רכב משפחתי גדול ספורטיבי וגם הברידי ?
אילו דגמים יש כאלו חוץ מאינפיניטי, שנגיד מתיימרת להיות ספורטיבית ?
(לא באמת אבל נגיד שהיא כזו)...
ואתה עוד רוצה להוציא רק 100 אלף ש"ח עבור רכב משומש ספורטיבי הברידי,
שחדש עלה כמה, 400 אלף ש"ח ? חצי מליון ?
הבעיה שלך ברכב כזה טמונה בו, בספורטיביות שלו, כמו גם בהיותו מותג פרימיום
לא אמין בעליל, ועוד דגם הברידי שלהם שידוע כ- trouble maker.
נוסף על כך רק מוסך היבואן יכול לטפל בו, המחיר יהיה פי כמה וכמה בהשוואה
לעבודה במוסך כללי שנותן שירות לטכנולוגיה מסורתית בנזין נטו.
תלך משאבה ? יכולה ללכת "רק" עשיריה.
ילך מחשב מערכת הברידית / ממיר מתחים ? הלכו 30-50 אלף שח.
ילך מנוע או גנרטור ? כנ"ל 50 אלף ש"ח לתיקון בדיד (סדר גודל).
ילך מצבר, תלוי מה ישימו לך, זה יכול להיות 15-40 אלף שח תלוי בדגם הרכב.
הרכבים האלו הם money pit שיגמרו לך את הכיס, וישאירוך עם לקח חד אך נוקב.
חבל שתדרש ללמוד אותו רק אחרי שתזרוק הון עתק, עשרות אלפי שקלים על
תחזוקה, בדרך לשעור הכואב הזה.
בעקרון ארחיב את דעתי אודות הברידי משומש - שאמנם לא שאלת עליו,
אך על מנת לעבות את היריעה, כמו גם לתת מחשבה וידע דווקא לאחרים שזה עשוי
לעניינם אולי (אודות היברידי רגיל) בבחינת לנצל הזדמות ששאלת אם כבר אז כבר.
הברידי משומש בעקרון, מכל המחקר שבצעתי והוא מחקר ארוך, כדאי אך ורק אם
אתה מדבר על, מותג טויוטה הברידית משפחתית רגילה. לא ספורטיבי בשום אופן,
ולא רכב פרימיום ולא luxury.
אז נכון, גם בטויוטה ההברידית "הפשוטה" רק מוסכי היבואן יכולים לטפל, אלא ש:
הדגמים הללו של פריוס ודומותיה צברו בעולם כבר 22 שנות וותק ונסיון.
הם מאד יציבים ורובסטים כמו גם אמינים. למעשה מקבילים אמינותית
לקורולה בנזין פלוס-מינוס (יש סטטיסטיקות בארה"ב).
שנית, במאה אלף ש"ח רכב משומש מסוג זה, תוכל לרכוש למעשה רכב בן שנתיים
שהוא די חדש עדיין, קרי כזה שיש עליו אחריות למערכת ההברידית עד גיל 5, תוכל
אף להאריך אחריות (למצבר) עד גיל 12 בתמורה לכ- 300 שח בשנה (אחריות
מצבר מורחבת קוראים לכך). זה שווה והרוב עושים אותה.
חוץ מטויוטה הברידית משומשת, כגון פריוס או דומותיה (האאוריס והיאריס), לא
הייתי מתעסק עם שום הברידי משומש ישן ממותגים אחרים, שאין להם נסיון מספק
בשוק העולמי, שנכנסו אליו רק לא מזמן, ולא הוכיחו שרידות וותק של 20 שנה על הכביש.
לאבי למשל סונטה הברידית זה יונדאי כן, מותג שנכנס לתחום הברידי אתמול רק.
הוא קנה אותה חדשה ב- 2016, וכבר הספיק ב 50 אלף ק"מ בלבד להדרש
להתחיל לטפל בתקלות במערכת ההברידית עם הגיע הרכב לגיל 3. מזלו שהרכב
עדיין במסגרת אחריות. אמרתי לו בשעתו - לא לגעת בהברידי של יונדאי
שרק התחילו להכנס לעסק הזה והם בחיתולים עדיין. למעשה בשלבי למידה ו- trial
and error. הוא לא הקשיב לי והנה במקרה יצא לו לא טוב כל כך. כרגע הוא חושב
על למכור את הרכב לפני שהאחריות על המערכת ההברידית נגמרת, ואני מאיץ בו
להזדרז עם ההחלטה הזו.
מצד שני לך תראה כמה פריוסים עם חצי מיליון ק"מ מעל גיל 10 עוד נוסעות
בארה"ב על מערכות מקוריות שלא נגעו בהן, על מנת להתרשם מרמת אמינותן.
במקרה עשיתי על זה דוקטוראט בשנתיים האחרונות, משום שרכשתי ב- 2017 את
ההברידית הראשונה שלי, רציתי לדעת לאיזה ספור או ברוך אני נכנס. רק
משהתרצתי להבין שההברידיות של טויוטה בה התעניינתי - זה מקבילה מבחינת
אמינות לקורולה המוכחת, העזתי לקפוץ למים.
למדתי המון, לכן מרשה לשתף.
סכום:
אם הברידי משומש, אז כדי למזער סכון ונזק כבד לכיס, כיום, אמליצה רק מבית
טויוטה ומהנגזרות שמבוססות על הטכנולוגיה שהפריוס התחילה.
לגבי אורך חיי המצבר, כפי שנאמר פה על ידי החברים קודם בשרשור, יתכן
שהמצבר יחיה רק 5 שנים ו- 150 אלף ק"מ, יתכן שיחיה 15 שנה וחצי מליון ק"מ
גם. זה הרבה מזל העניין הזה.
נוסף על כך ניתן לחדש למצבר אחריות מדי שנה ועד הגיע הרכב לגיל 12 בעלות
של כ- 300 ש"ח בשנה. גם לרכב שהקודם לך ממנו קנית נגיד לא ביצע אחריות
מורחבת למצבר, אתה יכול להכניסה למסגרת שכזו באמצע הדרך.
במקרה הכי גרוע, מצבר חדש לטויוטה הברידית נע סביב 8-9 אלף שח. זה גדור
הנזק המקסימלי במקרה של מצבר שאין עליו אחריות. אפשר לקחת בחשבון
ולשקלל סכון מחושב בתמחור.
ועוד אפשרות אחת שלא כל כך ידוע בשוק, והיא שבמקרה של ההברידיות של
טויוטה לפחות, אפשר להמשיך ולהשתמש ברכב גם עם מצבר הברידי גמור/מת,
אך במוד בנזין רגיל.
אוכל לספר אודות מכר שלי (עצמאי) שעשה כך, קנה הברידית של טויוטה עם מצבר
מת בכוונה ובידיעה (המחיר תומחר בהתאם), והוא עושה עליה "רק" 15 קמ לליטר.
ככה as is.
מנוע האטקינסון סייקל שלה אמנם עובד כל הזמן כמו בבנזין רגיל, אבל הנצילות
האנרגטית שלו, של מערכת התמסורת, ושל האוירודינמיקה של הרכב שהיא
מעולה, בעצמן מיצרות חסכון נאה בדלק. אז נכון, זה "רק" 15 קמ לליטר ולא 20
פלוס כשהמצבר מתפקד, אבל ברכב שהוא קנה בגרושים, לא כדאי לשים מצבר
חדש. הוא מקבל זאת בהבנה ותכנן כך בכוונה תחילה.
מקווה שעזרתי, ואם למישהו יש שאלות פרטנית בנושא הברידית משומשת מבית
טויוטה, עליה למדתי במקרה המון, אשמח לתת תשובות ועזרה, או לכוון למקורות
מידע ברשת.