מה ההבדל בין דיסק בלימה לתוף בלימה / מאוורר?

תוף בלימה כמעט ונעלם

הבלמים האחוריים פחות אפקטיביים מהקדמיים ולכן מותקן שם דיסק בקוטר קטן יותר או תוף. כוח הבלימה בתוף נמוך יותר מדיסק בגלל המבנה
 

צלמת7

New member
תודה. שמתי במקרה לב שיש מכוניות עם תוף ויש עם דיסק

למשל היאריס עם תוף...
אז אני מבינה שדיסק יותר יעיל.. האם יש משמעות מבחינת תחזוקה?בלאי?
 
אני לא יודע מה השיקול של היצרן

ציטוט מכתבה שראיתי:
What are the benefits of disc brakes?
Increased stopping power over drum brakes.
Better heat dissipation than drum brakes.
Disc brake systems can be inspected without removing your wheels.
Unlike drum brakes, disc brake system are completely, self-adjusting.
Brake pedal feel and modulation are improved.
Disc brakes are more common, so you have a wide selection of performance disc brake pads to choose from.
In a nutshell, disc brakes provide better stopping power, making them the clear choice for any style of driving. But if your car came with 4-wheel drums or just a pair on the rear axle, you can still improve its stopping power by swapping in quality drum components or a disc brake conversion kit.
 

enigo

New member
ליצן מי שכתב את זה... בלמי תוף הם לא self adjusting?!

כנראה שהוא עדיין תקוע בעידן הבלמים מופעלי הכבל...
 

חן 1111

Active member
מבחינתך כנהגת אין שום הבדל משמעותי

קודם כל, הבלמים הקדמיים בכל המכוניות הם דיסק, והם אלה שמבצעים את רוב עבודת הבלימה. רק האחוריים הם לפעמים תוף ולפעמים דיסק. אם הבלמים מתוכננים נכון, אין הבדל ביעילות הבלימה. אז ההבדלים הם די שוליים, לדוגמה, אחרי שעוברים בשלולית עמוקה, בלמי תוף מתייבשים יותר לאט. מבחינת בלאי אין הבדל משמעותי, והתחזוקה היא מסוג שונה, אבל כמעט בלי הבדל במחיר. אז כמו שכתבתי בשרשור אחר, זה לא צריך להיות בכלל שיקול כשבוחרים רכב.
 

enigo

New member
אומנם תוף מתייבש לאט יותר אחרי שהוצף במקרה של כניסה לשלולית

אבל מצד שני, משטח הבלימה בתוף לא נרטב כשנוסעים בגשם. ולא לזלזל בבקשה - מרצדס בזמנו פיתחו מערכת בלמים עם ייבוש אוטומטי לדיסקים (המערכת היתה מצמידה את הרפידות לדיסק בלחץ קל מאוד כל כמה שניות) וטענו שזה מקצר את מרחק הבלימה בכביש רטוב בכמה מטרים טובים.
גם היום מערכות "קדם-התנגשות" הרבה פעמים דורכות את הבלמים, כאשר אחת המטרות היא לייבש את הדיסק כך שכח הבלימה המירבי יהיה זמין מיד.
 
גם בגשם, בכביש רטוב וכו' תמיד ראיתי כי

אין בעייה המונעת את תפקוד הברקס במובן של נעילת הגלגל. הרכבים מחליקים על ימין ועל שמאל כשגלגליהם נעולים ישר לתוך הרכב האחר. ללמדנו שהדיון על הדיסק הרטוב ותפקודו הוא די מיותר. וזאת למרות שכשהכביש רטוב הגלגל ננעל ביתר קלות ע"י הברקס. כלומר גם אם הברקס עובד חלקית, זה יספיק כדי לנעול הגלגל ולכך תעזור מערכת הabs.
 

enigo

New member
קרא שוב את מה שכתבתי, ותבין שהתגובה שלך לא קשורה

 
איך לא הבנת?

למה צריך לחמם הדיסקים אם גם בלי חימום כל רכב פושטי נועל גלגלים בכביש רטוב ?
&nbsp
2. לא קשור לדיסקים אלא לסנדלים. ציינת שאם מתרטב כי נכנסת לשלולית עמוקה, אז מתייבש לאט.
זאת פגיעה משמעותית בתפקוד!
האם יש דרך לשפר את ניקוז המים או התייבשות הסנדל הסגור ?
 

enigo

New member
קרא שוב מתי ואיך משפיע הדיסק הרטוב. כתבתי את זה במפורש.

רמז - זה לא קשור ליכולת לנעול גלגלים.
 
אז זאת טעותך

אם הגלגל ננעל בכל הזדמנות קטנטנה בכביש רטוב אז הדיסק עובד בסדר. הבעייה היא החיכוך הירוד בין הגלגל לכביש ואינני מבין למה ההתפלות לדיסק הרטוב.
&nbsp
 

enigo

New member
נו, קיוויתי שתקרא שוב ותבין - אבל תקווה זה כנראה לחלשים

הבעיה היא לא בעוצמה המתקבלת בסופו של דבר, אלא במיידיות התגובה. כשהדיסק רטוב, לוקח זמן עד שהמים על הדיסק מתאדים או "מנוגבים" על ידי הרפידות, ובזמן הזה כח הבלימה שמתקבל נמוך בהרבה מהנורמל. הבעיה היא שפרק הזמן הזה הוא בתחילת הבלימה, כאשר הרכב מהיר ועובר הרבה מטרים בכל שניה.
 
כעת הבנתי את מה שאתה אומר:

כלומר אתה אומר שהנהג לוחץ על הברקס אבל הגלגל מסתובב כתמול שלשום ואז רק אחרי שהדיסק והרפידות מתייבשים, אז הגלגל ננעל [וממשיך לשוט נעול לעבר הרכב שנמצא לפניו כשהנעילה מווסתת ABS]
אני מבין את הבעייה שאתה מציין. אגב, באופנועים שמו חורים בתוך הדיסק ואלה משמשים לניקוז המים כדי שלא יכלאו בין הרפידה לדיסק.
אבל בעייה משמעותית היא שגם אחרי שהדיסק מתייבש זה לא מוביל לשיפור קיצוני בתפקוד הברקס כי הרכב נועל גלגלים בנקל.

מעניין מה קורה לרכב שבולם בתוך שלולית עמוקה והדיסק כמובן רטוב כי הכל שוחה במים. מצב כזה אפילו אינו יכול להתייבש כי הכל שוחה שלא לומר "צולל" במים. זה כמובן מצב מאד נדיר וכמעט שאינו מתרחש אבל דווקא התרחיש הזה יכול להדגים עד כמה והאם הדאגה שהעלית רלוונטית. אם למשל הגלגל יינעל למרות הסביבה המימית אז זה מעיד שאין במה שהעלית מקור לדאגה ריאלית. ואם הפוך, הגלגל יסתובב כאילו אין מחר או כאילו לא לוחצים ברקס אז זה מעיד שהמים על הדיסק הם גורם משמעותי שמעכב את החיכוך בין הרפידה לדיסק.

אגב זה לא עניין של תקווה לחלשים. לא קראתי שוב אבל גם אם הייתי קורה, לא הייתי מבין שאתה מתייחס לשניות שבהם הרפידה נלחצת לדיסק אבל הרטיבות מונעת ממנה לאחוז, וזה לא שלא קראתי את זה בהתחלה עת כתבת את זה, אלא שלתומי חשבתי שאין לזה משמעות כי הגלגל אחרי הכל שט לו [אח"כ] נעול "אל תוך המטרה" ולדעתי זאת בעייה מאד משמעותית. נהפוך הוא, לבלימה אידיאלית ואופטימלית אסור שהגלגל יינעל אלא צריך גלגל על סף הנעילה. עסק לא פשוט גם לאלה שמבינים אותו. גם הם צריכים לקוות ולהתפלל שהבלימה תצליח... ואף פעם לא מזיק אם הדודה מזל במקרה בביקור באיזור. אני בכל מקרה זקוק לדודה מזל שתסיע לי לגשר על ג'טלג של 10 שעות
 

enigo

New member
אני לא בטוח שאפשר להגיד שכח הבלימה נמוך יותר באופן גורף

הרי זה תלוי בגודל התוף וגודל הדיסק, כמו גם בהרכב הרפידות, מבנה המשאבה/קליפר ועוד. בכל מקרה, תוף וגם דיסק מצליחים לנעול את הגלגלים, כך שזו לא בעיה.
עד כמה שאני יודע, ומעולם לא התעמקתי בעניין ממש, הבעיות העיקריות בבלם תוף הן משקל גבוה יותר ופיזור חום פחות יעיל (מה שיוצר דעיכה מהירה יותר בשימוש רצוף ואינטנסיבי). מצד שני, שמעתי טענה שבלמי תוף זולים יותר לייצור ופחות רגישים ללכלוך ורטיבות. אולי בגלל זה הם נפוצים יחסית בטנדרים.
 

enigo

New member
האיוורור הוא אמצעי להיפטר מחום מהר יותר - בבלמים כמו אצל

בני אדם באוגוסט בישראל...
בדיסקים זה בא לידי ביטוי בזה שבמקום פלטת מתכת מלאה, יש מעין "סנדוויץ" של פלטת מתכת - כנפונים - פלטת מתכת, כאשר תפקיד הכנפונים הוא להזרים אוויר דרך מרכז הדיסק ובכך לקרר את פלטות המתכת שבאות במגע עם הרפידות.
 
לנהג אין שום הבדל , הרכב הנוכחי שלי הוא עם בלמי תוף

מאחור , לטעמי זה יותר טוב , הוא מצריך פחות החלפת רפידות .
 
למעלה