צריכת דלק - אאוריס סטיישן הברידית

aharon d

New member
צריכת דלק - אאוריס סטיישן הברידית

בדומה לשנעשה עבור המכוניות הקודמות, עבור האוקטביה של אשתי 2015
בפרט, אשתף גם פה את ביצועי צריכת הדלק של הטויוטה אאוריס סטיישן
הברידית (למי שנושא צריכת דלק קרוב ללבו).

את הרכב קבלנו כאמור ביום חמישי האחרון, מלאנו בו מיכל דלק מלא ומשם
יצאנו לדרך (ולמדידה).

כרגע דווח ראשון ובסיסי בלבד לאחר צבירת 213 ק"מ:
מחשב הרכב מדווח על ממוצע בן 23.2 ק"מ לליטר, כאשר מד הדלק ירד עד
למשהו שנראה בעין שלי כמו 80% מיכל.

זהו ממצא ראשוני ובתולי בלבד, וישנה חובה להמתין לסיום צריכתו של מיכל
דלק שלם כאשר לאחר מכן בירור במשאבת הדלק של התחנה, האם ישנה
סטייה בין המדווח על ידי מחשב הרכב - לבין כמות הדלק שנכנסה למיכל בפועל.

 

aharon d

New member
עדכון ביניים

עושה רושם שקשה לגמור מיכל דלק במכונית הזאת, זה כנראה יקח שבוע וחצי...
לבנתיים ממצאי ביניים מצביעים על הדבר הבא:
שסה"כ נעשו ברכב 354 ק"מ מרגע שקבלנו אותו והמיכל תודלק במלואו,
כאשר המדיד מצביע על משהו שנראה לי בעיין, כמו שני שליש מיכל לערך שנותר.

אם מנסים לחשב מספרית (כדי לאמת אומדנים), אז בהנחה שהרכב עושה משהו
כמו 23.2 ק"מ לליטר, והמיכל בגודל 45 ליטר, אז עד כה תמורת 354 ק"מ הוא
שתה סביבות 15.25 ליטרים (354 לחלק ב- 23.2 שווה 15.25)

ואכן 15.25 שהרכב שתה, מהווים סביבות שליש ממיכל בן 45 ליטרים.

אי לכך מה שרואים בעיין על המדיד, שנראה כמו שני שליש מיכל שנותר כאמור,
תואם לממצאים התחשיבים שעשינו. עד כה זה מעודד.

 

מנחם231

New member
תגיד מזה אתה נהנה?

לחשב כל ק"מ את הצריכה של הדלק?
קודם כל אתה לא מחשב נכון. צריך לתדלק ואחרי סיום הנסיעה לתדלק שוב ולחלק
במספר הק"מ שהרכב עבר.כמובן שלפני זה מאפסים את מד הק"מ.
מי שמסתמך על מחשב הרכב בעיה שלו.
כמה אפשר להיות קטנוני. יש רכב חדש סע לשלום ותהנה. אני מקווה שאשתך לא בעסק איתך.
אתה באמת איש מיוחד אבל שיהיה לך לבריאות.
 

aharon d

New member
אכן

כאיש ירוק וכמהנדס, הנני בהחלט מתעניין מביצועי צריכת הדלק של המכונית.
ניתן לומר שזה אפילו מרתק אותי. זה גם כלי שמאפשר לימוד נהיגה חסכונית ויש
לכך ערך מוסף מבחינתי.

ניתן להבין, שלא את כל אחד הנושא מעניין והמזל הוא שאנחנו בדמוקרטיה
וכל אדם רשאי וזכאי לעסוק במה שמעניין אותו. הפורום הזה בימה חופשית
בתחום המוטורי, כל אחד יתעסק בשרשורים המעניינים אותו.

השרשור הזה וככל המסתמן, לא נועד עבורך מנחם וזה בסדר גם.
המשך ערב נעים


נ.ב
לעניין הדיוק במדידה הנך בהחלט צודק, ורק תדלוק במשאבה יסגור את הקצוות
בנושא זה. אך אם להיות אופטימים אשתף, כי גם באוקטביה הקודמת של אשתי
נמצא כי מחשבה היה מדויק אל מול משאבת הדלק עם סטייה בין 0-2%, דבר
המעיד שיש מחשבי דלק מדויקים.

כמו כן בירור זריז מול מכר עם לקסוס ct200h שלה מערכת הברידית דומה/זהה
לרכבה של אשתי, מצביע כי אין פערים בין המדווח על מחשב הרכב לבין התדלוק
במשאבה (לפחות ברכב שלו), ואם זוהי איזו שהיא תקווה אופטימית להמשך אז דיינו.
 

מנחם231

New member
תראה אתה מבין שזה ברוח טובה.

א.נושא המהירות הוא קריטי לצריכת הדלק. בכל רכב שאני מכיר אתה רואה על
הצג אם הנסיעה חסכונית ואתה יכול לקבל עצה מה לעשות
כאמור שיהיה אחלה ערב יש ליגת האלופות

נושא ההאצות גם הוא פרמטר חשוב.
לפני הרבה שנים התקיימה תחרות של רכבים בנושא. כולם תדלקו ונסעו. בחור מהעבודה שלי זכה במקום הראשון. הוא נהג על מכונית "דאף" קטנה מהולנד כשהוא
נוהג במהירות של 65 קמ"ש. נו ?
 

aharon d

New member
Hyper milers ?

תגיד לי איפה נרשמים ואני בפנים


תחרות ממין זה מתקיימת בארה"ב מזה שנים, יש שם משוגעים לדבר שעושים
גם מעל 40 ק"מ לליטר. מבחינתי זהו אחד מתחומי הספורט המוטורי הכי מעניינים
וכפיים שאני לפחות הייתי מאד רוצה ושמח להשתתף בהם, אילו היתה תחרות
שכזו פה בארץ. בטח עכשיו כשיש ברשותנו רכב הברידי, עושה הרושם שיש לנו
הכלי הנדרש למשימה...
 

aharon d

New member


תראה מה גרמת לי, לצאת עכשיו החוצה בקור הזה לצלם בשבילך.
ממה ששמים לב, בנתיים מאז יום ראשון (התמונה הראשונה בראש השרשור)
הממוצע המצטבר עלה כמעה והגיע לערך 23.5 ק"מ לליטר.

לשאלתך ניתן לראות שממוצע המהירות עד כה הוא 28 קמ"ש.

דבר המראה לנו איזה לאט נוסעים בפקקים המחורבנים של ארצנו:
אשתי המסכנה כל בוקר עושה כ- 23 ק"מ לעבודה במהירות זחילה בפקק,
שלוקח לה טיפוסית 50 דקות להגיע למשרד (יוצאת ב- 7:00 ומגיע ב- 7:50)
ואחרי זה אותו הדרעק בחזרה בערב הביתה.

*מחשב הדרך מעריך שעד תום המיכל, יש לו עוד 502 ק"מ לעשות.
אם זה יצליח אז מדובר על תדלוק פעם ב... משהו כמו 880 ק"מ לערך.



 
סביר שזה נתון קרוב מאוד לאמת.

אצלי בפריוס הישנה אני מתדלק בערך כל 800 ק"מ ומערכת ההנעה אצלך אמורה להיות עוד יותר חסכונית מאצלי.
 

aharon d

New member
אני בהחלט מקווה ומתעודד גם מהחבר

שבבעלותו לקסוס ct200h , שזו להבנתי אותה גרסה הברידית כמו שבאאוריס של
אשתי. הוא ציין שהוא בודק והמחשב מדייק מאד.
 

salachshabati

New member
מדהים. צריכת דלק מדהימה עבור נסיעה בפקקים. רוב הנסיעה היא

חשמלית כנראה. מעניין מה תהיה הצריכה בנסיעה בין עירונית ללא עזרה חשמלית.
 

aharon d

New member
ממה שהבנתי

דווקא בפקקים ובעיר הצריכה היא מיטבית. מחוץ לעיר בשיוט קבוע הצריכה עשויה
להיות (להערכתי) קצת פחות טובה.

כדי לבדוק את הצריכה בנסיעה מחוץ לעיר בשיוט בכביש הפתוח, את זה נעשה
בסופ"ש של עוד שבועיים או שלושה שבועות (לא זוכר מתי אשתי קבעה לבקר
את הוריה שבצפון).
אז נעשה מדידה שבודקת את הנושא הזה גם ונביא לפנינו להשוואה ובחינה.

בנתיים האוטו הזה שחשבתי שיהיה מקרר משעמם תחת, יוצא דווקא כצעצוע
משעשע למדי בשל כל ההתעסקות הזו עם צריכת הדלק והמחשבים שלו.
הילדים מאחורה כל הזמן משגעים את אשתי "אמא תעשי ככה ותעשי ככה,
אמא עכשיו ירוק - יופי". ואז פתאום צווחה מאחור:
"לא! לא טוב, עכשיו אדום תרגיעי ותחזירי לירוק"

משעשע כמו משחק בלונפארק. הבת הקטנה שלי אמרה "שזה כמו מכוניות
מתנגשות... והיא רוצה לנהוג בעצמה".

אבל הדבר שהכי חשוב באמת, זה שאשתי אחרי כמה ימים עם האוטו באה
חיבקה ואמרה, "סוף סוף המכונית שאני רוצה ותודה על המתנה."
עוד ציינה "כמה יותר כיף בה מאשר עם האוקטביה ואפילו הילדים מעדיפים אז בכלל...."

ואני ?
אני תופס תראש לא מבין איך היא מוותרת על ה- F15 שהיה לה קודם כל כך
בקלות, לעומת הפייפר ססנה שיש לה עכשיו - מכונית קרטינג למגרשי
גולף חשמלית כמו של זקני המושב. אוטו עם נשמה של קרש דיקט.
אבל זה האוטו שלה, זה מה שהיא רוצה, אז שיהיה לה לבריאות.
 
מעניין איך רוב הנסיעה חשמלית אם אישתו נוסעת רק בפקקים כלומר

בפקק ארוך בבוקר ובעוד פקק ארוך אחה"צ שהוא בכיוון ההפוך בחזרה לביתם.
&nbsp
האם הרכב מוטען בזמן החנייה [בעבודה ובבית] ע"י PLUG IN...?
&nbsp
יש קולגה שעובד איתי ואשר רכש רכב מרצדס מדגם מיוחד ומאד מרשים:
S500E HYBRIDE PLUG IN
אצלו יכול לכוון האם ייסע רק על סוללות לחיסכון אופטימלי בדלק או רק על הדלק לטעינה מיטבית של הסוללות וכמובן יש אפשרות להיברידיות וגם לפלאג אין כפי שהשם מרמז, כלומר לטעון כשהרכב בחנייה...
 

aharon d

New member
הסוללה בהברידי מאד קטנה

היא אוגרת (במלוא היכולת) כמות חשמל שמספיקה לסדר גודל של משהו
כמו 1 ק"מ בלבד. העניין הוא, שמנוע הבנזין נדלק ונכבה לסרוגין אוטומטית
מתי שצריך. זה שקוף לנהג, קופסה שחורה.

כשהמנוע דולק לזמן מה, הוא מטעין את הסוללה מהר מאד.
כשהוא כבה, היא מספקת לאיזה דקת נסיעה (נגיד.... משהו כזה).

בממוצע המנוע עובד, נגיד רק מחצית מזמן הנסיעה (סתם ערך שרירותי כדי
להבין את הקונספט) ולכן צריכת דלק מאד נמוכה בסה"כ הכללי.
כמו כן הרכב כשהו בבלימה לקראת צומת, רמזור, עצירה כלשהי, ירידה,
מטעין את המצבר במקום לזרוק את האנרגיה לפח על ידי חיכוך וחום בבלמים.

תראה את הקישורים ששמתי בשרשור זה (חפש אותם) כדי להבין קצת יותר
לעומק איך הטכנולוגיה עובדת. הרעיון בעיקרו מבוסס על כך, שמנוע הבנזין
מחד עובד כמה שיותר קרוב לנקודת האופטימום מבחינת צריכת דלק,
אופטימום מבחינת סל"ד ועומס עליו, וזה חסכון ראשון.

ומאידך חסכון שני, הוא שהמנוע אינו נדרש לעבודה 100% מזמן הנסיעה,
אלא רק בחלקה, ובזמן שהוא כבוי הצריכה היא אפס.

הטכנולוגיה הזו איפה מביאה לכך, שבממוצע הרכב חסכוני בסדר גודל
של פי 2, לעומת הטכנולוגיה המסורתית שהיתה נהוגה עד לא מזמן,
כדוגמת זו שיש ברכב מקביל מבחינת מסה וגודל (קורולה) אשר מונעת
במנוע בנזין רגיל והמשודך לממסרה אוטומטית רגילה.

יש כמובן עוד כמה שיטיקים שמסייעים לחסכון, בכללם שהממסרה יותר
חסכונית ברכב הברידי, שכל צרכני השירות משאבות הגה כח, בלמים,
משאבת מים, מזגן וכיוצא בזאת, שעובדים על חשמל נטו ולא מייצרים
בזבוזי אנרגיה טפילים כפי שיש ברכב רגיל. למעשה, הרכב ההברידי
מנצל אנרגיה שבשגרה הולכת לפח (על חום), על מנת להפוך אותה לחשמל,
שלאחר מכן מניע כל מני צרכנים ברכב ובתורו מוריד את "העלות שלהם"
מהחשבון של הדלק. זה מאד מתוחכם, חכם, ויפה כשמבינים את כל
השטיקים שהטמיעו שם. אני עדיין בשלב למידה ורק עכשיו נכנס לזה
לעומק כמו שאומרים. התחוור לי שמדובר שם במכונה סופר מורכבת, הרבה
מעבר למה שהיה מקובל עד כה בדומיין המוטורי המסורתי.

אם יהיה ברשותי הכח, אכתוב רשימת מכולת מסודרת המכילה את כל נקודות
החסכון כרשימת תיוג, להבנה על הנושא במרוכז (בעברית) - למי שאין כח
לקרוא את הקישורים ששמנו באנגלית (לרבות סרטוני היוטיוב).
 

aharon d

New member
הנה דוגמא מאד יפה - נסיעה על פריוס דור 4

בעל רכב שכזה מדגים את הנסיעה ואיך זה עובד, מלווה בהסברים וצילומים מתוך
מחשב הרכב בזמן אמת. מערכת זו בפריוס 4 היא כבר דור רביעי, מתקדמת יותר
ממה שיש באאוריס היבריד שהיא דור 3. הוא מצליח להגיע ל- 33 ק"מ לליטר.
זה שפור של כ- 20% מעל האאוריס הברידית (לפחות ביחס לתצפיות שלי).
מאד מרשים. גורם לי קצת להצטער שלא לקחתי אותה במקום:
https://www.youtube.com/watch?v=Br4jISZp0fg
 

enigo

New member
שאלה

האם הצלצולים באוקטביה היו מופיעים רק בהאצות קלות, כמו שתיארת, או גם בהאצות במצערת מלאה?
 

aharon d

New member
רק בקלות, ועד 2000 או 2000 וקצת סל"ד סדר גודל

תחת full throttle, הצלצולים נעלמים...
הזרקת הדלק הישירה מקררת את תא הבערה יפה תחת
מצערת פתוחה לרווחה, ומונעת את אפקט הדטונציה...
 

enigo

New member
אכן יש אפקט קירור להזרקה ישירה. אבל תחת מצערת מלאה

נכנס הרבה הרבה יותר אוויר לחלל הצילינדר, ולכן גם יחס הדחיסה האמיתי הוא הרבה יותר גבוה. אם בעיית הצילצולים שאתה מתאר באמת היתה נגרמת בגלל שפיח מקטין את חלל הבעירה ובכך מעלה את יחס הדחיסה - האפקט היה צריך להיות הרבה יותר חריף תחת מצערת מלאה. הוא לא, לפי מה שאתה מתאר - כך שזו לא הסיבה.
הצטברות פיח יכולה לגרום לדטונציה מסיבה נוספת - הפיח מתלהט ומשמש כ"מצת להט" (מי שהטיס טיסנים יודע במה מדובר - אלמנט שנשאר לוהט בתא הבעירה מחליף את המצת החשמלי כטריגר לבעירה). אבל גם אז, הבעיה אמורה להיות חריפה יותר ככל שהסל"ד עולה, ולפיח יש פחות זמן להתקרר בין מחזור העבודה למחזור הדחיסה.
אז שוב - זה לא מסתדר.
נשארנו עם זה שמנועים לפעמים מצלצלים כשמעמיסים עליהם בסל"ד נמוך. תופעה שנהגי ידני מכירים היטב - ובמיוחד מי שרוכבים על אופנועים. אז בהנחה שהרעש ששמעת הוא באמת צלצולים, זו האופציה הסבירה ביותר לסיבה. כך שיכול מאוד להיות שהסיבה היא לא שינוי במנוע, אלא שינוי קל בפעולת תיבת ההילוכים.
&nbsp
 

aharon d

New member
תהא הסיבה אשר תהא

בסופו של יום המבחן הקובע הוא מבחן התוצאה:
אם מכונה אינה מסוגלת לתת שירות תקין ומקובל עבור הדרישות ממנה,
שוב - ללא תלות בסיבה, והמצב המעשי-פרקטי הוא, שלא ניתן לתקן/לסדר זאת
ולהשיב המצב לתקינותו כפי שהיה המוצר כשהיה חדש, ואם המצב מקצר
את אורך חיי המוצר (והוא מקצר), אזי מבחינתנו הוא לא פרקטי.

לעניין זה ובשילוב הבעיות בגיר/קלאץ', המוצר עם כל הצער שבעניין והבאמת
שמחה היתה להשאר עימו אילו רק היה ניתן, עזב את שערינו ופינה את מקומו
למכונה אחרת, שעל פי מיטב הידוע עד כה למרביתנו בתחום, לרבות תצפיות
מרחבי הרשת ומפי משתמשים במוצר שכזה פה בארץ, הוא אמין ללא דופי ואינו
משית על בעליו סכונים שונים, כמו גם צורך טורדני בהתעסקות עם קונצים
מעצבנים בדיוק כשזה הכי לא מתאים.
*במבחן אמינות וירידה בביצועי הסוללה שנעשה על ידי ה- consumer report
האמריקאי, על טויוטה פריוס דור 2, הם מצאו איקזמפלר אקראי שגמע 320 אלף
ק"מ במשך 8 שנים, עם תקלה אחת בלבד באחד מהמאווררים החשמליים ברכב
(תקלה זוטרה) וצריכת הדלק ירדה בכ- 2 מיילים לגלון בלבד, קרי פחות מ- 5%
מיום שהיה חדש. הם נוכחו לדעת, שלמעשה אורך חיי הטכנולוגיה ההברידית
והמצבר ארוכים דיים לשרת רכב for his lifetime.

אגב, רק החסכון בצריכת בדלק (ככל שזה מסתמן להיות) מצדיק את המעבר,
משום שזה מכסה את חלק מהעלויות הנדרשות במעבר למוצר החדש.

בנתיים המכונית החדשה של אשתי נשוא שרשור זה, עושה "סדר גודל" של
פי 2 ק"מ לליטר ביחס לקורולות שהיו לה בעבר, ונתייחס אליהן כנקודת מוצא.
כיום אשתי עושה 22 אלף ק"מ בשנה (פעם זה היה פחות, היא עברה למשכן
אחר בעבודה), אזי שמדובר פה על הוצאת דלק שנתית, שבמקום שתהיה באזור
חיוג 11,000 ש"ח בשנה, הופכת להיות משהו שקרוב יותר לאזור 5500-6000
ש"ח בשנה. זהו חסכון שנתי של כ- 5000 עד 5500 ש"ח (בשנה), חסכון שהוא
משמעותי במונחים כספיים, ובמונחים אחוזיים-יחסיים.

בהשוואה לאוקטביה החסכון קטן כמובן, אך אל לנו לשכוח שהאוקטביה לא היתה
זולה לתחזוקה כמו הטויוטות מלכתחילה, משום שהצריכה (במינימום) החלפת
מודול מצמדים מדי נסועה כזו וכזו, הוצאה שלבדה מוחקת את החסכון הכספי
בדלק.

סיכום:
עד כה החסכון המשמעותי בתצרוכת הדלק, נראה כמצדיק את עצמו מההיבט
כספי לאורך שנות האחזקה במוצר, שמביא גם לחסכון בהוצאות נלוות כגון
בלמים: בנהיגה נכונה על מערכת הברידית ניתן לומר שברמת העקרון,
לא מגיעים (כמעט) למצב של החפלת בלמים, באזורים שבהם התכסית
הגאוגראפית היא מישורית. בשגרה הבלמים אינם נכנסים לפעולה אינטנסיבית
(כמעט) בשום מקרה ברכב זה, למעט בעצירה מוחלטת, ורק בשניה האחרונה של
הבלימה.
קרי שהעומס שהבלמים סופגים יורד אל מתחת ל- 10% לעומת בלמים ברכב רגיל.
*בירושלים/חיפה המצב קצת שונה כאמור, משום שהבלמים נדרשים לסייע בירידות
בעלות שיפוע אגרסיבי ובלימת המנוע לבדה אינה מספיקה.

כמו כן רכב הברידי ונהיגה תואמת על כזה, מביאה לחסכון בצמיגים (בשל הקטנת
העומסים השוחקים המצטברים בנהיגה חסכנית). רכב הברידי מביא לחסכון
גם במצבר 12V, שברכב זה כמעט ולא בה ליידי שמוש (בגלל שהעיקר מגיעה
מהסוללה הראשית של המנגנון ההברידי). וממילא המצבר 12V הוא קטנצ'יק
וזול, מצבר 35 אמפר המשמש להתנעות חירום גרידא, באם אין מספיק מתח
במצבר ההברידי (בדר"כ בשל תקלה בו).

מעבר להגנה על איכות הסביבה כערך מוסף, ולמשחק "וידאו" שהרכב הזה
מקנה למשתמשים בו, לא נראה לי שיש הרבה מה להתלונן. אה, חוץ מזה שהוא
מרגיש כמו מקרר סמסונג לבן למטבח ...
 

enigo

New member
ואני חושב שזה דווקא חשוב מאוד להבין מה גורם לבעיה, כי אחרת

אי אפשר לטפל בה. בהנחה שרוצים לטפל בה, כמובן.
לגבי יתרונות המנועים ההיברידיים - אין ספק שבנהיגה צפופה ועירונית היתרון בצריכת הדלק יכול להיות גדול מאוד.
ולגבי האמינות - בגדול אני מסכים עם מה שכתבת. מדובר במערכת הנעה מוכחת ואמינה. אולם צריך לזכור שאין דברים בטוחים בחיים. בחור שעובד איתי בבניין בדיוק נאלץ להחליף סוללה באוריס היברידית (רגילה, לא סטיישן) מודל 2010 (או 2011, לא בטוח) שכבר יצאה מאחריות. העלות - כ-8000 שקלים.
 
למעלה