שיעור קטן שלמדנו היום - כיצד "כרית" הבולם משפיעה על הצמיג

xfwind

New member
שיעור קטן שלמדנו היום - כיצד "כרית" הבולם משפיעה על הצמיג

פלואנס 2011. 2 ליטר. עבר אתמול טיפול שנתי במוסך מוערך ואהוב.
החלטנו גם להחליף בולמים קדמיים ואת ה"כריות" (מערכת של תושבות גומי) שמקשרות בין חלקו העליון של הבולם לשלדה. עניין שאובחן בחורף הקודם והחלטתי לדחות קצת...

היום הרכב נכשל במבחן רישוי שנתי עקב שחיקה במרכז הצמיג הקדמי הימני.
שאר הצמיגים (בני שנתיים עם פחות מ-30K ק"מ) - בסדר.

אחרי שחזרתי למוסך - אמר לי המכונאי שלדעתו הסיבה היא הבולם והכרית (זו הימנית שמעל לצמיג האמור היתה ממש קרועה).

הצמיג כנראה קיבל לחיצות לא מבוקרות וכך נגרמה השחיקה הלא סימטרית במרכזו.

מסקנה - אם הייתי מחליף הכריות והבולמים לפני כ-10 חודשים עת אובחנה הבעיה - יתכן והייתי חוסך 800 ש"ח (עלות שני צמיגים חדשים שאשים מאחור. את הקדמיים אעביר קדימה).
 

חן 1111

Active member
לא נראה לי סביר. שחיקה במרכז הצמיג, אבל לכל היקפו, מצביעה

בדרך כלל על לחץ ניפוח גבוה מדי.
בעיות בבולמי זעזועים יכולות לגרום לשחיקה לא אחידה סביב ההיקף (אזורים שחוקים, כמו קרחות), אבל זה נדיר היום.
בעיות במתלה שמשפיעות על כיוון הגלגלים גורמות לשחיקה אחידה, או לשחיקה סביב ההיקף בצד אחד, אבל לא באמצע.
ולמה לשים את החדשים מאחורה?
 

xfwind

New member
לא יודע אם השחיקה אחידה. בכל אופן המכונאי קישר בגלל הנסיבות

ובאמת הכרית היתה מפורקת לגמרי באותו צד.

גם המכונאי במוסך וגם הצמיגאי (אין קשר ביניהם) הציעו לשים את החדשים מאחור ואת האחוריים הישנים (שבמצב טוב) מקדימה.

לגבי לחצי הניפוח - אני מאוד מקפיד על בדיקה וניפוח כל שבוע-שבועיים. והרכב אצלי מיום שנולד (8 שנים) כך שסביר שאין מדובר בארוע שנגרם מרוטינה קבועה.



 

enigo

New member
גם המוסך וגם הצמיגאי תקועים לפני שלושים שנה

בעידן שלפני בקרות יציבות. אז הטענה היתה שלנהג ממוצע יש סיכוי טוב יותר להחלץ מתת היגוי מאשר מהיגוי יתר. היום, כשיש בקרות יציבות (וגם רמת האחיזה של מכוניות הרבה יותר גבוהה) הטיעון הזה כבר לא רלוונטי. מצד שני, צמיג טוב יותר מלפנים מקצר מרח'י בלימה ומשפר את יכולת התמרון - וזה חשוב.
 

xfwind

New member
אז למי אני צריך להקשיב?

אין ביניהם קשר ושניהם לא מבוגרים כלל...
 

חן 1111

Active member
זה כבר יותר סביר. זו שחיקה שבאמת נגרמת

בגלל זוויות פרונט לא תקינות. ותושבת מתלה פגומה יכולה בהחלט לשנות את הזוויות ולגרום לשחיקה כזאת.
 

חן 1111

Active member
לא קשור להחלפת צמיגים, אבל אחרי פירוק המתלה

והחלפת תושבת, כמו שעשו אצלך, צריך כיוון פרונט.
 

xfwind

New member
ברשת אני רואה הרבה פוסטים (גם בפורום הזה) בענין קדימה/אחורה

ואין דיעה נחרצת (מלשון חריץ
).
בחו"ל יש התייחסות עם יותר משקל לחשיבות ניקוז המים באחוריים. מה שפחות רלוונטי בישראל.

אני חושב שעמדת הצמיגאי מבטאת גם גישה של יצרני הצמיגים (חדש מאחור, ישן מקדימה).
 

enigo

New member
שאל את עצמך שתי שאלות פשוטות

1. מתי בפעם האחרונה "ברח" לך הזנב (או לפחות התחיל, עד שבקרת היציבות התערבה).
2.מצי בפעם האחרונה נדרשת לבלימת חירום, או תמרון חרום.
&nbsp
עכשיו אם התשובה ל-1 היא מועד קרוב יותר מהתשובה ל-2, וגם התכיפות גבוהה יותר. התקן את הצמיגים החדשים (ויש לדייק ואמר - האוחזים יותר) מאחור. אם ההפך - אז מלפנים.
 

xfwind

New member
ברור ש-2 הוא הנפוץ...אם כי חייב לציין שהרכב עבר לפורמט סופ"ש

ואני תמיד בעדיפות לקטנוע
 
יכולת התמרון ? כאילו זה מורגש בחניה ?

גם אני לא קונה את זה שהתושבת גורמת לנזק לצמיג .
זה אביזר שנועד לקבל מכות אז עוד קצת לא יעשה הבדל .
 

the annonymous

New member
תושבת גמורה כן גורמת נזק לצמיג אבל הוא יבוא לידי ביטוי

בשחיקה לא אחידה בהיקפו ולא במרכזו.
 

enigo

New member
אני באזור עם מעט קליטה, אז לא קראתי את המאמרים

אבל ברב המקרים מאמרים כאלו הם מחזור של חומר ולא כתיבה מקורית. וככה דברים שהיו נכונים לפני עשרות שנים ממשיכים להיכתב שוב ושוב מבלי שיבדקו אם הם עדיין תקפים.
קרא מה שכתבתי לך בהודעה אחרת, והחלט.
 

enigo

New member
עכשיו הצלחתי לקרוא את הראשון

הופתעתי לטובה מכך שמדובר במשהו שממש מתבסס על ניסוי ולא סתם כתבת "עצות לנהיגה בחורף" ממוחזרת, אבל אם תקרא את המסקנות, תראה שבעצם הם אומרים את מה שאמרתי. המצב היחיד שבו התקנת הצמיגים הטובים מאחור תורמת לבטיחות היא בתמרון התחמקות חד (מעבר נתיב פתאומי) על כביש רטוב ברכב בלי esp. לא ברור לי למה את כל שאר הניסויים הם עשו גם עם esp וגם בלי, ורק את זה לא.
בכל מקרה, עבור מי שנוהג רוב הזמן על כביש יבש, והסיכוי שלו לבלימת חרום גדול יותר מהסיכוי להתחמק מאיל, נראה שהניסוי שלהם תומך בדעתי.
אני מביא כאן את ציטוט המסקנות לטובת מי שלא רוצה לקרוא הכל:
Results in terms of individual performance:
&nbsp
Aquaplaning – BEST ON THE FRONT
&nbsp
Wet braking with ABS – BEST ON THE FRONT
&nbsp
Driving in a circle on a wet surface – BEST ON THE FRONT
&nbsp
Wet steering without ESP – BEST ON THE REAR
&nbsp
Wet handling with ESP – BEST ON THE REAR with large tyre difference / BEST ON THE FRONT with small tyre difference
&nbsp
Change of track on wet roads without ESP – BEST ON THE REAR
&nbsp
ABS dry braking – BETTER ON THE FRONT (the differences in results were not very large)
&nbsp
אגב, הם הזכירו לי עוד משהו - מכיוון שרוב האנשים לא עושים רוטציה של הצמיגים, והקדמיים נשחקים יותר, כדאי לשים את הטריים מלפנים כך שהם יסיימו את חייהם פחות או יותר במקביל לאחוריים.
 
למעלה