נפלה בליבי ההחלטה להשקיע את הכמה דקות, על מנת להראות לחברים שבמידה
ורוצים להחזיק רכב משפחתי בזול, איך ניתן לבצע זאת, עם דוגמא לרכב אמיתי
שכזה, מלווה בחישוב עקרוני לכמה הפתרון הזה "סדר גודל" יעלה לנו.
הסיבה שבגינה בחרתי לבצע זאת, היא משום שלא אחת כותב שורות אלו "מואשם"
כמי המצדד בדר"כ לרכוש רכבים חדשים ולהחליפם בתדירות גבוהה בחדשים
שוב פעם, כבר לאחר 2-3 שנים בלבד.
אך אין זה אומר שהבעלות על רכב משומש איננה נתיב מעשי/אפשרי, גם לדעת
כותב שורות אלו, ולעיתים כדאית כלכלית אך תחת כללים מסוימים, שמתקיימים
באם אנו מוכנים לנסוע עם רכב משומש מאד, איננו נבהלים מלכתת רגלינו למוסך
פעם עד פעמיים בשנה לתקן דבר מה, ואולי בכלל משומש הוא תחביב עבורנו,
כך שההתעסקות עם מוסך איננה מרתיע אם כי נהפוכו - מהווה הזדמנות לנצל את
העניין בתחום ולהתקרב קצת לריח הגריז.
לצורך זה בחרתי נתיב לדוגמא שהנני מאמין כי הוא מעשי ויעיל יחסית בתחום, ועל
כן בחרתי רכב אמין במיוחד בשוק, כזה שנחשב בונקר מבחינה זו.
לקחתי את הסוזוקי ליאנה. לא סתם, אלא דגם סטיישן שיהיה שימושי עם תא מטען
גדול, כלי זול ותפור עבור משפחה עם ילדים, במיוחד למי שיש ילדים קטנים עם
עגלה וצריך מקום נרחב מאחור. כמו כן יש לה מזגן מקפיא, משהו שמאד מתאים
לאקלים הישראלי.
הליאנה סטיישן אמנם אינה שיא האיכות והנינוחות והיא יותר מקבילתה של קורולה
(המכונה מקרר לבן על גלגלים) אך שימושיותה הגבוהה לצד אמינותה המוכחת
עושים את שלה. כמובן שניתן לבחור מאות דוגמאות אחרות, זה לא משנה את
הקונספט, הליאנה סטיישן נבחרה רק לשם "דוגמא עקרונית" וניתן להחליפה
בסובארו ליאונה, או כל שווה ערך לצרכי דוגמא מקבילה.
צלמתי דוגמא לאחת שכזו מלוח יד 2 (כדי להעביר את העקרון גרידא).
כרגע בלוח ראיתי אחת בת 10 שנים ועם 87 אלף ק"מ יד ראשונה פרטית.
ברשותכם ניקח אותה איפה לצורך התחשיב.
אופן החישוב:
א. רכב זה ירכש במזומן על ידנו בסך 22 אלף ש"ח. כך שיש להשית את עלויות
ההפסד של הריבית החלופית שהכסף מזומן היה מייצר עבורנו בשוק ההון בבנק,
שאני מכמת אותו סולידית ל- 3% בשנה (במניות אחרי מיסים אינפלציה ועלות נהול
התיק, עושים בפועל יותר לכוון 4.5% - רק לידיעה).
ב. זריקת הרכב לפח בגיל 20 עם ערך גרט = אפס.
ג. נסיעת 15 אלף ק"מ בשנה שהיא הנסועה הממוצעת לרכב פרטי ישראלי.
ד. רכב זה מייצר בממוצע 11 ק"מ לליטר.
ה. הרכב אמין במיוחד.
ו. ביטוח חובה בסך 1200 שח, צד ג' 800 ש"ח, הרישוי זה 1087 ש"ח.
ז. לצורכי מוסכים, צמיגים, מצבר, בלמים, רכיבים מתבלים וכיוצא בזאת, נקבנו
הערכה ראויה על מנת להבטיח בחישוב, שאנו מכוסים בכל מני הפתעות
שמרחשות ברכב בגילאי 10-20, כמו ציריות, משאבות, רכיבי חשמל, מזגן, צנרות
וכיוצא בזאת... לא חסרות עשרות מערכות ברכב שיכולות להתקלקל בגילו
המופלג.
הנחתנו היא כי המנוע והגיר יצליחו לשרוד ולא ילכו לעולמם. מנסיון רב שנים אוכל
לשתף, כי המכוניות היפניות ממין זה שבהם נכללת הליאנה, אם לא עושים להם
משהו נוראי או מתעללים בהן חלילה, אלו אינן גומרות מנוע וגיר גם מעל רבע מיליון
ק"מ, ועל כן זו הנחתנו.
תצריפים:
1. צרפנו מטה דוגמא לרכב שכזה (מהלוחות) כדי להציגו "כדוגמא הרעיונית" לצרכי החישוב.
2. וצרפנו את עלות החישוב. כמובן שזהו חישוב גס, להערכתי חישוב לחומרה
אשר מייצג לפנינו נאמנה את המקרה הרע יותר לו נוכל לצפות, על מנת שהחישוב
יהיה מייצג נאמנה ולא בטעות יחשב כחישוב חסר.
אמדן גס זה מראה לנו שניתן להחזיק רכב משפחתי ישן, לעשות עליו 15 אלף ק"מ
בשנה ולצאת עם פחות מ- 1500 שח נטו לחודש. שזה בערך מחצית העלות של
משפחתית חדשה בניילונים - רק כדי שיהיה לנו רפרנס.
חשוב להבין כשעוברים על המספרים שאלו אומדנים, קשה לדייק ולצפות בוודאות
גמורה קדימה את המשתנים והסכונים ברכב מאד ישן. האפשרות שמשהו יסתה
ימינה או שמאלה הינה אפשרות קיימת, ואז עשויים חלק מהערכים להצטייר קצת
אחרת. לכן הייתי מציע לקרוא את האמדן הזה כך:
יצא לנו סכום. במקרה הזה כ- 1450 ש"ח לחודש.
בפועל הסכום המעשי עם גילום הסכונים והבלתי צפויים, יפול איפה שהוא בין
X פחות מאה ל- X פלוס מאה. קרי אזור חיוג שבין 1350-1550 ש"ח.
זה אמדן מספיק טוב ונוח עבורנו מבחינה פרקטית, כדי להבין איפה אנו עומדים
בחלופה שכזו.
**אם מישהו מעוניין לערוך שינויים בערכים שיש להזין בתחשיב, כמו למשל
מתעקש שאצלו הכסף אינו יושב בשוק ההון אלא סתם מחמם את העובר ושב, אין
בעיה להראות את החישוב ללא עלות הפסד הריבית על ההון.
מי שרוצה שיעביר בקשות ואשתדל להראות איך אלו משפיעות לנו על החישוב הכולל.