שיכוך הנסיעה בהונדה סיויק

  • פותח הנושא em28
  • פורסם בתאריך

enigo

New member
אתה טועה - באופניים האוויר משמש כקפיץ, ויש שמן לשיכוך.

זה שאוויר נדחס ומשמש כקפיץ זו אחת הבעיות בשימוש בו בבולם. קח מצב נפוץ של גלגל שפוגע בבליטה וצריך לעלות. בבולם עם שמן זה גורם מיד לשמן לעבור דרך השסתומים שבבולם, ולספק התנגדות לתנועה - שיכוך - אבל ברגע שהגלגל עבר את הבליטה ומתחיל לרדת, השמן מתחיל מיד לעבור בכיוון ההפוך, ומספק שיכוך לפתיחה.
בבולם עם אוויר האוויר נדחס במקביל לזה שהוא מתחיל לעבור דרך השסתומים, ומכיוון שהוא נדחס, הוא ימשיך לעבור בשסתומים גם אחרי שהגלגל סיים לעבור מעל המהמורה ומתחיל להיפתח, ובמקום לספק שיכוך לפתיחה - הוא יאיץ אותה (כי הגז הדחוס משמש כקפיץ).
בקיצור - יכול להיות שהתגברו על הבעיות הללו, אבל אני לא זוכר שראיתי בולם מבוסס גז, וגם לא ברור לי מה בדיוק היתרון שבו. חסכון במשקל?
 
כן, זה מה שחשבתי...

כמו שרשמת, שהאויר משמש גם כקפיץ וגם כשיכוך כיווץ ושיכוך פתיחה בגלל מעברי האויר מחלל לחלל וחזרה אבל כמובן שאחרי ההסבר שלך ושל חן די ברור לי שאינני מבין מספיק בבולמי האופניים.
היתרון באופניים זה שהבולם קל לתפעול : אתה מנפח בו לחץ לפי משקל הרוכב מסביבת הרכיבה שלו...

אפרופו גם חיסכון במשקל באופניים זה לא פרט להקל בו ראש. הפרמטר הכי משמעותי באופניים מבחינת מחירם הוא משקלם, כלומר, בד"כ כמה קל ככה יקר ולהפך.

לא בטוח שהבנתי אותך: האם התכוונת שבאופניים יש גם אויר וגם שמן בבולם?
 

enigo

New member
כן, יש גם אוויר וגם שמן

שמן שצריך להחליף בטיפול התקופתי, אגב.
 


כנראה לא הבנתי עת רכשתי את אופניי. לא ירדתי אז לעומקם של דברים והסתפקתי בהסבר שקיבלתי אז בחנות האופניים, על כך שיש שוני משמעותי בין בולם אופניים ובולם אופנוע. השוני לפי מה שנאמר לי, שבאופניים ממלאים אויר במשאבה קטנה וייחודית עד ללחץ הרצוי [מאד אינדיבידואלי בהתאם למשקל הרוכב] בעוד שבאופנוע יש שמן בכמות קבועה...
מניסיוני עם אופני שיכוך מלא מנפחים אויר ב2 הבולמים.
להבדיל באופנוע שלי, הייתי מחליף שמן בבולמים הקידמיים מידי 12K או שנה [תדירות מאד גבוהה וכנראה מוגזם בהחלט אבל את זה אני יודע רק בדיעבד... לפחות למדתי מזה לפרק בולמים ולהחליף שמן
, לפחות זה קל באופנוע]. בבולם הקדמי באופנוע לא היה גז בכלל.
להבדיל, הבולם האחורי באופנוע לא דרש כל טיפול. כשסיים חייו כלומר כשדלף שמן [או התעקם. אצלי האופנוע נמכר עם המקורי הישן עדיין תקין] היה צריך להחליפו בחדש. לפני הDISPOSAL [איך מתרגמים המילה הזאת לעברית? הכוונה לפני שאתה זורק אותו לפח למיחזור המתכת?] שלו היה צריך לקדוח את גופו בזהירות לשיחרור גז החנקן הכלוא בו בלחץ גבוה. כלומר באחורי היה גם שמן וגם גז.

כעת מדבריך אני למד שבולם האופניים מכיל גם אויר שממלאים ללחץ הגבוה וגם שמן שעובר במעברי השיכוך...

אני בכל זאת סבור שלאופניים, בולם האופניים הוא "יותר חכם" ויותר מתאים, כי לחץ האויר מחליף את הקפיץ המכני. מי צריך קפיצים? הרעיון של לחץ עולה פרוגרסיבי נראה לי מעולה. ולצורך השיכוך יש כנראה את השמן, אם כי לפני ההסבר שלך חשבתי שהגז משמש גם לשיכוך אבל לא התעמקתי.

מאז השינויים במזג האויר, עת עונת הגשמים, הקור, והחשיכה המוקדמת מאחורינו, חלו אצלי התמורות והמהפכות שאופניות אצלי לשינויי העונות: הלאה הפיקנטו צ'וקומוקו שהשימוש בו יורד באופן קיצוני והיידה האופניים המובחרים. [עלו 1/4 ממחיר הפיקנטו!] אני עברתי לשימוש יומיומי באופניים, זה כולל רכיבה של בין 10 ל20 ק"מ של עליות קשות על בסיס יומיומי. אין מדובר בטופוגרפיה השטוחה המאד נוחה של ת"א וסביבותיה. בעתיד הלא רחוק אאלץ להחליף שרשרת כי אני מתחיל "לשמוע אותה מתלוננת" לעתים קרובות למרות שימונים חוזרים ונישנים.
כשאהיה אצל הדילר, אברר לעומק מה קורה בדיוק עם הבולם הקדמי, וייתכן שיבצעו טיפול תקופתי בבולם. אשאר לראות ואספר כאן [התברר שאין לי כל צורך בשיכוך מלא ועברתי לזנב קשיח, כך שיש לי רק בולם אחד לטפל בו
. יתרה מזה, אלמלא המסלול הארוך OFF ROAD הייתי מוותר על בולמים בכלל וגם מעדיף גלגלים צרים באופן משמעותי. זה הכל בא על חשבון "מהירות סופית", אבל זה עניין אחר.
 

enigo

New member
אז מוכר האופניים לא ידע על מה הוא מדבר - או שלא שמעת טוב.

באופנועים - לפחות ברובם המוחלט - יש יחידות מתלה שמשלבות קפיץ מתכת סלילי עם שיכוך שמן. במזלג של האופנוע שלך היה ככל הנראה בולם מסוג "תא פתוח" ולכן החלפת השמן היתה פשוטה. יש אופנועים, בעיקר אופנועי שטח למיטב ידיעתי, שבהם יש במזלג בולם "תא סגור", ושם החלפת השמן מורכבת יותר.
גם הבולם האחורי באופנוע שלך היה בולם בלבד, לחץ הגז (חנקן בדרך כלל) שימש להפחתת תופעת ההקצפה של השמן, שפוגעת ביעילות השיכוך בעבודה מאומצת.
לקפיץ אוויר יש גם חסרונות - למשל שינוי קבוע הקפיץ עם התחממות יחידת הבולם-קפיץ ואמינות נמוכה יותר. אבל בגדול כן, קפיצי אוויר עדיפים על קפיצי סליל.
לגבי השרשרת שלך - יש מדד ברור לבדיקת השחיקה של השרשרת: מדידת אורך החוליות. עשה זאת בהקדם, כי רכיבה עם שרשרת בלויה פוגעת מהר מאוד גם בגלגלי השיניים.
 
אלך בהקדם לבדוק השרשרת


את שרשרת האופניים בעבר הייתי משמן עם שמן מנוע משומש בדיוק כפי שעשיתי עם האופנוע.
באופנוע השתמשתי לשימון המנוע בשמן 20W/50 מינרלי פשוט וזול. הייתי מחליף שמן מנוע באופנוע מידי 5000 קמ והנוזל השחור המשומש היה משמש אצלי לשימון השרשרת [מעגל החיים של השמן
.] בזכות זה הייתה לי שרשרת שהחזיקה מעמד ק"מ רבים [עברתי את ה50-60K כמו כלום, למרות שעם האופנוע השתדלתי תמיד להימנע מתאוצות חזקות וגם לזה יש משקל ידוע ומוכח ב"שימור האון של השרשרת"
, אבל לחלוטין לא נמנעתי ממהירות סופית מרשימה ביחס לכלי הרכב ה4 גלגליים מסביבי. מה לא עושים כדי לשרוד כשאתה חסר פגושים ומוקף בעדר שלנהוג איננו יודע...
] ושהייתה מבריקה ומבהיקה בניקיונה [זה הרבה יותר טוב מכל הSPRAYS של שמן דביק שאחרים ריססו בשרשראות שלהם]. השמן שלי כמובן לא היה דביק והיה מותז די מהר עם הליכלוך שצברה השרשרת, ולכן מידי 200-300 קמ הייתי חוזר ומשמן ע"י מברשת שיניים ישנה את הצד הפנימי של השרשרת.
עם האופניים עשיתי בהתחלה משהו דומה וזה יצר הרבה ליכלוך שחור על הג'נט ובמזלג האחורי. אגב, באופנוע וגם באופניים זה לא הדאיג אותי כי השמן הזה מגן מצויין על החלקים החיצוניים הללו מהחלדה וכו'. קל מאד לנקות ולדעתי אין עם זה בעייה.
הדילר של האופניים נחרד מהליכלוך על האופניים [חלקו מרכיבת OFF ROAD...] ושיכנע אותי לשמן עם שמן ייעודי לשרשרת האופניים שהוא יחסית מאד דליל, [שנראה שקוף כמו ווקס אפרפר שקוף], רק שהשמן הזה מחזיק מעמד כנראה משמעותית פחות זמן על השרשרת משמן ה20/50 שלי...

אני חושש שאתה צודק לגבי השרשרת. לפני כ2-3 חודשים הייתי אצל הדילר שמדד אורך השרשרת ואמר לי שעדיין תקין אבל מציק לי שהשרשרת עם שמן האופניים הייעודי חורקת ונאנחת בעוד שכששומנה בשמן מנוע של הקיה, 5/30, [את האופנוע מכרתי ואין לי עוד את ה20/50 המשומש...] לא שמעתי כל רעשי גניחה או אנחות כאב
 

enigo

New member
יש נתונים ברשת, ואם יש לך קליבר, אפשר פשוט לבדוק לבד. האמת

שאפילו סרגל מספיק.
 

חן 1111

Active member
בדיוק בגלל מה שכתבת

גז מעלה לחץ ככל שהוא נדחס, ואז הוא שואף להשתחרר. זה אומר שהוא יתפקד כמו קפיץ בנוסף לקפיץ המכני, ויגביר את התנודות במקום לשכך אותן. לעומת זאת נוזל אינו נדחס, ולכן הוא חייב לעבור דרך החרירים במשכך, וזה קשה לו ומפריע לתנועה, וזה מה שמבצע את השיכוך.
 
לתומי חשבתי שיש חרירים גם בבולם הגז באופניים

אבל כעת אני מבין שאין ?
כלומר זה רק סוג של טיפול של הPRELOAD ?
 

enigo

New member
לא. שינוי לחץ האוויר בקפיץ מקביל לשינוי קבוע הקפיץ.

 
למעלה