קורולה סטיישן הברידית החדשה - צריכת דלק אמיתית במשאבה

aharon d

New member
נדבחי החסכון

בטכנולוגיה ההברידית הכוללת את כל הסעיפים, החסכון מתקבל מכמה וכמה רכיבים
המתחברים יחדיו למכלול שלם.

נעבור על העיקריים שלהם:

1. מנוע בערה פנימית נציל מאד, למעשה הנציל ביותר בתעשיה, המאפשר נצילות
תרמית של עד 40% (בדור הרביעי).
*לשם השוואה בדור השלישי זה עמד על 38.5%
הנצילות התרמית מושגת בכמה טכניקות שאחת מהן היא מחזור אטקינסון, אך
נוספו מסביב לבסיס הזה, שלל שיטות מודרניות של העשור האחרון אשר מאפשרות
לקחת את התוצאה לקצה.

2. הפחתה במשקל הרכב - בדור הרביעי הצליחו לגרד כ- 10% מסה אל מול הדור
השלישי וזאת באמצעות מעבר לשיטת יצור מרכב חדישה המכונה (במקרה של
טויוטה TNGA) שאחת מתכונותיה הרלוונטיות היא שמוש נרחב בפלדות קלות
משקל מהדור המודרני. כמובן שמתקבל חסכון מאד וקטורים נוספים חוץ מהפלדות.
לשם השוואה ההאוריס סטיישן הברידית דור 3 שקלה 1430 ק"מ, לעומת הקורולה
סטיישן החדשה מדור 4 ששוקלת רק 1290 ק"ג . זוהי הפחת משמעותית של
כ- 10% במסת הרכב, אשר מתורגמת לסדר גודל גס של כ- 6% בחסכון בדלק.
זה המון.

3. שיפור אירודינאמי - בדור הרביעי המשיכו בהורדה אבולוציונית טיפוסית במקדם
הגרר של הרכב, שניחן בכל מיני מרכיבים בכללם סנפירים מוזרים וזיזים שנכנסו
במקומות רבים יחסית למקובל, דיפון כמעט מלא לגמרי של תחתית המרכב (אותה
ניתן לראות כאשר מתכופפים תחת לרכב או כאשר הרכב מורם על ליפט), הורדת
גובה הרכב והקטנת מרווח הגחון. ספוילר קדמי מאד נמוך (מתחת לתקן) המלווה
באזהרה שלא לחנות את הרכב עם הפרונט לכוון מדרכה, משום שהפרונט נמוך ממנה !
אגב זוהי מגבלה קשה שמפריע בחניות ובמעבר מעל פסי האטה, אותם יש לקחת
מאד לאט ובזהירות. עד כה זו נקודת החולשה (היחידה לבנתיים) שמצאתי ברכב
והיא משמעותית מבחינה פרקטית. לכן מי שקונה שיהיה מודה לכך וזהיר אחרת
הנזק לטמבון הקדמי יבוא והוא יעלה הון לתיקון/החלפה. אותה הבעיה גם בדיפון כל
תחתית המרכב, זה מבוצע באמצעות פלסטיקים. מי שלא יזהר ויגרד בכביש
שאינו סלול (כדוגמת שבילים) את תחתית המרכב, ישאיר שם כמה פלסטיקים
שבורים שהחלפתם הון עתק גם היא.

4. הפחתת התנגדות בכל רכיבי המיסבים, ממסרה, ובכל רכיב שמתנגד לגלגול
המכני של רכיבי ההנעה. ברכב הברידי הצליחו לייצר הפחתות בטכנולגיית
המיסבים והשמנים שעובדים עימם. בכלל זה גם שמן מנוע חדיש בצמיגות 0-16w
על מנת להקל את ההתנגדות התרמודינאמית על משאבת השמן עד כמה שניתן.

5. מזגן חשמלי שאינו מונע רצועת מכלולים, מסוג מדחס ומערכת מכלולים מקיפה
שתוכננו בהקפדה יתרה לנצילות אנרגטית. המזגנים בדור הרביעי נצילים אנרגטית
עוד יותר מקודמיהם והם נחשבים לנצילים משמעותית יותר לעומת מזגנים
מסורתיים מונעי רצועת מכלולים מגומי במנוע בנזין מסורתי.

6. העדר רצועת מכלולים שמניעה ברכב מסורתי את האלטרנטור, משאבת המים,
מדחס המזגן, לעיתים גם משאבה הידראולית של הגה הכח (שכבר די נעלם מהשוק
כיום בכלל הרכבים). העברת כל המכלולים הללו בהברידי לחשמליים באופן
מלא. זהו אלמנט שמקטין את ההתנגדות למנוע הבנזין ולמעשה מפעיל את
הרכיבים הללו חשמלית, רק בהתאם לצורך, ורק כמה שצריך ולא מעבר. אלמנט
שתורם את חלקו בחסכון האנרגטי.

7. כל נורות הרכב בדור הרביעי הן LED, אין יותר נורות סליל להט. האמור תורם
לא רק לאמינות הנורות שעתה הן (תאורטית) לכל אורך חיי הרכב, אלא, תורם
להפחתה בצריכה החשמל ויצירת החום שלה. עימה שפור בנצילות האנרגטית הכוללת של הרכב.

8. צמיגים ירוקים בעלי התנגדות מופחתת לגלגול, המספקים סביבות 1-2% חסכון
דלק נוסף לעומת צמיגים שאינם ירוקים. נוסך על כך לחצי ניפוח גבוהים מהרגיל
שתורמים עוד כ- 1% לעומת לחצים מתונים יותר שיש ברכב רגיל.

9. גולת הכותרת והיא מערכת ההנעה החשמלית שמתבצעת באמצעות תמסורת
מונעת מנוע חשמלי, מצבר, ממיר מתחים, ומחשב משוכלל בעל תוכנת ניהול
מורכבת במיוחד, אולי המורכבת ביותר שיש בתעשיית הרכב המסחרית כיום.
כמות שורות הקוד שיש בה והחוכמה שהוכנסה באלגוריתם המשתפר מדור לדור
הגיע לאומנות של ממש בדור האחרון.
המערכת מאפשרת שלא להשתמש במנוע הבנזין כמה שרק ניתן, ובנהיגה
נכונה מגיעים אף מעל 50% עבודה על חשמל שמגיע מהמצבר כאשר מנוע הבנזין
כבוי. ניתן להתרשם בסרטון שהבאתי קודם יותר בשרשור, הכיצד המציג של
הסרטון מראה לצופים את הדווח ממחשב הרכב שלו, אשר מצביע על שמוש של
57% סה"כ בנסועה שלו באנרגיה חשמלית מהמצבר. זו החוכמה הגדולה
שמאפשרת לו להגיע לצריכת דלק כה נמוכה כפי שהוא השיג, סביבות 70 מייל
לגלון בממוצע סביב השנה. משמעותם בתרגום שלנו הוא 30 ק"מ לליטר.
זה מה שהמציג בסרטון מודד במשאבת הדלק כן, מה שנקרא אמיתי לחלוטין.
בעניין זה, בדור הרביעי הצליחו להשיג שפור נוסף משמעותי על פני דור 3,
באמצעות מנוע חשמלי וגנרטור נצילים יותר, ובנוסף החלפת השמוש בשרשרת
הנעה בממסרה, להנעה של גלגלי שיניים בצימוד ישיר. שני אלו תרמו לא מעט
לתוצאה האנרגטית וגם על הדרך הגדילו את האמינות של המכלול.


האם ניתן לשפר עוד ?
בוודאי שניתן, אם כי השפורים הולכים ונעשים קשים יותר להשגה.
המקום העיקרי שבו ניתן להתקדם עוד הוא במערכת המצבר, ככל שיצליחו לרתום
מצברים חזקים יותר שמאחסנים יותר חשמל, כך יוכלו לשפר את תמהיל האחוז
שבו הרכב נוסע על חשמל מהסוללה ולא על בנזין. אלמנט שיפחית משמעותית את
צריכת הדלק. אני תקווה שבדור החמישי (שמתוכנן לצאת לשוק סביבות 2022)
יצליחו להשיג עוד 10-20% שפור מעל הדור הרביעי. מטרה ואתגר לא פשוטים
כלל ועיקר, אך אם טכנולוגיית הסוללות תתקדם משמעותית עד אז, הדבר יהיה בר השגה.
הנה רק בדור הרביעי בזכות מעבר ממצבר metal-hydrid למצבר ליתון איון מדור
חדש, הצליחו לשפר המון (המצבר לבדו כנראה תורם מחצית מן השפור שהושג).

בסיכומו של דבר ניתן להבין שרתימת מגוון רחב של טכניקות, מרכיבים שונים
ומדיסיפלינות מגוונות, מצטברים יחדיו לכדי מכונה אחת משומנת היטב של נצילות
אנרגטית, וכך מושגת התוצאה המשמעותית.
אנו כבר בדור רביעי בתחום שהתחיל את חייו אי שם לפני 22 שנים בשנת 1997.
ההברידית הראשונה היתה אמנם חסכוניים יותר מרכב בנזין מסורתי, אבל
הדור האחרון לקח אותה לרמות גבוהות יותר משמעותית, וכאמור היד עוד
פתוחה להמשך התקדמות.

ישנן טכנולגיות סוללה חדשות שצפויות לצאת לשוק בעשור הקרוב, ישנם חומרים
מתקמדים ככלל מבוססי קרבון שיאפשרו בתורם להפחית משמעותית את מסת
הרכב, ועוד...
לא אתפלא אם בעוד כעשור נוכל לראות שפור מסדר גודל 30-50% נוספים ,
באם ישכילו ויצליחו לממש את כל הפוטנציאל שהטכנולגיות והחומרים העתידיים
יאפשרו בידי התעשיה והמפתחים. חלקם כבר קיימים כיום בתחום התעופה והחלל,
כך שהם ידועים. הם ללא ספק יגיעו אט אט גם לתעשיית הרכב כאשר מחיריהם
ירדו כמקובל בכל תחום טכנולוגי.
 
אתה מדבר יפה על הטכנולוגיה , אני דיברתי על הנהג

זינוק מהמקום באגרסיביות לעומת זינוק מהמקום באיטיות
ברכב היברידי זה משמעותי .
 

CarWizard

New member
נראה שזה די ברור

נראה שזה די ברור.אהרון מנה את האמצעים הטכניים שמובילים לחסכון וכולנו חובבים מוטוריים מכירים מקרוב עד כמה לסגנון הנהיגה יש משמעות גדולה על התוצאה.זה נכון ברכבים חזקים בעיקר מוגדשים וגם ברכבים מהקיצון השני מבוססי טכנולוגיה הבירדית.יצא לי כבר לראות תוצאות של נהגים על הברידי בשפיל העליון וגם כאלו שמשיגים תוצאות שגורמות להברידי להראות עלוב בצורה יוצאת דופן.אני מכיר חבר עם הברידי פרטי בחור סגפן שדומה למה שאהרון מציג תוצאתית וגם חבר אחר עם הברידי בליסינג אחד חובב נהיגה ספורטיבית שהדלק לא על חשבונו אלא על חשבון המעסיק והוא משיג על ההברידי שלו תוצאות עלובות לשמצה,בערך חצי ממה שיוצא לחבר השני.הוא מספר שעל ההברידי שלו 12 ק"מ לליטר זה הנורמה.הסגפן מדבר על הטווחים שאהרון מזכיר.אז מי צודק פה? שניהם צודקים כי כל אחד נוהג בצורה אחרת לחלוטין ופה טמון ההבדל.טכנולוגיה לבדה כמו שאמרת לא מספיקה.צריכים גם להפעיל אותה ולהשתמש בה נבון.נראה לי בשלב הזה יש תמימות דעים בין כולנו.
 

xrlmike

New member
פספסת לגמרי - אבל ככה זה כשחסכון זה מהות הכל

יתרונות ההיבריד נהדרים אבל לא מצדיקים נסיעה כמו שתארת:
&nbsp
"מודים באשמת נהיגה שעושה פקקים בכביש החוף"
&nbsp
נסיעה כזו היא אחלה במדינה סקנדינבית שבא שאר משתמשי הדרך סובלניים אבל במדינת ישראל נסיעה כזו גורמת לנהגים אחרים לנהוג בפזיזות ולבצע עקיפות והדחקויות שמסכנות את שאר משתמשי הדרך.
אתה מתאר את הנהג שזוחל ב 90 בכביש החוף בשעה שהתנועה זורמת ב 110 ולא מבין את שני המטומטמים שהתנגשו מאחוריו - הוא בסה"כ נסע במהירות המותרת - איך הייתה פרסומת פעם תהיה חכם ולא צודק פה זה תהיה חכם ולא חסכן.
חוץ מזה שאם איכות הסביבה בראש מעיינך אתה חסכת דלק אבל בפקק שיצרת גרמת לביזבוז דלק עודף אצל מאות מכוניות נוספות.
 

CarWizard

New member
סלח לנו

אבל אתה כותב הבלים של טירון.המהירות המותרת היא 90 זו המהירות שיש לנהוג לפיה.מי שנוהג 110 בכביש של 90 הוא זה שמסכן את עצמו ואת שותפיו לדרך.הנסיון הסטטיסטי במשרד התחבורה ואצל המקבילה לו מעבר לים מצאו שמי שנוסע לאט מאיץ במתינות בולם ברכות כל התכונות שמאפשרות משך זמן ארוך לתגובות חרום במקרה של הפתעה בכביש,הוא זה שנהנה מרמת בטיחות עדיפה מעל פני מי שממהר ונוהג בפזיזות.בדבריו של החסכן ההברידי מתקיים שילוב נהיגה בוגרת שכלתנית שמקנה לא רק חסכון ניכר בדלק ושמירת איכות הסביבה, אלא בנוסף תרומה משמעותית לבטיחות ובתנאי שהוא שומר על ימין הדרך כנדרש ומאפשר לאחרים **שבוחרים לעבור על החוק** לעקוף אותו בנתיב השמאלי.
 

xrlmike

New member
מתי נסעת פעם אחרונה בכביש החוף בשעות פנויות יחסית ב 90?

לא הפריע לך ונראה לך סביר שנוצר פקק מאחוריך וכמעט כולם עוקפים אותך?
וזה נראה לך יותר בטוח?
תיאורתית זה אתה צודק אבל מעשית אתה טועה

ולהיכנס עם יוזר חדש שיצרת כדי לתמוך בעצמך זה לא מכובד
 

CarWizard

New member
בכביש החוף היום כבר לא ניתן לנסוע 90

בכביש החוף היום כבר לא ניתן ליסוע 90 ברוב שעות היום אז אתה דן בתאוריה לא רלוונטית בכלל.אני עובד רכבת ונוסע ברכבת לכל מקום שצריך במסגרת עבודה.אין לי סבלנות לפקקים שיש היום בכבישים. כאילו למי יש.כשכבר יוצא לי לנהוג זה רק בסופי שבוע במהירות שלא אזכיר אותה באינטרנט.משמע אני לא נוסע ב 90.אבל זה לא קשור למהירות נכונה בתאוריה ליסוע בה.אם החוק מדבר על 90 אז זו **המהירות הנכונה**.מי שמסכן את עצמו ואת האחרים זה מי שלא נוסע במהירות הזו ויוצא חריג מקצב הזרימה הנכונה על הכביש.השאלה אם אתה בדיון תאוריה או בדיון מעשי.לי זה נראה יותר שאתה בדיון העליבו אותי
 

enigo

New member
עובדתית, זה פשוט לא נכון. וזה מגובה במחקרים

יש מהירות חוקית ויש "מהירות טבעית" שבה אנשים נוטים לנסוע בהתאם לרכב ונתוני הכביש. כאשר המחוקק עובד כמו שצריך, המהירויות האלו קרובות, כאשר הוא לא - אז הן לא...
כביש 1 הוא דוגמא נהדרת - שנים התעקשה המשטרה על 90 קמ"ש משיקולי" בטיחות", והשקיעה מאמצים כבדים בלהעניש נהגים שנסעו 110 - וכמעט כולם נסעו 110. עד שהמשטרה נשברה והעלתה את המהירות המותרת ל-110, והיום כולם נוסעים כחוק...
 

k-don

Well-known member
אגב, הטענה היא ש 90 קמ"ש היא המהירות הכי חסכנית (ברכב

מהסוג הישן - לפני ההיברידי).
לא יודע מה לגבי הרכב ההיברידי
 

enigo

New member
מכיר את הטענה, אבל אני בספק אם יכול להיות שבכל המכוניות

ללא הבדל דת, נפח מנוע, הספק, תכנון אירודינמי, תיבת הילוכים וגזע המהירות האידיאלית זהה. פשוט לא סביר.
בדקתי פעם את העניין ברכב ספציפי (הונדה סיוויק סדאן 2015, אם אני זוכר נכון את השנתון. הדור הראשון עם מנוע ה-1800) ולפי מחשב הדרך ב-80 קמ"ש צריכת הדלק היתה נמוכה יותר מאשר ב-90.
 

k-don

Well-known member
לדעתי זה תלוי בתיבת ההילוכים וגם במקדם הגרר (התנגדות האויר)

של הרכב
 

enigo

New member
אני מניח שגם מאפייני המנוע משפיעים, ובטח גם לגורמים נוספים

יש משקל, למשל מידת וסוג הצמיגים.
אבל נראה לי שה"90 קמ"ש היא המהירות הכי חסכונית" היא אחת מהאמירות הללו שכולם חוזרים עליהן בלי שמישהו יודע מאיפה הן צצו.
 

חן 1111

Active member
זה ממש לא נכון. 80 יותר חסכונית

ו-70 עוד יותר. תנסה.
תיאורטית ככל שהמהירות נמוכה יותר ככה הנסיעה חסכונית יותר. זה בגלל שמקדם הגרר עם האוויר גדל ביחס למהירות בריבוע (או אפילו בחזקה שלישית, לא זוכר).
מעשית מתחת למהירות מסוימת המנוע כבר עובד קרוב לסיבובי סרק, והגיר מוריד הילוכים, ככה שהנסיעה נעשית פחות יעילה. כך שהמהירות החסכונית היא זו שמאפשרת נסיעה בהילוך הכי גבוה וכשהמנוע עובד בסיבובים יעילים למדי. זה יכול להיות בין 50 ל-70 קמ"ש, אולי אפילו פחות, תלוי ברכב.
 

k-don

Well-known member
בין 50-70 אתה לא משתמש בהילוך החסכוני, אז אני לא בטוח שאתה

צודק.
 

enigo

New member
היום בהרבה מכוניות בשישים אתה כבר בשישי... לפעמים זה ממש

הזוי. אתה על שלושים, בעליה בעיר והמחשב ממליץ לך לעלות להילוך רביעי.
 

xrlmike

New member
אתמול לאחרונה עשיתי את חיפה תל אביב וחזרה ו 90

בקטעים שרשום 90 זה מרשם לשטויות של כל הסביבה
וכמו שאניגו רשם 110 בקטעים של 110 מסתדר
והקטע של חלק 90 חלק 100 וחלק 110 באותו כביש בלי שיש הבדל אמיתי בכביש זה בכלל שטות כמו לפני ואחרי עתלית או ההורדה ל 90 ליד זיכרון מי שמעט ל 90 יוצר עומס דמי חסר הגיון
ומי שמשתמש בשם משתמש דמי זה לא אני אז תמשיך לחפש תירוצים ולחסוך
 
למעלה