שיכוך הנסיעה בהונדה סיויק

  • פותח הנושא em28
  • פורסם בתאריך

em28

Well-known member
שיכוך הנסיעה בהונדה סיויק

מסתבר שנסיך הכסף (סיויק האצ'באק 2009) אינו רכב שטח !
מאיפה אני יודע ? אז זהו שנסיעה בשביל חרוש בהרי ירושלים עם התקלות בלתי מתוכננת
עם סלע בגובה של חיפושית הבהירה את העיניין סופית.

הרכב יצא מהיער במצב רטט כשכל מהמורה בכביש משדרת ויברציות וקרקושים לכל עבר.
בבדיקה מתברר שיש בולם קדמי אחד נוזל, ובולם אחורי חלשלוש.

מה עושים ? מחליפים אחד ? שניים ? ארבעה ?
הנסיך כבר לא צעיר וגם בצעירותו לא היה סיטרואן מבחינת שיכוך ורכות הנסיעה, נהפוכו !

מעבר לעניין הבטיחותי שמחייב להחליף לפחות את הבולם הנוזל, האם כדאי להתעסק עם התחליפים ?
האם יש בולמים שנועדו להיות רכים יותר ? ספורטיביים יותר ? איך זה הולך ?
האם גם הקפיצים (יש עדיין ?) בעניין או שזה התחום הבלעדי של בולמי הזעזועים ?
האם לאחר החלפת בולמים צריך לבצע כיוון פרונט ? מה לגבי הציר האחורי ?
 
מה הכוונה היתקלות עם סלע?

האם הסלע נתן מכה מתחת במרכז? והמשכת ועברת?
האם הסלע נתן מכה לפגוש ועצרת?
האם הסלע נתן מכה לבולם כי הגלגל עלה עליו יחסית מהר?

אתה צריך יותר לפרט, אם יש'ך מידע מדוייק מה קרה?

כעיקרון קשה לי להאמין ש2 הבולמים נפגעו מהנסיעה הבודדה בשביל ביער? אתה נהג יחסית זהיר ולכן זה לא הגיוני.
סביר שזה קרה לפני כן ואתה גילית את זה אחרי הנסיעה ביער.

האם הסיביק אינו נמוך יחסית? מרחק הגחון ככל שנמוך יש יציבות גבוהה יותר בכביש אבל עבירות דלה יותר בשטח... זה תמיד אחד על חשבון השני...
 

חן 1111

Active member
סביר שהפגיעה בסלע לא קשורה לבולמי הזעזועים

אז אם יש תופעות שהתחילו אחרי הפגיעה בסלע, צריך לחפש אותן במקום אחר (איזון גלגלים, פגיעה בגלגל או צמיג, איזה חלק בפרונט שהתעקם...).
לגבי הבולמים, לא יודע איך בדקתם את התקינות.
נתחיל מהקדמיים, מה זאת אומרת בולם נוזל? לפעמים הבולם טיפה לח משמן (מזיע). אם הוא פועל באופן תקין אין צורך לגעת. אם הוא נוזל הרבה או פגום (לא משכך), אז צריך להחליף את שני הבולמים. עדיף שניים תחליפיים על אחד טוב ואחד ישן. אותו דבר לגבי האחוריים.
בדרך כלל החלפת בולמים קדמיים מחייבת כיוון פרונט, כי צריך לפרק הרבה.
בדרך כלל החלפת בולמים אחוריים לא מחייבת כיוון פרונט, כי מורידים רק את הבולמים ואין שינוי ביתר החלקים.
 

em28

Well-known member
פרטים נוספים:

- עליתי על הסלעון עם הגלגל הקדמי, כנראה מהר מדי והורגש שהבולם/קפיץ/מה שיש שם הגיע לקצה הטווח שלו.

- בבדיקה נוזל שמן מהחלק העליון של הבולם הקדמי, זה לא כך בבולם השני.
- במוסך המוסכניק נידנד את הרכב ואמר שהבולם האחורי חלש, ללא קשר למפגש עם הסלע.
- הנסיעה (גם מהירה) על כביש תקין בסדר, על פסי הרעדה/האמפרים הרכב מתרסק.
- על פי המוסכניק זה לא בהכרח קשור לרנדוו עם הסלעון.

לא בדק הלאה לכיוון של פרונט,קפיצים, משולשים, מתומנים או מה שנמא שם.
 

חן 1111

Active member
האם בבדיקה הבולמים הקדמיים נמצאו תקינים

כלומר, כשהוא נדנד את הרכב, בלי קשר לנזילה?
אם כן, נסה לנגב או לשטוף את הבולם ותעקוב אם הנזילה נמשכת. אם לא, הכל בסדר. ייתכן שהחבטה שאתה מתאר גרמה למעט שמן לגלוש.
לגבי האחורי שנמצא לא תקין, רצוי כמובן להחליף (את שניהם).
ושוב, אם יש תופעות שהופיעו אחרי הפגיעה בסלע, צריך לבדוק בעיות נוספות. לא קשור לבולמים.
 

em28

Well-known member
אחד מהקדמיים (הימני) מגיע כנראה לסוף המהלך

יש דפיקה בסוף המהלך, השאלה אם היא מגיעה מהבולם, מקפיץשקר כלשהו, או מרכיב אחר.
&nbsp
מאחור, לפי ההסבר שלו הרכב ממשיך להתנדנד יותר מדי - אני לא משוכנע בכך.
 

חן 1111

Active member
לגבי מאחור, ההסבר שלו דווקא נכון. ככה בודקים בולמי זעזועים

לגבי הקדמיים, לא ברור מתי יש דפיקה. האם כשמנדנדים את הרכב, כשלוחצים על הפינה, או בנסיעה?
 

em28

Well-known member
בנסיעה, ורק כשהיא בכביש לא מושלם/באמפרים

 

חן 1111

Active member
ומה קורה כשמנדנדים את הרכב בחלק הקדמי?

כמו שבדקו מאחור?
או מה קורה כשאתה בולם בלימה חזקה? האם אתה מרגיש סטייה או שהרכב שוקע "עקום"?
 

em28

Well-known member
עוד פרטים:

הייתי במוסך נוסף בדק בנדנוד במבט ובנסיעה ....והסביר:
- בנדנוד חלק אחורי - בולמים חלשים יחסים - לא מציע להחליף.
- בנדנוד חלק קדמי - קשה כמו אבן
- במבט - מה שנחזה בעיני כבולם נוזל - זו בכלל תושבת מנוע, לדעתו צריך להחליף 2 מתוך 3.
- בנסיעה - אחרי המפגש עם הקפל הראשון בכביש פסק שהבולם הימני גמור.
&nbsp
הדיאגנוזה שלו: שתי תושבות מנוע ושני בולמים, לאחר פירוק הבולמים ניתן יהיה לדעת אם צריך להחליף גם את כריות הבולמים
 

חן 1111

Active member
אם שני מוסכים אומרים שצריך להחליף בולם קדמי, כנראה שזה נכון

למרות שזה קצת משונה. אם בנדנוד החלק הקדמי קשה כמו אבן, זה מרמז דווקא שהבולמים תקינים. אבל ייתכן שיש תקלה אחרת, למשל בולם עקום, או גומיה שאי אפשר להחליף בנפרד, ולכן תיאלץ בכל זאת להחליף בולמים קדמיים. ייתכן גם שהבעיה היא רק בכריות הבולמים, אבל פירוק הבולמים הקדמיים זו עבודה גדולה. אז אם כבר מפרקים, שווה בכל זאת להחליף את הבולמים גם אם הם עדיין "בסדר".
 

em28

Well-known member
המשך הסיפור: בולמי גז/שמן ? מותגים ? כיוון פרונט ?

כורדי, כורדי, אבל כשכולם אומרים לי שצריך להחליף בולמי זעזועים - אני מבין: צריך להחליף בולמי זעזועים !
&nbsp
עכשיו מתחילה ההתלבטות, איזה ?
המוסכניק הסביר את זה כך:
- בסיוויק יש בולמי גז, שעושים את הנסיעה קשה לטובת אחיזה.
- בולמי שמן מספקים רכות בנסיעות מנהלתיות על חשבון אחיזה במגבלות.
- יש בולמים משולבים שמן/גז שאמורים לתת פשרה.
&nbsp
מותגים: יש את מונרו ו-Kayaba בסדר גודל של 400-500 ש"ח לבולם וסיניים החל מ-150 ש"ח,
האם ההבדל באיכות אכן שווה הפרש כזה ?
&nbsp
בשני המוסכים הדעות היו הפוכות לגבי הצורך לבצע כיוון פרונט אחרי החלפת הבולמים הקדמיים.
אחד אמר שכל עוד לא נוגעים בהיגוי לא צריך, השני אמר שהבולמים הם חלק ממערכת ההיגוי.
 

חן 1111

Active member
המוסכניק מדבר שטויות.

מוסכניקים יודעים להחליף חלקים. לא תמיד הם יודעים איך הם עובדים.
אז קודם כל, כל הבולמים הם בולמי שמן. שמן זה הדבר העיקרי בבולם וזה מה שמבצע את השיכוך.
בבולמים עם גז, יש גז בנוסף לשמן. הגז פותר בעיקר שתי בעיות - שינוי נפח השמן, ומניעת הקצפה כשהבולם עובד קשה ומתחמם. בבולמים בלי גז פותרים את זה בדרכים אחרות. בולמים עם גז הם באמת יותר טובים, לא בטוח שהמוסכניק בכלל יודע מה יש בתוך הבולם. בכל מקרה, אין בולם שהוא רק עם גז בלי שמן...
בכל מקרה, נוחות או אחיזה קשורים לתכנות וכיול הבולם. עם גז או בלי גז.
מונרו ו-KYB שניהם יצרנים מכובדים. אם יש להם יותר מדגם אחד שמתאים לרכב שלך אז תצטרך לעיין בקטלוגים כדי לבדוק מה היתרונות של כל אחד. ייתכן שיש יצרנים יותר זולים אבל עדיין טובים. סינים זולים לא הייתי מתקין בשום מקרה.
לגבי כיוון פרונט, המכונאי השני צודק. הבולמים הקדמיים קשורים למערכת ההיגוי ולאחר פירוק והחלפה שלהם צריך לבדוק את כיוון הפרונט.
 

WarDog

New member
יש בולמים עם גז ובלי שמן, אבל הם פחות נפוצים ברכבים פרטיים

בולמי זעזועים עם גז(למעשה אויר פשוט) נפוצים ברכבים כבדים כגון משאיות ואוטובוסים, כי הם מאפשרים עומסים שונים מאשר בולמים "רגילים".
 

selalerer

New member
זה לא הפטנסט שהתעשיית קפיצים האמריקאית קנתה מהצרפתים וקברה?

אני זוכר שהיה איזה סיפור כזה שזה היה יכול להחליף את הקפיצים בכל הרכבים אבל קברו את זה ורק למכוניות צרפתיות היה את זה.
 

enigo

New member
אתה מתכוון אולי למערכת הידרו-פניאומטית?

כי אם כן, היא דאגה לקבור את עצמה לאורך השנים, בלי עזרה מאף אחד.
דווקא בשנים האחרונות תחום קפיצי האוויר - מערכת שונה מההידרו-פניאומטית - משגשג. אבל רק במכוניות יוקרה ורכב כבד בינתיים, בגלל המחיר הגבוה.
 

WarDog

New member
99% בטוח

אני יודע שיש "קפיצי אויר" במשאיות, אבל גם ראיתי משאיות עם בולם זעזועים עם אויר בלבד.
 

enigo

New member
מוזר. גז הוא חומר עם הרבה חסרונות בשימוש בבולם זעזועים.

 
מעניין למה

גז מעלה לחץ ככל שהוא דחוס יותר. גז (בדכ גם אם דחוס) שוקל פחות משמן. נזילה של גז אינה מסוכנת להחלקה וכד.
גם באופניים איכותיות הבולם מלא רק אויר ובקלות מקשיחים עי הוספת אויר...
שאר הרכיבים כמו שסתום חד כיווני עובד בדומה לשמן
 
למעלה