איך להחזיק משפחתית בזול

aharon d

New member
איך להחזיק משפחתית בזול

נפלה בליבי ההחלטה להשקיע את הכמה דקות, על מנת להראות לחברים שבמידה
ורוצים להחזיק רכב משפחתי בזול, איך ניתן לבצע זאת, עם דוגמא לרכב אמיתי
שכזה, מלווה בחישוב עקרוני לכמה הפתרון הזה "סדר גודל" יעלה לנו.

הסיבה שבגינה בחרתי לבצע זאת, היא משום שלא אחת כותב שורות אלו "מואשם"
כמי המצדד בדר"כ לרכוש רכבים חדשים ולהחליפם בתדירות גבוהה בחדשים
שוב פעם, כבר לאחר 2-3 שנים בלבד.

אך אין זה אומר שהבעלות על רכב משומש איננה נתיב מעשי/אפשרי, גם לדעת
כותב שורות אלו, ולעיתים כדאית כלכלית אך תחת כללים מסוימים, שמתקיימים
באם אנו מוכנים לנסוע עם רכב משומש מאד, איננו נבהלים מלכתת רגלינו למוסך
פעם עד פעמיים בשנה לתקן דבר מה, ואולי בכלל משומש הוא תחביב עבורנו,
כך שההתעסקות עם מוסך איננה מרתיע אם כי נהפוכו - מהווה הזדמנות לנצל את
העניין בתחום ולהתקרב קצת לריח הגריז.

לצורך זה בחרתי נתיב לדוגמא שהנני מאמין כי הוא מעשי ויעיל יחסית בתחום, ועל
כן בחרתי רכב אמין במיוחד בשוק, כזה שנחשב בונקר מבחינה זו.
לקחתי את הסוזוקי ליאנה. לא סתם, אלא דגם סטיישן שיהיה שימושי עם תא מטען
גדול, כלי זול ותפור עבור משפחה עם ילדים, במיוחד למי שיש ילדים קטנים עם
עגלה וצריך מקום נרחב מאחור. כמו כן יש לה מזגן מקפיא, משהו שמאד מתאים
לאקלים הישראלי.

הליאנה סטיישן אמנם אינה שיא האיכות והנינוחות והיא יותר מקבילתה של קורולה
(המכונה מקרר לבן על גלגלים) אך שימושיותה הגבוהה לצד אמינותה המוכחת
עושים את שלה. כמובן שניתן לבחור מאות דוגמאות אחרות, זה לא משנה את
הקונספט, הליאנה סטיישן נבחרה רק לשם "דוגמא עקרונית" וניתן להחליפה
בסובארו ליאונה, או כל שווה ערך לצרכי דוגמא מקבילה.

צלמתי דוגמא לאחת שכזו מלוח יד 2 (כדי להעביר את העקרון גרידא).
כרגע בלוח ראיתי אחת בת 10 שנים ועם 87 אלף ק"מ יד ראשונה פרטית.
ברשותכם ניקח אותה איפה לצורך התחשיב.

אופן החישוב:
א. רכב זה ירכש במזומן על ידנו בסך 22 אלף ש"ח. כך שיש להשית את עלויות
ההפסד של הריבית החלופית שהכסף מזומן היה מייצר עבורנו בשוק ההון בבנק,
שאני מכמת אותו סולידית ל- 3% בשנה (במניות אחרי מיסים אינפלציה ועלות נהול
התיק, עושים בפועל יותר לכוון 4.5% - רק לידיעה).

ב. זריקת הרכב לפח בגיל 20 עם ערך גרט = אפס.

ג. נסיעת 15 אלף ק"מ בשנה שהיא הנסועה הממוצעת לרכב פרטי ישראלי.

ד. רכב זה מייצר בממוצע 11 ק"מ לליטר.

ה. הרכב אמין במיוחד.

ו. ביטוח חובה בסך 1200 שח, צד ג' 800 ש"ח, הרישוי זה 1087 ש"ח.

ז. לצורכי מוסכים, צמיגים, מצבר, בלמים, רכיבים מתבלים וכיוצא בזאת, נקבנו
הערכה ראויה על מנת להבטיח בחישוב, שאנו מכוסים בכל מני הפתעות
שמרחשות ברכב בגילאי 10-20, כמו ציריות, משאבות, רכיבי חשמל, מזגן, צנרות
וכיוצא בזאת... לא חסרות עשרות מערכות ברכב שיכולות להתקלקל בגילו
המופלג.
הנחתנו היא כי המנוע והגיר יצליחו לשרוד ולא ילכו לעולמם. מנסיון רב שנים אוכל
לשתף, כי המכוניות היפניות ממין זה שבהם נכללת הליאנה, אם לא עושים להם
משהו נוראי או מתעללים בהן חלילה, אלו אינן גומרות מנוע וגיר גם מעל רבע מיליון
ק"מ, ועל כן זו הנחתנו.

תצריפים:
1. צרפנו מטה דוגמא לרכב שכזה (מהלוחות) כדי להציגו "כדוגמא הרעיונית" לצרכי החישוב.
2. וצרפנו את עלות החישוב. כמובן שזהו חישוב גס, להערכתי חישוב לחומרה
אשר מייצג לפנינו נאמנה את המקרה הרע יותר לו נוכל לצפות, על מנת שהחישוב
יהיה מייצג נאמנה ולא בטעות יחשב כחישוב חסר.

אמדן גס זה מראה לנו שניתן להחזיק רכב משפחתי ישן, לעשות עליו 15 אלף ק"מ
בשנה ולצאת עם פחות מ- 1500 שח נטו לחודש. שזה בערך מחצית העלות של
משפחתית חדשה בניילונים - רק כדי שיהיה לנו רפרנס.

חשוב להבין כשעוברים על המספרים שאלו אומדנים, קשה לדייק ולצפות בוודאות
גמורה קדימה את המשתנים והסכונים ברכב מאד ישן. האפשרות שמשהו יסתה
ימינה או שמאלה הינה אפשרות קיימת, ואז עשויים חלק מהערכים להצטייר קצת
אחרת. לכן הייתי מציע לקרוא את האמדן הזה כך:
יצא לנו סכום. במקרה הזה כ- 1450 ש"ח לחודש.
בפועל הסכום המעשי עם גילום הסכונים והבלתי צפויים, יפול איפה שהוא בין
X פחות מאה ל- X פלוס מאה. קרי אזור חיוג שבין 1350-1550 ש"ח.
זה אמדן מספיק טוב ונוח עבורנו מבחינה פרקטית, כדי להבין איפה אנו עומדים
בחלופה שכזו.

**אם מישהו מעוניין לערוך שינויים בערכים שיש להזין בתחשיב, כמו למשל
מתעקש שאצלו הכסף אינו יושב בשוק ההון אלא סתם מחמם את העובר ושב, אין
בעיה להראות את החישוב ללא עלות הפסד הריבית על ההון.
מי שרוצה שיעביר בקשות ואשתדל להראות איך אלו משפיעות לנו על החישוב הכולל.



 
אהרון, מגיע לך ח"ח על שאתה מוכיח נכונות לדיין את הנושא

מעורר החלוקת הזה.

יש לי 2 הערות אליך:
האם תיאות לחשבן מה קורה עם אחד כמוני שרכש חדש ועדיין גם בחלוף 5 שנים מלאות, לא מוצא סיבה עדיין להחליף הרכב. מה יקרה אם אחזיק ברכב ל20 שנה... [לא בהכרח אני אלא יישאר במשפחה ויחסוך קניות רכב אחרות במשפחה] אני שמח לבשר לך ולשאר התפוזים בפרדס כי מחיר ביטוח החובה השנתי צנח אצלי ל800 ש"ח טבין ותקילין [ביטחתי השבוע], אבל אני מבין כי ההוזלה רוחבית וכי כולם יהנו מהוזלה משמעותית..

אם אני אחליף, זה יהיה כנראה בכל זאת למשהו ספורטיבי יותר, כי השונות של פיקנטו החדש היא רק שמצוייד ככה נאמר לי, במערכות אוטונומיות לבלימה [מה זה אומר בדיוק הלכה למעשה?], מערכת אתראה של מובילאיי, חיישן לחץ אויר בצמיגים שאינו מבוסס על הABS וצמיגים רחבים [אבל עם חתך גבוה יותר
]. בנוסף יש כנראה מסך מגע וכד' אבל אלה לא הדברים שבעטיים אני רוכש רכב ובפרט ששלי עובד עדיין פרפקט. כלומר מבחינתי, מבחינת מה שחשוב לי, השונות אינה מספקת או ליתר דיוק אינה מגרה להחלפה.

בנוסף, ביצעתי תרגיל לעלות הרכב שלי באתר יד 2 ומצאתי כי הפיקנטו 1L ידני דגם EX שווה 39 שזה נשמע לי הזוי.
 

salachshabati

New member
מתי שהוא תרצה לקנות רכב אחר, נניח חדש.

עליך להכין סכום כל שהוא לקניית הרכב החדש.

ככל שתקופת ההחלפה ארוכה יותר, כך אתה צריך לחסוך כל חודש סכום קטן יותר.

אם אינך רוצה להכניס את ירידת הערך לתזרים החודשי שלך כי אינך מרגיש זאת זה בסדר.

אבל עליך כן לחסוך להחלפת הרכב מתי שהוא.

לנוחיותך הכנתי טבלה כמה עליך לחסוך כל חודש כתלות בתקופת ההחלפה.

מתבסס על רכב בשווי 100K ( שיהיה קל לנרמל ). תשואה סולידית של 2% שנתי.

ירידת ערך 12% שנתי.

לדוגמא, אתה רוצה להחליף כל 6 שנים רכב של 100K ברכב חדש של 100K עליך לחסוך כל חודש 700 שקל. רכב של 60K עליך להכפיל ב 0.6 ( נרמול ל 100K ) כלומר 420 שקל.

 
הארות

שלום
אין קשק בין ABS שהיא מע' עזר לבלימה ומד לחץ אויר בצמיגים שמתריע על לחץ אויר נמוך.
מובילי - לא שש להתקנות המקומיות. הן פחות מקצועיות והנראות שהוסיפו לרכב דבשת, שאינה שלה. אותן מערכות - מקוריות מהיצרן עדיפות.
מסך מגע: לא מומלץ בטיחוטית. הגדולות (MB, BMW וכו') הוסיפו כפתור דמוי סטיק ע"י המשענת יד בין הכיסאות ותפריט ניווט. החיפוש של איפה ללחוץ ולשים שם את האצבע, על מסך LCD שאינו בקו הראיה של הדרך: לא בטיחותי!
אצלי, הרכב לא מגיב למסך מגע בנסיעה, בדיוק מהסיבה הזו.
ברוב הרכבים בסיגמנט המשפחתי והסופר מיני/מיני - זה מסך מגע בלבד.
לגבי השיערוך חסרה שנת דגם כדי להשתתף בפליאתך מהמחיר.
 

aharon d

New member
מנסה לסייע

מה הם בדיוק הפרמטרים שתרצה לחשבם ?
הנני רושם מטה ולכל אחד מהם תרשום אשרור או תעדכן ערך אחר:

1. מחיר רכישה - זה הערך שוק של רכבך דיום. פיקנטו ידני בן 5. נכון ?
משהו באזור 24 אלף שח סדר גודל. או כל ערך אחר שתבקש להזין...

2. מחיר מכירה - זה הערך של רכבך בעוד 20 שנה. שזה בעצם 0.

3. אגרת רישוי אתה יודע - תכתוב לנו

4. ביטוח חובה 800 אם כן ?

5. אינך מבטח צד ג' אפילו אז אפשר לרשום 0.
אם כי הסכון התוחלתי שלוקח על עצמך קיים והוא שקול בערך לעלות צד ג' .
שמגלמת בתוכה את הממוצע לקרות תאונה פלוס רווח קטן לחברת הביטוח.
הנני סבור שלמען ההגינות, נכניס את עלות צד ג' לחישוב כדי לסמלץ סיכוי לדפיקת
רכב אחר (גם) יקר. (אוכל לחשב עבורך מה שתרצה. תחליט ותרשום).

6.מוסכים, הייתי מכניס ערך 3000 לשנה. משהו שממצע לא רע את מה שתצטרך
לשלם ב- 15 השנים הבאות. פיקנטו אינה מוקד עליה לרגל לאמינות היפנית. המנוע
שלה והגיר אינם מתוכנים ל- 20 שנה ומעל רבע מיליון ק"מ. להערכתי איפה יהיו
שנים שהתחזוקה תעלה פחות מ 3000, ויהיו שנים שיותר, במיוחד כשתגיע לגיר
ולמנוע. הממוצע הרב שנתי מאזן זה את זה. ערך 3000 נחשב בתחום זה לערך
ראלי/מעשי.
אך אם תרצה להזין ערך אחר אין בעיה, תבחר אתה ונזין מה שתרצה. גם אפס אם
זה מה שנראה לך הגיוני.

7. ק"מ לליטר אצלך זה 14 ?

8. עושה 15 אלף ק"מ לשנה ?

9. הכסף שלך יושב ומתייבש בעו"ש אם זכורני נכון, אצלך אין תשואה ?
מצוין. יש אינפלציה שנתית מאקרו ממוצעת של 2% לשנה לאורך תקופות ארוכות.
מבחינתי זה ההפסד הכספי שלך לשנה. ואת זה נזין. אלא אם תרצה להמציא ערך
אחר. זורם איתך, אתה הקובע.

תחזור עם תשובות ונתקתק בטבלה
 
1]. 24 נשמע לי סביר [דווקא במחירון יד 2 רשומים 39 הזויים]

אתה מחשב לי שהרכב נשאר אצלי עד הגריסה? כאמור יש משתמשים נוספים במשפחה שאולי יהנו מזה בעתיד וגם ככה הרכב זול מבחינתי הפחת 100%
2. מסכים
3. לא זוכר נניח 1000
4. חובה =800
5. צד ג = 0
6. מוסכים = 300. שים לב, לא שכחתי את ה0. השנה שילמתי 550. אבל המצב שלי שאני "נהנה מהגריז". וכלומר, שאם אמשיך להחזיק ברכב אגיע למצב שאת כל התחזוקה אבצע בעצמי. המוסך המורשה לא יראה אותי כי אחרי 7 שנים מסתיימת אחריות היצרן של קיה.
7 + 8 אתה צודק.
9. בעו"ש: אכן כן אבל אני מחזיק ניכסי דלא ניידיי... נראה מה יהיה עם מיסי כחלון...בינתיים זה המצב.אתה רוצה לרשום לי הפסד 2% שנתי על כך? בסדר אבל להגינות אני מבצע ככה בלי קשר לרכישת רכב [מאז הפסד בהשקעה במניות / ניירות ערך...] אינני מאמין ליועצי ההשקעות ובזה זה מסתכם.
אדגיש שאינטואיטיבית חשבתי במונחים של כפולות של N של השכר החודשי עבור פיקנטו בסיסית [כדי להעביר לך את הפואנטה, בוא תקבל כמה הנחות [כלליות, איני רוצה לדון ספציפית בי אלא רק לסבר את האוזן. נניח כי מדובר בפלוני אלמוני שעבורו הN המדובר הוא הוא השלם הזוגי הקטן ביותר. בנוסף נניח כי אותו פלוני אלמוני לא משלם ריביות ומשכנתאות וכלומר שאין לו הוצאות רבות. כל הבבל"ת הזה כדי לנסות להסביר היתכנות שגם רכישת רכב זול כמו הפיקנטו אינה משמעותית אינה מורגשת עבור אותו פלוני אלמוני. את כל זה אי רושם לא אליך אלא דווקא לסלאח שבתי שערך תחשיב שלפיו בעבור פיקנטו כשלי בחיסכון חודשי בטווח 6 שנתי יש לחסוך 420 שח בלבד ואני התכוותי לשאול האם יש אופציה שגם את זה אין צורך להפריש כי ממילא מופרשת כמות גדולה משמעותית דהיינו בסידרי גודל ע"י אותו פלוני אלמוני. שים לב שבהעברתי הדיון בסעיף 9 ממני אל פלוני אלמוני כי אני מעוניין לשמוע את דעתך בהקשר לאותו פלוני. מעבר לכך לגבי שאר הסעיפים, נתתי לך תשובות אינדיבידואליות.
 

aharon d

New member
בטרם נשב לחשב יש לי בעיה

לא מצליח להבין איך הנך מסוגל לתחזק רכב ב- 300 שקל בשנה,
גם אפילו בלי לשלם למוסך על עבודה. ראה להלן:

צמיגים פעם ב-4, יודע מה 5 שנים תחליף ?
הנה אלפיה רק עבורם. זה כבר 200 שח רק על הסעיף הזה לשנה.

מצבר פעם ב- 3-4 שנים תחליף בעלות 600 ש"ח ?
אז הנה עוד 200 שח לשנה.

ומה עם בלמים ?
אתה יכול להחליף רפידות לבד אבל לא דיסקים, אין לך ציוד בשביל
זה וגם לא ליפט מתאים. וזה גם אסור לך על פי החוק.
וכמה עולים בלמים (רק חלקים) כל 4 שנים, ועבודה עבור הדסקים ?
בסדר, לא יעלה לך במוסך 1500 שח לרביעיה, אלא חצי.
אז הנה 750 חלקים (ועבודה חלקית) כל 4 שנים.
זה עוד 150-200 שח לשנה רק על סעיף זה.

מה עם שמנים ופילטרים כל שנה ?
הנה עוד 200-250 שח בשנה רק על חלקים.
ומה עם מצתים ? מה עם פילטר דלק ? הנה עוד כמה שקלים.

ומה עם כל מה שיתקלקל לך ברכב אחרי גיל 10 ?
הנך "חיי בסרט" (ללא כוונת פגיעה חלילה) אם חושב שמשאבת מים, דלק, רצועת
תזמון (אם יש לא מכיר בדגם הזה ספציפית), צנרות נוזלי קרור, צנרות מערכת
בלמים, רצועות מכלולים, ציריות, בולמי זעזועים, משולשים, bushes, אלטרנטור,
מסרק הגה, מזגן, רכיבי חשמל כמו חלונות, ועוד עשרות רכיבים שאפילו לא
הזכרנו
, לא יתקלקלו במהלך חייו של רכב בין גיל 10-20.

הנחתך שלא, מבוססת על חוסר ידע אלמנטרי במה מתקלקל ברכב זקן, כל רכב - כן
גם טויוטה אמינה מיפן, מעל גיל 10.
ישנו בלאי טבעי ששכחת, או התעלמת לתחשב מחוסר מודעות לנושא.

בוא נמשיך: ומה אם ילך לך מנוע או גיר ותצטרך למצוא מפירוק ולהתקין ברכבך,
ספור של 7 אלף שח סדר גודל גס לאירוע בודד. אירוע שבמקרים שהרכב כבר אינו
שווה הרבה כסף, מרנדר את המקרה לזריקת הרכב לפח והמנעות מתיקונו, כי זה
אינו כדאי. את זה גם לא תחשבת. רוצה לתחשב את התוחלת לארוע שכזה ברכב
זקן שערכו 0 בשוק ?

הנחתך הדמיונית בהחלט לתחזוקת רכב שנתית ממוצעת ב 300 שח לשנה אפילו
אם זה בידיים הפרטיות שלך, מבוססת כל כולה רק כי כרגע מה שעברת בגילאי
הרכב 0 עד 5, היה מעט מאד. הרכב עדיין קרוב למועד עלייתו לכביש.
ואל להסיק מכך על מה הוא יעבור מגיל 5 ואילך. בטח מגיל 10 ואילך!

ומשכך, הנני מפציר בך, שמע לנסיון של מבינים ומנוסים בתחום, שתחזקו רכבים
בגילאי 10-20 עם 100-250 אלף ק"מ. שמע לתחשיבים של גורמים שעושים אותם
לציי רכב בגודל עשרות אלפי כלים. הערכה לתחזוקה שנתית שכוללת גם רכיבים
מתבלים לרכב ישן כשלך, בגילאים 5 עד 20, מכומתת לכ- 3000 ש"ח בשנה סדר
גודל גס. וגם זה לעיתים חישוב חסר משום שאינו לוקח בחשבון מנוע ב- 7 אלף
בשלב שבו הדבר אינו כדאי ומרנדר את הרכב לפח האשפה.

אז האם תועיל להקשיב ותסכים לחשב את זה כך ?

**אין לי בעיה אם תתעקש לחשב 300 שקל בשנה, אך דע זאת שאם כך תקבל
חישוב מנותק מהמציאות והוליוודי למהדרין. שקולך. לעשות משחקי נדמה לי גם אני
יכול.

נדמה לי אגב כמו התעוזה לנסוע ברכב במשקל טון בכביש במהירות 100 קמש ללא
ביטוח צד ג'. הנך עלול במקרה קיצון למצוא עצמך מאבד את הבית ואת התחתונים
בתביעה שלא תדע איך לצאת ממנה. הכרתי ספור שכזה על ..... שאת המקרה
שלו הבאתי לפני כולם כאן כתמרור אזהרה. לא אציע לך לדפוק את המרצדס של
מנדלבוים בעלות חצי מיליון, או להכנס בהחלקה לבית פרטי בקצה המדרכה.
העורך דין שלו יזרוק אותך מהבית שלך ויקח ממך הכל עד השקל האחרון.
אז לפחות תתנחם שיהיה לך לקח לספר לילדך, לבל יחזור על אותה טעות
קטסטרופאלית - איך אבא איבד את כל רכושו כי התקמצן על 800 שח בטוח בשנה.

סיכום:
לאחר ההרצאה הארוכה והמטיפה משהו (לא מכוונה רעה חלילה אלא מאהבה),
האם אפשר לקבל ממך OK ל- 3000 שח תחזוקה ממוצעת לשנה לרכב זקן, ו- 800
שח לשנה עבור ביטוח צד ג' "למתעורר המאוחר", רגע לפני שזה יהיה באמת
מאוחר ?
 

enigo

New member
אסור להחליף גם רפידות לבד.

ואיזה ציוד מיוחד צריך בשביל להחליף דיסקים?
 
אהרון, רואים על פי המספרי תחזוקה שאתה מפזר שאינך מתחזק לבדך

אצלי צמיגים זה היה 900
מצבר יהיה 350 עד 400 אבל עדיין לא החלפתי. הרכב מניעה עדיין כמו חיה [לא השכנה שאין לי אלא רעה
]
שמן 90 עד 100
לאישתי החלפתי ברקסים רפידות וצלחות לפנים עלו אצלה 350
אצלי עדיין לא החלפתי צלחות אלא רפידות קדמיות וזה היה 120 והתברר שהחלק הקוריאני הזה היה בדיוק הOEM [רק כשפתחתי ראיתי, ככה שחלק מההפתעות מתבררות לעתים גם כטובות
].

הערת בנוגע לדיסקים וכו':
אספר לך מה שסיפרתי כאן בעבר שאצל אישתי פעם לפני כמעט 4 שנים עת היה הרכב חדש היא לקחה מספר קולגות לעבודה ונסעו לכינוס בעיר הגדולה [קרי לת"א המעושנת]. בדרך חזרה היא הייתה עייפה אז קולגה התנדב לנהוג עת היא ישבה לצידו. בנו אז את תוספת המסלול ה3 בכביש 1 ועל כן היו פקקי ענק בעליות. מיומנות הקלאץ' שלו הייתה דלה ושעל כן הוא נסע בעליות הפקוקות עצור סע עם בלם יד משוך. באמצע העליות עלה ריח שרוף עז מהרכב + חריקה [והתברר שגמר את הרפידות ברקס מאחור]. אישתי נבהלה שהורסים לה את הרכב, עייפותה פגה במהירות והם התחלפו בשנית.
הרכב היה בן כמעט שנה. לקחתי למוסך המורשה. החליפו רפידות דו"צ אחורי. אחרי כשנה עלו חריקות שוב מאיזור הברקס מאחור. הפעם החלטתי שאני אבדוק בביתנו. פירקתי וראיתי כי בגלגל שמאלי אחורי הרפידה האחת הייתה משופשפת עד דק בעוד שהרפידה האחרת [מצידו האחר של הדיסק, כן?] הייתה בעובי של חדשה. הגלגל הימני האחורי התברר שהרפידות היו כחדשות.
מה מסקנתך אהרון? ובכן פתחתי הקליפר והתברר שהרפידה הייתה תקועה. גירזתי המסילות כהלכה בדקתי חופש תנועה והרכבתי רפידות חדשות, ומאז אהרלה חלפו כ3 שנים והכל עובד פרפקט, כלומר אהרון, לפחות במקרה הזה, אם להצטנע, פעלתי טוב יותר מהמכונאי במוסך המורשה.
אצל אישתי [ששוחקת בלמים בל תשכח כי אנו דרים באיזור מרובה הרים וגבעות לרוב...] החלפתי אצלה כבר בעבר לבד רפידות לפנים [אחרי כמעט שנתיים עם הרכב] ובהמשך אחרי כ4 שנים החלפתי לה שוב, לבד, והפעם צלחות ורפידות לפנים. כלומר סכ"ה אצלה החלפתי צלחות לפנים-פעם אחת, רפידות לפנים-פעמיים, רפידות מאחור-המוסך החליף פעם אחת ואחרי כשנה נאלצתי אנוכי לחזור ולהחליף שוב...].
כלומר, אהרון התחזוקה היא תלויית נהג. מצד שני היא לא שחקה את הצמיגים. אצלי אני שוחק צמיגים באופן מואץ כי אני מהנהגים אשר אצה להם הדרך ואני במיוחד נהנה להרגיש תאוצות רדיאליות, כלומר, אהרלה, אני נוהג מהר אבל באופן מחושב ועובדה שאת הבלמים אינני שוחק באופן מואץ.

היטיתי את הדיון במעט אהרלה אבל זה רק כדי להקנות לך את השקט הנפשי שאדם שאינו מוסמך לענייני ברקסים, לא בהכרח מבצע את זה רע לעומת המקום המוסמך...
 

salachshabati

New member
הערה קטנה, את עלות הפחת וההון יש לחסוך ( לשים בצד )

כדי שנוכל לחזור על התרגיל הנ"ל עוד 10 שנים.
&nbsp
אחרת ההוצאות החודשיות ( תזרים ) הם רק 1207 שקל.
&nbsp
&nbsp
 
זה נשמע הגיוני. מעניין האם אהרון יקבל זאת

עלות הפחת שנחסך וגם עלות ההון שנחסך בקניית רכב ישן כפי שאהרון בחר עבורנו [הסוזוקי סטיישן], בהשוואה לרכב חדש ?
סלח, האם אתה מציע להשוות לפחת ועלות הון של רכב חדש ולהרגיש שזכית ברווח משמעותי?
&nbsp
וכאן שאלה אליך סלאח: מהיכן הבאת את ההוצאה החודשית שהיא רק 1207 [אצל אהרון בטבלה יצא לו 1444 או משהו כזה בממוצע ל10 שנים.
&nbsp
 

cerb

New member
עוד הערה - ריבית דריבית

את חישובי הריבית על ההון, יש לבצע באופן מצטבר (ריבית דריבית).
כלומר, אם מישהו בוחר לקנות רכב זול יותר (משומש, או קטן יותר) ועושה את זה באופן קבוע, לאורך הזמן שהוא נוהג (30-40 שנה), הרי שהכסף שפוטנציאלית צובר ריבית, עושה זה באופן מצטבר. עכשיו בחר לך ריבית שנתית מתקבלת על הדעת וחשב כמה היא לאורך 40 שנים.
לא מעט, נראה שכל מחשבי העלות/תועלת שכחו, לנוחיותם, את האפקט המצטבר.
 

cerb

New member
תגובה

וזו אחת הסיבות שאני מעדיף לקנות מכונית בת שנתיים-שלוש ולא חדשה.
מעדיף לקנות מכוניות אמינות ולהשאיר את הכסף שלי בבנק או בבית השקעות ולא בכביש.
כך אני גם מקטין את הסיכון לכסף שלי. מכונית שנמכרת בת 5, סביר שתהיה שרוטה או פגועה קצת, מה שפחות מקובל ברכב חדש יחסית.
גם הסיכון שאני לוקח בירידות ערך מתאונות ולו קלות קטן יותר ככל שהכסף שנמצא על הכביש מועט יותר.
 

aharon d

New member
כן ולא

כן ברמה התאורטית, לא כל כך בטוח שכדאי ברמה המעשית אחרי שמוצאים
בחישובים, שהרכישה של משומש בן 3, לעומת רכישת חדש, מסתכמת
(טיפוסית) לאזור "סדר גודל" של לא יותר מ- 10-12% חסכון לערך.

קרי, שבמקום 3000 ש"ח למשפחתומטית לחודש עבור החדשה,
משיגים משהו באזור חיוג 2650-2700 ש"ח סדר גודל הוצאה חודשית ממוצעת.
החסכון אינו ניכר מספיק (לטעמי) על מנת להצדיקו.

נכון ש- 300 שח מצד אחד הם לא כלום, זה כולנו נסכים.
זה משהו כמו 110 אלף שח אחרי 20 שנה (עם התשואה) בשקלים של היום.
וכמובן שהרבה יותר מכך אחרי 40 שנה, אך לשם כך יש להתחיל מגיל צעיר על מנת
להנות מצבר של 40 שנים רצופות. קרי להתחיל מגיל 20.

אך מצד שני, כל זה בשביל 10%
?
יש כאלו שמעדיפים לשלם אותם ולהנות מהחדש.
כי יש בהחלט פער באיכות המוצר ואיכות נסיעתו, כמו גם בשקט הנפשי של תקלות
ובעיות. כמו גם בחסכון של זמן, והמנעות מחיפוש משומש, לא לכולם יש זמן לכך או
הרצון ליטול סכונים. יש כאלו ששעה שלהם עולה הרבה.

מה גם שמעבר ל- 300 שח יש אנשים שמכניסים לשוק ההון כבר ממילא עוד
סכום כזה, שה- 300 שח לידם מתגמדים.

שלא תבינני לא נכון, בצעירותי, חסכתי כל גרוש. גם 100 שח. נסעתי על טרנטה
שכיום מקבילה לרכב בעשרת אלפים שח. לא כי לא יכולתי יותר, אלא משום
שחסכתי לעתיד לצרכי השקעה. בגלל זה נמצא היום היכן שנמצא.
אבל היום ? בגלל שהגעתי למצב שהגעתי, ה - 300 (עבורי) זניחים.
קרי העוד 300 פחות 300 שח... בטלים ב- 60 במשמעותם הפיננסית לפרישה.

ולכן אני הייתי מסכם זאת כך:
לכל אדם על פי גרף צמיחת ההון שברשותו ברגע נדגם, ה- 300 שח יחסיים למצבו
שלו על הגרף. בתחילת הגרף, קרי בגיל צעיר, הם מאד חשובים - יש להם עוד
הרבה מאד שנים לעבוד באפקט הריבית דריביט הדבסטטיבי.
שם חשוב לחסוך אותם ללא ספק וכך גם אנכי פעלתי כאמור מעלה.

אך באמצע או בסוף הגרף, הם כבר פחות רלוונטיים. הם נבלעים בסכומים הגדולים.
מה שמזכיר לנו כי בסופו של דבר, הכל בעצם יחסי.

חשוב לצורכי התדיינות פורה שנסכים על:
איך עושים מתמטיקה. איך מחשבים נכונה עלות של שירות כמו רכב. מה מכניסים
פנימה, ואיך מכמתים אותו במספרים.
ולאחר מכן שנבין משמעות של מה הכסף הזה עשוי לייצר לנו כחלופה במקרה של
השקעתו בשוק ההון עם אפקט הריבית דריביט, וכמה האפקט הזה רלוונטי עבורנו
לאור גילנו הנוכחי, ולאור יתרת השנים התוחלתית שנותרה לנו הלאה.

בלי הבנת עקרונות היסוד דלעיל, אנחנו יכולים להתווכח עד מחר כל אחד בחלקת
האלוהים שלו, הדרכים לא תתכנסנה למסקנה מתואמת נבונה.
גם לכותב שורות אלו לקח הרבה מאד שנים ואובדן הרבה מאד שערות,
עד שרכש מספיק השכלה ידע ומיומנות על מנת להבין את ה- balance הזהיר הזה
בין כל הגורמים, ולהיות מסוגל לכמתו למספרים שמתארים מציאות כלכלית והונית.
לא נולדים עם זה, צריך לעבור ולעבוד הרבה (בעיקר עם הראש) עד שמגיעים לשם.
 

cerb

New member
ובכן, לא.

החישובים שלך אינם לוקחים בחשבון ריבית דריבית לאורך כל חיי אחזקת הרכב. אם אינני טועה, לאורך כל ההודעות שלך, הנושא הזה לא עלה ולו פעם אחת.

כמובן, שכשהמספרים לא מתאימים, אז אפשר לוותר על ריבית דריבית בחישובים, אפשר גם לזלזל ב- 100 אלפי שקלים, אם ממצעים. היי, אפשר גם למצע לאורך כל תוחלת החיים ואז המספר יהיה אף נמוך יותר. למה לא.

כשרוצים, אז אפשר גם לתמחר את שעות הפנאי, פתאום גם שעת פנאי עולה כסף. הכל נכון, אם אתה פרילאנסר. לקחתי מכוניות שלי למוסכים, גם לטסטים, גם אם הגעתי שעה מאוחר יותר לעבודה, מעולם לא שילמתי על כך במשכורת. אבל אולי זה רק אני שמקבל משכורת גלובלית.

השורה התחתונה היא שאני מעונין לצמצם את כמות הכסף שלי שנמצאת בכביש. מעדיף להשקיע את הכסף באפיקים טובים יותר. ההבדל עבורי, לאורך חיי עד כה ובאחזקה של 2 מכוניות אינו קטן. הוא גדול. בכסף הזה אני יכול להשתמש לפרישה, להעניק אותו לילדי ולחסוך להם מהמשכנתא העתידית, או להשתמש בו כעולה על רוחי. זניח זה לא.

אני לא קונה מכוניות טרנטה, אני קונה מכוניות במצב טוב, אמינות, לצורך כך אני ניעזר באנשים שקונים מכוניות חדשות, שמניחים כסף גדול על הכביש.

השקט הנפשי שלי נהדר, במקום שהכסף שלי ישכב על הכביש, יאבד מערכו כל שנה ויהיה חשוף לסיכונים, הוא מושקע. לאורך השנים, בחישוב ארוך טווח, אני מרוויח, יש לי נכסים ולא נטל. משהו מניב ולא הוצאה. אני מחשב לעצמי את ה-Opporunity cost ומקבל החלטה. אני גם מחליט וכותב בלשון יחיד, כי זה אני. YMMV.
 
חישוב החיים


שלום
מסופק אם החישוב שלך יורד לקוצו של יוד, ובטח שהריבית דריבית לא משנה הרבה,
במיוחד עם הריביות זכות שיש כיום בבנקים.
קניה מיד 2 מורידה מהערך.
שנתון זה רק מרכיב 1. יש גם ק"מ שהרכב עשה. בבדיקה של השוק בד"כ רכבים כאילו עשו קרוב ל-100,000 ק"מ ב-3 שנים ראשונות. הרבה מעל הממוצא.
והחיים זה לא רק לחסוך.
זה כמו לחסוך בלרוץ אחרי אוטובוס. יכולת לחסוך כפול לו רצתה אחרי מונית וגם לנשום פחות עשן ופיח.
ברכב חדש יש מרכיב אחריות ותיקונים בחינם אם צריך.
ברכב בן 2-3 נכנס מרכיב מצבר וצמיגים תוך שנה (כ-2,000 ש"ח)
ברכב שעשו עליו 100,000 ק"מ עשויים להיות הוצאות נוספות כמו רפידות בלם, דיסק משופשף וכו'. זה גם מקדם (על ציר הזמן) טיפול גדול כמו רצועת טימינג ואתמים מזיעים במנוע, אגזוז וציריות, בולמי זעזועים וכו'.
ובסופו של יום:
הרכבים החדשים היום מצוידים יותר ויותר נעים לנהוג בהם. מערכות עזר כמו חישני מגבים ואורות, בקרת שיוט, עזרה בעליה, מפתח חכם ולחצן התנעה, ואפילו מערכות עזר בטיחותיות, שיוזילו בביטוח ויחסכו קודנית מעצבנת ומיותרת.
לכן המרכיב החישובי קצת יותר מורכב ולא הכל זה כסף. חיים רק פעם אחת.
 

cerb

New member
כסף זה לא הכל בחיים

יש גם נכסי דלא ניידי

לכסף אין ריח.
בתכריכים אין כיסים.
כסף לא קונה אהבה.
&nbsp
יש עוד המון פתגמיםֿ, אמרות שפר ופסיכולוגיה בגרוש שאני יכול לכתוב.
כל זה לא משנה. הפוסט שלי היה על כסף נטו. אם תרצה לדבר על הנאה ותחביבים, אפשר לדבר על הנאה ותחביבים. יש מי שקונה רק מכוניות יקרות (MB?), לעיתים מעבר לכושר הנהיגה שלו, יש מי שקונה ציוד צילום הרבה מעבר למידתו ויכולת הצילום שלו. כל אחד וההנאה שלו. הפוסט שלי לא היה על הנאה. הוא היה על ניהול פיננסי.
&nbsp
בברכת YOLO.
 

the annonymous

New member
צורת חשיבה מאוד מעוותת.

לפי ההיגיון שלך למה לקנות משפחתית ב 120 כשאפשר לקנות ב 150 וזה רק 300 שקל לחודש בעלות (בהנחת ירידת ערך של 10% בשנה)?
&nbsp
ולמה לעצור פה אם אפשר בעוד 300 שקל לחודש לקנות רכב הרבה יותר מפנק ב 180.
&nbsp
ואם כבר אז למה לא להוסיף עוד 300 שקל לחודש ולהתפנק ברכב של 210?
&nbsp
להמשיך?
 
למעלה