נהיגה בניוטראל

nathan932

New member
נהיגה בניוטראל

ברשותי רכב עם הילוכים.
הרבה פעמים קורה לי במהלך הנסיעה, שאני מעביר את הרכב למצב ניוטראל וממשיך לנסוע, בעיקר בפניות או לפני רמזור. אם אני בכביש בינעירוני, זה יכול להיות גם שני ק"מ לפני הרמזור. אני עושה זאת פשוט כדי לחסוך בדלק.
אחד החברים שלי טוען שזהו מצב נהיגה שאינו בטיחותי.
האם הוא צודק?
 
להתנהל ככה זה גרוע

מכמה טעמים:
רצית לחסוך אבל אתה מבזבז. עדיף תשאיר בהילוך ותרים הרגל מהגז. זה יותר חסכוני מניוטרל כי בניוטרל המנוע פועל ע"י שריפת דלק
בהילוך בירידה ארוכה, כשאינך לוחץ גז, המנוע פועל עקב סיבוב הגלגלים.

מעבר לזה יש עניין של בטיחות כפי שהסביר לך חברך
 

enigo

New member
עקרונית הוא צודק. במצב כזה היכולת שלך להגיב למצבים שונים

פחות טובה.
זה גם לא חוקי בארץ.
 

lseugy

New member
אני מת על מי שמדברים בבטחון כל כך מוחלט - ללא כיסוי.

מאיפה יצא לך "לא חוקי"? אין חוק בענין אלא בנסיעה במורד (כדי לא לשרוף ברקסים).
תקנה 159 לתקנות התעבורה קובעת (העתק הדבק):
(א) לא ינהג אדם ברכב מנועי בירידה אלא כשאחד מהילוכיו מחובר ומופעל.
(ב) הוצב בדרך תמרור המזהיר על ירידה מסוכנת לא ינהג אדם רכב מנועי באותה ירידה אלא בהילוך נמוך מתאים לפי סוג הרכב ובהתחשב במידת השיפוע ואורך הירידה. [שים לב - תקנת משנה ב' חלה רק אם הוצב תמרור - דבר תמוה בעיני אבל זה מה יש בחוק].
(ג) הותקנו ברכב מנגנונים מיוחדים להאטת מהירות הנסיעה בירידה [ריטרדרים למיניהם], על נוהג הרכב להפעילם שעה שהוא נוהג בירידה כאמור בתקנת משנה (ב). [כלומר גם כאן רק אם הוצב תמרור - לדעתי מטומטם אבל זה החוק וזו רק דעתי].

לא ידוע לי על עוד תקנה שמחייבת לנסוע בהילוך.
לכן מה שהשואל מתאר הוא חוקי - חוץ מאשר במורד.

לענין שליטה ובטיחות, תהיה לו בעיה אם יצטרך להאיץ בפתאומיות ובחדות. במצבים שהוא מתאר, הסיכוי לזה נמוך, אך אי אפשר להתעלם לחלוטין מקיומו.
כמו כן עלול לקרות שהוא ישתמש בברקסים לאורך זמן - מה שיביא לחימום וירידה באיכות הבלימה עד כדי אבדן בלמים מוחלט (והיו כאלה מקרים, בעיקר ברכב גדול).

לדעתי (וכאן אני לא מומחה כזה גדול) יכולה להיות בעיה עם מחשב ניהול המנוע. הוא קורא שיש מהירות מסויימת אך אין מתן דלק בהתאם. אני לא יודע מה המחשב "מבין" מזה, מה הוא יעשה והאם זה יכול לגרום לו בעיות, במיוחד כאשר יש מערכת STOP-START פעילה. אשמח ללמוד.

ולענין הדלק: אני לא רואה כאן בזבוז כפי שמישהו טען אבל את זה ניתן לבדוק בקלות בעזרת מחשב המנוע. בחלק מכלי הרכב יש אינדיקציה על צג השעונים על צריכת דלק. אגב, יש כלי רכב (אני מכיר את זה מסקודה דיזל) שיש מצבים בהם ללא מתן גז, המחשב מנתק את זרימת הדלק למנוע בזמן הנסיעה (ואני לא מדבר על STOP-START). על הצג של צריכת הדלק תראה 0 צריכת דלק כשהרכב בתנועה. נראה לי שזה יפעל גם במורד, אבל כבר אמרתי שאני לא מומחה במחשבי רכב.
דבר זה לא קורה בניוטרל ולכן ברכב כזה, הנסיעה שהשואל מתאר יכולה לגרום לבזבוז כי המחשב לא ינתק את הזרימה.
 

אלעד.

New member
עבירה על:

כל עובר דרך חייב להתנהג בזהירות

לא ינהג אדם רכב בקלות ראש או בלא זהירות, או ללא תשומת לב מספקת בהתחשב בכל הנסיבות ובין השאר בסוג הרכב, במטענו, בשיטת בלמיו ומצבם, באפשרות של עצירה נוחה ובטוחה והבחנה בתמרורים, באותות שוטרים, בתנועת עוברי דרך ובכל עצם הנמצא על פני הדרך או סמוך לה ובמצב הדרך

אדם שמתקיים בו אחד מאלה לא ינהג רכב: הוא במצב השולל ממנו את השליטה ברכב או את ראיית הדרך והתנועה בה.

לא ינהג אדם רכב כשהרכב נמצא במצב העלול לסכן עוברי דרך

לא ינהג אדם רכב כאשר הרכב במצב השולל מהנהג שליטה בו
 

lseugy

New member
אל תהיה לי חוכמולוג. אתה רחווווק... רחוק...

נתחיל מזה שהיתה הצבעה על נושא ספציפי של נסיעה בניוטרל ואין בכך עבירה (אלא במורד). למה? כי אין חוק בענין. אין חוק = אין עבירה.
נמשיך בכך שאתה מביא תקנה כללית (ת"ת 21) ואתה (או התביעה) צריכים להוכיח רלונטיות ועבירה. ואין....
אין בכך קלות ראש. שום בימ"ש לא יקבל את זה. אגב, בעבירת קלות ראש צריך להוכיח את יסוד הכוונה.
אין בכך חוסר זהירות. גם זה יידחה על הסף. מה פה לא זהיר ולמה?
סוג הרכב, מטענו, שיטת בלמיו ומצבם, אפשרות עצירה נוחה ובטוחה והבחנה בתמרורים, באותות שוטרים, בתנועת עוברי דרך ובכל עצם הנמצא על פני הדרך או סמוך לה ובמצב הדרך" לא רלוונטיים לענייננו. סתם מרחת מילים.
&nbsp
"אדם שמתקיים בו אחד מאלה..." לא רלוונטי כי מדובר במצבו של האדם, דבר שכלל לא נוגע לשאלה. האדם (הנהג) תקין לחלוטין.
&nbsp
"לא ינהג אדם רכב כשהרכב נמצא במצב העלול לסכן עוברי דרך" לא רלוונטי כי מדובר כאן על תקינות הרכב (מצב הרכב). לנסיעה בניוטרל אין השפעה על מצב הרכב.
בוודאי שהרכב לא שולל שליטה בו בעת נסיעה בניוטרל.
&nbsp
בדוק היטב בפסקי הדין. לא נראה לי שתמצא הרשעה או אפילו הגשת דו"ח (למעט אולי במורד, שזו כאמור עבירה).
אני כבר לא מדבר על כך שלא תוכל להוכיח שהיתה נסיעה בניוטרל, אבל זה בכלל לא רלוונטי כי לא רק שזה לא שייך לשאלה המקורית, אלא שאין בכך עבירה.
ואל תהיה חוכמולוג. אנחנו לא מדברים כאן על אפקט הפרפר (אם אתה יודע מה זה).
לצטט כל מיני תקנות תעבורה לא רלוונטיות אני יכול מתוך שינה.
 

ב ר ז י ל י

Active member
מנהל
הוא לא חוכמולוג

והוא צודק ב 100%
בנהיגה כזאת יש בהחלט מרכיב של קלות ראש - והסיבה שקשה למצוא פסקי דין בנושא היא שלשוטר קשה מאד לזהות עבירה כזאת ובנוסף רק במוחם של נהגים בודדים עולה הרעיון של נהיגה מסוכנת כזאת.
אם תקדיש כמה שעות לישיבה בבית דין לתעבורה תראה שנהגים מורשעים בעבירות הרבה פחות מסוכנות מזו.
ומעבר לעניין של חוק - סיכון חיי אדם שנעשה בנהיגה כזאת חמור הרבה יותר מלהיתפס ע"י שוטר
 


 

enigo

New member
קודם כל, כבר הבאת תימוכין לזה שלא חוקי לנהוג בניוטראל

גם אם במצבים מסוימים.
את התקנות אני לא מכיר בע"פ, אבל מכיר בעיה שיש לרכב כבד של יצרן מסוים, שלטובת חסכון בדלק התיבה עוברת לניוטראל במצבים מסוימים, ונדרש מהיבואן לנטרל את הפונקציה הזו בדגמים המיובאים ארצה בגלל שזה נוגד את התקנות.
מעבר לזה, למיטב זכרוני הובאו בפורום ציטוטים של תקנות בעניין בעבר, נחכה שהחברים שחזקים בעניין יתעוררו.
ולגבי פגיעה בשליטה ברכב - מצטער, אבל חד משמעית יש פגיעה. לנהג יש שלושה אמצעי שליטה ברכב - הגה, בלמים ותאוצה. כשאתה בניוטראל, אחד מתוך השלושה לא קיים. אולי לדעתך זה לא משמעותי, אבל זה רק בגלל שדעתך שגויה בעניין.
 

be_roo

New member
לגבי החוק היבש, אכן אין תקנה גורפת שאוסרת נהיגה בניוטראל

התקנה הקיימת היא ספציפית ל"מורד".
&nbsp
ניתן אומנם להתווכח מהו מורד. אם מניחים שהתקנה קיימת כדי למנוע מנהג בירידו ירושלים לאבד את הבלמים, בשיפוע קל מותר לי להיות בלי הילוך? לא מוגדר כמה תלול צריך להיות השיפוע כדי להקרא "מורד".
(ואפשר להוסיף התפלפלות על ההנחה ששום כביש אינו מפולס ולכן כל מה שאינו עליה יהיה מורד, אבל זו באמת חפירה).
 

TheUnbreakable

New member
קורה לי?

"הרבה פעמים קורה לי"?
כלומר זה מצב סביל, כן? המכונית, פתום, מוציאה מהילוך ונשארת בניוטראל?

מעבר לחוסר השליטה המלא במכונית, אני יכול להבין במצב ירידה, בגלישה לפני רמזור (ניחא..), אבל בסיבוב?!!??? WTF? למה בסיבוב?

מי לימד אותך את המנהגים המגונים האלו?

כמה דלק/כסף אתה חושב שאתה חוסך?

חשבת על הבלאי המואץ, כשאתה מחבר מחדש את הגלגלים למנוע (דרך הקלאץ'?)
חשבת על הבלאי המואץ של הבלמים, עליהם אתה נאלץ ללחוץ בעצמה רבה יותר ו/או למרחק גדול יותר?
 

selalerer

New member
הממ.. מעניין מה יותר מזיק במצבי חירום


להיות בניוטרל או להיות בנאדם לחוץ
 
למעלה