boriska1

enigo

New member
כח ועבודה הם דברים שונים. הספק הוא

היכולת לבצע עבודה.
כח זו היכולת לבצע פעולה. ומה שאנשים נוטים לשכוח זה שבעוד ההספק של מנוע נתון הוא קבוע (בהנחה שאין אובדנים במערכת התמסורת), קל לשנות את המומנט בעזרת יחסי העברה.
 

boriska1

Member
סליחה על הנדנוד. יכול להסביר לי באמצעות אנלוגיה?

למשל כח בגוף האדם. נניח ששני בני אדם עם אותו כח ביד. אחד מסוגל להרים יותר משקל והשני לתת אגרוף יותר חזק.... תוכל להמשיך מכאן מה המומנט?
 

enigo

New member
בבקשה - אנלוגיה עם בני אדם

בחור אחד ממש חזק. יכול להרים שני דליים של עשרים ליטרים, אבל זז ממש לאט - לוקח לו עשר דקות להרים את הדליים הללו לגובה מאה מטרים. בחור שני הרבה פחות חזק - יכול להרים רק דלי אחד של 10 ל', אבל הוא מאוד זריז, ומשלים את העלאת הדלי לגובה מאה מטר (עם חבל וגלגלת) בדקה אחת בלבד.
לבחור הראשון יש יותר כח (מומנט) אבל ההספק שלו נמוך יותר - בשעה הוא ישלים שישה סבבים, משמע 240 ל', בעוד הבחור השני ישלים 60 סבבים של עשרה ל', ו-600 ליטרים בסך הכל. זה הספק.
עם "תיבת הילוכים", נגיד גלגלת ביחס של 1:4, הבחור השני יוכל גם הוא להרים 40 ל' בבת אחת, כמו הבחור החזק, על חשבון זה שהמהירות שלו תרד פי ארבע. משמע יקח לו 4 דקות להשלים סבב. אבל הוא עדיין יספיק להרים 600 ל' בדקה.
לכן אמרתי שהספק הוא האלמנט הקבוע, בעוד את המומנט אפשר לשנות.
 
למה אתה מכניס את הגיר לעסק ? למנוע יש עקומת מומנט

היצרן מציין את המקסימום מומנט בסל"ד מסויים
 

salachshabati

New member
הגיר משנה את המומנט עפ"י יחס העברה.

בהתאם לעבודה שעליו לבצע. כל זה על חשבון הזמן שבו תתבצע העבודה.
הספק = עבודה X זמן.
 

enigo

New member
כי את התאוצה לא קובע המומנט במנוע

אלא המומנט בגלגלים, והמומנט בגלגלים מושפע מיחסי ההעברה.
 

salachshabati

New member
אם תכנס לקישור הבא:

https://www.macktrucks.com/powertrain-and-suspensions/engines/mp8/

תבין באיזה מנועים מדובר. נפח מנוע 13 ליטר ומומנט של 250 קילו למטר.

הסוסים הם אותם סוסים

https://he.wikipedia.org/wiki/מומנט_כוח

כאשר ההספק נמדד בכוח סוס מטרי, (1 כ"ס = 736 וואט)= המומנט בק"ג כוח כפול סנטימטר ומהירות הסיבוב בסיבובים לדקה לחלק ל 71620
 

boriska1

Member
תודה על הקישורים. מתחיל להבין.

אגב ראיתי סרטון יוטיוב סקירה על מק חדש, כולל טסט דרייב. לטענת אותו האיש (לא נציג החברה), שבמודל החדש רק שיפור האירודינמיות + שיפור קונטרול המחשב, הגיעו לחסכון של 8% בצריכת הדלק. משאית כזו שנוסעת 10-12 אלף מייל לחודש זה המון כסף. מעניין. לפי נקישור שצרפת, יש גם שיפור משמעותי בצבירת פיח, מאריך את חיי המנוע ובטח גם משפר צריכת דלק.
 
למעלה