האם יש סיכוי לפשיטת רגל של יבואן רכב בישראל?

  • פותח הנושא ch561
  • פורסם בתאריך

boriska1

Member
הנה טרי.עכשיו מ"כלכליסט".קשור? לא קשור? כולם באותה אמבטיה

משבר הקורונה
זו יצרנית הרכב הראשונה שעלולה לקרוס בגלל הקורונה
סאנגיונג הדרום-קוריאנית זקוקה ל-400 מיליון דולר למחקר ופיתוח דגמים חדשים. הבעלים ההודית מהינדרה לא צפויה להעביר את הכסף
 

enigo

New member
ושוב - מה הקשר בין זה לבין מה שדיברנו עליו

להלן - מנגנון שיבטיח את כספם של רוכשי רכב חדש בישראל, ומימון למלאי חלקי חילוף אצל היבואנים?
 

enigo

New member
לא נכון. גם כאן אתה טועה, כמו כמעט תמיד

ברוב המקרים היבואן דורש לשלם את מלוא הסכום מראש.
המקדמה שהוזכרה כאן (נע בדרך כלל בין אלף לאלפיים ש"ח) היא להבטחת רכב.
כדי לקבל אותו ממש - מה שדורש תשלום המס עליו כדי להוציא רשיון - צריך ברב המקרים לשלם את מלוא התשלום. יש חריגים, אבל זה מה שהם - חריגים.
היו גם כאן בפורום כמה הודעות בנושא, של אנשים שרצו לרכוש רכב חדש ולא הבינו להם הם צריכים לשלם מראש בלי שום בטוחה. ועדיין - זה המצב.
 

enigo

New member
בביטחון מוחלט, הייתי מעורב ביותר עסקאות קניית רכב חדש

עם יותר יבואנים, ממך.
לפחות בחמש עשרה השנים האחרונות.
יבואן לא ישלם מכיסו את המסים על הרכב ויוציא רשיון על שם של בנאדם לפני שהוא קיבל את הרכב.
יש מספר מקרים חריגים - למשל לפני שינוי במיסוי יש יבואנים שמשחררים מכוניות מהמכס כדי לשלם מס נמוך יותר. או יבואן דאצ'יה שמציע מסלול רכישה מהיר. אבל זה המיעוט.
 
אם היבואן מוציא את הרכב אין בעיה לשלם לו

בהונדה שילמתי במסירה , ואפילו החלפתי לרכב אחר לאחר תשלום המקדמה
 

enigo

New member
שים לב לסדר - משלמים, ואז הוא מוציא

לא יודע מה היה לך בהונדה, והנסיבות המדויקות חשובות.
ובעיקר - מקרה בודד לא מגדיר את הכלל. כן, אני יודע שזה משהו שלא לגמרי ברור לך, ואתה חוזר על הטעות הזו שוב ושוב, אבל תשתדל.
 

boriska1

Member
השאלה אם בשלב התשלום,רכב ספציפי משוייך ללקוח ספציפי. אם כן

אז הבעיה פתירה בצו ממשלתי אחד בן 3 שורות.
הבעיה הנוספת,אחריות וחובה להחזיק מלאי חלקים מינימלי. אם אין כסף לחברות,
איך תכריח אותם? גם לזה יש פיתרון קל יחסית. הממשלה תממן מלאי החלקים.
זה יהיה עקבי למדיניות "לשפוך כסף". במיוחד שאין כאן הוצאה של ממש, אלא מימון ביניים.
 

enigo

New member
השיוך הוא רק עם הוצאת הרשיון

וזה קורה אחרי התשלום.
אבל באמת שקשה לי להבין על מה בדיוק הדיון - זה נושא כמעט תאורטי, שהסיכוי שיתממש (בתחום המכוניות) אפסי. יש דברים יותר בוערים שעדיף שהממשלה תתעסק בהם.
ולמה לכל הרוחות שכסף ציבורי יממן אחריות לרוכשי רכב חדש?! איך זה יכול לחשב כחלוקה חכמה של כספי ציבור?
 

boriska1

Member
הדיון איננו רק תיאורטי. אם מספיק אנשים יחששו מלקנות רכב חדש

זה ייצור דינמיקה. לחברות יש גם הוצאות קבועות לא מבוטלות. יש יתרון לגודל ואם הרכישות תפחתנה, הרווחיות יורדת וכו" וכו". זה גלגל. על מימון ביניים של הממשלה, דיברתי על מלאי חלקי חילןף. כפי שציינתי, זו לא ממש הוצאה. במיוחד ברביות קרובות לאפס. יש גם אינטרס ציבורי, בין היתר, בטיחות בדרכים.
 

enigo

New member
זו המשמעות של שוק חופשי - אם יבואנים יחשבו שמה שמרתיע אנשים

מקניית רכב חדש הוא החשש לכספם, הם ימצאו פתרונות (חשבונות נאמנות, מימון עצמי וכן הלאה).
מלאי חלקי חילוף - המדינה לא טורחת לאכוף את התקנות הקיימות שמחייבות יבואנים להחזיק מלאי חלקי חילוף, אז נראה לך שהיא תיכנס למימון של החזקת מלאים כאלו?
ושוב - נראה לך שזה באמת נושא כל כך בוער וכל כך מהותי לכלכלה ולחיים התקינים בארץ, שהוא צריך להיות בראש סדר העדיפויות של המדינה כרגע?
 

boriska1

Member
הצבעת על 3 פיתרונות מ1מליון. אבל כולן עולות כסף.

לא ידעתי שהמדינה לא אוכפת החזקת מלאי חלקי חילוף. אבל אני בטוח שאיכשהו היבואנים מחזיקים מספיק.
הנושא הזה הוא מהותי מאוד לתפקוד המשק, בין היתר בגלל תרומתו לתל"ג, תקציב, תעסוקה, יכולת תפקוד המשק. זה ענף גדול מאוד.
לגבי שוק חופשי. לא בטוח. כפי שאני מבין מוחזק ע"י קרטל. בכל אופן הריכוזיות בו גדולה.בגלל כל מה שכתבתי קודם, המדינה תתערב.
י
 

enigo

New member
הביטחון שלך לא מבוסס - הסיבה שאני יודע שהיבואנים לא שומרים

מלאי חלקי חילוף כפי שהם מחויבים היא סיפורים חוזרים ונשנים של אנשים עם מכוניות חדשות למדי שנאלצו להשבית אותן לתקופה ארוכה עד הגעת חלקי חילוף נדרשים (על פי התקנות, חלקי חילוף משביתים צריכים להיות מסופקים תוך שבוע לכל היותר).
אין קרטל בתחום הרכב - זו אגדה שמשרד התחבורה המציא יחד עם האקס-חשב כלכלי שהתאהב בפוזת הלוחם בקרטלים, ולכן רואה קרטלים בכל צל. זליכה המציא בדו"ח שלו תאוריות כלכליות חדשות רק כדי שיוכל לקרוא לתחום הזה משהו-פול.
מעשית, לפי כל מדד כלכלי מקובל, יש תחרות סבירה ומעלה בתחום הרכב בישראל.
והמדינה כבר התערבה - האריכה את תקופת הגיול, והגמישה את תנאי ביטול הרישום של רכב חדש. אלו המקומות שבהם היא יכולה להתערב, כי הם באחריותה.
כאמור, בוא נתערב - סתם בשביל לעשות את זה מעניין. מי שמפסיד קונה לשני ארגז בירה קורונה (שאני לא ממש אוהב, אגב. תראה כמה אני מוכן להקריב!). אני אומר שלא תראה התערבות של המדינה בערבון לכספי רוכשי רכב חדש, וגם לא מימון של מלאי חלקי חילוף - בניגוד לטענתך.
התערבנו?
 

boriska1

Member
על זליכה אין לי ויכוח אתך.האם בהתחשב במיסוי, הובלה ורגולציה

רכב עולה בארץ הקודש כמו באירופה. דהיינו, רכב יוצא מבית חרושת בגרמניה ונמכר במחיר 100. ונניח שיש לנו מיסוי גבוה מבגרמניה ב100%.רכב כזה צריך להמכר בארץ ב200 +סכום קטן,אולי זניח,להובלה. האם זה המצב? אני שואל, כי אני לא יודע.
יש הטוענים שיש עשרות אחוזים הפרש.
כידוע לך, לא מזמן רכשתי אוטו משומש. בדקתי חוות דעת על הרכב גם בגרמניה, אנגליה וארה"ב. באופן אוטמטי קפצו לי מודעות מכירה. ולפי התרשמותי, גם במשומשות וגם בחדשות יש עשרות אחוזים הבדל. כמובן לא טרחתי להשוות ממש, לא היה רלוונטי עבורי.
באשר להתערבות. רשמתי לי. צריך להגדיר
 

enigo

New member
בחישוב הזה, הרכב בארץ אפילו זול מהצפוי

&nbsp
מכוניות עולות בארץ, בממוצע, בערך 40 אחוז יותר מבגרמניה. מדובר במחיר מחירון מול מחיר מחירון, אז זה קצת מטעה (כי גם שם וגם פה מכוניות לא תמיד נמכרות במחירון, ויש שווי גם לתנאים מסביב - מימון, אחריות, טרייד אין וכן הלאה). יש כמובן הבדלים בין מכוניות שמיוצרות באירופה לעומת קוריאה/יפן/ארה"ב, אבל בגדול זה הפער.
בניגוד למה שזליכה וטוקבקיסטים טוענים - אין שום מדינה בעולם שבה יש שני יבואנים רשמיים לאותו מותג רכב, כך שתמיד יש" מונופול" ביבוא של מותג נתון למדינה נתונה. זה שבאירופה אפשר לדלג למדינה ליד ולקנות בה, ואצלנו לא, זה כבר עניין אחר.
יש כל כך הרבה עדויות בשטח לתחרות בין היבואנים, שלא ממש ברור לי איך אפשר לטעון שאין תחרות.
 

em28

Well-known member
פרשנות: מחירה של חמדנות מתמשכת - שוק הרכב בישראל נסחט עד תום

משבר הקורונה משנה כיום מהיסוד את חוקי המשחק ומייבש את תנובת החלב של פרת הרכב.
הנסועה (צריכת הדלק) ורכישות הרכב נמצאות בצניחה חופשית ואיתן גם הכנסות המדינה ממסים נלווים.
על פי נתוני האוצר, בחודש מרץ, שבחלקו עוד הייתה עבודה סדירה ונסועה קרובה לנורמלית, צנחו ההכנסות ממס קנייה יבוא - שרובו מס קנייה על רכב - בשיעור חד של 28%. ההכנסות מבלו דלק צנחו ב-11.3%, וזה עוד לפני הידוק הסגר.
&nbsp
כל זה מתרחש על רקע עליה חדה בגירעון וחיפוש אחר מקורות הכנסה חדשים כדי לממן את תקציב החירום.
אמנם תופעה דומה מתרחשת כיום בכל העולם אבל בניגוד למדינות, שבהן מיסוי הרכב והדלק היה עד כה סמלי, או לכל הפחות מתון, ולפיכך הגדלתו יכולה לסתום זמנית פערים בגירעון.
בישראל הכלים הללו כבר מיצו את יעילותם. הדילמה הזו תעמוד בשבועות הקרובים כיום בפני צוותי החירום באוצר, שינסו להשיג איזון כלשהו בין ההוצאות להכנסות.
....
אחד הפתרונות, שאותם צפויות ממשלות רבות בעולם לאמץ בחודשים הבאים כדי לממן את הגירעון, הוא הגדלת מיסוי הדלק לפרק זמן קצוב.
ההיגיון הוא, שעם מחירי בסיס כה נמוכים של הנפט בעולם, לפחות בינתיים, הצעד "ייספג" בירידת המחיר הכללית ולא יפגע דרמטית בכיסו של הציבור.
גם אם הנסועה תתייצב על 40% בלבד מהנורמה עדיין מדובר בפוטנציאל ליצירת הכנסות מיסוי משמעותיות ומהירות.
...
ישראל היא לא רק שיאנית במיסוי דלק אלא גם במס קנייה על רכב חדש.
אמנם תקרת מס הקנייה על רכב בנזין/דיזל (83%) לא השתנתה בעשור החולף (למעט מס רכבי היוקרה) אולם האוצר אימץ ושכלל כמעט עד לשלמות את כלי "המיסוי הירוק", שמאפשר לו לשלוט ברזולוציה גבוה ברמת ההכנסות ממס הקניה.
...
בחודשים הקרובים אמור האוצר להכריז על עדכון נוסף במיסוי הירוק לתחילת 2021, הפעם עדכון דו-שנתי צפוי ומתוכנן.
אבל כמו במקרה של הדלק, גם כאן האוצר ניצב בדילמה: מצד אחד באוצר היו שמחים מאד לבצע שינוי אגרסיבי במיוחד בנוסחת המיסוי הירוק כדי להגדיל משמעותית את הגבייה ממס קנייה.
מצד שני שוק הרכב הישראלי כבר ממילא נמצא בשפל. מכירות הרכב החדש צנחו במרץ 2020 ב-36% וכנראה שהמכירות באפריל ואולי גם ברבעון השני כולו יהיו סמליות.
רוב היבואנים יושבים כיום על מלאי "מת" של מיליארדים, שחלק לא מבוטל ממנו כבר שוחרר ממכס.
אמנם הם קיבלו ארכה לגלגל את הסחורה לשוק תוך שנה וחצי, ולא שנה כמקובל, אבל אף אחד לא יכול לנבא מתי השוק יחזור לאיתנו עקב הירידה הצפויה בהכנסה הפנויה של משקי בית לרכישת/שדרוג רכב נוכח המיתון שבפתח, המשבר בשוק הליסינג, הסגירה הצפויה של ברז האשראי הבנקאי ועוד.
בקיצור, מדובר בניסיון לסגור את דלתות האורווה לאחר שהסוסים ברחו. כך שאוצר יצטרך לחולל נס כדי לסחוט מלימון מס הקנייה עוד כמה טיפות.
&nbsp
וזו מחירה של חמדנות מתמשכת.
&nbsp
https://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1001324760#utm_source=RSS
 

enigo

New member
דובי בן גדליהו איש רב זכויות ויכולות

אבל גישת ה"big bad אוצר" לא עושה לכתבות שלו טוב.
 
למעלה