא התרוקן, זה לא תקין - גם אם אין תקלה ביצור. אם זו היתה הפעם העשירית שהמצבר התרוקן לחלוטין תוך שמונה חודשים - זה כבר משהו אחר. רק שאין ליצרן/ספק האחריות דרך. לדעת את זה.
אגב, זה המקום שבו נכנסות מערכות טלמטריה לתמונה.
 

haimgds

Member
תופעה מוכרת, למרבה הצער לא תמיד פתירה.

משהו לא ממש מובן לי, בשנפ הציעו לך להחליף את המצבר במצבר זהה חדש בעלות טיפול בלבד? ממה שזכור לי חשמלאי מצברים מחליפים מצברים בתקופת האחריות רק כאשר המצבר מתקלקל כתוצאה מפגם יצורי, הווה אומר, תא מנותק, אלקטרודה שבורה וכו'. אצלך הבעייה נבעה (אני מניח) כתוצאה מפריקה עצמית ו/או "דליפת" זרם בזמן שהרכב עמד ללא הנעה וזה לא מכוסה באחריות.

סביר להניח כי הבעייה במצבר היא לא חוסר טעינה (וודא מתח של 12.5 וולט ויותר על המצבר מספר דקות לאחר כיבוי הרכב) אלא התגפרות האלקטודות (אם זה מצבר רגיל ולא AGM). פריקה עמוקה של המצבר (האנרגייה הצבורה בו היא פחות מ 65% מהקיבולת המוצהרת של המצבר) גורמת להתגבשות גופרית על הלוחות עופרת ולהגדלת ההתנגדות הפנימית שלו, מה שמקטין את הזרם אותו הוא יכול לספק למתנע.
ניתן להחזיר לחיים מצבר כזה במספר שיטות. ישנן מערכות המתוכננות במיוחד לזה העובדות על עיקרון הזנת המצבר בפולסים קצרים של 80 וולט בזמן פריקה איטית שלו כדי לפרק את ההתגבשות (בזמנו גם בניתי אחת כזו, עבדה ממש לא רע...), היה אפשר לקנות אותן בזמנו בעלי-אקספרס אבל לא הייתי ממש סומך עליהן.
שיטה אחרת (שהיה נפוצה פעם) היא טעינת יתר של המצבר שגם פותרת את הבעייה. אולם אחרי טעינה כזו, שממש מחממת אותו וגורמת לאיבוד אלקטרוליט, יש להחליף את האלקטרוליט ובמצברים האטומים שיש היום זה כבר לא ממש פשוט.

אם יש לך מחסן/מרפסת אתה יכול לנסות טעינה עם מטען מצברים (לא בבית, מטעני המצברים הזולים עלולים לגרום לטעינת יתר ולפליטת מימן), אני לא חושב שזה ייחיה אותו אבל אם הרכב גם כך לא נוסע לשום מקום אז אפשר לנסות.
 
תודה על התשובה המקצועית.

מדדו לי 12 וולט מיד אחרי כיבוי האוטו.

לא סביר בעיניי שהתרוקנות אחת תוציא את המצבר מאחריות, אם זה היה המצב היו מציעים לי לקנות חדש ולא לתת לי החלפה ב100 ש״ח (במקום בחינם). היה לי ברור שזה לא מוצדק שאשלם, לכן אפילו לא עצרתי לשאול אם הם מציעים לי חדש או לא ומאיפה תתחיל לי האחריות.

כמו שאמרתי חטאתי בהרבה התרוקנויות מצברים בחיי, עם וורטה (סטארט-אפ) בחיים לא הגעתי למצבר כזה גמור, גם אחרי 4-5 שנים כשהם כבר היו באמת דורשי החלפה עדיין היה מספיק חשמל לקודנית (ואז יכולתי להניע בדחיפה). השנפ הנ״ל התרוקן לגמרי בשבועיים-שלושה (כי ניתקתי אותו כשהבנתי שלא נוסעים בקרוב לשום מקום), זה אומר או שהוא תקול או ששנפ זה חרא של מצברים.

המצבר בטעינה מאתמול, אעדכן.
 

enigo

New member
הוא התרוקן תוך שבועיים כשהוא מנותק?

זה לא תקין.
 
לא, הוא היה מחובר כשבועיים-שלושה, ורק אז ניתקתי.

כשניתקתי אפילו לא בדקתי את מצבו, הנחתי שהכל בסדר.
 

enigo

New member
אז אחרי שלושה שבועות סביר שהוא התרוקן

בעיקר אם יש מנגנוני אבטחה פעילים.
כשניתקת אותו - הנעילה המרכזית עבדה?
 
היא בכל מקרה לא עובדת.

אין לי אינדיקציה שכשניתקתי הוא כבר היה ריק, רק הנחה הגיונית.
 

enigo

New member
אם מתח הטעינה אצלך תקין, והמטען הצליח

לטעון (משמע "שבר" את שכבת ההתגפרות), אז לא אמורה להיות בעיה.
אבל עדכן בהמשך על תפקוד המצבר, זה מעניין.
 


 
למעלה